Tina Turner - Private Dancer (1984)

Rock / Pop
Label: Capitol

1. I Might Have Been Queen (4:10)
  2. What's Love Got to Do with It (3:48)
  3. Show Some Respect (3:18)
  4. I Can't Stand the Rain (3:43)
  5. Private Dancer (7:13)
  6. Let's Stay Together (5:16)
  7. Better Be Good to Me (5:12)
  8. Steel Claw (3:49)
  9. Help! (4:30)
  10. 1984 (3:11)
  11. I Wrote a Letter * (3:24)
  12. Rock N Roll Widow * (4:45)
  13. Don't Rush the Good Things * (3:46)
  14. When I Was Young * (3:11)
  15. What's Love Got to Do with It [Extended Version] * (5:48)
  16. Better Be Good to Me [Extended Version] * (7:03)
  17. I Can't Stand the Rain [Extended Version] * (5:43)
  18. Ball of Confusion [Remix] [2011 Remastered Version] * (4:12)

met B.E.F.

19. I Wrote a Letter [2015 Remastered Version] * (3:26)
  20. Rock 'N' Roll Widow [2015 Remastered Version] * (4:42)
  21. Don't Rush the Good Things [2015 Remastered Version] * (3:47)
  22. When I Was Young [2015 Remastered Version] * (3:09)
  23. Keep Your Hands Off My Baby [2015 Remastered Version] * (3:31)
  24. Tonight [Live AT NEC, Birmingham] [2015 Remastered Version] * (4:00)

met David Bowie

25. Let's Pretend We're Married [Live] [2015 Remastered Version] * (4:13)
  26. What's Love Got to Do with It [Extended 12'' Remix] [2015 Remastered Version] * (5:45)
  27. Better Be Good to Me [Extended 12'' Remix] [2015 Remastered Version] * (7:03)
  28. I Can't Stand the Rain [Extended 12'' Remix] [2015 Remastered Version] * (5:43)
  29. Show Some Respect [Extended Mix] [2015 Remastered Version] * (5:44)
  30. We Don't Need Another Hero (Thunderdome) * (4:13)
  31. One of the Living * (4:14)
  32. Bryan Adams - It's Only Love * (3:16)

met Tina Turner

turbothijs
Een Engelse krant heeft, nadat ze het concert van Tina Turner laatst hebben gezien, besloten een remix uit te brengen ''What's Age Got To Do WIth It''

avatar van Rinus
Geweldig album van deze vrouwelijke brulboei !! De lange uitvoeringen zijn ook geweldig (15 t/m 17).

avatar van Lamontagne
Het TIna Turner album,
deze is echt geweldig

Dit is zo'n album waarbij de extra tracks nog echt iets toe voegen.

avatar van Snakeskin
1,0
Veel beroerder dan het gebodene kan ook niet. In elk ander opzicht kan ik mij daar moeilijk een voorstelling van maken.

Dit album is niet beroerd.
Ik vind haar invulling van de nummers zeker oke.
Met haar latere werk heb ik minder; maar dit is een geslaagde come-back te noemen; al is River Deep, Mountain High natuurlijk niet te overtreffen. Maar dat lag ook grotendeels aan de gestoorde Phil Spector.

avatar van judgepaddy
Vindt ik wel.
Hiervoor was ze nog een belofte op het gebied van Soul\R&B, maar
de jaren 80 heeft haar en velen anderen de das omgedaan met die typische sound, die ik wel af kan schieten.
Dit is wel een van de meest beroerde uitvoeringen van I Can't Stand The Rain, (origineel zo mooi gezongen door Ann Peebles).
Om over Help nog maar te zwijgen.
Commercieel inderdaad een geslaagde comeback, maar artistiek IMO nihil.
Wellicht dat ze ooit nog eens komt met een album waarbij te terugkeert naar haar roots, zou wel leuk zijn want een mooie stem heeft (had) ze wel.

Father McKenzie
Mooie comebackplaat toen; Nog best beluisterbaar, al grijp ik er nog zelden naar. Het klonk allemaal al een beetje meer gelikt dan haar prachtige werk met Ike Turner.
De titelsong werd door Mark Knopfler geschreven, héél mooi is dat nummer. De trage versie van het Beatlesnummer vind ik minder geslaagd. Ach, een best goed album, maar hierna werd het steeds gladder en gepolijster en ik heb héél vlug afgehaakt; Ook haar scheeuwerige manier van "zingen" was niet meer aan me besteed, hier zingt ze gelukkig nog een beetje normaal.

avatar van B.Robertson
Zo op z'n tijd mag ik het album wel horen. Ik hou wel van die jaren 80 muziek. Van Private dancer zijn I might have been queen, Show some respect en Steel claw de favorieten.

avatar van Madjack71
Misschien is dit wel de meest succesvolste come-back album aller tijden. Het herbergt een flinke dosis hits en zette de diva Turner weer flink in de spotlights voor een aantal jaren erna. De hits; What's love got to do with it/Private Dancer/Let's stay together/Better be good to me klinken nog steeds aangenaam, maar dat kan ook door het jeugdsentiment komen.
I can't stand the rain, heb ik andere beter horen doen, evenzo met Help, wat an sich mooi is gedaan, maar nu wat gedateerd overkomt. Het sausjes van de synths is hier en daar net op het randje; 1984.
Maar hoe dan ook 1984 was het jaar van Tina Turner.

avatar van musician
Gedeeltelijk geslaagd album van Tina Turner.

Eind vorig jaar werd ze 70 en speelde ze een geweldig live concert in het Gelredome.

Ik wil niet veel zeggen, maar haar tomeloze inzet, vocaal talent en geweldig enthousiasme daar (prima live-cd van gemaakt), blaast Private dancer, van 25 jaar eerder, eigenlijk helemaal van de sokken.

Ze heeft met Ike Turner (tot 1974) een geweldige periode gekend.

Ik heb van daarna eigenlijk heel sterk het gevoel overgehouden dat ze niet het juiste repertoire heeft aangeboden gekregen. Ze is, op wat uitzonderingen na, teveel geleid door (verkeerde) andere muzikanten/songrwriters, die haar juist hebben willen temmen in plaats van alle ruimte te bieden aan rauwe soul.

Ik begin hier geen discussie over Mark Knopfler en Private dancer is nog niet eens het slechtste nummer, maar deze muziek hoort niet bij Tina Turner. Maar omdat het toch zo'n geslaagde comeback was, zeker in commerciële zin, werd vervolgens jaren nadien nog steeds deze formule uitgemolken.

Jammer. Waarom heeft niemand haar de kans geboden om in de stijl van Baby get it on - Nutbush city limits - River deep, mountain high door te gaan? Aan Tina Turner zou het zeker niet hebben gelegen. Voor een drama als de cover I can't stand the rain is ze in ieder geval zeker niet in de wieg gelegd, dat weet ik wel zeker. Ze klinkt hier meer belegen dan 25 jaar later.

avatar van Madjack71
Mee eens met musician, zij zou eens een heerlijke muzikale rauwkost moeten maken.

Na al die jaren nog steeds een geweldig album met een ijzersterke productie. Hoe deze dame is terug gekomen, daar kan je alleen respect voor hebben. Een dijk van een plaat.

avatar van Snakeskin
1,0
Het Tina Turner album, ook gezien het aantal stemmen dat deze plaat scoort de topper uit haar repertoire. Reden om het album flink op te plussen zie ik nog steeds niet hoewel de 0.5 erg laag is, dus dat heb ik dan maar veranderd naar 1.0

avatar van iggy
Wat gul van je Snakeskin

Een hoop mensen hier vinden die productie maar niks. En ik sluit me daar geheel bij aan. Dit is een op en top jaren 80 produktie. En mede daardoor is deze plaat waarschijnlijk zo succesvol geworden. Maar helaas zo plastiek als het maar kan. Deze lego productie zorgt er voor dat bijna iedere emotie eruit word gerukt. Af en toe weet Turner zich nog enigzins te ontworstelen en komt er nog een spatje emotie los.
De nummers zijn wat mij betreft over het algemeen prima te noemen. Je zou als platenmaatschappij meschien eens moeten overwegen om een alternatieve uitgave uit te brengen. Voor de rauwere Turner liefhebbers. Dan gaat het dak er alsnog af denk ik. Onzin natuurlijk maar toch.

Snakeskin schreef:

Ik ken alleen I Might Have Been Queen, What's Love Got To Do With It en Private Dancer, maar dat zijn toch prima nummers? Zeker die eerste heeft wel een goede groove, al moet je door de gare 80s sound heenluisteren. Snap niet echt waar dat hele lage cijfer vandaan komt.

avatar van lennon
Geweldige zangeres, heb haar ooit live aan 't werk gezien en was ondewr de indruk van haar energie (was ergens in 1996 ofzo) Maar nooit echt verder gekomen dan een best of, want hele albums deden me niet zoveel.

Aangezien van dit album zoveel succes singles kwamen toch de LP aangeschaft om tot de conclusie te komen dat ik inderdaad de singles leuk vind, en meer niet.

Ook bij dit album zijn de singles erg sterk, en overige tracks echt een niveau zwakker. De Beatles cover is echt niet goed.

gemiddelde score dus. voor een plaat die me maar voor de helft van het geheel boeit. Ik beoordeel het dan als een geheel, want nummers als Let's stay together, Private dancer en I can't stand the rain vind ik echt top!

avatar van LucM
Akkoord, de productie doet een beetje afbreuk aan dit album maar het songmateriaal is wel sterk (hoewel merendeels covers) en met verve gebracht.

Ik had dit album op singles. Steeds als Tina Turner de hitparade verliet kocht ik die voor een gulden. 5 singles dus voor 5 gulden, geen geld. Ik heb ze toen grijs gedraaid. Later kocht ik daarom het album op cd. En zojuist heb ik bij de kringloopwinkel de LP in zeer goede staat voor 2,00 euro gekocht. Waarom? Omdat ik dit de haast perfecte samensmelting van Soul en Pop vind. De zeer succesvolle soulzangeres Tina Turner die in de jaren '80 terug kwam met dit toen populaire geluid. Ze scoorde hier grote hits mee en de LP deed het wereldwijd fantastisch. Dat was niet omdat het gemakzuchtig en/of te commercieel gemaakt was. Ook hier op deze songs hoorde je de spirit van Tina Turner terug. Intens en uiterst fraai zingt zij de plaat vol. Er staan dan ook nog eens een aantal van nu haar klassiekers op. What's Love Go To Do With It, Private Dancer, Let's Stay Together, Better Be Good To Me en een fantastische versie van Help. En oh ja, natuurlijk zingt Ann Peebles het origineel van I Can't Stand the Rain grandioos, maar deze versie van Tina Turner is op een andere manier ook ijzersterk. Fantastische plaat met een veeeeeeel te lage waardering hier op Musicmeter.

buizen
Die benen uit die videoclips dat waren toch niet haar eigen benen maar van een stand-in?
Tenminste, dat verhaal ging toen.

Oh, ik zit nu naar die benen te kijken achterop de plaat.
Daar staan immers de songtitels: je moet wel weten hoe het nummer heet en zo...

avatar van edje1969
In Amerika sloeg dit album niet gelijk aan (pas bij What's Love Got To Do With It). Let's Stay Together, Help en 1984 zijn grandiose covers. Ieder nummer komt gewoon binnen. En wat een energie in Steel Claw. Ik heb de cd-versie met de ongeveer 86 bonusnummers (kan er wat naast zitten). Dit album was natuurlijk heel moeilijk om op te volgen met zo'n comeback. In mijn ogen is dat met Break Every Rule later wel gelukt.

Hallo, wakker worden!
Ik ben er nog!
Zo’n tien jaar geleden was ik de Acid Queen.
Ja, ik Tina Turner.
Het slechte huwelijk met Ike heb ik overleeft, en ik heb zelfs nog het lef om zijn naam te blijven dragen, na alles wat hij mij aangedaan heeft.
I Might Have Been Queen
Dankzij Mark Knopfler doe ik weer mee.
Als een soort van uitgerangeerd prostituee ben ik jullie Private Dancer.
Mijn lijf is dan aan het verouderen, maar mijn benen zijn zeker nog in staat om een lap Dance uit te voeren.
Private Investigation bezongen vanuit degene die het overspel veroorzaakt.

Opeens stond ze daar weer.
Misschien wel krachtiger dan ooit.
Tina Turner als de vrouwelijke variant op Frank Sinatra.
Een crooner die op een overtuigende manier de voor haar geschreven nummers of uitgezochtte covers op een eigen manier aan de man kan brengen.
Al Greens Let’s Stand Together ligt natuurlijk perfect in het verlengde van haar stijl, maar onderschat niet wat ze met Help van The Beatles doet, dit is vergelijkbaar met With A Little Help From My Friends van Joe Cocker.
Als je zo’n versie kunt neer zetten, dan mag je zelfs aan het werk van Lennon en Mc Cartney komen.
Wat jammer dat Marvin Gaye de release van dit album nooit heeft mogen mee maken.
Hij overleed een half jaar eerder.
Beide maakten namelijk een onverwachte comeback, en hun stemmen zouden perfect op elkaar aansluiten.
Een duet tussen beide veertig jaar na hun televisie optreden in Shindig zou een geweldig vervolg zijn geweest.

avatar van SemdeJong
Volgens mij was dit tocht de doorbraak voor Tina als solo artiest. I Might Have Been Queen is het dynamisch begin van dit commercieel zeer succesvol album. Bijna ieder nummer staat in mijn geheugen gegrift. Dit was de tijd van de singles en de platenmaatschappijen schroomde er niet voor om meer dan de helft van de nummers van de lp/cd op single uit te brengen. What's Love Got to Do with It blijft een geweldig nummer waarin de synt drums die vaak in de jaren 80 gebruikt werden er een typisch jaren 80 sound aan geven. Show Some Respect is een lekker opzwepend nummer om vervolgens te worden afgelost door het mooie I Can't Stand the Rain. Private Dancer was destijds mijn grote favoriet. Let's Stay Together is prima en Better Be Good to Me is een lekker zwoel nummer.Steel Claw vind ik een wat minder nummer en Help is aardig maar weinig spannend. 1984 sluit het album krachtig af. Leuk op hier weer eens naar geluisterd te hebben.

avatar van gaucho
Ik heb hier, naast de originele Nederlandse LP en de CD-remaster met bonustracks, ook nog een Amerikaanse Capitol-LP van met een andere hoes, een ander verschijningsjaar (1983, wellicht moeten we dit zien als de originele hoes?) en een iets andere tracklist. Help ontbreekt en Private dancer is de afsluiter van kant 2. Dat laatste vind ik op zich wel een goede zet. Maar Tina's langzame versie van Help vind ik zelf wel een van de mooiste covers die ooit gemaakt zijn van dat nummer.

Klankmatig past het niet zo bij de rest, want het is opgenomen met begeleiding van The Crusaders en heeft productietechnisch een wat warmere klank dan de andere nummers. Maar het was, in elk geval in ons land, wel een van de vele hits van het album.

Dit is natuurlijk de plaat die misschien wel de opmerkelijkste come-back van de jaren tachtig opleverde. Want Tina Turner was toch een beetje een afgeschreven grootheid in die dagen. Haar come-back werd ingeleid door de heren van Heaven 17, die kort hiervoor Tina het Temptations-nummer Ball of Confusion hadden laten opnemen voor hun eigen B.E.F.-project. Dat nummer verscheen op single (ik heb 'm nog), maar dat werd nog geen hit. De opvolgende single was opnieuw een soul-cover: Let's stay together van Al Green. En ditmaal was het wel raak. De single werd een hit in Nederland en het VK, en Amerika volgde later met What's love got to do with it.

Omdat het album eigenlijk is opgebouwd rond verschillende singles die met verschillende productieteams zijn opgenomen, is dit muzikaal een beetje een ratjetoe - zowel stilistisch en productioneel als qua songmateriaal.
En toch werkte het: het werd een glorieuze come-back, niet in de laatste plaats omdat het geluid juist zo goed aansluit bij wat hip was in de jaren tachtig. Dat maakt deze plaat anno nu tot op zekere hoogte gedateerd en dus beklagen we ons erover dat Tina best wat feller uit de hoek had mogen komen, net als in haar gloriedagen met Ike (nou ja, muzikaal gezien dan).

Dat laatste is waar: Private dancer is meer pop dan rock of soul. Maar ik vind het ook na zoveel jaar nog een genietbare popplaat, waarbij de bonustracks van de tweede CD-versie echt iets toevoegen. Daar zitten toch enkele B-kantjes bij (ik noem Rock 'n' roll widow met name) die niet hadden misstaan als LP-track. Bijvoorbeeld in plaats van de magere cover van I can't stand the rain.

Wat hierna volgde, was vooral meer van hetzelfde: steeds gladdere popmuziek, mede dankzij haar contract met RDM (Roger Davies Management), die ook Joe Cocker en Tony Joe White in dezelfde richting stuurde. Hun stemmen stonden in de jaren tachtig en negentig nog steeds als een huis, maar de muzikale begeleiding en productie werden allengs ziellozer.

avatar van lennon
De 30th anniversary editie maakt dit album een stuk interessanter dan het origineel is.

Bijvoorbeeld de cover Ball of Confusion had gewoon een plek verdiend op het album, en 1984 had er dan afgekund.

ook de 12 inches zijn een leuke toevoeging, evenals We don't need another hero, tonight en it's only love. Ik snap dat die laatste 3 genoemde er niet bij horen, maar zouden dit album als geheel een stuk beter gemaakt hebben. Nu is het hoogtepunten met dieptepunten. Disc 2 laat zien dat dit een heel sterke plaat had kunnen zijn.

avatar van Twinpeaks
Goede plaat van Turner , al is niet alles top. De Beatles en de Bowie covers hadden niet gehoeven. Voor de rest degelijk materiaal en Private Dancer vind ik ondertussen ook wel een beetje uitgekauwd. Toch 3 sterren

avatar van dominicano fonso
Goede plaat van Tina Turner. Deze plaat betekende de doorbraak van haar solocarrière. Niet alles is van even goede kwaliteit maar het bevat wel een paar meezingers zoals Private Dancer en What's Love Got to Do With It.

avatar van vielip
Natuurlijk kende ik de singles van dit album al lang en breed, Het album heb ik nooit gehad en hoef ik denk ik ook niet. Maar afgelopen week kwam ineens het nummer Steel claw voorbij op Spotify. M'n oren waren gelijk gespitst! Huh, die stem lijkt wel....ja verrek, het is La Turner! Heerlijk nummer dat ik niet zo snel van haar had verwacht. Fijn gitaarwerk waardoor het tegen melodic rock aanschurkt. De singles van dit album blijven uiteraard ook zeer genietbaar. Met name het titelnummer.

What´s love is een mooi liedje, de productie van Heaven 17 en Rupert Hine redt sommige nummers zoals deze´let´s stay together en private dancer. Die hebben Tina weer op het schild gehesen.
Maar voor de rest vrij dramatisch, het 1e nummer zo slechte binnenkomer.
Wat kan er toch slechte muziek uitgebracht worden in een prachtig popjaar met oa Prince, the Replacements, Lloyd Cole. R.E.M., Cocteau Twins maar goed Bruce ging ook al de verkeerde pompeuze kant op met USA en Bowie Tonight is natuurlijk ook een voor hem ruk plaat.
En deze vrouw heeft zulke prachtige liedjes gezongen.

avatar van gigage
Na het trieste nieuws van vandaag worden er ook weer herinneringen getriggerd aan vervlogen tijden. De appetijtelijke vegetarische dochter van de varkensboer kon maar geen genoeg krijgen van dit album. Dit album heb ik wel vaak gehoord toen die zomer. Gelukkig kon de platenspeler niet mee achter op de fiets naar zwemwaterstrandje of de lokale kermis anders had ik wel blijvend letsel opgelopen denk ik haha.

gaucho schreef:

Dat zou je kunnen zeggen over Break Every Rule, een mindere variant van dit Private Dancer, maar wat mij betreft niet over het prima album Foreign Affair uit 1989.

avatar van davevr
Eigenlijk is dit gewoon gladde popmuziek die dankzij de vertolking van Tina nog een beetje gered werd. Hoe anders klonk ze met Ike (Ok, lul van een vent en zo), die rauwe soul is hier gewoon weg. Private dancer en What love... speelde mijn ma plat, daarom een voldoende. Raw claw nog halfje er bij.