Mogwai - Young Team (1997)

Label: Chemikal Underground

1. Yes! I Am a Long Way from Home (5:58)
  2. Like Herod (11:44)
  3. Katrien (5:27)
  4. Radar Maker (1:38)
  5. Tracy (7:22)
  6. Summer [Priority Version] (3:31)
  7. With Portfolio (3:13)
  8. R U Still in 2 It? (7:23)
  9. A Cheery Wave from Stranded Youngsters (2:21)
  10. Mogwai Fear Satan (16:18)
  11. Young Face Gone Wrong * (2:58)
  12. I Don't Know What to Say * (1:15)
  13. I Can't Remember * (3:14)
  14. Honey * (4:18)
  15. Katrien [Live] * (5:31)
  16. R U Still in 2 It [Live] * (8:01)
  17. Like Herod [Live] * (7:53)
  18. Summer (Priority) [Live] * (2:59)
  19. Mogwai Fear Satan [Live] * (10:26)
totale tijdsduur: 1:04:55 (1:51:30)
Zigstar
Zeer intrigerend album dat veel invloeden van Slint in zich draagt. Het doet me verlangen naar meer werk van mogwai alleszins.

MOGWAI YOUNG TEAM - DELUXE EDITION

Last week Chemikal Underground released a double cd and quadruple vinyl box set of our first record Mogwai Young Team. We were involved at every stage with song choices, artwork, liner notes and remastering and are all very happy with how it turned out. As well as the original album remastered by Kenny MacLeod (who's sound for Public Enemy at the ABC on Tuesday night was sensational!) the extra tracks are:

Young Face Gone Wrong (out take)
I Don't Know What To Say (out take, previously on free NME CD)
I Can't Remember (previously on the Glasgow EP on Plastic Cowboy Records)
Honey (previously on the Spacemen 3 tribute album on lovely Vinita's Rocket Girl label)
Katrien (live audience recording from The Lounge Ax Chicago 1997)
RU Still In 2 It? (BBC session from the Mary Ann Hobbs show 1997)
Like Herod (live BBC recording from T in the Park 1997)
Summer Priority (live radio session from WNYU)
Mogwai Fear Satan (live BBC recording from the Chemikal Underground 5th birthday party at the Garage Glasgow in 2000)

both the cd and vinyl versions are available from our online shop and chemikal underground

avatar van Bruno Banani
moet die bonus cd nog luisteren, maar de geremasterde klinkt idd stukken beter. Kracht van de plaat komt nog beter tot zijn recht!

khonnor
ik heb de 4LP versie besteld

kan ik eindelijk mijn oude jetset versie met versleten doesje en geskip omwille van krassen tijdens mogwai fear satan vervangen

avatar van Erwan
Young Team was altijd al één van mijn favoriete albums, maar met het uitbrengen van de remastered versie is het helemaal genieten geblazen. Het valt direct op hoeveel beter en harder het album nu klinkt. Dit is overal goed te horen, de langzamere tracks klinken duidelijker en de harde tracks klinken.... nou ja, hard!

Het album zelf is Mogwai ten voeten uit. In tegenstelling tot andere bands uit het post-rock genre is Mogwai één van de weinige bands die ook daadwerkelijk echt weet te rocken. Dit is vooral merkbaar tijdens Like Herod die iedere keer weer kippenvel bezorgt bij de gitaarexplosie rond de derde minuut. De eerste keer dat je deze track hoort zul je je oren niet geloven, zeker niet als je het geluid vol open hebt staan.

De overige negen nummers op het album zijn niet minder van kwaliteit, waarbij vooral Tracy en R U Still in 2 it opvallen door hun onheilspellende rust. De versie van Summer is niet de beste versie van het nummer (die staat op Ten Rapid), maar is evenwel heftig. De korte soundscapes tussendoor geven vaak overgangen weer waarbij With Portfolio een ultieme headphone trip is.

En dan is er uiteraard nog Mogwai Fear Satan, maar mijn idee samen met Sister Ray en Voodoo Child (Slight Return) de beste apotheose uit de rockgeschiedenis. Al met al vind ik Fear Satan zelfs het hoogtepunt van het album, al komt Like Herod hier vlak achteraan. Wat Fear Satan onderscheidt is het verrassingselement in de instrumenten. Ineens is daar die fluit (die live vaak achterwege wordt gehouden), echt geniaal.

De Mogwai liefhebber (zoals ik) kan alleen maar blij zijn met het oppoetsen van dit meesterwerk. Als klap op de vuurpijl krijg je er een tweede CD bij met bonusmateriaal. Enkele tracks zullen bekend zijn zoals Honey en I Can't Remember. Geweldige toevoegingen zijn ook enkele live versies van Young Team nummers met als uitschieters Like Herod en Mogwai Fear Satan. Beiden zijn korter dan op het album, maar knallen je boxen uit. Maar de kenner weet dat "er bij zijn" pas echt telt. Want het is waar, Mogwai spelen live als een bezetene en de twee genoemde live tracks bewijzen dit.

avatar van dj maus
Like Herod heb ik altijd een waardeloos nummer gevonden. Goedkoop scoren met een bak herrie.

De rest van de CD is prachtig. Word stiekem toch wel benieuwd naar de remaster.

fastpulseboy
ik geloof dat ik de gewone versie beter vind....

[quote]dj maus schreef:

Een bak herrie....???

Oke....., ik vind dit samen met MFS het beste van dit album.....! De rest boeit mij niet.....

Happy Songs FHP, en The Hawk Is Howling, zijn mijn favo. albums, Mogwai op zijn best.....
En zijn ook de wat rustiger dan de eerste 3 albums.

Maar af en toe zo een gitaar-explosie, wat ik eerder las in een reactie....
vind ik ook erg vet...!

Zou die gasten wel een keer LIVE willen zien spelen......

dj maus schreef:

hmmm heel apart. Ik vind young team altijd nog de beste mogwai. Zo veel onderhuidse spanning en mooie opbouwen. Ik vind Like Herod een van de mooiste nummers die ze gemaakt hebben. Juist die baslijn en drums die op het goeie moment invallen en dan die stilte voor de storm met die heerlijke uitbarsting die op mij niet overkomt als loze herrie maar strak geramde pure emotie.

DJ maus heeft best wel een punt. Drijft eigenlijk 11 minuten op één, niet zo'n interessante dynamiek.

avatar van BlueVelvet
Ik vind het ook een van de minste nummers, flauwe herhaling van een 'trucje'.

DevendraBan
Thyz schreef:
Zou die gasten wel een keer LIVE willen zien spelen......

Ik heb ze al zo vaak moeten missen maar zag ze onlangs op Les Ardentes, wat een fucking ervaring, tering luide herrie. Ik had er al veel over gelezen maar als je het eenmaal meemaakt is het echt onvoorstelbaar.

avatar van hansjuvefan
DevendraBan schreef:

Inderdaad, zeer sterk live, maar ze spelen altijd zo luid. Dat is echt voor niets nodig...

avatar van shimahero
Ik snap niet wat er hier zo goed aan is. Luid stil luid stil. Het zegt me niets.

Ik geef nog een kans aan happy songs for happy people

avatar van hansjuvefan
shimahero schreef:

Ik geef nog een kans aan happy songs for happy people

Happy songs for happy people is een héél stuk beter dan dit hoor, naar mijn mening...

avatar van Don Cappuccino
Geweldig album dit, vooral Tracy! Dat is een van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord! Heerlijke sferisch en af en toe heerlijke uitbarstingen in vooral Like Herod, wat een nummer is dat, ik had het volume lekker open staan en dan is dat echt geweldig. En dan Mogwai Fear Satan, ik heb er geen woorden voor! 5 sterren, hij stijgt per luisterbeurt in mijn top 10!

Kadafi
Mogwai past vaak dezelfde truc toe op dit album, ook op het latere werk: dynamiek hard/zacht beheersen ze goed. 'Tracy' en 'Yes! I am a long way from home' wil ik nog even als hoogtepunten aanstippen. Ik ga me eens beter verdiepen in de andere albums van Mogwai. Interessante, meeslepende, verbluffende opbouw en dynamiek.

avatar van andnino
Geen idee wat ik ermee moet. Enerzijds staan er mooie stukken op, maar anderzijds vind ik het soms oersaai. Na de hele rit is het evenmin zo dat er een gemeenschappelijke deler is blijven hangen waardoor ik bij elk nummer de associatie van Mogwai heb. Want het lukt me dus niet om hier één identiteit uit te destilleren. Maar sommige nummers zijn dan weer te goed om het weg te doen.

avatar van Stephanhogenboom
Tracy is echt beeldschoon

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb weinig met dit album. Ik hoor dat het muzikaal prima in elkaar steekt, maar ik voel er zelf helemaal niks bij. De spanningen en de opbouw, van minimaal tot explosief zijn volgens mij best aardig, alleen niet voor mij.

avatar van kobe bryant fan
Prachtige plaat, de ene prachtige uitbarsting na de andere. Iedere opbouw is perfect en als de gitaren lekker hard gaan bij een uitbarsting gaat mijn hart toch iedere keer wel eens sneller slaan voor Mogwai. Met Young Team hebben ze een parel in de Post-Rock geschiedenis gemaakt maar tegelijkertijd ook in de muziekgeschiedenis. Hij komt binnen op de achtste plaats in mijn Top 10.

avatar van kobe bryant fan
Ik heb hem nog eens opstaan met de koptelefoon op. De sfeer van de plaat komt nu nog beter op me af de heerlijke uitbarstingen, de mooie rifjes. Zelfs de samples dragen zeker iets bij aan de muziek zoals bij de opener.

Mogwai Young Team

Post-rock het is een prachtig subgenre, alleen komen er tegenwoordig nog maar weinig goede post-rock platen uit. 1997 een prachtig jaar was het, ook voor post-rock was 1997 een fantastisch jaar. Zo kwam het geniale debuut van Godspeed You Black Emperor! uit maar ook deze plaat is een mijlpaal in de geschiedenis van post-rock.

Evolutie, alles evolueert en steeds minder en minder denken we over dingen na we worden impulsief en bij alles wat we doen zijn we gehaast. Een donkere maandagochtend alweer zijn we te laat aangekomen op ons werk gevolg we worden ontslagen gevolg van dat ontslag we worden depressief. Grote electronische borden staan langs de weg alweer heeft Coca Cola een nieuwe smaak uitgevonden, we letten er maar niet op en rijden verder.
500 meter verder botsen we, de hel opent te vroeg zijn deuren voor me.

Politiewagens komen in een snel tempo aan op de plaats van het ongeval iedereen komt er goed vanaf. Fysiek dan toch, mentaal krijgen we door het minste wat er gebeurt een grote beuk en voelen we ons slechter en slechter.
De ministers en premiers heersen, de wetten zijn niet meer redelijk.
Dus ook een opstand kan niet uitblijven.

Zo'n sfeer straalt deze plaat uit we zien het al aan de hoes.
Donker maar al het licht van de reclameborden zorgt voor iets onnatuurlijks.
Op deze plaat staan er schitterende climaxen en de songs hebben een fantastische opbouw.
Ook die samples tussendoor zijn erg mooi en passen perfect bij de sfeer van de songs.

avatar van Don Cappuccino
Erg goede review, kobe bryant fan.

Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat Mogwai Fear Satan echt iets Smashing Pumpkins-achtigs heeft. Dat gitaargeluid is echt Smashing Pumpkins. Ook altijd mooie hard/zacht dynamiek. Het zou me niet verbazen als de postrockers toch ook flink wat naar de Pumpkins hebben geluisterd.

Bedankt!
Mij is het nog niet opgevallen maar ik heb ook nog maar 1 plaat van The Smashing Pumpkins gehoordt.

avatar van Ernie
Deze blijft het toch ook doen voor mij! Mogwai is voor mij een speciale groep. rond mijn 20 jaar leren kennen met Mr. Beast, vervolgens Come on die young leren kennen wat nog altijd 1 van hun beste nummers heeft nl Christmas steps en dan pas aan deze Young Team begonnen. Zeer goede plaat maar 1 nummer skip ik bijna altijd en dat is With Portfolio. ik vat die song, geluidsbrei, 20 stofzuigerverkopers bij elkaar op een jaarlijkse beurs of wat het ook is totaal niet!

avatar van Leander1991
Ademafsnijdend en zelf confronterend.

Like Herod raakt me tot in de diepste kern!

R you still in it, profetische titel, zouden ze het zo bedoeld hebben met die geniale stem van Aidan is geniaal, dit geldt voor Mogwai in de eerste paar jaar. Weggeblazen op Pukkelpop in 1997 om fucking 11 uur 's ochtends toen deze plaat nog niet uit was, alleen de 1e ep en Ten Rapid. Lees de opmerkingen boven. Like Herod is symbolisch voor Mogwai net zoals R you still in it. Dat is Mogwai hard en zacht, liefelijk geil en dodelijk. Life inderdaad bijna dodelijk hard net zoals in de 80's met Big Black en the Swans, je hebt maar 1 paar trommelvliezen.

avatar van IllumSphere
Sprakeloos. Dat is wat ik iedere keer voel als ik deze plaat opzet. En dat is dan direct ook de reden waarom ik me altijd onthield van een reactie, want ik heb d'r absoluut geen woorden voor hoe geweldig en invloedrijk (als gitarist) deze plaat voor mij wel niet is. Dankzij Mogwai zijn er maar weinig bands die me hetzelfde gevoel kunnen geven als het gevoel dat ik krijg van Young Team. Eén van de betere platen in de geschiedenis van de muziek.

avatar van Flammazine
Bij de Katrien van het gelijknamige nummer heb ik nog twee jaar in de klas gezeten,helaas vind ik het het minste nummer van de plaat. Nummers 1,5 en 10 zijn uitstekend. Moet wel zeggen dat al dat schots gelul op dit album voor mij weinig toevoegt,maar echt storend s het ook niet.

avatar van Flammazine
Summer (priority version) is ook heerlijk! De andere versie heb ik moeten youtuben maar vond ik toch veel minder goed dan de versie op dit album. Ook wel duidelijk waar System of a Down de mosterd voor Toxicity heeft gehaald. Er is nu wat heisa rond Tom Petty en Sam Smith ivm plagiaat, maar dan vind ik dit geval toch duidelijker. Op google heb ik niks gevonden over eventuele stappen van Mogwai tegen SOAD, dus ze zullen het op toeval gehouden hebben, of hebben het nooit opgemerkt.