Peter Gabriel - Up (2002)

Label: Real World

1. Darkness (6:51)
  2. Growing Up (7:33)
  3. Sky Blue (6:37)
  4. No Way Out (7:53)
  5. I Grieve (7:24)
  6. The Barry Williams Show (7:16)
  7. My Head Sounds Like That (6:29)
  8. More Than This (6:02)
  9. Signal to Noise (7:36)
  10. The Drop (3:01)
kobe bryant fan schreef:

Darkness is hier nou net het nummer dat ervoor zorgt dat 'Up' nog op een 3,5* kan rekenen.
Heerlijk nummer!
darkness is een briljante ' vondst'

chevy93 schreef:
Wat een totaal nutteloos (hard) begin van Darkness. Voor de rest een heerlijk loom album dat vooral uitblinkt in de warme productie. Uitgezonderd het rare begin dan.
darkness maakt dat ik dit album subliem vind

Peter Gabriel - Up

Ik heb deze vandaag op Cd gekocht en nu ga ik in het kort mijn mening over deze fantastische plaat eens neerpennen. Wat me vooral opvalt is hoe de songs van deze plaat verschillen van de songs van Genesis van de Peter Gabriel periode.

De opener is al direct mijn favoriet, na de rustige intro knalt de song er al direct in met een nogal electronic achtig stukje dat nog een paar keer terug komt in deze song. De song heeft zeer veel variatie van gevoelige ballad stukken achter de piano tot angsaanjagende orkest stukken.

De plaat brengt ook een bepaald gevoel op bij mij, de schitterende stem van Peter Gabriel heeft daar zeker iets mee te maken. Het doet me denken aan leven in een bos in een houten hut en als je je hoeft te wassen je naar de dichtsbijzende rivier gaat en het water over je laat vloeien. Zoals Cor het op deze pagina al heeft gezegd een mooi organisch geluid.

Wat me ook opvalt is dat iedere song buiten The Drop minimum een tracktijd van 6 minuten haalt. En het lukt hem toch om in die 6 of 7 minuten tijd zeer veel variatie te stoppen.

Conclusie: een prachtige plaat vol variatie. Ik verhoog hem trouwens met een halfje.
ja enkele vergelijking met zijn Genesis periode gaat hier mank

kobe bryant fan schreef:
Wat een meesterwerk blijft dit toch, sinds ik hem gekocht heb draai ik deze iedere dag en ik begin er serieus over na te denken om deze te verhogen naar 5 en dan is deze plaat de derde plaat die ik een 5 geef. En ik ben sinds vorige maand bezig met platen te beluisteren en herbeluisteren en dan opnieuw een Top 10 samen te stellen en het zou me niet verbazen als Up daar ook zal instaan.
nu ook in limited editie gevonden op 45rpm

eind van het jaar eindelijk een nieuw album, aldus Peter

avatar van Gommans
Voor mij is dit het mooiste album van Peter Gabriel. Niet commercieel maar gemaakt voor het geheel.
Het ligt inderdaad wat in lijn van So en Us… maar hier komt voor mij alles samen.

avatar van Arjan Hut
Vandaag nog eens teruggeluisterd, nadat de nieuwe zijn rondjes maakte. Wat een genot, wat een topstukken, veel beter dan ik me herinnerde!

avatar van Chameleon Day
daniel1974nl schreef:
….dus ik ben bang dat het eerste echte album met eigen nummers, niet eerder uit gaat komen dan 2012.

Zou zomaar kunnen, hoewel ik persoonlijk 2023 ook mogelijk acht…maar wie weet.

avatar van m@rcel_a
Naar aanleiding van i/o heb ik deze ook beluisterd. Was blijven liggen zeg maar.
De eerste paar beluisteringen bevallen me erg goed. Sterk album.

Peter heeft nooit slechte albums gemnaakt