Peter Gabriel - Up (2002)

Label: Real World

1. Darkness (6:51)
  2. Growing Up (7:33)
  3. Sky Blue (6:37)
  4. No Way Out (7:53)
  5. I Grieve (7:24)
  6. The Barry Williams Show (7:16)
  7. My Head Sounds Like That (6:29)
  8. More Than This (6:02)
  9. Signal to Noise (7:36)
  10. The Drop (3:01)
avatar van Cor
Cor
Vooral een plaat met een heel mooi organische geluid. De klankkleuren vallen mooi in elkaar. In zo'n nummer als 'Darkness' komt het hele oeuvre van Gabriel langs. Ik hoor het experiment van z'n eerste 3 soloplaten, de overstap naar het meer tribale geluid van 'Security' en zelfs flarden van de Gabriel uit 'The Lamb Lies Down On Broadway'.
Ik ben niet zo lyrisch over dit album als velen hier (vind 'Security' echt nog wel een tandje beter), maar het is een mooie plaat en knap dat Gabriel dit na zoveel jaren nog uit zijn hoed tovert.

avatar van kobe bryant fan
Heerlijke plaat, geen enkele mindere song en iedere song doet wat anders met je daarom een dikke 4*.

avatar van jellecomicgek72
Leuk om te zien dat ie je zo goed bevallen is.

avatar van Rudi S
Ja mooi album en hier staan een paar van Gabriels mooiste ballads op.

Peter Gabriel - Up

Ik heb deze vandaag op Cd gekocht en nu ga ik in het kort mijn mening over deze fantastische plaat eens neerpennen. Wat me vooral opvalt is hoe de songs van deze plaat verschillen van de songs van Genesis van de Peter Gabriel periode.

De opener is al direct mijn favoriet, na de rustige intro knalt de song er al direct in met een nogal electronic achtig stukje dat nog een paar keer terug komt in deze song. De song heeft zeer veel variatie van gevoelige ballad stukken achter de piano tot angsaanjagende orkest stukken.

De plaat brengt ook een bepaald gevoel op bij mij, de schitterende stem van Peter Gabriel heeft daar zeker iets mee te maken. Het doet me denken aan leven in een bos in een houten hut en als je je hoeft te wassen je naar de dichtsbijzende rivier gaat en het water over je laat vloeien. Zoals Cor het op deze pagina al heeft gezegd een mooi organisch geluid.

Wat me ook opvalt is dat iedere song buiten The Drop minimum een tracktijd van 6 minuten haalt. En het lukt hem toch om in die 6 of 7 minuten tijd zeer veel variatie te stoppen.

Conclusie: een prachtige plaat vol variatie. Ik verhoog hem trouwens met een halfje.

avatar van kobe bryant fan
Wat een meesterwerk blijft dit toch, sinds ik hem gekocht heb draai ik deze iedere dag en ik begin er serieus over na te denken om deze te verhogen naar 5 en dan is deze plaat de derde plaat die ik een 5 geef. En ik ben sinds vorige maand bezig met platen te beluisteren en herbeluisteren en dan opnieuw een Top 10 samen te stellen en het zou me niet verbazen als Up daar ook zal instaan.

avatar van jellecomicgek72
Signal To Noise Ken deze plaat nu ookal weer heel wat jaartjes. Ook op m'n 12e met deze cd in aanraking gekomen via m'n vader, blijf deze cd hét meesterwerk van Gabriel vinden.

avatar van Broem
Had me voorgenomen om toch maar eens een album van PG op MuMe te waarderen. Heb alles van de goeie man en dus fan. Als ik dan een favoriet album moet kiezen dat mij blijft trekken dan is dat Up wel. Waarschijnlijk omdat er toch wel mijn grote favorieten opstaan; Sky Blue, I Grieve en Signal to Noise. Al jaren in mijn favolijst. Het hele oeuvre van deze rasartiest is geweldig. Heb de commentaren op Scratch my Back en New Flood gelezen. Blijf daar maar even weg. Deze artiest blijft een streepje voorhouden, wat hij ook laat horen. Levende legende.

avatar van robbrouwer58
Deze kende ik nog niet. Een rijk geluid dat boeit en bloeit. Tsjonge hee.

avatar van Korreltje Zout
Voor mij is dit de afhaakplaat van Peter Gabriel. Ik heb deze misschien 3x gedraaid, en was blij dat ik de rit heb uitgezeten. Peter Gabriel leverde, wat mij betreft, zijn laatste goede studioplaat af in 1992. Daarna is het allemaal een beetje projectmatig gerommel.

avatar van jellecomicgek72

Dit is absoluut de beste plaat die ie ooit gemaakt heeft, wat een duister geluid, echt veel beter dan z'n platen uit de jaren 80 enz, niet dat ik dat slecht vind maartoch.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Deze plaat is bij mij wat moeizamer ingedaald dan eerder Gabriel werk, dus wellicht moet Korreltje Zout het ook nog eens proberen. Uiteindelijk toch wel weer een aantal mooie liedjes met Sky Blue als uitschieter. Wel jammer van de lelijke productie met die overdreven 'dynamiek'.

Voor mij niet de beste, die zat hier namelijk exact 20 jaar voor. Maar toch een ruime 3,5.

avatar van daniel1974nl
Goed om te lezen dat velen het met mij eens zijn. Dit was inderdaad het wachten waard. In de 10 jaar dat hij nodig is geweest om dit album om dit maken heeft hij inderdaad alles behalve stilgezeten. Als alle bands en artiesten er zo lang over doen en dan met zo'n goed resultaat terugkomen dan heb ik er geen problemen mee om te wachten. Wat dat betreft is het als Roger Waters die na Radio KAOS, wellicht een van de beste albums die ooit is gemaakt afleverde, Amused To Death.

Up heeft prachtige dynamiek, vele vele lagen, en is echt opgenomen voor audiofielen en liefhebbers van goed geluid. Maar dat geldt wellicht voor al zijn albums, aangezien hij altijd het beste haalde uit dat wat op dat moment mogelijk was. Hierna, Growing Up Live, Still Growing Up Live and Play, zet die DTS track maar eens aan op een goeds geluidssysteem. Een nummer als The Tower That Ate The People, man...of Signal To Noise, die drums... of Darkness.....die duisterheid en die agressie.....heel erg mooi. Jammer dat ik Up al had gekocht, ik had graag de SACD van dit album gehoord........

Ik begrijp alleen Korretje Zout niet wanneer hij claimt dat het na 1992 allemaal een beetje teveel prpjectmatig gerommel was. Zoveel heeft hij muziekaal niet gedaan, en dat wat ie heeft gedaan was alles behalve projectmatig gerommel. Het mag dan je ding niet zijn, en aangezien je ztelt dat 1992 (ik neem aan US) zijn laatste goede album was, dan neem ik aan dat je wellicht niet kunt verproppen dat PG zijn Afrikaanse invloeden een beetje heeft losgelaten. Ik ben het met je eens, dat is jammer, maar het alternatief...mag er meer dan wezen.

avatar van Eveningguard
Ondanks ik nooit fan ben geweest van Genesis heb ik Gabriels stemgeluid altijd wel kunnen waarderen. Buiten dat is mijn eerste indruk van dit album zo positief als de pest. De man is gedurft met zijn sound: donker, vrij expirimenteel en vooral organisch. Er staat een aantal waanzinnig mooie nummers op zoals het vertederend mooie I Grieve en het intense Signal to Noise. Up staat kilometers boven Scratch my Back. Die laatste is vooral saai en statisch. Gabriel is een fantastische zanger! Eindelijk iets gevonden wat m'n pa en ik allebei erg mooi vinden.

Oei, wat een boel proggers hier. Voel me nog niet helemaal thuis maar deel graag alle lof.

avatar van Leptop
Mijn favoriete album van Gabriel en 1 van de toppers in mijn collectie. Ik heb nog geen top 10 gemaakt, maar deze staat er zeker in! Schitterende nummers met waanzinnige arrangementen, mooie productie die idd organisch 3D overkomt. Ik vind dat wel mooi; doet recht aan de beleving die ik met dit album onderga. Ik luister dus niet alleen naar Up, ik onderga Up. Eigenlijk zou het album dan Down moet heten ... .

Gabriel heeft nooit slechte albums gemaakt. Ook deze is weer zo'n schoonheid. Het laatste echte studioalbum (met eigen nummers). Hierna kwam een album met covers en diverse live albums waarin de eigen nummers een ander sausje (zonder gitaren en drums, maar met orkest) kregen.
Ik hoop snel wer op een ouderwets goed album van de maestro

avatar van Twinpeaks
Ooit gevonden voor een hele euro geseald en wel.Stapje terug ten opzichte van Us. Maar toch wel genoeg te genieten.Ik merk wel dat mij meer concentratie kost om de albums van Gabriel op waarde te schatten.Dat geeft niks ,want van een beetje moeite is nog nooit iemand slechter geworden.Ik heb er alleen niet altijd de zin in om die moeite te doen.3 en halve ster

avatar van chevy93
Wat een totaal nutteloos (hard) begin van Darkness. Voor de rest een heerlijk loom album dat vooral uitblinkt in de warme productie. Uitgezonderd het rare begin dan.

chevy93 schreef:

Darkness is hier nou net het nummer dat ervoor zorgt dat 'Up' nog op een 3,5* kan rekenen.
Heerlijk nummer!

avatar van meneer
kobe bryant fan schreef:

Eigenlijk best wel benieuwd waarom je uiteindelijk toch naar die 3,5 bent gegaan ?

meneer schreef:

Laat mij vooraf zeggen dat ik sowieso absoluut geen Genesis of Gabriel fan ben, enkel dit Up kan ik nog best pruimen. De sfeer ligt mij al wat meer, het is minder zoet en klinkt toch vrij weemoedig en daarnaast staat er een knaller van formaat met Darkness op.

avatar van perrospicados
Ik weet niet of het ook de SACD versie is die maakt dat ik dit album zeer waardeer.

Wat PG voor mij vooral een zeer gewaardeerde muzikant maakt is de vaak zeer persoonlijke en kwetsbare benadering van zijn thema's die de worsteling van de mens zo mooi verwoorden.
Het is vast een hele lieve man

Deze aangeschaft met twee andere cd's bij zo'n Bol.com 3 voor 25 actie. Word ik even weggeblazen door de kwaliteit van dit album! Zowel de geluidskwaliteit als de kwaliteit van de nummers. Erg goed dit!

Matig album toch wel. Het verbleekt echt naast Us of So. Sky blue is dan wel weer een topper.

Up is voor mij zonder meer het meest indrukwekkende solo project van Gabriel

avatar van devel-hunt
Zijn laatste wapenfeit tot nu toe, komt er ooit nog nieuw werk uit van deze slapende reus of is hij creatief opgebrand ?

Deze cd van Gabriel is destijds aan mij voorbij gegaan.
Via Music Meter heb ik deze aangeschaft.

Schitterende CD.
Persoonlijk vond ik PG 1 en PG 4 zijn beste, maar deze UP mag er gerust bijstaan !

avatar van TEQUILA SUNRISE
Na tijden weer eens opgezet.
Blijf het een taaie, moeilijk te doorgronden plaat vinden met enkele nummers die me niet echt raken.
Daartegenover staat het schitterende verstilde I Grieve wat ik tezamen met het eveneens geweldige Growing Up, Sky Blue & No Way Out de hoogtepunten vind.

Wanneer ik naar de eerste vier, So en US luister, weet ik bij het aflopen van een nummer wat de eerste toon zal zijn van het volgende nummer. Bij OVO en Up heb ik dat niet. Als ze eenmaal bezig zijn, herken ik het wel, maar nee, deze platen blijven niet beklijven. Niet mij mij.