Peter Gabriel - Up (2002)

Label: Real World

1. Darkness (6:51)
  2. Growing Up (7:33)
  3. Sky Blue (6:37)
  4. No Way Out (7:53)
  5. I Grieve (7:24)
  6. The Barry Williams Show (7:16)
  7. My Head Sounds Like That (6:29)
  8. More Than This (6:02)
  9. Signal to Noise (7:36)
  10. The Drop (3:01)
avatar van Flipper
KristofBeckers schreef:
Dit MOET de top 250 in

en gelijk heb je

Holy Fuck, wat was dit een come-back! Een onwaarschijnlijk goed album, Ik ken maar weinig artiesten die zo lang in het vak zitten zonder gedateerd te klinken. Vooral Signal To Noise is indrukwekkend.
Alleen jammer dat Gabriel Father, Son al voor z'n OVO project had gebruikt, maar desalniettemin een hele vette 5.

avatar van weasel
Dat is inderdaad de gave van Gabriel: hij blijft vooruitstrevend en innovatief. En met Up bewijst hij dat wederom. Prachtplaat.
Ik hoop dat 'ie ooit nog es naar de benelux komt, want z'n shows zijn eveneens geniaal.

avatar van divart
weasel schreef:

29 juni A'dam, 30 juni Werchter.

I'll be there!!!!

avatar van Saldek
Bedankt divart voor de medeling. Nu kan ik Peter toch eens live meemaken. Klasse, thanx

EVANSHEWSON
weasel schreef:

Heb zijn shows zowat op dvd, maar ja the real thing is nog iets anders, dat zal wel!

Deze plaat getuigt alweer van nieuwe invalshoeken;

Géén makkelijke plaat, vergt meerdere luisterbeurten, maar daarna...

4.5 sterren ! Met kans op verhoging later...

avatar van Starbuck
Dit is met recht een groeiplaatje, bij ieder draai beurt wordt ie alleen maar beter. Ik vind -The Barry Williams Show- de enige misser. Alleen jammer dat er over deze plaat een jaar of 10 is gedaan, en dat is toch echt te lang.
Maar wat zeur ik toch, heb Peter Gabriel met de Growing Up tour in '04 live mogen aanschouwen. Helemaal top!!!

avatar van Saldek
Nog even een bedankje aan divart hier voor zijn mededeling waardoor ik gisteren de mogelijkheid had om PG een keer live mee te maken, een verlangen ontstaan nadat ik bij iemand (en al best een tijd geleden) die live-DVD had gezien. Daarop zag ik dat die man echt iets heel bijzonders heeft te bieden. Nu heb ik 'm gisteren dan in A'dam mee mogen maken en werd lamgeslagen. Wat een prachtconcert, ik heb ervan genoten.

avatar van dynamo d
Hebben jullie de super audio cd van Up al eens beluisterd? Dit album in surround sound is helemaal super goed!

Omayyad
dynamo d schreef:

Jep... Inderdaad zeer fraaie surroundmix, maar van mij hadden de bastonen wel iets minder gemogen.

avatar van charlezzz
Omayyad schreef:

heb jij geen knop waar je de baslevins uhh levels kunt aanpassen?

Omayyad schreef:

Juist bij een nummer als Darkness vind ik die bastonen erg mooi donker overkomen. Maar - zoals bekend - smaken verschillen.

Geweldig optreden in 't Westerpark! Jammer dat More than This niet op de setlist stond... Sowieso voornamelijk oude klassiekers, weinig van dit album (alleen Signal to Noise).

mooi optreden op Werchter, met een mix van oude en nieuwere liedjes, ben wel maar beginnen volgen vanaf Sledgehammer, daarna werd het beter

joris schreef:

Waarom staan dit soort berichten bij het album Up? Dit kunnen je ook plaatsen bij de categorie MusicMeter Live:

sorry hoor, ik zal al niets meer zetten

avatar van Lamontagne
Prachtig album die een beetje vaag begint met de Darkness.
(Schrok me kapot bij de eerste luisterbeurt)

Vooral Growing up en Sky blue geniet een meerdere draaibeurt bij mij.

4,5 sterren

avatar van musicfriek
Deze staat nog heel hoog op mijn verlanglijstje, lijkt me een fantastisch album!

musicfriek schreef:

Moet je zeker aanschaffen, maar - als je de apparatuur ervoor hebt - dan zou ik wel de super audio cd-versie nemen. Fantastisch geluid.

avatar van Mr.D
Als er 1 ding over PG te zeggen valt, dan vindt ik dat hij bij ieder album weer een compleet nieuw geluid weet te maken.
En dus ook bij Up, deze plaat heeft vele luisterbeurten nodig om hem helemaal te kunnen waarderen.Nummers als Sky Blue en More Than This...prachtig. Zeker ook tekstueel weet Up per nummer te boeien, luister maar eens naar The BW Show!

Dikke 4.5 ster!

avatar van devel-hunt
Toen ik deze plaat voor het eerst hoorde vond ik er weinig aan. Oorzaak was niet de muziek maar mijn gemis aan geduld. Gabriel is niet het soort artiest of kunstenaar die voor gemakkelijk, gladde en snelle commerciele succes gaat. Zijn muziek kent vele lagen zoals ook op deze. Nu ik er wel de tijd voor heb opgebracht dringt het pas tot me door hoe enorm knap deze plaat in elkaar zit, alle nummers zijn kunstwerken op zich hoewel ze een éénheid vormen. Kunst met een grote K!!

avatar van Gert P
dynamo d schreef:

Ja goed he!

EVANSHEWSON
Hele moeilijke plaat, waar je in het begin je tanden op stuk bijt, maar eens als je de smaak hiervan te pakken krijgt... laat de muziek je niet meer los.
Schitterend commercieel geflopt album, helaas! Maar artistiek ontzettend ok!

****1/2

avatar van ChrisX
EVANSHEWSON schreef:
Schitterend commercieel geflopt album, helaas!

Euh... heb jij in de boekhouding van dhr. Gabriel kunnen kijken? Ik vermoed namelijk dat deze plaat het nog helemaal niet zo slecht heeft gedaan dan jij denkt. Natuurijk, in vergelijking met So heeft Up het niet zo goed gedaan natuurlijk maar dat komt ook omdat Up geen echte hitsingles heeft voortgebracht maar volgens mij is dat ook niet echt meer waar Gabriel voor gaat.

Het feit dat hij de laatste paar jaren is blijven toeren EN er nog steeds materiaal van dit album live gespeeld blijft worden zegt mij eerlijk gezegd meer.

avatar van Mimo
Sterk album. Vooral het ingetogen, zeer atmosferische My Head Sounds Like That vind ik schitterend. Verder kan ik The Barry Williams Show (kennelijk in tegenstelling tot veel mensen) wel waarderen. Verder gewoon lekkere beats (Growing Up, The Barry Williams Show), mooie melodieën (Sky Blue, I Grieve) en ronduit epische Signal to noise. Ik ben wat minder gecharmeerd van No Way Out vanwege de wat melige bassloopjes. 0,5 punt aftrek laat 4,5* over =)

avatar van Jazzthieve
MuadDib schreef:

Heb onlangs een live versie van Signal To Noise (optreden van Montreal) gehoord, is nog indrukwekkender als de studio-opname.

avatar van barrett
Dit was mijn eerste kennismaking met Peter Gabriel. Het was net als een donderslag bij heldere hemel, het pakte me direct. Zo'n theatrale muziek, waarbij niet wordt geschuwd om muzieksoorten/ culturen te combineren.

Stuk voor stuk vertellen de liedjes een appart verhaal, van Darkness (kippevelmoment) tot the Drop een waardige afsluiter van deze plaat.
Eigenlijk zou je bij deze plaat zeker eens de live DVD moeten bekijken om het hele concept van het lied te snappen, een live uitvoering van Peter Gabriel is echt altijd de moeite waard. Kijken dus!!!

Dat klopt. Die live DVD is ongeëvenaard mooi!! Een echte "must" voor iedere Gabriel fan.

avatar van ImEngine
Ik kom er nog steeds niet bij hoe mooi dit wel niet is. Mijn eerste indruk was, damn zo'n lange liedjes, vaak over 6', soms zelfs 7'. Bij veel liedjes verlies ik de aandacht als ze langer dan 4' duren, maar Peter Gabriel blijft me op elk moment boeien en verrassen. Het heeft een tijdje geduurd voor ik me achter dit album heb gezet om het rustig te beluisteren, maar goh wat is het de moeite waard. Ik start op 4,5*, ach nee ik geef hem gewoon de volle 5*