Get Well Soon - Rest Now, Weary Head! You Will Get Well Soon (2008)

Duitsland
Folk / Rock
Label: City Slang

1. Prelude (2:55)
  2. You / Aurora / You / Seaside (3:11)
  3. Christmas in Adventure Parks (3:28)
  4. People Magazine Front Cover (4:30)
  5. If This Hat Is Missing I Have Gone Hunting (4:10)
  6. Help to Prevent Forest Fires (5:15)
  7. I Sold My Hands for Food So Please Feed Me (6:39)
  8. We Are Safe Inside While They Burn Down Our House (5:14)
  9. Born Slippy (Nuxx) (4:54)
  10. Your Endless Dream (5:33)
  11. Witches! Witches! Rest Now in the Fire (4:00)
  12. Tick Tack! Goes My Automatic Heart (3:54)
  13. Lost in the Mountains (Of the Heart) (5:22)
  14. Coda (1:07)
  15. It's a Race for Our New Home * (5:14)
  16. We Are Cannibal People * (5:32)
totale tijdsduur: 1:00:12 (1:10:58)
avatar van A-neet
gezien op lowlands en toch wel een beetje verliefd er op geworden... (ik had er hiervoor nog nooit van gehoord (shame on me)) daarna uit nieuwsgierigheid naar het concert in de ekko geweest..... ohhh wat mooi! drie dagen bedwelmd rondgelopen na de tijd...
de cd is erg mooi dat mij als een soort van ''duister maar warm dekentje'' omarmd en ik kan er helemaal in wegdromen.

maar al met al is een live concert het allermooist.

avatar van ErikM
Geweldig, divers album! Waardering stijgt wederom; begonnen met 3, nu 4,5 *.

avatar van Doc
Doc
Mooie muziek.
Van de prelude moest ik niet zoveel hebben, maar na nummers als "If this hat is missing I have gone hunting" en "we are safe inside while they burn down our house" ben ik toch wel overtuigd.
En ook met de uitvoering van born slippy komen ze verrassend goed weg.
Erg sfeervol album waar ik graag naar luister.

Bericht over concert verplaatst naar Get Well Soon

Een ontzettend goed album! Bijna ongelooflijk hoe de beste man het vrijwel in z'n eentje klaarspeelt. Eigenlijk alleen maar goede nummers op dit album. Alleen Lost in the Mountains is iets minder. Hoogtepunten voor mij zijn Ticktack goes my automatic heart, vooral het moment dat die robotstem erin komt, die lekker tegen het ritme van de muziek ingaat; verder de trompetjes in You Aurora. Heb ze een tijdje geleden in de kleine zaal van Paradiso gezien, erg goed, goede lichtshow/beelden ook!

(willie) schreef:

Deze valt bij mij dan weer in de categorie van niet boeiende bandjes. Best mooi, maar ook best suf en ook het Lowlandsoptreden kon me niet overtuigen.

Ouch, soms verdienen bandjes wel een tweede kans en dan kan je er soms wel eens helemaal naast gezeten hebben, op Roskilde kregen ze van mij een tweede kans en het was meteen 1 van de beste optredens van het hele weekend, volledig overtuigend.

Vervolgens ben je dan verplicht om het album weer eens te luisteren en het is toch 1 van de meest gedraaide albums van afgelopen zomer geworden en dat is tussen de geweldige albums van afgelopen half jaar wel een knap kunstje. Soms duurt het even, maar uiteindelijk word je dan wel beloond.

avatar van thetinderstick
Ik zag dat ik hier nog niet op had gestemd.
Uitstekend debuut van Get Well Soon. Beetje Arcade Fire, beetje Beirut, Beetje Radiohead, maar toch ook zeker iets eigens.

4* (eigelijk net iets meer), met als favoriete nummers 'Christmas In Adventure Parks', 'I Sold My Hands For Food So Please Feed Me' en 'Tick Tack Goes My Automatic Heart'.

Live klinkt 'I Sold My Hands For Food..' nog beter trouwens!

avatar van bommel
Ik ben begonnen met Vexations, dus eigenlijk de verkeerde volgorde. Maakt blijkt niet uit te maken.
Allebei geweldige platen.
Zeer origineel en eigenzinnig - maar ook zeer boeiende muziek.
Dit zijn van die platen, waarbij het moeite kost 3 of 4 sterke nummers uit te kiezen - ze zijn allemaar goed.
Op naar Utrecht

avatar van Lennonlover
thetinderstick schreef:
Ik zag dat ik hier nog niet op had gestemd.

Live klinkt 'I Sold My Hands For Food..' nog beter trouwens!

én een beetje Patrick Watson trof het mij laatst!

avatar van Mjuman
Ik ga dit mooier en mooier vinden en ik snap helemaal niet waarom dit zo weinig gewaardeerd wordt hier; iedereen loopt weg met The National, maar ik vind dit veel inventiever en gevarieerder.

avatar van Lennonlover
mjuman heeft het licht gezien. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat de laatste van the National niet goed is. Deze is toch wel een klasse hoger vind ik.

avatar van Mjuman
Lennonlover schreef:
mjuman heeft het licht gezien.

Da's een dagelijks terugekerend verschijnsel als ik de gordijnen open doe.

Ik werd getriggerd door de hoes van dit album, ik meen op de homepage of bij het topic "wat draai je nu"- ik wilde weten wat voor muziek erachter zat en schafte begin maart het tweede album aan.

Een tweetal weken later trad de band op in Tivoli en met name de nummers (van dit album) die ik niet kende, vielen zeer goed in de smaak - en heb dit album toen ook meteen gekocht.

Mijn oprechte verbazing geldt het feit dat dit album/deze band hier veel minder aandacht en waardering krijgt dan bijnv. The National (voor mij in de categorie 3, 5 - 4* goed, maar niet essentieel) en dat plaatst me voor een groot raadsel; dit album is imo veel muzikaler en dan zoek ik naar de ratio ervan. Een nog groter raadsel was voor mij de populairiteit van Mumford and Sons, leuk enthousiast, maar verder ...

Get Well Soon, Vexations, zal zeer waarschijnlijk wel in mijn toptien over 2010 komen te staan. Ook dit album wil ik warm aanbevelen.

avatar van battersea
heerlijke plaat die mij af en toe sterk doet denken aan Mercury Rev. Goede consistente stijl waardoor je geen nummers hoeft te skippen. Je bent er voor in de stemming of niet. Ik was het wel en hij viel erg goed. Dikke 4 eerst ...

avatar van kruder
fantastisch gevarieerd album, pure klasse

avatar van niels94
Mijn bespreking uit het Niels Tip-Topic. Deze werd me getipt door Fathead:

Met dit album kun je een leuk spelletje spelen: ik noem het band associatietje. Bij elk nummer komt er namelijk wel weer een andere band in mij op. You / Aurora / You / Seaside lijkt bijzonder veel op Beirut, People Magazine Front Cover en We Are Safe Inside While They Burn Down Our House hadden qua zang zo een Radiohead nummer kunnen zijn en I Sold My Hands for Food So Please Feed Me heeft behoorlijk wat weg van Interpol (luister eens naar Untitled en vergelijk), om maar even wat te noemen. Zo zijn er nog een boel nummers die op andere bands lijken of stukken muziek die wel verdacht gelijken met iets dat eerder gemaakt is, zo zijn the National, Arcade Fire en ook Pulp te horen. Daarnaast lijken zelfs de titelnummers door een ander geïnspireerd: Sufjan Stevens. Soms weet ik nét niet te plaatsen aan welke band een nummer me doet denken, wat dan weer voor de nodige frustraties zorgt

Is het erg dat zoveel dingen lijken op iets dat al gedaan is? Ook al is het op dit album wel heel erg duidelijk: Nee. De muziek is namelijk gewoon erg goed. Ondanks dat de bands waarmee de verschillende nummers geassocieerd kunnen worden behoorlijk verschillend zijn klinkt het absoluut als één sfeervol geheel. Dit komt doordat de muziek in een folkjasje is gestoken, de enige echte rode draad die door het album heen te horen is. Instrumentaal is het gewoon erg sterk, er komen prachtige melodieën langs. Ook de zanger, die een enorm veelzijdig stemgeluid heeft, doet het bijzonder goed. Zo kan hij van National-laag tot Radiohead-hoog en alles daartussenin. Dit alles zorgt ook voor de nodige afwisseling. Ook wil ik de leuke cover van het Underworld nummer Born Slippy (Nuxx) niet ongenoemd laten: ze weten er een erg leuke (folky) draai aan te geven.

Ondanks dat er een hoop goede dingen zijn, zijn er ook wat minpuntjes aan te wijzen. Zo is het haast Spice Girls-achtige refrein van If This Hat Is Missing I Have Gone Hunting ronduit verschrikkelijk, past ook totaal niet op dit album. Ook de Kraftwerk-achtige robotstem op Tick Tack! Goes My Automatic Heart had van mij niet gehoeven. Daarnaast duurt het album toch iets te lang.

Verder dus een erg leuk album. Of je nu het bij elkaar brengen van verschillende soorten muziek of vakkundig jatwerk noemt, het zit allemaal toch wel erg goed in elkaar. Had dit album iets korter geduurd en waren een paar mindere momenten eruit gelaten, dan kreeg dit album een hoger cijfer. Ik sluit overigens niet uit dat dit in de toekomst alsnog gebeurd.

avatar van Faalhaas
In Alaska there's no refrigerator needed.

Dat jullie het ff weten he

avatar van Ducoz
Fijne plaat in een fijn jasje.

avatar van Niek
Niels noemde het al: heel veel invloeden op dit album. Hierdoor is het wat mij betreft allemaal net niet. Voor The National luister ik liever naar The National, voor Arcade Fire naar Arcade Fire, voor Radiohead naar... Nou ja, u snapt 't. Ik kom dan ook niet verder dan een zesje..