The Ocean - Precambrian (2007)

Duitsland
Label: Metal Blade

1. I. Hadean (The Long March of the Yes-Men) (3:48)
  2. II. Archean: Eoarchaean (The Great Void) (4:45)
  3. II. Archean: Palaeoarchaean (Man and the Sea) (2:46)
  4. II. Archean: Mesoarchaean (Legions of Winged Octopi) (5:20)
  5. II. Archean: Neoarchaean (To Burn the Duck of Doubt) (5:24)
  6. III. Palaeoproterozoic: Siderian (1:56)
  7. III. Palaeoproterozoic: Rhyacian (Untimely Meditations) (10:57)
  8. III. Palaeoproterozoic: Orosirian (For the Great Blue Cold Now Reigns) (6:29)
  9. III. Palaeoproterozoic: Statherian (5:57)
  10. IV. Mesoproterozoic: Calymmian (Lake Disappointment) (8:18)
  11. IV. Mesoproterozoic: Ectasian (De Profundis) (8:58)
  12. IV. Mesoproterozoic: Stenian (Mount Sorrow) (8:19)
  13. V. Neoproterozoic: Tonian (Confessions of a Dangerous Mind) (7:18)
  14. V. Neoproterozoic: Cryogenian (3:29)
The Ocean's nieuwe dus. Ik ken zelf hun vorige werk niet echt goerd, maar afgaande op dit album, moet ik het toch eens checken.

Precambrian schijnt zoiets te betekenen als de evolutie van de aarde ofzo. Een dubbelcd met concept dus. Dat concept hoor je nu niet meteen nadrukkelijk terug, of het moet zijn op instrumentaal vlak.

Disc 1 is erg kort en bevat allemaal megaklappen. Afijn, met medewerking van mensen van Converge in dit collectief zegt dat asl genoeg. De disc is straight forward, maar ook technisch met licht meshugiaanse riffs ook en VOORAL erg intens.

Disc 2 dan. Daar word het nog veel interessanter. Verwoestende Metal, maar vooral ook heel veel klassieke elementen zoals cello, viool en piano. De disc is erg progressief en springt van Hardcore uitvallen naar Jazz, terug naar (Death) Metal en dan weer rock. Erg veelzijdig, terwijl het toch ook soms een genresfeertje (Neurosis, Cult Of Luna) heeft. Dit alles word heel smaakvol gedaan en nergens komt het ook maar enigzins geforceerd over.

Dit collectief is met deze cd erg organisch, technisch, progressief en origineel bezig. Zou je dit willen vergelijken met een apocalyptisch monster als Neurosis, kan ik al snel zeggen dat vooral Disc 2 de recente cd van hun met gemak overtreft. Vergelijken is alleen best moeilijk, want ze staan met 1 been in hetzelfde genre, maar zijn duidelijk ook zoveel meer dan dat.
Dit album ga ik snel bestellen. Een van de hoogtepunten van het jaar. 4.5* nog maar even, want Disc 1 dringt nog niet echt bij me door.

avatar van Nakur
Oh heersch! Voorgangers Fluxion en Aeolian heerschen namelijk ook. Blinde aanschaf

avatar van knoltor
Fantastische plaat van onze Oosterburen. The Ocean was altijd al een goede band, maar op dit album hebben ze zichzelf overtroffen!
Voor wie houdt van Mastodon, Neurosis, Cult of Luna etc. is dit gegarandeerd de plaat van het jaar!

Overigens is het artwork ook schitterend. Een prachtig uitgevoerde digipack... een lust voor het oog.

"Precambrium" is de naam voor de oudste fase van de Aarde zoals geologen dat in hun Geologische Tijdschaal hebben gezet wikipedia. De nummers op de cd zijn genoemd naar de onderverdelingen van dit tijdvak. De muziek reflecteert dan ook hetgene wat er gebeurde in de desbetreffende tijd.
Een voorbeeld: Vanaf het Proterozoïc begon leven zich te ontwikkelen op aarde, daarom is "Hadean/Archean" (de tijd dat de aarde een gloeiende bol lava was) ook zoveel harder en ruiger dan "Proterozoic". OP dit moment begonnen oceanen te ontstaan, waar leven mogelijk was en werd de aarde complexer.

Gewoon een briljante plaat dus. Ook zonder de geologische achtergrond zeeeer de moeite waard!

Gekocht. Hij was te briljant om niet te kopen. Jezus, wat is Disc 1 hard zeg en Disc 2 zeer diepgaand. Artwork is ook denk ik wel van het betere kaliber voor dit jaar. Disc 1 is doorzichtig en die digipack, pff die moet je zelf zien.

avatar van snarf349
ik draai vooral disc 2, machtig mooie plaat, zo tegen het einde van het jaar toch nog een pareltje.
2008 mag beginnen.

avatar van Jochempie
Ja, ik had deze vaker moeten luisteren man. Ik heb tot nu toe alleen disc 1 geluisterd en die vind ik eigenlijk al heel goed. Deze gaat zeker nog snel een top 10 plek in mijn jaarlijstje veroveren

avatar van Nakur
Helaas is mijn versie geen digipack, maar dat kon ik niet zien toen ik 'm in de states bestelde. Desondanks heb ik Precambrian toch binnen en als liefhebber van Converge en de vorige cd van het colelctief, knalt disc één er in als een clusterbom. Cd twee staat nu te spelen en die bevalt me ook uitstekend.

Met terugwerkende kracht is het de volgende hardcore/metal cd uit 2007 die hoge ogen gooit. In het rijtje van Neurosis, Between the Buried and Me, Alchemist en Baroness ermee.

vorige week gekocht. jezus. zo hoort een album te klinken . stuk voor stuk geweldige nummers, geweldige productie en dan dat artwork.
sorry Baroness, maar dit is de plaat van 2007!!!!

avatar van cornucopia
Zozo... dit is inderdaad vrij heftige shit... Vooralsnog zwaar onder de indruk...

avatar van ravenstein
Hier ben ik benieuwd naar. 'k Ga proberen van hier iets van te horen te krijgen...

bro
Deze staat op mn lijstje, ik ben wel benieuwd

avatar van kerstboom3
ik heb deze plaat blind aangeschaft want hij kreeg 98 punten van de rocktribune en er stond bij: "draai hem grijs.. blablah.. geniale postrock blahblah.. ". nou in ieder geval genoeg om hem maar te kopen:P maar ook om het artwork want dies zeker mooi te noemen^^. Maar hij viel op het eerste gehoor zwaar tegen en steeds meer (op uitzondering van stenian dan door het prachtige 'refrein' als ik het zo mag noemen) begon ik hem stom te vinden maar sinds maart ben ik hem echt non-stop aan het luisteren!

het zit gewoon zó goed in elkaar en je hoort gewoon dat er echt mensen met gevoel en talent voor muziek bezig zijn dus het was het zeker waart, die 17 euro! echt een onmisbare plaat voor mensen die houden van bij weg te dromende epische postmetal (rock) !

avatar van Joy4ever
The Ocean doet me sterk denken aan Cult of Luna. Mooie opbouw van de songs, fraaie klassieke elementen. De zang staat me echter niet zo aan, jammer.

avatar van andnino
Net weer geluisterd. Gaf ik hier een 3,5 voor!? Op z'n minst een halfje omhoog En nu nog wat vaker luisteren, want dat dit een groeiplaat is, is overduidelijk.

lambf
De eerste cd wist me niet echt te overtuigen. Vooral de eerste nummers zijn niet echt bemoedigend om verder te luisteren, wat dus nog gebeuren moet

het kan zo maar dat je de 2e wel weet te waarderen. ze verschillen nogal. is geen licht muziekje,heeft dus wel een flink aantal luisterbeurten nodig. Zoals adnino hierboven al aangeeft, het is een groeiplaat.
vind zelf de eerste goed en de 2e subliem.

avatar van Tha)Sven
Ik zie het vooral als een combinatie tussen Cult Of Luna (de harde emperimentele sludge elementen) en Kayo Dot (de klassieke en jazz elementen).
Dit album is indrukwekkend opgebouwd, maar toch weet het mij niet helemaal te overtuigen, soms raak ik de draad een beetje kwijt.
Ik ga de vinyl wel kopen, want hier zit prachtig artwork bij en ik denk dat deze plaat pas echt tot zijn recht komt op vinyl.

avatar van itbites
Wat een overdonderende metal zeg. Super, ik ben verkocht.
Eerste CD duurt precies lang genoeg, om daarna over te stappen op het wat minder 'in your face' tweede deel.
En dat is net zo goed prachtig. Fijne ontdekking!

zo een goede plaat maar 24 stemmen. daar begrijp ik nou helemaal niks van. voor de liefhebbers

avatar van knoltor
Ik ben inmiddels in het bezit van de vinyluitvoering hiervan. Wat een ongelofelijk mooi ding is dat! Een drie platen tellende hoes, uitgevoerd in verschillend kleuren gemarmerd-achtig vinyl. Er zit ook een heel erg mooi los vel met teksten en een tekening in zilver bedrukking.
Verder is de zwarte hoes voorzien van gaten waar de gloeiende lava doorheen te zien is. Echt een feest voor het oog! En voor het oor, maar dat wisten we al.

avatar van MDV
MDV
Ik ontdekte dit album van The Ocean door een tip van Aghora. Het eerste dat me opviel toen ik even op deze pagina ging kijken wat dat hele Precambrian-gedoe nou inhield was het geologische thema, de lengte van het album en de individuele nummers, de aparta hoes, en de lange ingewikkelde namen van alle nummers. Een hele hoop aan indrukken nog voor ik ook maar iets van het album heb gehoord, indrukken waaruit ik op kan maken dat het album in ieder geval niet makkelijk, licht verteerbaar of slecht zou zijn.

Vooral de eerste van mijn drie verwachtingen werd al gauw bevestigd. De eerste keer dat ik Precambrian in z’n geheel beluisterde kon ik er totaal geen vat op krijgen, ik kon er hier en daar wel mooie stukjes uit vissen maar er echt iets van maken kon ik niet. Natuurlijk hoeft dit helemaal niets te zeggen, de eerste keer dat ik Silhouettes van Textures hoorde kreeg ik ongeveer hetzelfde gevoel en dat album staat nu in mijn top 10.

De tweede luisterbeurt was al beter. Maar weer kreeg ik het gevoel naar een Textures-album te luisteren, vooral tijdens tijdens Mesoarchian (Legions of Winged Octopi) kreeg ik zelfs het idee Eric Kalsbeek te horen, maar ik kwam er later achter dat hij het ook was. Het volgende nummer beviel me ook zeer goed, vooral het drumwerk. Een ander nummer dat mij zeer bevalt is Statherian. En vooral de teksten:

“What it means to be fully human is to strive to live by ideas and ideals
And not to measure your life by what you've attained in terms of your desires but
Those small moments of integrity, compassion, rationality... because in the end, the only way that we can measure the significance of our own lives
Is by valuing the lives of others
Fantasies have to be unrealistic
Because the moment, the second that you get what you seek, you don't, you can't want it anymore.
In order to exist, desire must have its objects perpetually absent
It's not the 'it' that you want, its the fantasy of 'it'
We are only truly happy when daydreaming about future happiness.
This is why we say: the hunt is sweeter than the kill, or: be careful what you wish for - not because you'll get it: because you're doomed not to want it once you do
Living by your wants will never make you happy.”

Ik weet niet wie het bedacht heeft en waar het vandaan komt maar dat ik het prachtig vind weet ik zeker, al helemaal met die melodie op de achtergrond.

Maar ik kan het beter niet over aparte nummers hebben. Voor mij draait Precambrian meer om het grote plaatje, het geheel dat alle nummers vormen, volgens mij is het ook niet anders bedoeld.

Precambrian is duidelijk meer dan vermaak alleen, het is kunstmuziek. Elk nummer en misschien wel elke noot die gespeeld en gezongen wordt symboliseert een fase van de langste periode van het geologisch tijdvlak. Leuk concept, ik heb me altijd al geïnterreseerd voor alles dat prehistorisch is. Maar zoals ik al zei, muziek is zowel kunst als vermaak en het grote (en tegelijkertijd enige) minpunt van Precambrian is dat beide kanten van de munt elkaar een beetje in de weg zitten. Tegen het einde van het album krijg ik er toch wel een beetje genoeg van, aan de ene kant omdat het album in z’n geheel te lang duurt, en aan de andere kant omdat alles na Statherian een beetje inzakt, niet dat het opeens slecht wordt of zo, maar ik vind het begin leuker. De band had de laatste paar nummers niet weg kunnen laten, dat zou het concept wegnemen. Misschien was het concept ook nog wel wat beter tot z’n recht gekomen als Precambrian een ambient album zou zijn, maar dan was het waarschijnlijk niet zo goed luisterbaar geweest. Er is dus naar en compromis gezocht en er is een ding die alle compromissen gemeen hebben…

Dat neemt echter allemaal niet weg dat Precambrian een mooi album is, vier dikverdiende sterren.

avatar van andnino
MDV schreef:
“What it means to be fully human is to strive to live by ideas and ideals
Is by valuing the lives of others
Fantasies have to be unrealistic
In order to exist, desire must have its objects perpetually absent
It's not the 'it' that you want, its the fantasy of 'it'
We are only truly happy when daydreaming about future happiness.
Living by your wants will never make you happy.”

Ik kan je niet precies vertellen welke, maar het is uit een film gehaald.

Hint: geschreven door Kevin Spacey

avatar van Nakur
Doet me trouwens erg denken aan Epicurus...

Zit die lap quote gewoon in deze cd? Is me nooit opgevallen

vrijdag 13 maart in doornroosje. samen met Burst. ik kan echt niet wachten!!

Behalve dat het redelijk reizen is, kan ik nog eens niet ook. 2 bands die ik echt wel zou willen zien.

dag erna geloof ik in sneek
edit ik zie net dat je uit regio utrecht komt. lijkt sneek me ook niet echt een optie.
heb zelf moeten lullen als brugman om wat mensen mee te krijgen.(vanuit purmerend, ook niet echt om de hoek).

avatar van Aghora
@MDV: Statherian is inderdaad een prachtig nummer. Zoals hierboven al werd gezegd komt het van een speech van Kevin Spacey(die stem kwam me al meteen zo bekend voor toen ik het nummer voor het eerst hoorde) in de film The Life of David Gale.
Leuk dat je ook Eric Kalsbeek herkende, echt ziek hoeveel verschillende artiesten er op dit album meespelen.

mastodonner schreef:
vrijdag 13 maart in doornroosje. samen met Burst. ik kan echt niet wachten!!

Same here. Alleen wel jammer dat ik nauwelijks mensen ken die ook dit soort muziek waarderen om samen op stap te gaan. Maar ik wil het echt niet missen dus ik zal er zeker bij zijn.

avatar van Tha)Sven
Zou indrukwekkend zijn om deze band een keertje live te zien.
Ik snap wat je bedoeld aghora, dat heb ik zelf ook altijd. Allerlei leuke bandjes die ik wil zien, maar in mijn eentje gaan vind ik verschrikkelijk.