The Ocean - Precambrian (2007)

Duitsland
Label: Metal Blade

1. I. Hadean (The Long March of the Yes-Men) (3:48)
  2. II. Archean: Eoarchaean (The Great Void) (4:45)
  3. II. Archean: Palaeoarchaean (Man and the Sea) (2:46)
  4. II. Archean: Mesoarchaean (Legions of Winged Octopi) (5:20)
  5. II. Archean: Neoarchaean (To Burn the Duck of Doubt) (5:24)
  6. III. Palaeoproterozoic: Siderian (1:56)
  7. III. Palaeoproterozoic: Rhyacian (Untimely Meditations) (10:57)
  8. III. Palaeoproterozoic: Orosirian (For the Great Blue Cold Now Reigns) (6:29)
  9. III. Palaeoproterozoic: Statherian (5:57)
  10. IV. Mesoproterozoic: Calymmian (Lake Disappointment) (8:18)
  11. IV. Mesoproterozoic: Ectasian (De Profundis) (8:58)
  12. IV. Mesoproterozoic: Stenian (Mount Sorrow) (8:19)
  13. V. Neoproterozoic: Tonian (Confessions of a Dangerous Mind) (7:18)
  14. V. Neoproterozoic: Cryogenian (3:29)
Gallow
andnino schreef:

Ik kan je niet precies vertellen welke, maar het is uit een film gehaald.

Life of David Gale, The (2003) - MovieMeter.nl

Gallow

avatar van Joy4ever
Tsja, en ik had dit album nog wel op 3,5* staan. Ik las net terug dat ik de zang ook nog eens niet zo goed vond. Blij dat er iets bestaat als het herbeluisteren van albums. Want ik zat er toch wel aardig naast. Om het nog even voorzichtig uit te drukken.

Deze Precambrian durf ik gerust monumentaal te noemen. De heren van The Ocean hebben een zeer indrukwekkend album gemaakt. Onmogelijk om alles in één keer te kunnen bevatten, daar is het simpelweg veel te complex voor. Laat ik proberen wat hoogtepunten de revue te laten passeren.

Precambrian begint met de knallende opener Hadean. "If you can't beat them, join them. We're distracted with excuses". Machtige grunts worden op de luisteraar losgelaten met fraaie tempowisselingen. Het tweede nummer Eoarchaean gaat over de 24-uurs economie, en dan met name gericht op de winkels. "Afraid that there's something that we could be missing. We'd pay any price to buy everything". Een computerstem roept vervolgens "We stand in line and smile. Celebrate the emptiness of our lives". Wellicht geen hoogstaande tekst maar toch mooie one-liners dacht ik zo. Het gitaarrifje in Mesoarchaean doet me stiekem denken aan AC/DC. Lekker hoor. Neoarchaean, wauw! Dat begin is zo lekker! Vervolgens ontspoort het nummer volledig. Gitaren die alle kanten op lijken te gaan. Dat lachje op 03:50, meesterlijk. Doet me aan Mike Patton denken.

Vervolgens komen we aan op het tweede deel van Precambrian. Metal met klassieke invloeden. Deze combinatie doet het altijd goed bij mij. Siderian zet gelijk de toon. De instrumentale opmaat voor het nummer Rhyacian. Erg fraaie combinatie van normale zang en screams. Je komt daarnaast qua het instrumentale soms oren tekort. "For every day of our lives the present is painful. The future unknown. The sting of the past is what makes every moment unbearable. The future is overgrown." Statherian is een instrumentaal nummer met een quote van de film The Secret Life of David Gale. Bijzonder nummer. Ik hoor ook hier een soort van klokkenspel die vaker terugkomt op het album. Bijzonder. Een Middeleeuws aandoend eind maakt dit nummer fraai af. Calymmian: "What have you done to me? You ruined everything". Liefdesleed in optima forma. Ectasian is het volgende rustpunt. Lieflijk pianospel. Viool die komt opzwellen. Log en zwaar gebrul. En dan, ja.. Dan komt Stenian, het absolute hoogtepunt van Precambrian. Ik vind dit één van de mooiste en meest emotionele nummers ooit gemaakt. Het begin is heel mysterieus waarna opeens de piano invalt. Daarna wordt langzaam maar zeker naar "het begin" toegewerkt. Gitaren zwellen aan en beginnen aan een heerlijke melodie. Violen zwellen weer aan. "At this time of the year the skies are mostly grey" wordt er gebruld. Zo mooi kan muziek zijn. Schitterend ook het rustpunt halverwege met tromgeroffel. En net wanneer je denkt dat het nummer langzaam maar zeker eindigt wordt je snel in de realiteit teruggehaald. Prachtig is vervolgens de samenzang. Tranen springen bijna in mijn ogen, pure emotie. Cryogenian geeft een passend slot van dit zeer indrukwekkende tweeluik. Een klassiek instrumentaal einde.

Mij rest niets anders dan een diepe buiging.

Je score kan ik uiteraard alleen maar toejuichen. geweldig album.

leander?
Ik luister 'm nu toch al een maandje regelmatig en ben dan maar voorzichtig met een 4,0. Wordt eerder nog een 4,5 dan een 3,5.
Ik begin steeds meer prachtige dingen te ontdekken. Mindere nummers blijken steeds vaker geniaal te zijn.
Ik ga liever geen onzinnige vergelijkingen maken met andere bands om The Ocean te definieren, dat maakt meer stuk dan iemands bedoeling kan zijn. Het is simpelweg heel erg goed.

avatar van Nick4
Ik hoorde een tijdje terug dat er een band was genaamd The Ocean die een album had gemaakt met de titel Precambrian naar de allereerste geologische periode. Met daarop nummers die genoemd zijn naar alle onderverdelende perioden van het Precambrium. Gezien ik student Aardwetenschappen ben, kon ik het niet weerstaan deze een luisterbeurt te gunnen. Gewoon omdat het kan, want echt een Metal-fan ben ik niet (zie mijn profiel). Afijn, het eerste nummer was meteen een goed begin voor iemand die sporadisch naar Metal luistert, maar toegegeven er zaten in de loop van de nummers zeker wel pakkende riffs die ook ik wel kon waarderen. Meer was ik te spreke over de wat rustigere tweede CD met een aantal goede composities. Tonian en Rhyacian bijvoorbeeld.
Ah in ieder geval, ik voel me niet iemand die hierop zou moeten stemmen gezien ik vanuit mijn persoonlijke smaak niet hoger dan 2* of 3* voor dit album zou geven. Maar ik heb ook weer teveel respect voor deze heren om zo'n stem uit te brengen. Een band die een album met deze titel en zulke nummers uitbrengt is gewoon bij voorbaat geniaal (Ook vanwege het feit dat ze de hardere nummers de onrustigere perioden van de Aarde als naam hebben gegeven en de minder harde nummers de rustigere perioden). Heerlijk.

Bericht over nieuw materiaal van The Ocean verplaatst naar The Ocean

avatar van laboomzaa
Super vette harde prachtige ingetogen brute knallende songs!! Vanaf nr.6 is het pure liefde!!!

avatar van Don Cappuccino
Ik heb het album beluisterd. Ik doe nu dit dat ik het album nog niet eerder heb geluisterd . Later beoordeling en misschien zit er wel een top 10 plaats in!

avatar van Don Cappuccino
Dit album maakt erg veel indruk. Zelden zo´n goed en mooi album gehoord van een metal band. De harde kant is geweldig en de rustigere kant kan tot een van de beste cd´s ooit worden beschreven. Eigenlijk zijn de rustigere passages het mooist. Ik had als eerste reactie dat dit misschien in mijn top 10 zou komen, na paar keer luisteren kom ik er achter dat dit zeer hoog in mijn top 10 komt. Hoe hoog moet ik even kijken, misschien wordt dit wel de eerste plaats van mijn top 10, maar of ik deze hoger zet dan Lateralus van Tool weet ik nog niet........

Ik ben er al uit, hij staat op nummer 2 achter Lateralus van Tool

avatar van Dudeness
Wat een magistraal album is dit toch!

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar het eerste deel, maar het is hier allemaal van zulks een hoog niveau dat een 'opsplitsing' eigenlijk niet hoeft.

Groots werk van deze (voor mij tot voor kort onbekende) heren....

Eoarchaean....
Neoarchaean....
Rhyacian ....
Orosirian ....
Ectasian ....
Stenian ....

Dit alles om nog maar eens te zeggen: waanzinnig sterk

Joy
halverwege het eerste nummer dwaal ik af, tegen het end van het 2de nummer schiet ik ff wakker door een loodzware riff, lekker

derde nummer, weinig bijzonder, allemaal al gehoord en beter, niet bijster origineel tot nu toe

4, hier herken ik wat mastodon, een iets ander geluid dan tot noch toe, doet het best goed

5, iron maiden of wat, malmsteen, nintendo, wtf, ah, zware gitaren, dit smaakt naar meer

6,tiet voor de balade, mag uiteraard op geen enkele metalplaat ontbreken, alleen klinktie hier wel heel erg anders en vooral fris, zelfde cd, ja zelfde cd, verrassend

7 tot en met 9, erg boeiend plaatje dit, dit ga ik vaker draaien, vanaf 6 , de rest sla ik ff over

mooi

die hele betiteling leg ik naast me neer en boeit weinig, morgen de rest eens beluisteren, tot nog toe begon het pas echt boeiend te worden bij nummer 6

avatar van Dr-Gonzo
MDV schreef:
Precambrian is duidelijk meer dan vermaak alleen, het is kunstmuziek. Elk nummer en misschien wel elke noot die gespeeld en gezongen wordt symboliseert een fase van de langste periode van het geologisch tijdvlak.

Ja, dat lijkt me nu juist het probleem. Precambrian is een kwalitatief sterke en gevarieerde metalplaat, maar vooralsnog weet het me nog niet te raken. Het komt me wat gezocht/geforceerd over... dat heb ik wel vaker met conceptalbums. Voorlopig 3,5*, maar ik zal het nog eens paar luisterbeurten geven

avatar van Jazper
Dat klinkt behoorlijk pretentieus.
Ik heb m nu 1 maal beluisterd en ben er nog allerminst ondersteboven van. Af en toe saai en spanningsloos. Maar ik zal m nog wel eens luisteren. Jullie kunnen het toch niet allemáál mis hebben?

MDV schreef:

Zelf heb ik ook de neiging om "concept platen" bijna zonder uitzondering als 'té ambitieus' (wat een verschil is met pretentieus) te beschouwen, wat me doorgaans niet toelaat het geheel volledig en integraal te 'proeven'. Daarenboven heb ik zelden of nooit een toegevoegde meerwaarde gevonden in een 'concept' achter een plaat. Voor mij behoeft de muziek voor zichzelf te spreken, en kán het geen beroep doen op 'externe factoren' zoals een 'concept'. Een "intellectuele" factor bij een plaat is dan per definitie ballast, aangezien muziekbeleving een 'esthetische beleving' en dus 'pre-intellectueel' moet zijn, los van rationele overwegingen.

Deze schijf overstijgt deze bezwaren echter met gemak, en kan ook perfect zonder het ganse concept. Meer nog, naast het feit dat het concept misschien 'verklaart' waarom sommige tracks zo wijds zijn, zo 'basaal', zo breedvoerig, zo 'at random'.....hoef je daar heus niet bij te blijven stilstaan/steken.

Dat het 'kunstmuziek' zou zijn, vind ik -naast het feit dat ik me niets kan voorstellen bij een dergelijk begrip- er volkomen 'over'...en voegt als 'beschrijving' van de plaat geenszins bijkomend inzicht op.

Het is gewoon een prachtig episch en compleet meesterwerk, die soms alle richtingen tegelijk uitgaat, dan weer geconcentreerd en 'to the point' is. Brutaal en zeemzoet. Monotoon en dan weer uitermate complex. Kortom: hoe een de perfectie benaderende plaat zou moeten klinken.

avatar van Lexicon Devil
Net aan het beluisteren vanwege de hoge score, maar ik ben me toch een partijtje bij de verkeerde stroming beland.....

Wat een tering herrie zeg. Veel van jullie zien dit als een compliment waarschijnlijk hehe...

Ik ga niet stemmen, mij ontbreekt elke motivatie nog meer te beluisteren.

Alsof een varken levend word geslacht.

avatar van andnino
Lexicon Devil schreef:

Ik ga niet stemmen, mij ontbreekt elke motivatie nog meer te beluisteren.

Alsof een varken levend word geslacht.

Ik zie ook Sepultura bij je stemmen staan, dit is toch niet heel veel erger?

avatar van Lexicon Devil
Dat klopt, maar daar zit meer een lekkere groove in. Of in ieder geval een groove die meer mijn smaak is.

Ook vind ik de vocals bij dit album over the top.

Beetje shokeren om het shokeren.
Met andere vocals had ik dit denk ik wel kunnen pruimen

bennerd
Lexicon Devil schreef:

Ook vind ik de vocals bij dit album over the top.

Beetje shokeren om het shokeren.

Dat laatste kun je nu van veel bands zeggen, maar van The Ocean?

avatar van Lexicon Devil
Nou ik denk toch echt dat de vocals bv bij Rhyacian behoorlijk over de top zijn.

leander?
Alleen heeft dat niks met shockeren te maken. Maar laten we er verder maar geen woorden aan vuil maken.

avatar van james_cameron
Fraai album, tot nu toe hun beste werkstuk. Vooral het tweede gedeelte, met lekker lange meeslepende songs, is erg goed. Veel afwisseling, zowel qua muziek als qua zang, met mooie melodieuze passages en lekker zwaar beukwerk. Ik ben onder de indruk.

avatar van Gajarigon
Enkele jaren geleden zag ik The Ocean live, in het voorprogramma van Opeth samen met Cynic. Als voorbereiding had ik dit album geprobeerd, maar ik geraakte er niet door. Het optreden liet dan ook amper indruk na, waardoor ik dit maar vergat. Gezien de hoge notatie in ranglijsten en top 10's van gebruikers wiens mening ik wel kan appreciëren heb ik dit toch nog eens wat kansen gegeven, met wisselend succes.

Eerst en vooral: Precambrian is een moeilijke plaat. Het is een erg lange album dat in het begin focust op de op hardcore geïnspireerde post-metal, terwijl bij het tweede gedeelte deze uitspattingen van elkaar gescheiden worden door progressieve metal die klinkt als Opeth die Neurosis covert. Ongeacht het veelvoud aan uitstapjes naar jazz-fusion en progrock blijft de muziek in kern post-metal. Daar wringt het schoentje voor mij, want de gebrulde vocalen (die me aan vroege Mastodon doen denken) vind ik maar niets. Letterlijk en figuurlijk eentonig, en ook qua ritme nauwelijks variatie. Een soort gegrunt mantra dat maar de hele tijd doordreunt en amper ruimte gunt aan de muziek.

Die muziek klinkt trouwens wel erg mooi. De productie is uitstekend gedaan (zo helder!), en kan als voorbeeld dienen voor heel wat andere bands. De gitaren klinken laag en de variatie in ritme is groter dan die in melodie, wat de vergelijking met Meshuggah oproept, al is deze muziek wel eenvoudiger. Vooral qua drums is Precambrian vrij conservatief, want de harde stukken zijn behouden ingespeeld. De gitaren in de post-metal nummers zijn naar mijn smaak nogal saai. Gelukkig zijn er wat fijne solo's om hier en daar wat verfrissing te bieden, maar het is toch een hele zit om die eerste nummers door te komen.

Vanaf Siderian slaat de muziek dan om, en komt de focus meer te liggen op rustige opbouw met viool, cello, piano en gitaargetokkel dat dan steevast uitmondt in een post-metal climax. Dit uitbundig gebruik van contrast en stijlwisseling bevalt me veel beter. Het achterliggend concept van de muziek die de geologische geschiedenis van de Aarde nabootst - geniaal naar mijn mening, al zullen sommigen dit zeker afdoen als pretentieus geneuzel - laat zich niet vertalen in onnatuurlijke overgangen. Integendeel, de muziek blijft spannend en intrigerend. Indrukwekkend!

Een eindoordeel vellen is niet eenvoudig. Bij momenten geniaal, bij momenten onuitstaanbaar. Ik hou het dan maar op een rekenkundig gemiddelde.3*

avatar van Metalhead99
Erg verassend en vooral de lange nummers zijn erg sterk. Een vooruitgang t.o.v. hun eerste twee platen naar mijn mening.

avatar van JSPR_G
Gajarigon schreef:

Aan uw review te lezen vermoed ik dat je de cd niet gekocht hebt? 'Vanaf Siderian' is immers gewoon de 2de cd..
Daar je de 2de cd spannend, intrigerend en indrukwekkend vindt, versta ik niet hoe je aan een 3 komt. de tweede cd duurt een uur terwijl de eerste maar 22 minuten duurt.. Als je enkel cd 2 indrukwekkend vindt, dan luister je toch enkel daarnaar en vind je dit toch gewoon een belachelijk goede plaat..?

avatar van michaelSOAD
CD 1: Heel goed. Eerst wisten de nummers mij niet te boeien, maar ik luister ze nou steeds vaker. Ik blijf het laatste stuk van Eoarchaean geweldig vinden. CELEBRATE THE GREAT EMPTINESS OF OUR LIVES!!! Kippevel.

CD 2: Beter als de eerste cd. Lekker ontspannend om naar te luisteren (vind ik dan).

In totaal vind ik dit album zeer goed, maar er zitten ook een paar nummers bij die mij compleet niet boeien en CD1 had wel wat langer mogen duren.

-4,5-

avatar van Gloeilamp
Wat een plaat! In tegenstelling tot anderen werd ik tijdens de eerste luisterbeurt al weggeblazen. Nummers als Rhyacian en Statherian kan ik erg waarderen. het laatste stuk van Eorchean is ook bruut (zoals michaelSOAD hier boven aangeeft).

Ik ga het album zeker vaker draaien, en me ook eens aan Aeolian wagen!

Jav-
Ik ga deze straks beluisteren. Het belooft veel goeds, als ik de reacties mag geloven! Vermoed dat dit wel in mijn straatje van smaak gaat liggen.