menu
zoeken in:
luisteraart
Korte tour Neubauten april 2007

Voor wie toevallig in de buurt is, of er een reisje voor over heeft!

Van het forum op de Neubautensite:

I'll be adding this to various parts of the site but thought I'd announce it
here first: yes, ladies & gents, we have confirmed tour dates for April.
They are:

April 22nd, Hannover (Capitol)
April 24th, London (Koko)
April 25th, Glasgow (Triptych Festival)
April 26th, Notthingham (Rock City)
April 28th, Minehead (ATP)

I'll get ticket and other info soon.

luisteraart
Dit heb ik (in iets andere vorm) vorig jaar in een ander topic geplaatst, maar kreeg geen reacties van geïnteresseerden.

Nu plaats ik het hier weer, omdat alleen fans hier zullen kijken!

De eerste twee hebben geluk!

Sinds enige jaren zijn de Einstuerzende Neubauten (EN) bezig om hun muziek zoveel mogelijk onafhankelijk van platenmaatschappijen te produceren en uit te geven.
Via website http://www.neubauten.org/ valt daar meer over te lezen, maar dat terzijde.

Tot de vorige fase van hun project hoorde het fabriceren van een CD, welke alleen bij voorinschrijving door supporters te verkrijgen was.
Het bleek echter dat iedereen, die zich inschreef, twee kopieën kreeg, die naar eigen inzicht uitgedeeld mochten worden. Het gaat hier om de CD "Grundstueck". Niet via reguliere kanalen te verkrijgen dus.

Ik heb twee van deze kopieën, en aangezien ik geen mensen in mijn kennissenkring heb die gecharmeerd zijn van de muziek van EN, wil ik deze wel schenken aan iemand die hun muziek wel kan waarderen maar de CD niet heeft.

Geïnteresseerden kunnen via de pm mij een boodschap sturen. Twee hebben geluk.

Twee voorwaarden:

- mocht je hem niet leuk vinden, stuur hem weer terug of geef hem aan iemand die hem zeker wel leuk vind. Dus niet zomaar aan de buurman of zo. Daar is dit spul mij te dierbaar voor.
Als je niemand weet, stuur hem dan svp/aub terug.

- schrijf een recensie bij Grundstueck hier op de site.



CD Grundstueck:

01 Good Morning Everybody
02 GS 1
03 GS 2
04 GS 3 Unseasonable Weather
05 GS 4
06 GS 5 Vox Populi
07 GS 6 November/Sie laechelt
08 Neun Arme/Die Nacht
09 Wo sind meine Shuhe?
10 Tagelang Weiss

luisteraart


luisteraart
Zooitje video's toegevoegt.

Mijn favoriet is de video bij Tanz Debil (A Song of Mental Illness). Het nummer is hard, maar de video is zo mogelijk nog harder!

Kijk en luister ze!

Edit:

ik zie dat de video van Interimsliebenden niet meer werkt, en dat die van Ich Gehe Jetzt niet klopt.

Ik zal dit weekend daar naar kijken, en proberen ze te verbeteren.

luisteraart
't Is al weer bijna twee weken geleden maar toch nog even mijn verslag van de twee concerten van de Einstuerzende Neubauten die ik onlangs heb mogen meemaken.

De Neubauten hielden een (zeer) korte Tour (waarschijnlijk) in verband met hun uitnodiging voor het All Tomorrows Party's Festival in Minehead (UK) op zaterdag 26 april j.l.
De Tour zou bestaan uit concerten in Hannover, Londen, Nottingham, Glasgow en dus als afsluiter Minehead. Nottingham viel een week voordat ze zouden spelen al af wegens te geringe kaartverkoop. Een slecht voorteken.

Zondag 22 april treinde ik 's middags naar Hannover, samen met een vriendin, om 's avonds het eerste concert, sinds de verjaardagstour van '05, van de staalmannen te aanschouwen. Lekker weertje en zeeën van tijd in Hannover waren een goed begin voor een mooie avond.
We waren ruim voor aanvang aanwezig en werden meteen teleurgesteld door een veel te brede afstand tussen het podium en de dranghekken. Waar die voor nodig zijn bij een Neubautenconcert was me op dat moment onduidelijk.
Om 21.00 uur begonnen de mannen hun concert. Het poppy 'Goodmorning Everybody' van hun laatste CD was de opener. Klonk live erg goed, evenals de twee volgende nummers, van de Perpetuum Mobile CD ('Selbstportrait mit Kater' en 'Dead Friends'). Ondertussen had ik door dat tussen de dranghekken op een verhoging plaats was voor fotografen die daar ongegeneerd een kwartier lang (!) het complete publiek hinderden door foto's te schieten. Waardeloos!
Het concert ging door met voornamelijk materiaal van de laatste 2 reguliere CD's en 'Grundstueck', de supporters-CD. De nummers werden goed gespeeld, en duidelijk was dat er flink op geoefend was.

Helaas was er nogal het één en ander op de techniek aan te merken, en viel er soms een microfoon weg, en soms was er weer iets anders. Voor het publiek eigenlijk niet goed hoorbaar, maar met name Blixa, de frontman, zat zich duidelijk te ergeren en begon chagrijnig te worden en naar technici en later zelfs naar Ash Wednesday (de vaste live-toetsenist van de Neubauten) te schreeuwen. Een slechte beurt voor hem, wat mij betreft. Ook bij tegenslag altijd de boel relaxed aanpakken, komt de sfeer wel ten goeden. Nu begon door dat geschreeuw en overduidelijke ergernis ook het publiek hier en daar te morren.

Nou ja, uiteindelijk vond ik het allemaal heel acceptabel en kon ik 's avonds terugzien op een geslaagd concert, maar zeker niet één van de beste die ze ooit geleverd hebben.

De setlist van Hannover was eigenlijk uiteindelijk wel wat 'saai'. Van alle muziek voor 2000 hebben ze maar één nummer gespeeld, 'Armenia', maar logisch dat de band niet altijd hun oude spul blijft herhalen, en met de verjaardagstour hebben ze misschien wel een streep gezet onder een periode en willen ze hoofdzakelijk nog spul uit hun huidige bezetting spelen. Scheelt ze ook een hoop gesjouw met zware instrumenten die voor anderhalf liedje ingezet moeten worden.
Eigenlijk was de podiumact dan ook, voor Neubautenbegrippen, behoorlijk statisch. Het leek bijna een doorsneeband.

De volgende dag, na een nachtje wakend doortrekken, met de eerste trein weer huiswaarts, om op dinsdag 24 april 's morgens heel vroeg de trein naar Eindhoven en de Ryan Air naar Londen te halen, voor het volgende concert.

In Londen was de setlist naar verwachting redelijk gelijk aan Hannover, met dit verschil dat zelfs 'Armenia' niet meer gespeeld werd en dus enkel het rustigere spul van de laatste jaren. Misschien ook wel dat ze dat wilden spelen om op het festival, met toch ander publiek dan puur Neubautenpubliek, niet met te extreem spul aan te komen, maar het deed toch opnieuw een beetje pijn. Geen 'Haus der Luege', geen 'Ende Neu', geen 'Headcleaner', geen 'Ich bin's'... gelukkig wel 'Befindlichkeit des Landes', wel 'Redukt', wel 'Tagelang Weiss'... ach ja, je kunt ze ook niet alles laten spelen, ze zijn al op leeftijd.
Helaas was het geluid in Londen redelijk aan de zachte kant, waardoor hun live-act net bleef hangen op de grens tussen 'goed' en 'de moeite waard'. Ik hoop dat hun geplande lange tournee in het najaar wat meer te bieden heeft, want eigenlijk was het eindoordeel: dat kunnen ze beter.
Een paar oude kanjers er tussendoor voor het wat ouder publiek, toch wat meer van die geweldige oude instrumenten (er was geen verkeersbord, geen jetmotor, geen regenpijpen, geen luchtcompressor, geen blauw afvalvat... alleen de olijfolieblikken van N.U. Unruh waren er als podiumattractie), en vooral een beetje meer aandacht voor het publiek.

De terugvlucht van Ryan Air op woensdagavond maar geskipt en pas twee dagen later met de bus naar Nederland teruggegaan, want Londen bleek wel veel leuker dan verwacht.

Nog even de setlist van Hannover:

1. Good Morning Everybody
2. Selbstportrait mit Kater
3. Dead Friends
4. Perpetuum Mobile
5. Flatus
6. Youme & Meyou
7. Heaven is of Honey
8. Redukt
9. Ich hatte ein Wort
10. Die Befindlichkeit des Landes
11. Sabrina
12. Ein leichtes leises Saeuseln

Encore
13. Tagelang Weiss
14. Armenia / Rampe
15. November

2nd Encore:
16. Alles

luisteraart
Even terugkomend op vorig bericht:

Ash Wednesday (voor zover ik weet zijn echte naam) speelt sinds 1997 tijdens de liveoptredens mee als toetsenist, en dat doet hij zeker niet onverdienstelijk. Doorgaans staat hij buiten de spotlights zijn partijtje mee te pingelen met een altijd even brede smile op zijn gezicht.
Lullig dan ook dat Blixa hem toeschreeuwde omdat hij iets niet goed zou hebben gedaan. Blixa mag dan wel bekend staan als perfectionist, maar waarom zou Ash dat niet zijn. En kunnen perfectionisten geen fout maken?

Tijdens het concert in Londen ging Blixa zelf in de fout door de zin 'Was ist die Befindlichkeit des Landes' in het gelijknamige lied één keer te veel te willen zingen, en de rest van de band al de muziek stopte. Blixa wist er nog net 'Was ist... das?' van te maken.
Zulke dingen zijn niet erg, maken net mensen van die heren muzikanten, en grappig om te zien/horen is het ook wel.

Ash Wednesday volgens de immer onbetrouwbare Wikipedia:

Wednesday moved to Berlin in 1992, where he worked with Nina Hagen, being involved with pre-production and programming for the album 'Freud Euch' ('Bee Happy') (1995).

Since 1997 Ash Wednesday has been a touring member of the legendary German band Einstürzende Neubauten. He completed several world tours with them and is present on their live albums, such as 09-15-2000, Brussels and numerous recordings from the Perpetuum Mobile tour (2004).


Zo, even Ash in het zonnetje gezet!


Spijtoptant
Overigens moge het duidelijk zijn dat de geplande herfsttour niet doorgaat, maar in het voorjaar van 2008 zal er een uitgebreide Europese Tour volgen.

Bij leven en welzijn zal ik tegen die tijd een verslag van één of meerdere concerten uitbrengen.

Spijtoptant


Uiteindelijk een respectabel aantal, en mooi verdeeld over de kloot die Aarde heet!



"Holland" en "Netherlands"!

(17 september)


As of today (still a few exceptions trickling in), we have 2245 total supporters from the following countries:

Australia
Austria
Belgium
Brazil
Canada
Chile
China
Croatia
Czech Republic
Denmark
Estonia
Finland
France
Germany
Greece
Holland
Hong Kong
Hungary
Iceland
Ireland
Italy
Japan
Luxembourg
Mexico
Netherlands
New Zealand
Norway
Poland
Romania
Russia
Singapore
Slovakia
Slovenia
South Africa
South Korea
Spain
Sweden
Switzerland
Turkey
UK
US

The top 5 countries are:

Germany: 662
US: 405
UK: 256
France: 109
Sweden: 81

Spijtoptant
Overigens, en dat ten overvloede, want de echte liefhebbers weten het natuurlijk, kan op deze site een Duerchsnitt van hun repertoire online (en legaal!!) beluisterd worden:

http://www.neubauten.org/en-audio.html

Spijtoptant
Voor de liefhebbers:


Some of the dates are confirmed and go on sale now or very soon. There will be some additional locations that are not yet confirmed, we will add/announce them as soon as they are.

For now, we have:




April 26: Stockholm, venue Berns, tickets at ticnet.se starting Nov. 1st

April 27, Gotenburg, venue TRÄDGÅR`N, tickets at ticnet.se starting Nov. 1st

April 28th: Oslo, venue Sentrum Scene, tickets at sentrumscene.no starting Nov. 3rd

April 30th: Copenhagen, venue Vega, tickets at billetlugen.dk starting Nov. 2nd

May 3rd: Porto, venue CASA DA MÚSICA, tickets at casadamusica.com

May 4th: Lisbon, venue Aula Magna, tickets at ticketline.pt

May 11th: Lyon, Festival Nuit Sonores, tickets at nuits-sonores.com starting on Nov. 15th

May 12th: Paris, venue Bataclan, tickets at francebillet.com

May 13th: Offenbach, venue Capitol, tickets at tpp.de

May 15th: Hamburg, venue Laeiszhalle, tickets kartenhaus.de

May 16th: Leipzig, Haus Auensee, tickets mawi-concert.de

May 17th: München, venue Muffathalle, tickets at kartenhaus.de

May 18th: Köln, venue E-Werk, tickets at concertteam.de

May 20th: Amsterdam, venue Melkweg, tickets at ticketservice.nl

May 21st: Brussels, Ancienne Belgique, tickets at abconcerts.be

May 22nd: London, Forum, tickets at seeticket.com

May 24th: Berlin, Columbiahalle, tickets at koka36.de


Dat wordt weer sparen voor eind mei.

Amsterdam - Brussel - Londen - Berlijn en vervolgens een week uitslapen!

voltazy
Spijtoptant schreef:


Dat wordt weer sparen voor eind mei.

Amsterdam - Brussel - Londen - Berlijn en vervolgens een week uitslapen!




misschien dat ik eind mei wel de melkweg ga bezoeken

Spijtoptant
AB Brussel is inmiddels uitverkocht, zoals altijd, maar voor de Melkweg (20 mei) zijn er nog kaarten.

Voor het eerst in lange tijd ben ik ook weer eens oprecht in het voorprogramma geïnteresseerd. Zowel in Brussel als in Amsterdam wordt dat verzorgd door het mij verder onbekende Chinese duo "White". De info op de AB-site maakt me erg nieuwsgierig:

Support wordt het Chinese WHITE. Dit duo bestaat uit gitarist/noisemaker SHOU WANG en drumster/noisemaker SHENGGY die afgelopen jaar samen met Neubauten-opperhoofd Blixa Bargeld in Berlijn een album hebben opgenomen. Als hun eigen invloeden citeren ze avant garde componist/gitarist Glenn Branca, het industriële gezelschap Throbbing Gristle en - toeval? - Einstürzende Neubauten.

Ondertussen is de tour al een tijdje aan de gang, en duidelijk is dat er inderdaad enkel muziek wordt gespeeld die gemaakt is met de huidige bezetting. Van voor "Silence is Sexy" wordt er dus niets gespeeld. Ergens wel jammer, maar aan de andere kant ook begrijpelijk. Vanaf Silence is Sexy is er al weer heel veel goede muziek gemaakt, en het spelen van oud materiaal kwam toch de laatste jaren al vaak neer op het standaardduo 'Armenia' en 'Haus der Luege'.

Edit: Maar ze spelen wel voor zeker "Tagelang Weiss"

Spijtoptant
Ben niet overtuigd van gisteravond. Vond er teveel gelul tussen zitten. Het liep niet lekker door, zeg maar.

Komende zaterdag herkansing, maar de kans dat de live-optredens gewoon niet meer zijn wat ze waren is groot aanwezig.

Dan zal ik meer laten horen.

Het lijkt me alsof Blixa zijn beste tijd gehad heeft, wat live-optreden betreft. De muziek is op album nog altijd geniaal.

Ik vond het erg goed in A'dam!

Spijtoptant
Het zou goed kunnen dat de beoordeling van het concert in de Melkweg meer te maken had met mijn aversie tegen Amsterdam dan met het concert zelf. Ik vind Amsterdam nu eenmaal een rotstad.

Het concert dat ik afgelopen zaterdag in Berlijn zag was zo veel beter (voor mijn gevoel dan) dan het A'dam-concert.

Nergens had ik ditmaal het gevoel dat het vastliep, dat het stokte, nergens. Een schitterend en spectaculair stuk Neubauten waar ik betoverd getuige van was. Vrijwel dezelfde setlist als vier dagen eerder, maar alles viel precies goed: de juiste nummers, de juiste rustmomenten... alleen de 'Dave' was dit keer naar mijn smaak niet erg interessant.

Blixa heeft zeker nog niet zijn beste tijd gehad, hij zong beter als sinds lang, en dat zal niet alleen gelegen hebben aan dat het in Berlijn was. Achteraf stel ik toch steeds meer vraagtekens bij de zaal van de Melkweg. Die avond dat ik ze daar zag had ik al het idee dat het concert in elk geval vanaf het balkon gewoon niet lekker klonk, van de zaal uit klonk het iets beter, maar het bleeft te 'bassig'., hetgeen in de Colombiahalle geen enkel probleem was.

Nou ja, het was weer prachtig, dit stukje Neubautengeschiedenis.

Spijtoptant
voltazy schreef:
(quote)




misschien dat ik eind mei wel de melkweg ga bezoeken


Ja, helaas zat dat rijtje er praktisch gezien niet in.

Spijtoptant
Van het topic bij Alles Wieder Offen:

Wickerman schreef:
Hoewel ik weet dat de leden van deze band verschillende projecten op na houden, denk ik dat Blixa toch wel weer een keer terugkeert naar de band. Misschien stoppen ze nu een tijdje met het maken van muziek, maar ze komen vast en zeker wel weer een keer bij elkaar.


Mij is overigens niets bekend over stoppen. Het gevoel heb ik wel altijd, maar echte aanwijzingen heb ik niet.
Juist dat Blixa enkele jaren geleden stopte met zijn werk voor Nick Cave deed me denken dat hij meer tijd aan zijn 'eigen' project Einstuerzende Neubauten wilde besteden.
Aan de andere kant heb ik gehoord dat hij de laatste jaren wat problemen met zijn stem krijgt, en ook het laatste gedeelte van de AWO-tour kampte hij daarmee. Iets dat mij overigens niet was opgevallen.

Dat de leden er verschillende nevenprojecten op na houden is denk ik voor hen ook wel noodzakelijk, want ik geloof niet dat ze van de opbrengsten van Einstuerzende Neubauten alleen kunnen leven.
Ik heb via het forum van de website van de Neubauten vernomen dat ze een enorme hoeveelheid studiotijd nodig hebben om alleen al een album op te kunnen nemen. Dit ook omdat hun soort muziek niet goed op een achterafkamertje te oefenen is, dit in tegenstelling tot bands die een traditioneel instrumentarium hebben. Dit klinkt wel logisch eigenlijk, maar het blijft wel dat studiotijd nogal duur is. En de platenverkoop is niet slecht, maar met één album in de vier jaar, zoals de laatste jaren gebruikelijk is, wordt het toch sappelen. Ook uit het touren zal niet veel winst gemaakt worden, want het blijven toch relatief kleine zalen waar voor gespeeld wordt.

avatar van Sater
In interviews heeft Blixa wel aangegeven dat als Alles Wieder Offen niet aanslaat (genoeg cash opbrengt?), dat ze dan zeker overwegen te stoppen.

Is iemand trouwens bekend met Commissioned Music van Blixa Bargeld? Die was te koop bij het concert, maar ik had al te veel gekocht om iets er op de gok bij te nemen.

Spijtoptant
Commissioned Music is aardig om af en toe te draaien, maar het is natuurlijk wel heel iets anders dan zijn Neubauten-werk.
Vooral de versie van Somewhere Over The Rainbow is heel goed, de rest is goede achtergrondmuziek.

avatar van Wickerman
Spijtoptant schreef:
Van het topic bij Alles Wieder Offen:

(quote)


Mij is overigens niets bekend over stoppen. Het gevoel heb ik wel altijd, maar echte aanwijzingen heb ik niet.
Juist dat Blixa enkele jaren geleden stopte met zijn werk voor Nick Cave deed me denken dat hij meer tijd aan zijn 'eigen' project Einstuerzende Neubauten wilde besteden.
Aan de andere kant heb ik gehoord dat hij de laatste jaren wat problemen met zijn stem krijgt, en ook het laatste gedeelte van de AWO-tour kampte hij daarmee. Iets dat mij overigens niet was opgevallen.

Dat de leden er verschillende nevenprojecten op na houden is denk ik voor hen ook wel noodzakelijk, want ik geloof niet dat ze van de opbrengsten van Einstuerzende Neubauten alleen kunnen leven.
Ik heb via het forum van de website van de Neubauten vernomen dat ze een enorme hoeveelheid studiotijd nodig hebben om alleen al een album op te kunnen nemen. Dit ook omdat hun soort muziek niet goed op een achterafkamertje te oefenen is, dit in tegenstelling tot bands die een traditioneel instrumentarium hebben. Dit klinkt wel logisch eigenlijk, maar het blijft wel dat studiotijd nogal duur is. En de platenverkoop is niet slecht, maar met één album in de vier jaar, zoals de laatste jaren gebruikelijk is, wordt het toch sappelen. Ook uit het touren zal niet veel winst gemaakt worden, want het blijven toch relatief kleine zalen waar voor gespeeld wordt.


Ze hebben toch al een keer eerder de stekker er uit getrokken? Was dat niet voordat Silence Is Sexy werd opgenomen? Ik ben niet zo heel erg bekend met de geschiedenis van deze band, dus ik zou het zo snel niet weten.

Blixa zelf zal nog wel aardig wat geld achter de hand hebben en nog steeds krijgen vanwege zijn Nick Cave periode. Als de overige bandleden moeten leven van wat de Neubauten produceren, zowel als studiowerk als liveoptredens, dan zie ik het somber voor ze in. Het lijkt me niet de best verkopende band die er op aarde rondloopt, dus inderdaad zoals je zegt, nevenprojecten zijn dan nodig om je hoofd boven water te houden.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Het is nogal stil op de Neubauten site, maar dat kan natuurlijk ook normaal zijn, zoals ik hierboven al zei ik ben niet zo bekend met de geschiedenis van deze band. Ben benieuwd.

Kun je iets meer vertellen over het werk van Blixa? Is het vooral instrumentaal of zingt Blixa ook?

Spijtoptant
Nadat Mark Chung en F.M. Einheit in begin negentiger jaren de band verlieten hebben de overige drie gezinspeeld met het idee de stekker er uit te trekken, maar besloten om door te gaan. Hiervoor hebben ze twee nieuwe bandleden aangetrokken (Rudi Moser en Jochen Arbeit), met wie ze voor het eerst gingen touren in '97, de Ende Neu - tour. Tijdens die tour speelde ook Ash Wednesday voor het eerst mee, hoewel die verder nooit bij de studio-opnamen aanwezig is.

Het album Commissioned Music van Blixa bevat muziek voor het toneelstuk Dumpfe Stimmen en nog een beetje filmmuziek (voor de film Jahre der Kälte).

Het merendeel is instrumentaal, zonder zang dus, en redelijk rustig en melancholisch. Eigenlijk draai ik de CD niet zo vaak, als ik wat horen wil van Blixa dan kies ik toch vaak direct voor een album van de Neubauten.


Ik zie dat Commissioned Music nog niet op de site staat. Ik zal hem meteen toevoegen.
Vanmiddag of vanavond zal ik het album nog eens draaien, zodat ik wat meer kan vertellen.

Dat het momenteel rustig is op de website van de Neubauten verbaasd me niet, daar de heren al hadden aangegeven na de Tour zeker tot het najaar rust te nemen. En als er rond de band niets gebeurd, dan kalft de animo om in het forum te schrijven ook af.
Wat daar wel over een mogelijke phase IV geschreven staat is allemaal maar vaag en van horen zeggen.

Hoe het verder gaat ? Het album Alles Wieder Offen is over het algemeen goed gevallen bij publiek en bij recensenten, en de tour was ook succesvol voor zover ik weet. Hoe het financiele plaatje in elkaar steekt, en of dat aan de verwachtingen of eisen voldoet daar weet ik natuurlijk ook niets van. Afwachten maar.

Edit: Commissioned Music staat wel al op de site. Ik had hem zelf notabene anderhalf jaar geleden toegevoegd.

Ik denk dat ze het probleem hebben, en blijven hebben, dat een potentieel groot aandeel van de fans toch voorkeur geven voor het jaren '80 materiaal. Tsja, als je bij elke concert of CD een 1/2 Mensch verwacht, dan is het een teleurstelling.

Alles wieder offen vind ik een geweldige plaat, hoewel ik me afvraag of ze de aansluiting bij een groter publiek vinden om ervan te kunnen leven. Er is natuurlijk ook niets mis met muziek maken, en daarnaast wat andere dingen doen om brood op de plank te krijgen. Maar dat zal afhangen van hoe groot de liefde voor de muziek is denk ik.

avatar van Sater
Ik denk dat een album opnemen en toeren zoveel kost, dat ze er ' bijna niks' aan verdienen, dus ik kan wel begrijpen dat er dan niet zoveel bloed, zweet en tranen in willen stoppen.

Wat de verwachtingen van fans betreft heb je, helaas, misschien wel gelijk. Maar dit is een andere band in een andere eeuw, Steh auf Berlin zou alleen maar geforceerd klinken denk ik.

Eigenlijk zou ik de Neubauten wel een theatertour willen zien doen, met alleen maar DAVE's.

avatar van Wickerman
Blixa Bargeld komt met een boek over de afgelopen tour, dit is te zien op de site van Amazon.de. Hopelijk komt het boek ook uit in het Engels, want mijn Duits is niet zo goed dat ik een heel boek zou kunnen begrijpen.


avatar van Wickerman
Ich werde wieder 2Monate überwiegend in einem Bus verbringen. Von Lissabon bis Moskau, Oslo bis Neapel, Europa kreuz und quer.


Ik denk dat dit een verwijzing is naar de tourbus.

Tabula Rasa
Nieuws voor de liefhebbers: EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN


The Berlin band has been an integral part of the international music scene for 30 years.

In 2010 their stage anniversary will be celebrated with a tour through Europe and the United States.

Concerts will be held in selected cities, but also at locations that are significant to the band.

And it’ll be more than just a single concert event during the anniversary tour. The band is planning to make a guest performance on an additional day, presenting the audience with a mixed program of the Einstürzende Neubauten, films, solo shows, guests and friends.

More specifically, the band will play a great concert on the first night, while the second night will be divided into 3-part program.

It’ll begin with films and installations. Afterwards the band will play a further, but much shorter concert in which the Neubauten will present material that has never been played live, hasn’t been played live for a long time, or never in this form.

The evening will be rounded off with shows and performances by the individual Einstürzende Neubauten members, recomposed from city to city:

Blixa Bargeld VOCAL ACROBATICS

Alexander Hacke HITMAN’S HEEL
with Danielle de Picciotto & Chris Hughes (Fatal Shore)

Andrew Unruh BEATING THE DRUM

Jochen Arbeit SOLO ACTIVITIES
mit lokalen Grössen

Rudolf Moser MOSERMEYER



Dates

Oct 14 2010 an evening with EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN
Melkweg, Amsterdam, NL.
venue | ticket info coming soon

Oct 15 2010 EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN
Melkweg, Amsterdam, NL.
venue | ticket info coming soon


Nov 18 2010 an evening with EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN
Ancienne Belgique, Brussels, B.
venue | ticket info coming soon

Nov 19 2010 EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN
Ancienne Belgique, Brussels, B.
venue | ticket info coming soon


(andere data/locaties te zien via de link)

Hun dubbelconcert in de Ancien Belgique vorige week was machtig... Eerste avond was een leuk voorsmaakje met een kort maar erg strak concert van de band (Sonnenbarke, Seele brennt, Das grosse Grundstück en als bisnummer Sand), een onbegrijpelijke en vage dans- en videoperformance op 'muziek' van Jochen Arbeit en een heerlijk meeslepende collectieve drumsessie met NU Unruh - halve publiek op het podium, iedereen twee drumstokjes, bandje met opzwepende muziek opzetten en hopla, rammen maar op die trommels Heb er twee bloedende blaren aan overgehouden en twee stokken kapot geslagen, maar me lang niet meer zo goed geamuseerd...
Tweede avond was een 'normaal' concert, 2,5 uur (langer mocht niet van de AB) met een perfecte afwisseling van rustig, poëtisch, melodieus werk (The Garden, Nagorny Karabach, Ich hatte ein Wort, Silence is sexy,...) met typische uitbarstingen van hun experimenteel maar perfect gedirigeerd lawaai (Haus der Lüge, Let's do it a dada, Installation N° 1). Een heerlijke avond!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:13 uur

geplaatst: vandaag om 08:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.