menu
zoeken in:
Ik heb alle Collector's Club items. Sterker ik ben er vanaf het begin bij geweest. Toen betaalde je een bedrag voor 6 cd's en kon jij aangeven of je een volgend item wel of niet wilde.

Aquila
Ja dat heb ik ook nog meegemaakt. Maar op een gegeven moment was mijn KC aandacht wat verslapt en zijn ze over op dit systeem. Dus ik ben wat achter gaan lopen.

Ga er nog eens achteraan. Ga ook de laatste albums nog eens beluisteren, omdat ik die zelf minder vind, maar hier toch wel fanatieke aanhang hebben. Vooral "The Power to Believe".

Father McKenzie
Misschien, wie weet, misschien, tot mijn scha en schande bekennen dat ik de muziek van King Crimson totaal niet ken.... het is een coming out die kan tellen.

Vraagje; ik heb twee plaatjes op de rommelmarkt gekocht, destijds, van Captain Beefheart, die hele gekende en een andere; Totààl niet aan me besteed, ik kan er niets mee.

Woont deze muziek in dezelfde straat? Of is het toch wat melodieuzere progrock??
Misschien moet ik maar eens You Tuben, ik vergeet dat gewoon te doen!

Wie kan me raad geven, kan ik een compilatie uitproberen die doenbaar is voor deze toch-eerder-mainstream-rock-muziek-man??

Aquila
Father McKenzie schreef:
Misschien, wie weet, misschien, tot mijn scha en schande bekennen dat ik de muziek van King Crimson totaal niet ken.... het is een coming out die kan tellen.

Vraagje; ik heb twee plaatjes op de rommelmarkt gekocht, destijds, van Captain Beefheart, die hele gekende en een andere; Totààl niet aan me besteed, ik kan er niets mee.

Woont deze muziek in dezelfde straat? Of is het toch wat melodieuzere progrock??
Misschien moet ik maar eens You Tuben, ik vergeet dat gewoon te doen!

Wie kan me raad geven, kan ik een compilatie uitproberen die doenbaar is voor deze toch-eerder-mainstream-rock-muziek-man??

Ik zou zeggen het is veel melodieuzer dan Beefheart. Veel meer op Engelse rock-leest geschoeid dan de Amerikaanse.

Ik weet niet, zover ik je smaak en voorliefde ken, of je gewoon met het debuut van King Crimson zou moeten beginnen (denk het wel) of iets van de 'derde periode' (1973-1974).

Hoewel '21st Century Schizoid Man' een klassieker is, is dat zeker niet typerend voor het hele werk (mede door de nogal onbehouwen en bewerkte (verdraaide) stem waarmee het nummer wordt gezongen. Maar samen met 'I Talk to the Wind' (het tweede nummer van de plaat) geeft het wel geljk de twee uitersten van het spectrum.

Als je begint met de periode 1973-1974 zou ik met "Starless and Bible Black' beginnen, omdat die de improvisaties à la 'Fracture' combineert met songs als 'The Great Deceiver'.

De muziek in deze periodes is hee verschillend, dus als de ene minder bevalt zeker ook de andere testen zou ik zeggen.

Father McKenzie
bedankt Aquila, voor de info. Leunt het tegen Yes aan, bijvoorbeeld?
Die vind ik zéér te pruimen, enfin zo toch tot ongeveer 1980.

Aquila
Ik denk dat dat erg persoonlijk is. Ik zelf vind van niet. Ik zou KC niet in de symfo hoek willen classificeren. Yes leunt meer op toetsen dan KC (dat is daar marginaal - hooguit een mellotron links of rechts0, maar veel sterker op de lyrische gitaar van Fripp en later op een stevige ritme sectie met Bill Bruford (ex-Yes ).

Misterfool
Bij King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969):

Father McKenzie schreef:
Wordt intensief werk voor de vakantie, deze band beter leren kennen. Bestaan ze anno 2009 eigenlijk nog??

ja ze bestaan nog steeds hoewel ze al heel wat jaartjes weer niks uitgebracht hebben maar dat is erg typisch voor king crimson. ze stoppen namelijk wel wat vaker om zich een aantal jaren weer te oriënteren. ik zou als ik u was hierna beginnen met red. het album is iets duisterer en was dan ook een grote inspiratie bron voor progmetal en grunge. het album heeft ongeveer de zelfde opbouw als dit album.

een(relatief) harde beukende eerste nummer
een rustig zwevend tweede nummer
een dreigende nummer wat qua intensheid tussen 1 en 2 zit
een minimaal nummer
een episch nummer(hoewel de andere nummers ook episch zijn)

trouwens volgens de laaste geruchten is adrian belew uit de band gestapt na een ruzie met fripp.? klopt hier iets van?

Father McKenzie
Bedankt voor de tip. Ik ben eens gaan neuzen op allmusic.com en ik zie haast niets dan hoge kwoteringen voor hun albums.
geeft wel een goede indicatie, al ben ik het wel vaker niet eens met die pipo's op allmusic....




(grootste ergernis van me is hun relatief lage score en kutcommentaar op een prachtalbum als Out Of The Blue van ELO, een klassieker van jewelste).

avatar van ricardo
Ongelofelijk eigenlijk dat zo'n goede plaat en klassieker niet in de top 250 staat. Er zijn platen met een lager gemiddelde en minder stemmen die wel in de top 250 staan. Deze is met 369 stemmen en 4.12 als gemiddelde, vast de hoogst genoteerde plaat die niet in de top 250 voorkomt denk ik. Opmerkelijk Father Mc Kenzie dat je nog nooit een noot van King Crimson gehoord hebt. Jij bent nota bene opgegroeid met deze muziek. Waarmee ik wil zeggen dat jij bijna een tijdgenoot van hun bent. Gelukkig ben je nooit te oud om deze magistrale muziek te ontdekken. Red is inderdaad super, maar Discipline uit 1981 is ook geweldig. Live komen ze nog beter uit de bus dan op hun studio albums. Wellicht is het live album B'boom iets voor jou, spelen ze met 2 drummers, 2 gitaristen en 2 bassisten, en de in de studio leuk klinkende nummers, groeien live uit tot monsters van nummers. The Night Watch, The Great Deciever en de recentste Elecktric zijn ook zeer aanbevelenswaardig, maar dat is dan weer met 4 artiesten. Dit album is trouwens een erg goede instap in King Crimson. Veel plezier met je ontdekkingsreis in de wereld van King Crimson. En straks ook nog even Rush ontdekken natuurlijk.

Antonio
Ik hoop dat ik het fenomeen en muzikaal instituut King Crimson ooit nog eens live mag aanschouwen.
De beste mannen (in elk geval Robert Fripp...) zijn al 40 jaar bezig met het verleggen en overschrijden van muzikale grenzen en eerlijk gezegd ben ik eigenlijk niet bekend met hun tegenwoordige werk

Mijn King Crimson collectie gaat momenteel niet verder dan 1996, hun 21e eeuwse escapades heb ik mij vooralsnog niet in verdiept.
Ik zou me moeten schamen, dat weet ik.
Maar er is nou eenmaal zoveel materiaal voorhanden van voor die tijd (zeker live-materiaal), wat de moeite meer dan waard is, dus veel verder kom ik telkens niet...

Ben zeer benieuwd wat ze vandaag de dag live ten gehore brengen, aangezien ze naar alle waarschijnlijkheid de (grotendeels door hunzelf gelegde) lat nog immer grenzeloos hoog leggen...

avatar van ricardo
Het live album Elecktric is wel wat voor jou Antonio denk ik, weet je gelijk hoe ze live klinken in 2003. Het studio album The Power To Believe ken ik niet, maar King crimson kennende zal het live album met veelvuldig voorkomende nummers van The Power To Believe zeker beter zijn dan hun studio album.

Misterfool schreef:

trouwens volgens de laaste geruchten is adrian belew uit de band gestapt na een ruzie met fripp.? klopt hier iets van?

Volgens mij zit het zo: Fripp wilde in 2009 nog enkele concerten geven in het kader van het 40-jarig bestaan van KC. Belew had aangegeven dat hij in de aangegeven periode verhinderd was door de tour met z'n Power Trio. Maar daar kwam hij na een paar dagen op terug. Fripp had er echter toen al genoeg van en had de stekker al uit KC getrokken. Voor de zoveelste keer...
Maar goed, het is een gerucht.
En Belew zal er niet zo mee zitten. Die zit lekker in z'n vel met het Adran Belew Power Trio.

Misterfool
Aquila schreef:

Ik zou zeggen het is veel melodieuzer dan Beefheart. Veel meer op Engelse rock-leest geschoeid dan de Amerikaanse.


beefheart is meer gebaaseerd op wat avantgarde,Veel blues en een klein beetje jazz. king crimson heeft in zijn cariere veel laten inspireren door jazz ,(hard)rock en klassieke muziek. de jazz bij king crimson blijkt uit de geïmproviseerde achtergrond van de muziek. veel nummers waren voor dat ze werden uitgebracht al live gespeeld. de nummers van king crimson bouwen vaak verder op een of enkele ritmes op een welhaast jazzy manier. neem bijvoorbeeld de opbouw van starless.

de klassieke invloed is vooral te merken in de opbouw van de nummers die gebruik maken van bijv rondo scherzo en contrapunt. een aantal nummers van king crimson maken ook gebruik van een rijke orchestratie. prelude/song of the gulls bijvoorbeeld.

het rock element heeft te maken met het gebruik van de gitaar en de mellotron. bovendien was de muziek van king crimson toentertijd vrij luid. ongeveer vergelijkbaar met black sabbath en led zeppelin. ook heeft het totaal geluid een aantal overeenkomsten met progrock. de snelheid en de rare tijdschema's doen bijvoorbeeld denken aan progrock.

tijdens de jaren 80 kwamen er ook nog invloeden van new age en pop bij. in de jaren 90 en 00 kwamen er steeds meer metalinvloeden bij.

door de vele invloeden van andere genre's word king crimson daarom ook wel binnen de eclectische prog gerekend samen met bands als van der graaf generator,gentle giant en het huidige beardfish.

Ik weet niet, zover ik je smaak en voorliefde ken, of je gewoon met het debuut van King Crimson zou moeten beginnen (denk het wel) of iets van de 'derde periode' (1973-1974).

als je meer van symfo houd ala yes en genesis, kan ik je het debuut aanraden en daarna in the wake of poseidon.

als je meer van jazz houdt, zou je kunnen beginnen met lizard of islands.

als je meer van pop/new age houdt, zou je kunnen beginnen met discipline of three of a perfect pair

metalliefhebbers kunnen het beste beginnen met the power to believe.

hun beste periode is echter 1973 -1974. de albums in deze periode hebben een zeer eigen stijl hoewel de donkere duistere sfeer af en toe doet denken aan black sabbath. echter van een echte invloedsfeer is totaal niet te spreken.deze periode is iets wat ik nergens anders gehoord heb.

Hoewel '21st Century Schizoid Man' een klassieker is, is dat zeker niet typerend voor het hele werk (mede door de nogal onbehouwen en bewerkte (verdraaide) stem waarmee het nummer wordt gezongen. Maar samen met 'I Talk to the Wind' (het tweede nummer van de plaat) geeft het wel geljk de twee uitersten van het spectrum.


niet mee eens 21st century schizoid man is juist de sleutel naar de 1973 -1974 periode. ik hoor duidelijk de invloed van dit nummer in bijv red en larks tonque in aspic pt 2


Als je begint met de periode 1973-1974 zou ik met "Starless and Bible Black' beginnen, omdat die de improvisaties à la 'Fracture' combineert met songs als 'The Great Deceiver'.


helemaal mee eens.

De muziek in deze periodes is hee verschillend, dus als de ene minder bevalt zeker ook de andere testen zou ik zeggen.


breek me de bek niet open echter elk record heeft iets wat typisch is voor king crimson. en zeg nou zelf een band die zo veel verschillende stijlen in de muziek verwerkt en ook nog eens elke keer als typisch king crimson te herkennen is,is toch ongelovelijk knap.

Antonio
ricardo schreef:
Het live album Elecktric is wel wat voor jou Antonio denk ik, weet je gelijk hoe ze live klinken in 2003. Het studio album The Power To Believe ken ik niet, maar King crimson kennende zal het live album met veelvuldig voorkomende nummers van The Power To Believe zeker beter zijn dan hun studio album.


Dank je, als ik weer eens tijd en geld heb, dan zal ik mij zeker eens gaan verdiepen in de 21e eeuwse Koning Karmozijn...

avatar van koho
Even van een mede-KC beginneling

Father McKenzie schreef:
Leunt het tegen Yes aan, bijvoorbeeld?


Ze delen dezelfde drummer in elk geval - Bill Bruford ging van Yes naar KC ... maar KC is een heel erg different kettle of fish. Om te beginnen is er niet "1" KC; je kunt bepaalde albums te gek vinden en anderen niet om door te komen. Voor een eerste kennismaking zou ik absoluut gaan voor In The Court en ... nog beter ... Red, fenomenale albums. Zelden ben ik de afgelopen jaren zo van mijn sokken geblazen door 1 enkel nummer, te weten Starless (van Red) ... geniaal en uniek.
Maar Power To Believe vind ik ook zeer de moeite waard en ik ben net Discipline aan het ontdekken. Compleet anders maar wel errug lekker. Echter, de band die In The Court maakte heeft op de link Robert Fripp na weinig van doen met die van, bijvoorbeeld, Discipline.
Wat er tussen In The Wake Of Poseidon en Red zit moet ik nog ontdekken overigens, dus ik heb nog wat te gaan.

avatar van Nicholas123
Ik vraag me trouwens af of we nog iets gaan horen van de samenwerking van Fripp met Gavin Harrison.

avatar van Maiky
Weet iemand waar de MK's voor staan op de Nederlandse Wikipedia-site? Ik weet dat daar de bezettingen mee wordt bedoeld, maar waarom dan MK1, MK2 enzovoort?

avatar van rock-rick
Wat ik heb gevonden is dat het voor 'Mark' staat. Ik weet het echter niet zeker.

avatar van vigil
Heeft die MK niet iets met de Mellotron te maken?

avatar van Arrie
Wat snap je er niet aan? MK heeft niks met mellotron te maken, en staat volgens mij inderdaad voor mark. In ieder geval wordt er inderdaad de bezettingen mee bedoeld, niet alleen bij King Crimson, het is gewoon een algemene term. Kijk maar eens op de Wikipedia-pagina van Deep Purple, daar wordt het ook gebruikt. Waarom de cijfers erachter? Hoe bedoel je? Je moet toch een verschil aangeven tussen de verschillende bezettingen?

avatar van rock-rick
Ik den dat hij die cijfers erachter wel snapte.

avatar van Maiky
Inderdaad, die cijfers snapte ik wel. Ik was alleen niet bekend met die term (Misschien zocht ik onbewust naar een meer kunstzinnigere verklaring, hèhè.)

avatar van Stijn_Slayer
Ben al een tijdje op zoek naar een goede dvd (mag ook een bootleg zijn) van KC. Het liefste uit de periode 1969-1974, maar als er een latere dvd is die een stuk beter is, mag dat ook.

Als het maar niet van die klinische, machinale troep is als: YouTube - King Crimson - In The Court Of The Crimson King live en YouTube - King Crimson Epitaph LIVE

avatar van rock-rick
Je weet toch wel dat in beide links het niet de echte King Crimson is die speelt?

Verder weet ik niets van bootlegs of dvd's uit dat tijdperk. Het is al lastig om live materiaal uit die tijd op youtube te vinden. Maar er zal vast wat live materiaal zijn uit die tijd die verkrijgbaar is. Moet je eens aan Misterfool vragen, die zal het wel weten denk ik.

avatar van Stijn_Slayer
Ik weet eigenlijk alleen hoe Greg Lake eruit ziet. Heb geen idee hoe de andere 30 (ex-)leden eruit zien. Zelfs Fripp en Belew zou ik op straat voorbij lopen.

avatar van rock-rick
Haha, dan is het handig om te kijken naar een gitarist die zit. Fripp staat nooit als hij gitaar speelt.

Misterfool
Hallo Stijn:

Als je per se een DVD van KC wilt dan zul je waarschijnlijk het bij de 1969-1974 lastig krijgen. Hoewel ik hier en daar op youtube wel goede video-beelden gezien heb. In het bootlegcircuit zit ik niet helemaal goed. Van de latere periodes zijn er wel enorm goede DVD's te vinden. Deja Vroom is op progarchives daarvan de best gewaardeerde. The noise; frejus is mijns inziens ook het wel waard om aan te schaffen.

Als het ook Live-cd's mogen zijn, is er wel veel te vinden. Epitaph is een heel mooie muzikaal overzicht van de band rond 1969. Voor de 1973-1974 periode is The Great Deciever een aanrader. De periode 1970-1972 is wat minder goed in een live-cd te vangen. Ladies of the road schijnt redelijk goed te zijn. Daarnaast heb je ook een hele rits aan Beat-club releases, maar daar is het altijd even bekijken hoe het met de geluidskwaliteit staat. Deze is wel aan te raden.

avatar van Stijn_Slayer
Bedankt. Ik zal eens kijken of die dvd's me bevallen en ook zelf nog maar even nader bootlegresearch doen.

Heb ook nog geen live cd's van KC, al moet ik ook nog een aantal studio albums kopen.

avatar van steven
ik keek net even op amazon voor het boek over KC van Sid Smith , het werd hier eerder genoemd. Wat een prijzen... niet normaal.

Goed nieuws trouwens dat KC weer nieuw leven ingeblazen wordt ,

Robert Fripp kondigt reünie King Crimson aan - Revolver's Lust For Life magazine - lustforlifemagazine.nl

avatar van Stijn_Slayer
Zal wel weer alleen in Amerika plaatsvinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:28 uur

geplaatst: vandaag om 20:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.