MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Muziek dvd's

zoeken in:
Yak
Dat zijn veel uitroeptekens, Spliffy.

Ik vind nog steeds niet dat we hier een 'dvd-probleem' hebben. Tegenwoordig duikt iedereen er bovenop en zijn de dvd's nauwelijks een aanvulling op een al bestaand oeuvre. Dvd's met clipjes en live-optredens van nummers die we allang kenden, uniek materiaal is een zeldzaamheid. Dat gaat wellicht veranderen, maar als ik nu bij Plato in de bak met muziek-dvd's graai vind ik een clipjesverzamelaar van Belle & Sebastian, een live-optreden van de Stones, een clipjesverzamelaar van Björk, enz. Oftewel niks dat iets toevoegt aan de cd's die al op MuMe staan. Wacht, ik pak er even de laatste OOR bij. Een greep:

* Dvd met één video van Chris Cunningham op muziek van Aphex Twin, tijdsduur: 6 minuten en 10 seconden. Het nummer van Aphex Twin stond ook al op Drukqz
* Documentaire 'Rockers' over reggaebands, eerder op MoMe
* Eminem tourverslag met liveoptredens, sowieso boeie
* Docu over Woody Guthrie
* Registratie van het optreden van Public Enemy in Londen, '87. Interessant, maar niks nieuws onder de zon.
* Docu over Rufus Wainwright

Documentaires die op MoMe thuishoren, clipjesverzamelaars die geinig kunnen zijn maar niks nieuws brengen, en live-optredens die misschien wellicht eventueel interessant zijn om het over te hebben. Vooralsnog zorgen muziek-dvd's niet voor het Grote Gapende Gat op MuMe waar je over spreekt. In mijn optiek dan.

Die van Cunningham wordt trouwens verkocht als kortfilm, niet als clip . Zolang het geen nieuwe muziek toevoegt lijken mij die DVDs overbodig. Als er echter muziek op te vinden is die op CD /LP niet te krijgen is, wordt het al heel wat interessanter.

Zoals ik in andere forums al zij, ben ik een heel groot voorstander van het toevoegenvan muziek dvd's Ik denk dat je alleen wel moet waken dat er geen docu's op komen waar alleen maar in geluld word, maar die scheiding is heel moeilijk want de classic album collectie daar staad wel een track list op de achterkant maar geen enkel nummer word in zijn geheel gespeeld. Ik denk dat je gewoon moet zeggen dat het een Live Registratie of een (of een verzameling daarvan) of een Verzameling clips moet zijn die in zijn geheel afgespeeld worden, of een combinatie daarvan. Dit mag best aan elkaar gepraat worden door de artiesten of door wie dan ook. Maar de classic album dvd's vallen buiten de boot en horen niet op deze site (hoe mooi en interessant ze ook zijn). Dus ik denk dat echt de nadruk moet liggen op de muziek, en dat er dan als kleine extra een docu bij zit dat kan op zich geen kwaad (Zoals de Rock In Rio DVD van Iron Maiden)

Een aantal van mij:

Bruce Springsteen - The complete video anthology
The Doors - Storyteller
The Doors - The Doors
The Doors - Live in Europe 1968
Elvis - 68' comeback special
Queen - Live at Wembley
Bee Gees - One night only
Roy Orbison - Black & white night

wat denken jullie van een nieuwe site die video clips meet. Videoclipmeter. daar kan je meer op kwijt dan alleen muziek dvd's maar ook reguliere clips. en bijvoorbeeld ook commercials. en short movies. het is maar een gedachte hoor! even kijken wat jullie vinden?

Spliffy McGreen schreef:

wat denken jullie van een nieuwe site die video clips meet. Videoclipmeter. daar kan je meer op kwijt dan alleen muziek dvd's maar ook reguliere clips. en bijvoorbeeld ook commercials. en short movies. het is maar een gedachte hoor! even kijken wat jullie vinden?

Dat zou veel en veel te breed worden, dan zou je daar alles op kunne plaatsen wat maar met muziek en beeld te maken heefd, ik denk dat daar weinig intresse voor is omdat het veel te breed is, wat kun je dan allemaal toevoegen, Reclames (hoe moet je die in godsnaam toevoegen, welke naam geef je eraan) Maar ook muziekfilms, Opera's, short movie's. Ik vind het wel een supergaaf idee maar ik denk dat het te ondefinierbaar is, je moet de site wel 'afbakenen' Maar je kunt het denk ik niet volgens het Music- of Moviemeter princiepe doen, daarvoor is het een te breed spectrum denk ik.

Yak schreef:

Ik vind nog steeds niet dat we hier een 'dvd-probleem' hebben.

Nee, ik eigenlijk ook niet. De enige dingen waarvan het jammer is dat ze niet op de site staan, zijn dingen van het type Marco - Zien. Maar zolang dat er nog zo weinig zijn moeten we de beslissing misschien maar even een jaartje vooruit schuiven.

JonnieBrasco
Maar ach, als je op zoek gaat kom je erachter dat er ook van Marco - Zien een cd-album is uitgegeven, hoewel in beperkte oplage.

JonnieBrasco schreef:

Maar ach, als je op zoek gaat kom je erachter dat er ook van Marco - Zien een cd-album is uitgegeven, hoewel in beperkte oplage.

Volgens mij is die nooit 'officieel' uitgebracht. Toen hij uitkwam ben ik gelijk gaan zeuren bij mijn leverancier (ik werk in cd-zaak) naar een cd uitvoering maar die is er niet en is er bij mijn weten nooit geweest, het kan hooguit zijn dat een bepaalde keten wat rechten koopt en het zelf doet (FRS heeft daar nog wel eens een handje van.

Wanneer krijgen muziekdvd's nu eindelijk eens aandacht? De prehistorie is voorbij, net als Ajax' glorieperiode.

Ik zou het nog een keer of 4 herhalen, de kans wordt nl. per keer dat je het vraagt groter.

Oké dan, wanneer komen de muziekdvd's erbij?
Natuurlijk is het mogelijk dat je zinnetje alleen spottend bedoeld is, maar dat zou onder het niveau van een moderator zijn, dus mag het gelukkig ernstig genoemd worden.

JonnieBrasco
Misschien trotseer je het lagere niveau van een crewlid niet? Waar het op neer komt is dat doordrammen in een topic als deze vervelend is voor anderen. Over muziekdvd's wel of niet op de site hoort hier gediscussieerd te worden. Liever niet aandringen en doordrammen, maar opbouwend meedenken.

JonnieBrasco schreef:

Ik heb echter dit album van Marco Borsato (dat ik zelf erg goed vind) een tijdje geleden willen toevoegen, maar dat werd niet toegelaten. De dvd-video 'Zien' is overigens ook als cd afspeelbaar.

Ander technisch puntje: wellicht is het ook beter om over dvd-video's te spreken, omdat er ook albums op dvd-audio zijn/worden uitgebracht. Dat is dan alleen geluid, ofschoon er bij de extra's ook af en toe clips zitten. Meestal zijn deze dvd-audio's natuurlijk gewoon omzettingen van gewone albums in dvd-audio techniek. Geen probleem dus voor MuMe.

Suggestie: als MuMe dvd-video's wil toestaan dan zou ik alleen de dvd-video's toelaten:
1) met live-shows en niet 'best of collecties van clips, documentaires, e.d.';
2) dvd-video's van het type 'Marco Borsato - Zien' (d.w.z. bedoeld als een normaal album).

dream555 schreef:

dat zou onder het niveau van een moderator zijn

Gelukkig ben ik dat dan ook niet.

dynamo d schreef:

Suggestie: als MuMe dvd-video's wil toestaan dan zou ik alleen de dvd-video's toelaten:
1) met live-shows en niet 'best of collecties van clips, documentaires, e.d.';
2) dvd-video's van het type 'Marco Borsato - Zien' (d.w.z. bedoeld als een normaal album).

Ik denk dat je best of collectie van klips wel toe moet staan, waarom niet, je laat toch ook filmscores en best off compilaties toe.

Dit zijn er een paar van mij:

Iron Maiden - the Visions of the Beast
Iron Maiden - Rock in Rio
Iron Maiden - The Early Days

Coming soon:

Iron Maiden - Death on the road
Megadeth - Video Hits

haa, muziek dvd's, leuk:

ik heb er ook niet zoveel, ma wel degene die ik echt wou;

Smashing Pumpkins - Vieuphoria

(afbeelding)

The Spits - dvd

(afbeelding)

Ramones - Raw

(afbeelding)

Public Enemy - Live in the house of blues (ooit keer gekocht voor zeer weinig geld)

(afbeelding)

wat ik nog wil:

Coheed & Cambria - Live at Starland Ballroom

(afbeelding)

The Cramps - at Mental State Hospital

(afbeelding)

oja, Alice in Chains Unplugged heb ik ook

mooi

Binnenkort.
DVD van Faithless.
Hun 1e.

DutchViking
Mijn favoriete dvd is ongetwijfeld Live At Wembley van INXS. Het optreden is opgenomen in 1991, in een stadion vol uitzinnige fans (72.000). Prachtig gefilmd in 5.1 en met alle klassiekers.

Naast het concert bevat de dvd vele extra's, zoals interviews met bandleden en de voorbereiding van INXS op het concert. Daarnaast veel backstage-materiaal en een 40 minuten durende documentaire.

Ik heb verder ruim 40 muziek-dvd's, maar die kunnen denk ik niet tippen aan deze uitzonderlijke dvd van INXS.

Laatste muziek DVD die ik kocht is het directors work van Jonathan Glazer met onder andere de clips van Radiohead's Street Spirit en U.N.K.L.E's Rabbit In Your Headlight's. Prachtige uitgave. Toen ik nietsvermoedend de gemaakte reclames van de beste man ging bekijken viel ik zowat van m'n stoel. Het meest kunstzinnig gefilmde en bedachte werk verschreen achter elkaar op beeld. Vrij intuïtieve aankoop, want kende alleen het diepgaande Rabbit In Your Headlight's. Ben zeer tevreden, vooral door de commercials.

New Order- 3.16
New Order- 5.11
Marilyn Manson- GGG
Therapy?- Schophophobia
Drowning Pool- Sinema
Rage Against The Machine- Live At The Grand Olympic Auditorion
Rage Against THe Machine- Rage Against The Machine
Crowded House- The Videos
Soft Cell- Live In Milan
Marillion- Live In Lorely
Marillion- The EMI SIngles
Marillion- Brave
George Michael- Ladies And Gentlemen
Prince- Purple Rain
Pink Floyd- PULSE

En intussen naderen we 2006. Waar blijven de muziekdvd's? Onbegrijpelijk dat dit niet kan.

JonnieBrasco schreef:
Waar het op neer komt is dat doordrammen in een topic als deze vervelend is voor anderen. (...) Liever niet aandringen en doordrammen, maar opbouwend meedenken.

Sinds een paar weken heb ik ook de (director's label) DVD's van Michel Gondry en Spike Jonze erbij. Klasse werk. Vooral het werk van Michel Gondry is iets waar veel mensen erg geïnspireerd door kunnen worden. Daar heb je de meer uitgecalculeerde (ideeënbus-) videoclips die visueel heel strak in elkaar zitten en vooral gebaseerd zijn op herinterpretaties van de realiteit. Het zijn er erg veel en ook de onbekende (veelal de oude) spraken me bijna allemaal aan. Spike Jonze's clips zijn iets losser en spiritueler van aard.

Ik vind die DVD van Michel Gondry echt super. Vooral die documentaire I've Been 12 Forever met daarin uitleg hoe hij de filmpjes en clips heeft bedacht en gemaakt en de verhalen erachter enzo vind ik erg mooi. Die optie om vervolgens met een druk op de knop het filmpje of de clip te bekijken tussen de documentaire door is helemaal geweldig... Echt fantastisch gedaan. Moet hem veel tijd hebben gekost. Nadeel is dat er geen Nederlandse ondertiteling bij zit. Zijn Engels is af en toe nogal moeilijk te volgen met dat dikke Franse accent (wel heel erg aandoenlijk overigens).

DutchViking schreef:
Mijn favoriete dvd is ongetwijfeld Live At Wembley van INXS.

Prima ja. Sfeervol gebeuren, mooi gefilmd en enthousiast publiek. Is niet mijn favoriete DVD maar zet m zo nu en dan met plezier op

psychonaatje schreef:
Ik vind die DVD van Michel Gondry echt super. Vooral die documentaire I've Been 12 Forever met daarin uitleg hoe hij de filmpjes en clips heeft bedacht en gemaakt en de verhalen erachter enzo vind ik erg mooi. Die optie om vervolgens met een druk op de knop het filmpje of de clip te bekijken tussen de documentaire door is helemaal geweldig... Echt fantastisch gedaan. Moet hem veel tijd hebben gekost. Nadeel is dat er geen Nederlandse ondertiteling bij zit. Zijn Engels is af en toe nogal moeilijk te volgen met dat dikke Franse accent (wel heel erg aandoenlijk overigens).
Helemaal mee eens.

De kortfilm La Lettre (1998) die erop staat is trouwens ook totaal niet mis.

Met zoveel goede ideeën en ontzettende kracht tot het verwezenlijken ervan is zijn doorbraak als filmregisseur met Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (2004) dan ook geen vreemde zaak.

Nieuwe oogst: Mark Romanek en Anton Corbijn! Het eerste een Kerstkadoo, en het tweede een Sinterklaaskadoo!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:44 uur

geplaatst: vandaag om 20:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.