menu

De Site / Algemeen / belangrijk: betreft copy/pasten van artikelen

zoeken in:
avatar van Jordy
Hoi,

Het was min of meer al een regel op de sites, maar hij werd niet altijd even streng nageleefd. Een rekening die ik eerder vandaag aantrof in de brievenbus zorgt er voor dat ik het volgende weer even wil benadrukken:

Het is niet toegestaan om artikelen die je vind op andere sites te copy/pasten en in een bericht neer te zetten. Ook niet deels, ook niet als je aan bronvermelding doet. Je mag (natuurlijk) wel een link plaatsen, met daarbij evt. je eigen beschrijving van wat er te lezen is via de link, maar tekst copy/pasten kan en mag niet ivm copyright.

Ik heb de moderators en crew gevraagd om hier strenger op te letten, mocht je ergens zien dat dit toch gebeurt, dien dan svp een "alert" in via het uitroeptekentje. Ik zal binnenkort iets aanpassen zodat dit technisch afgevangen wordt, bv. als het systeem ziet dat je een lap tekst plakt in het invoerveld, dat je dan een waarschuwing krijgt of iets dergelijks. Ik moet er nog even over nadenken hoe dat er precies uit gaat zien.

Alvast bedankt voor de medewerking

avatar van GrafGantz
Ik mag hopen dat je die rekening door gaat sturen naar de user die de fout in gegaan is hier?

avatar van Jordy
Vanaf nu, wanneer de site "merkt" dat je een tekst van meerdere alineas plakt in je bericht, zul je even moeten bevestigen/aanvinken dat het bericht geen kopie is van een externe website.

avatar van chevy93
Ik weet niet of het mogelijk is, maar zou de site kunnen "zien" dat een tekst die je kopieert van MuMe afkomt en dat die dus sowieso niet met copyrightschending te maken heeft?

Edit: Zelfs bij het kopiëren van quotes die melding.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
En ik kreeg hem bij het kopiëren van een stukje tekst in een pm... daar lijkt het me ook niet echt nodig?

avatar van Jordy
Laten we een tijdje aankijken hoe "vervelend" deze melding is, en hoe we die check kunnen verbeteren.

Bij PM's zal ik 'm inderdaad nu gelijk even weghalen.

avatar van inquestos
Misschien een idee om dit enkel te doen gebruikers die ooit in overtreding zijn gegaan. Ik kopieer/plak in de helft van mijn berichten (quotes/ lijsten / excel lijsten / omdat Mume wel eens offline gaat/ andere reden).

avatar van 2MY
2MY
Een vraag hieromtrent: mag er bij het bespreken van een nummer (bv als je het hebt over 'een debiele songtekst') enkele zinnen wel geciteerd worden om uw mening te staven? Of is dat net hetgeen niet meer mag?

bennerd
Lyrics mogen wel overal gekopieerd worden. Het copyright ligt bij de artiest, niet bij de twintig sites met dezelfde lyrics

Het gaat vooral over artikels met een originele content. Nieuwsartikels, blogposts, etc.

avatar van Jordy
Complete lyrics mogen ook niet gepost worden, quotes natuurlijk wel.

avatar van Slowgaze
Jordy schreef:
Laten we een tijdje aankijken hoe "vervelend" deze melding is, en hoe we die check kunnen verbeteren.

Vervelend? Valt mee. Ik stond er net bij 'Vraag van de dag' wel even van te kijken, want ik had geen idee dat er een melding van zou komen, maar ik vind het een prima initatief.

Stijn_Slayer
Ik vind het ook niet vervelend. Is toch geen moeite om één extra muisklik te maken? Ik zou ook geen rekening in de bus willen vinden.

avatar van Slowgaze
Jordy schreef:
Vanaf nu, wanneer de site "merkt" dat je een tekst van meerdere alineas plakt in je bericht, zul je even moeten bevestigen/aanvinken dat het bericht geen kopie is van een externe website.

Gewoon benieuwd, ik bedoel het niet kritisch of vervelend, maar hoe wordt dat bepaald? Je hebt het over een aantal alinea's, maar ik moest bijvoorbeeld bij het Vraag v.d. Dag-topique aangeven dat het níét van een andere site komt. Eén brok tekst, geen alinea's, dus neem ik aan dat het op basis van het aantal woorden of regels gebeurt?

avatar van inquestos
Ik word hier nu onderhand wel een beetje moe van . Na een paar honderd maal op dat vakje te hebben geklikt. Ik kopieer en plak vaak (1. om zelf gegenereerde/samengestelde lijsten toe te voegen, 2. omdat MuMe er wel eens plots uitligt en dan is alles weg wat je geschreven hebt, 3. om de volgorde te veranderen, 4. om quotes bij elkaar te voegen 5. vanwege het kopiëren van zoiets als wat Slowgaze zegt).

Ik begrijp dat de volgende 3 factoren een rol spelen, en dat de eerste 2 het belangrijkste zijn:
- Waterdichtheid: hoe groot is de kans dat dit zich nog voordoet
- implementatie-moeite: hoeveel moeite kost het om 't te implementeren.
- gebruiksgemak

Het liefst zou ik hebben dat je het vinkje maar een aantal keer hoeft te zetten, of dat je het in je profiel kan instellen (met je rekeningnummer erbij ), maar dat kost teveel moeite verwacht ik.

Daardoor één simpel voorstel: Kan het vinkje wat je moet zetten direct naast de knop plaatsen worden geplaatst ?

Stijn_Slayer
Ik heb er nog eens over nagedacht. Toch vind ik het een beetje een raar verhaal. Ik houd me er aan en vind het verder niet zo'n punt, maar het klinkt gewoon heel erg onlogisch.

Websites zetten toch zelf hun teksten openbaar? Waarom zou je dat niet correct mogen citeren? Schrijver, jaartal, titel en plaats waar het gevonden is aangeven. Dat gebeurt in allerlei literatuur ook. Volgens deze regels is bijv. wetenschappelijke literatuur ook in overtreding.

Hetzelfde geldt voor songteksten. Waarom mag er in een academisch essay wel verwezen worden naar een volledige songtekst, maar hier niet? Ik zie dat verschil niet goed.

En hoe zit het dan met berichten van persbureaus als het ANP? Als je die van bijv. Nu.nl overneemt kunnen ze je niets maken, want zij nemen het zelf ook rechtstreeks over. Of doet het ANP dan moeilijk?

Overigens is het misschien een idee om elke gebruiker van Musicmeter een automatisch gegenereerd bericht te sturen over deze regels. Wie dan toch een krantenbericht o.i.d. plaatst kan zich niet meer verschuilen achter 'maar dat wist ik niet'. Dan zou je de rekening ook kunnen verhalen op degenen die de fouten maken.

avatar van inquestos
Nu.nl betaalt ANP voor de berichten (die werken ook niet gratis). Wanneer Musicmeter ANP berichten gaat plaatsen stuurt het ANP natuurlijk ook de rekening.

Over de citaten: het zou inderdaad geen probleem moeten zijn om iets kort te citeren. Dat gebeurt overal (legaal!), van boeken tot wikipedia, van kranten tot nieuwswebsites. Maar ik heb geen rechten gestudeerd. Ik denk dat het niet mag omdat je je dan weer af moet vragen wanneer het nog een citaat is, en wanneer het 'jatwerk' wordt.

Over de rekening verhalen: lastig natuurlijk, want wie schuilt er achter een gebruikersnaam.

avatar van Jordy
In tegenstelling wat tot in het eerste bericht staat vind ik een citaat van max. 1 alinea wel kunnen, dat risico durf ik wel te nemen. Het overnemen van een volledig bericht is gewoon copyrightschending, een partij staat gewoon in z'n recht om dan rekeningen te gaan sturen.

Ik zal nog eens na denken over het verbeteren van deze check. Zo zou ik misschien kunnen checken of hetgeen er geplakt wordt een quote is van een bericht dat al op de site staat. Maar het hele idee is juist dat ik probeer de gebruiker te "dwingen" de tekst te lezen. Het lijkt mij dus geen goed idee om een vinkje te verplaatsen naar de button, want dan lezen mensen de tekst niet meer. Ik vind het voortbestaan van deze site net iets belangrijker dan gebruiksvriendelijkheid. Nog 2 of 3 van deze rekeningen en de stekker gaat er uit.

Wat betreft "ik kopieer en plak voor de zekerheid, voor het geval MusicMeter er uit ligt": je kunt toch je bericht gewoon hier typen, en voor je op versturen drukt even ctrl/cmd+a en ctrl/cmd+c doen? (alles selecteren en kopieren naar je klembord). Dat triggert geen waarschuwing.

avatar van inquestos
Jordy schreef:
Ik zal nog eens na denken over het verbeteren van deze check. Zo zou ik misschien kunnen checken of hetgeen er geplakt wordt een quote is van een bericht dat al op de site staat. Maar het hele idee is juist dat ik probeer de gebruiker te "dwingen" de tekst te lezen. Het lijkt mij dus geen goed idee om een vinkje te verplaatsen naar de button, want dan lezen mensen de tekst niet meer. Ik vind het voortbestaan van deze site net iets belangrijker dan gebruiksvriendelijkheid. Nog 2 of 3 van deze rekeningen en de stekker gaat er uit.

Ik denk niet dat die waarschuwing door iemand meer dan 2x is gelezen. Je klikt gewoon op 't vinkje en plaatst 't, want je weet dat het niet van toepassing is. En dat zal 99% van de gevallen zo zijn. Het is net als met luchthavenbeveiliging; ook veel 'false positives'; met het verschil dat hier de gebruikers zich niet bewust zijn dat ze iets verkeerds doen. Goede inlichting en een cultuur van melden wanneer je het iemand ziet doen is misschien effectiever. Al heb je dat nu ook al bereikt.

Verder wordt het natuurlijk wel erg lastig om te controleren of het gekopieerd is van MuMe zelf. En zelfs dan nog zegt het niet alles (Notepad/Excel/Uit het bericht zelf gekopieerd).

Overigens ben je juridisch gezien toch niet verantwoordelijk wat een gebruiker op een website plaatst zolang je er voor zorgt dat 't ook wordt verwijderd wanneer het niet toegestaan is?

Wat betreft "ik kopieer en plak voor de zekerheid, voor het geval MusicMeter er uit ligt": je kunt toch je bericht gewoon hier typen, en voor je op versturen drukt even ctrl/cmd+a en ctrl/cmd+c doen? (alles selecteren en kopieren naar je klembord). Dat triggert geen waarschuwing.
Met dat laatste heb je natuurlijk gelijk.

avatar van Jordy
inquestos schreef:
Verder wordt het natuurlijk wel erg lastig om te controleren of het gekopieerd is van MuMe zelf. En zelfs dan nog zegt het niet alles (Notepad/Excel/Uit het bericht zelf gekopieerd).


Ik kan een query doen op de database om te zien of de geplakte tekst al voorkomt in de database, maar perfect zal dat niet zijn.

Overigens ben je juridisch gezien toch niet verantwoordelijk wat een gebruiker op een website plaatst zolang je er voor zorgt dat 't ook wordt verwijderd wanneer het niet toegestaan is?


Daar lees ik nogal tegenstrijdige dingen over. Ik heb in ieder geval geen tijd/zin/geld om het tot rechtzaken te laten komen, of te riskeren dat er deurwaarders voor de deur staan die m'n huis leeg komen halen.

Stijn_Slayer
inquestos schreef:

Over de citaten: het zou inderdaad geen probleem moeten zijn om iets kort te citeren. Dat gebeurt overal (legaal!), van boeken tot wikipedia, van kranten tot nieuwswebsites. Maar ik heb geen rechten gestudeerd. Ik denk dat het niet mag omdat je je dan weer af moet vragen wanneer het nog een citaat is, en wanneer het 'jatwerk' wordt.


Op universiteiten wordt het pas plagiaat als je geen bronvermelding gebruikt. Zolang je het adequaat vermeldt mag je alles wat je maar wilt overnemen. Waar zit dan het precieze verschil (behalve dat MuMe geen voetnoten heeft om zo correct mogelijk aan bronvermelding te doen, maar maakt dat zó veel uit?)?


Over de rekening verhalen: lastig natuurlijk, want wie schuilt er achter een gebruikersnaam.


Via het IP-adres kun je daar wel achter komen.

avatar van Jordy
Stijn_Slayer schreef:

Op universiteiten wordt het pas plagiaat als je geen bronvermelding gebruikt. Zolang je het adequaat vermeldt mag je alles wat je maar wilt overnemen. Waar zit dan het precieze verschil


MusicMeter is (onderdeel van) een commercieel bedrijf.

Via het IP-adres kun je daar wel achter komen.


Nee. En dan nog, alsof ik de bezoekers van m'n website rekeningen zou sturen omdat ze per ongeluk een bericht copy/pasten

Stijn_Slayer
Dat laatste siert je!

Nu begin ik het te snappen. Ik had er niet aan gedacht dat Musicmeter onderdeel is van een commercieel bedrijf. Het is wel logisch inderdaad dat de belangen dan anders verdeeld zijn.

avatar van chevy93
Jordy schreef:
Het lijkt mij dus geen goed idee om een vinkje te verplaatsen naar de button, want dan lezen mensen de tekst niet meer.
Maar dat gebeurt nu ook niet. Ja, eenmalig. De afgelopen 50 keer dat ik een geplakt bericht heb geplaatst, was het alleen een kwestie van zoeken naar het vinkje. Het is hetzelfde als "Gaat u akkoord met de voorwaarden?" bij een programma dat je wilt installeren.

Maar als het aanklikken van dat vakje betekent dat deze site in de lucht kan blijven, klik ik dat vakje graag aan. Ik denk alleen dat de impact eenmalig is. Na verloop van tijd wordt het gewoon een automatisme. Ik denk dat het beste is dat men heel duidelijk weet dat dit gewoon niet kan en dat het het voortbestaan van de site in gevaar brengt. En dat er dus een (strenge) sociale controle zal ontstaan. Wat overigens wel betekent dat er ófwel meer moderators moeten komen (hoe langer op de site, hoe groter de kans op een claim) óf er automatisch ingebouwd moet worden dat ook gewone gebruikers dit soort berichten kunnen blokkeren (met dus het risico op misbruik van deze functie, maar ik hoop dat niemand zo kinderachtig is?).

bennerd
chevy93 schreef:
(quote)
Maar dat gebeurt nu ook niet. Ja, eenmalig. De afgelopen 50 keer dat ik een geplakt bericht heb geplaatst, was het alleen een kwestie van zoeken naar het vinkje. Het is hetzelfde als "Gaat u akkoord met de voorwaarden?" bij een programma dat je wilt installeren.


Klopt, maar je weet intussen wel waar het voor staat. Als je die blok tekst met dat vakje ernaast ziet verschijnen, weet je dat het gaat over copyright. Dat is voor de meer ervaren gebruikers hier genoeg.

Voor de mensen die hier nog niet zo lang zitten en het voor de eerste keer zien is het ook goed, want die nemen een glimp van de tekst op.

Stijn_Slayer
In principe is het alleen bij vraag van de dag nutteloos. Ik ga echt niet van iedereen die daar post lezen of er iets m.b.t. copyright tussenzit.

In andere gevallen heb je het stuk tekst dat je quote/schrijft gelezen dus weet je het gewoon.

avatar van Jordy
Ik zal er eens over nadenken. Ik snap dat de huidige manier niet ideaal is, maar als ik de check weghaal met het idee "nu weten we het wel" is iedereen het over een maand weer vergeten

avatar van FlyLo
Alleen weglaten bij users die het al een x-aantal keren hebben gebruikt? Eventueel met periodieke heractivatie?

avatar van lennon
Ik vind het niet echt lastig, en terecht dat het zo moet. Het kan niet zo zijn dat door onwetendheid allereli boetes de kan van Jordy opvliegen...

avatar van Sir Spamalot
Wat met het kopiëren en plakken van foto's en tekeningen, zoals in het Just a Joke topic? Er is daar toch ook sprake van copyright?

avatar van inquestos
Uiteraard is ook dat copyrightschending.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:45 uur

geplaatst: vandaag om 16:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.