MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp

zoeken in:
fredpit
fredpit schreef:
Het maakt mij niet zozeer uit hoe ze op de site komen,maar ik zou graag eens een eenduidige mening van de crew willen hebben. Ik voeg behoorlijk wat jazz toe en heb hier nog een paar honderd titels die ik toe wil voegen....

Ben ik onbeschoft of stelde ik domme vragen ?

Is er mischien een crewlid die de moeite wil nemen mij en andere users voor eens en altijd duidelijkheid te geven omtrent het te gebruiken jaar en de te gebruiken artiestennaam bij jazzalbums?

alstublieft..

titan (crew)
tangmaster schreef:
Waarom kon In Rainbows van Radiohead (2007) toegevoegd worden met als label Eigen beheer, en alleen verkrijgbaar als MP3.
Ja dat deze schijf later op CD in de winkels lag is voor mij OK. Waarom kondeze schijf als Eigen beheer opdat moment dan wel op de site, terwijl er zat foute toevoegingen voorbij stuiteren soms om oneerlijke maar in 99 van de 100 gevallen terecht. Vraag mij daarom af hoe men nu omgaat met eigen beheer uitgaves. Voor Radiohead fans ik heb niets tegen dit album maar gebruik dit alleen als voorbeeld.

Ehh...wat is je vraag nou precies? Op onze wikisite staat precies hoe we omgaan met releases in eigen beheer.

titan (crew)
fredpit schreef:
Ben ik onbeschoft of stelde ik domme vragen ?

Is er mischien een crewlid die de moeite wil nemen mij en andere users voor eens en altijd duidelijkheid te geven omtrent het te gebruiken jaar en de te gebruiken artiestennaam bij jazzalbums?

alstublieft..

Nee, je bent hooguit ongeduldig

Ik bemoei me nooit met de jazztoevoegingen, maar volgens mij gaat het om het releasejaar. Als een concert uit 1957 in 1991 wordt uitgebracht is het releasejaar 1991. Dat is een richtlijn die trouwens voor alle genres telt en als hierdoor albums met het onjuiste jaartal op de site staan moeten ze worden gecorrigeerd.

fredpit
O.k... bedankt, maar de woorden "volgens mij" stellen me niet geheel gerust.

maar aangezien Aero (die ook zelden jazz toevoegd) er ook zo over denky zal ik dat dus maar voortaan als standaard nemen.

Nu nog graag duidelijkheid omtrent de bij jazz te gebruiken artiestennaam.

Ik ben inderdaad ook al bezig om een flink aantal albums van jaar te veranderen. Dat zijn trouwens net alleen jazzalbums. Wellicht (en ik maak deze opmerking met de nodige omzichtigheid) is het een idee om naast het jaar van release ook een veld "jaar origineel" op te nemen o.i.d? Ik doe dat in mijn eigen muziekbestand (in Windows Media Player) ook en is reuze handig als je bijvoorbeeld muziek uit het jaar 1938 wilt afspelen. Maar goed ik weet niet of dat technisch makkelijk te realiseren is voor deze site.
Ik wacht overigens met het jaartal veranderen nu maar eerst even het antwoord af voor ik daarmee verder ga....

fredpit
Zojuist een correctie omtrent opnamedatum/release datum van marcel ontvangen

Daarmee is het voor mij i.i.g. duidelijk dat ik voortaan wat jazz betreft van (eerste) releasedatum uit moet gaan.

Als die opnamen dan allemaal op 78 toeren platen zijn uitgekomen in, laten we zeggen 1946, en daar is weer een LP van gemaakt in, laten we zeggen 1961, met alleen opnamen uit het jaar 1946.... voer ik dan 1961 of 1946 in? (dit kan voorkomen namelijk en ik heb het maar liever duidelijk nu...)

ok, bedankt

tangmaster
titan schreef:
Ehh...wat is je vraag nou precies? Op onze wikisite staat precies hoe we omgaan met releases in eigen beheer.

Als je in de toevoeg funtie kijkt staat er duidelijk geen MP3 of eigenbeheer albums, in de wiki kan ik het niet vinden.

MetalDex
Het staat hier op de wiki (wel een beetje moeilijk te vinden vanaf de hoofdpagina).

Eigen Beheer: Albums die in eigen beheer zijn uitgebracht mogen op de site als het een release betreft van een artiest die al via een regulier platenlabel muziek heeft uitgebracht, of als het een release betreft die de nodige media-aandacht heeft gekregen.

Netlabel: toegestane releases hebben zich bij voorkeur al in de kijker gespeeld, hebben exposure gehad die verder gaat dan de eigen zolderkamer en zitten op een label die zich richt op kwaliteit, die al een naam heeft en die internet-releases serieus neemt.

fredpit

hoezo? originele releasedatum van het werk is toch 1946

fredpit
fredpit schreef:
Zojuist een correctie omtrent opnamedatum/release datum van marcel ontvangen

Daarmee is het voor mij i.i.g. duidelijk dat ik voortaan wat jazz betreft van (eerste) releasedatum uit moet gaan.

Ondertussen is het dankzij een ander pmtje niet meer duidelijk en kan ik de conclusie trekken dast de crew het ook niet weet..

Ik heb geen reactie van Aero gezien Titan gebruikt de woorden "volgens mij" (en ik bemoei me niet met jazz) Hamerhead geeft het advies de datum van een latere heruitgave te gebruiken en ik krijg een pm van marcel dat hij het systeem van releasedatum lastig vind.

waarom niet het tot nu toe gebruikelijke systeem van opname datum gebruiken? Het gerenomeerde ecm label bijvoorbeeld vermeld enkel opnamedatum, naslagwerken gaan ook uit van opnamedatum. een ieder die de jazzwereld en cultuur begrijpt zal willen werken met opnamedatum...

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...nu alleen nog even een uitzonderingsregeltje in de wiki zetten aub en we zijn van alle onduidelijkheid af.

Ja, van die 78 toerenplaten wel ja. Als je die dus los toe zou voegen is het inderdaad 1946. Maar vind maar eens de juiste gegevens van een release uit '46 (ook de juiste hoes bijvoorbeeld). Da's behoorlijk lastig.

De 1961 release is dan dus een verzamelaar met materiaal uit 46, maar in die vorm pas gereleased in 1961. Ik ben benieuwd wat jij bij een album als dit als jaartal wil hebben. Is ook jazz met opnamedata tussen 1937 en 1967. Moet dat dan 1967 worden (datum laatste opname) of gaan we hier dan ineens een uitzondering maken en toch maar 2002 nemen?

Als we deze regel gewoon voor alle albums aanhouden is het duidelijk en eenduidig.

fredpit schreef:
Ik heb geen reactie van Aero gezien Titan gebruikt de woorden "volgens mij" (en ik bemoei me niet met jazz) Hamerhead geeft het advies de datum van een latere heruitgave te gebruiken en ik krijg een pm van marcel dat hij het systeem van releasedatum lastig vind.

Ik geef helemaal niet het advies de datum van een latere heruitgave te gebruiken. Je gebruikt de datum van uitgave van het album wat je toevoegd. Als het een latere her/verzameluitgave is, wordt dat dus een andere datum dan wanneer de originele uitgave zou toevoegen.

Nee, alleen als het die bewuste release betreft, maar we gaan in principe uit van de oorspronkelijke release op MuMe. Tenzij het niet realistisch is om hiervanuit te gaan, bijvoorbeeld bij 78-toeren platen. Leg mij trouwens eens uit waarom de complete discografie van Coltrane geen verzamelalbum is...

Ik heb zojuist nog alle Complete huppeldepup Sessions van Miles Davis aangepast naar de uitgavedatum. Ik vind het hier overigens twijfelachtig of deze apart op de site moeten.

Wat dat betreft vind ik het systeem van rateyourmusic wel goed, waarbij beide uitvoeringen (bv. de originele Bitches Brew en The Complete Bitches Brew Sessions) op 1 pagina apart vermeld worden. Beide met de releasedatum van de bewuste uitgave.

EDIT: hmm, quoten was handig geweest, aangezien het bericht waarop dit een antwoord is inmiddels weer is weggehaald.

Trouwens fredpit, begrijp ik het goed dat er volgens jouw redenatie bij een album van Coltrane nooit een datum later dan 1967 kan staan?

fredpit
ik had hier nog een bericht staan..dat heb ik weggehaald omdat ik geen zin heb om me hier nog verder druk over te maken...schijnbaar ben ik de enige.

fredpit
HammerHead schreef:
Trouwens fredpit, begrijp ik het goed dat er volgens jouw redenatie bij een album van Coltrane nooit een datum later dan 1967 kan staan?

dat begrijp je verkeerd

Dus in bepaalde uitzonderingssituaties ga je niet uit van opnamedatum?

Dan lijkt me de regel om altijd van releasedatum uit te gaan in elk geval een stuk duidelijker.

fredpit
Het is zo simpel...je gaat uit van de opnamedatum behalve bij verzamelalbums.

wat is een verzamelalbum? = cariereoverzicht.verspreide opnames uit verschilende jaren.

bonusmateriaal op een regulier album bestaat in 9 van de 10 gevallen uit opnames uit de zelfde sessie en anders zijn het wel opnames uit hetzelfde jaar en/of stijlperiode.....je gebruikt dan gewoon opnamejaar.

fredpit
Maar goed ..ik kan dus nu geen jazz meeer toevoegen omdat ik niet weet van welke releasedatum of welke release ik uit moet gaan.

fredpit
bij de weg..ik ben ook maar begonnen met het grote correctiewerk

Dit album in de vorm zoals hij nu op de site staat is de De luxe editie uit 2002. Correctie is geplaatst

Daarnaast zijn er (re)releases geweest in 65, 86, 95 en 2005. moet ik ze nu allemaal toevoegen ?

topalbum, staat dus al jaren onder OPNAMEDATUM op de site. en zo zijn er nog honderden oude jazzalbums die in de loop der jaren logischerwijs naar opnamejaar op de site zijn gezet...schandalig!!!

Da's dus gewoon een oorspronkelijke release met bonustracks, dus houden we daar het jaar van eerste uitgave aan. En dan zou het dus 1965 moeten zijn.

fredpit
waarom is er wat jazz betreft tot nu toe altijd uitgegaan van opnamejaar ? waarom zijn al die albums goedgekeurd. waarom kreeg ik te horen dat er op mume wat jazz betreft uitgegaan wordt van opnamejaar?

heb je enig idee hoeveel albums er fout op de site staan?...en hoe de discografieen van sommige jazzartiesten er uit gaan zien?

Waar zijn al de jazzliefhebbers, waar is het commentaar van degene die al mijn jazztoevoegingen goedgekeurd hebben?

Kijk ik stel de vraag niet voor niets naturlijk. Ik loop ook niet weg voor de discussie, soms zijn er echter in het leven dingen die belangrijker zijn dan Musicmeter (dat komt voor, echt ) Overigens is de discussie wel moeilijk te volgen al er berichten worden weg gehaald.

Mij gaat het trouwens niet alleen over jazz maar ook over soundtracks en nog andere muziek die ik zelf ook op de site zou willen zien (echt oude muziek dus..). Ik constateerde echter een aantal (in mijn ogen vreemde) dingen. Bijvoorbeeld hoezen uit 2001 die bij albums uit 1938 worden geplaatst. Dat vind ik merkwaardig, te meer daar (bij mijn weten) in 1938 er nog helemal niet van dat soort albums bestonden (ik laat de 10" albums even buiten beschouwing nu). Bovendien blijkt (na enig zoeken) de releasedatum van dat album inderdaad in 2001 te liggen.

Ik heb (met fredpit) ook gemerkt dat er binnen de crew verschillend gedacht en ook gehandeld wordt betreffende het toelaten van albums en het releasejaar. Laat ik hier gelijk stellen dat dit geen aanval op de crew is, integendeel, misschien zou het handig zijn als de crew er met elkaar eenduidige afspraken over maakt.

Om jazz een uitzonderingspositie in te laten nemen lijkt mij geen goed idee. Al heel gauw kom je in en schemergebied namelijk (wat is wel en geen jazz, wie maakt dat uit etc). M.a.w. als je voor jazz van opnamejaar uitgaat zou dat m.i. ook voor andere muziek mogen gelden.

Misschien is mijn idee van het toevoegen (naast de releasedatum) van een opnamedatum of jaar nog niet eens zo'n slecht idee (technisch gesproken weet ik niet of dat kan en of dat een hoop werk met zich meebrengt...?)

En ik weet het fredpit, ik heb enig idee hoeveel albums er op deze manier bekeken "niet goed" op de site staan....maar ik heb begrepen dat wij er met elkaar (zeker wat de toegevoegde albums aangaat) een kwaliteitssite van willen maken

Dus ik zou zeggen laten "we" kijken of we tot vaste afspraken kunnen komen en daar dan naar handelen.

fredpit
@ indana (crew mag ook reageren)

mijn frustratie gaat ook naar de onduidelijkheid van de crew..daardoor heb ik het afgelopen jaar jazz verkeerd toegevoegd

ik had de verkeerde info dus ik voel me daar totaal niet schuldig over...de "fout" ligt bij de crew. dat is geen aanval. het is de simpele waarheid.

daarnaast is het in de jazz gewoon gebruikelijk dat men uitgaat van opnamedatum. een ieder die thuis is in de jazzcultuur begrijpt waarom...vandaar dat ik ook niet eerder aan de bel heb getrokken.

Jouw bericht was een mooie aanleiding om eens duidelijkheid te krijgen..nu nog duidelijkheid omtrent naamvoering en jazz (ook dit is al meerdere malen aangekaart en ook daar is nog steeds geen concensus over )

Ik begrijp de frustratie. Maar laten we er van uit dat dat komt omdat er kennelijk geen eenduidige afspraken over zijn gemaakt en uiteindelijk zijn wij allemaal mensen die vrijwillig tijd investeren om hier een kwaliteitssite in de lucht te houden. Dat gaat, net als dingen in het gewone leven, niet zomaar. Uiteindeijk zal iemand er een beslissing over nemen (en dat zal nog moeilijk genoeg zijn lijkt mij) en dan maar zien of dat zo in het vat kan worden gegoten dat de gevolgen gedragen kunen worden. Linksom of rechtsom zal er dan waarschijnlijk een hoop gecorrigeerd moeten worden en daarbij wil ik mijn steentje wel bijdragen.

Ik ken het principe van opnamedatum in de jazzwereld. Hammerhead heeft wel een punt vind ik als het gaat over het vinden van informatie betreffende het opnamejaar. Soms is dat eenvoudigweg niet terug te vinden. (en geloof me ik heb hier enige ervaring mee) Zeker als het om wat onbekendere mensen gaat om nog maar te zwijgen over het gebied van de big bands bijvoorbeeld (folkmuziek is een ander voorbeeld)

Naamvoering is misschien een punt wat later behandeld kan worden? Ik zou het wel prettig vinden indien er overzichtelijke stappen worden genomen. Misschien blijkt dan wel dat de volgende een stuk makkelijker is.

fredpit
Ik heb geen zin in een twistgesprek, dat is ook nooit de bedoeling geweest (zo belangerijk vind ik mume nml ook niet) het is allleen dat ook de toevoegers mensen zijn die tijd en moeite in deze kwaliteits site steken.

Ik wil je wel even corrigeren. het is niet moeilijk om de opnamedatum te vinden...zoals ik al eerder vermelde is dat namelijk de regel binnen jazz. zie naslagwerken als penguin guide en allmusic. de ECM site gebruikt alleen maar opnamedatum...Uit ervaring weet ik (ik heb nml zo'n 800 oude jazzalbums toegevoegd) dat het makkelijker is om de opnamedatum te achterhalen.... Ik heb Hammerhead een pm gestuurd waarin ik het een en ander heb uitgezet over het hoe en waarom. daarnaast is het blijkbaar zo dat er crewleden zijn (of geweest) die ook het belang van het gebruik van opnamedatum zien....

Maar het hele verhaal maakt schijnbaar niemand iets uit...er is totaal geen reactie van andere crewleden of medemumeteraars....Het is blijkbaar niet interessant genoeg, dus waar hebben we het eigenlijk over?

zou iemand zo vriendelijk willen zijn het jazzalbum vd week te corrigeren

Ik kan me heel goed voorstellen dat je pissig bent, Fredpit. Jij hebt veel moeite gestoken in het correct toevoegen van jazzalbums (waarvoor hulde!).
Persoonlijk interesseert het me inderdaad niet, zeker als de richtlijnen blijkbaar onduidelijk of niet éénduidig zijn. Zoals je zelf al aangaf: er zijn meer (en belangrijker) zaken in het leven.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:01 uur

geplaatst: vandaag om 08:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.