MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Albums toevoegen aan de site / Toevoeghulp

zoeken in:
Is het genre Avant-Garde niet een beetje nutteloos? Als ik het goed begrijp is dat vernieuwende muziek en kan het dus gelden voor hiphop, jazz of dance muziek enz. Staat er bij een album avant-garde dan weer je nog niets. Of heb ik het mis?

titan (crew)
Het is niet zo zeer vernieuwende muziek, maar meer experimentele muziek. Wanneer een hiphopper of jazzmuzikant experimenteert maakt hij nog niet meteen avant-garde. Als je wat albums uit dat genre gehoord hebt snap je het verschil wel.

Maar je kan me niet uitleggen wat avant-garde dan precies inhoudt? Uit de beschrijving op AMG begreep ik dat het alleen om experimentele, unieke muziek gaat.

titan (crew)
Ik zal even wat uit de popencyclopedie van Oor citeren;

"Avant-garde is de term die geldt als genre-aanduiding voor acts die zich bezighouden met experimentele muziek. Het genre raakt in zwang wanneer John Cage en Karlheinz Stockhausen beginnen te experimenteren met electronische technieken, tapes en geprepareerde piano's. Ook in de jazz wordt er vrijmoedig op los geexperimenteerd."

Avant-garde is heel breed. Veel bands in dat genre maken bijvoorbeeld gebruik van vervormde klanken, het op willekeurige plaatsen aan elkaar plakken van losgeknipte stukken muziek, afwijkende instrumenten zoals staalpercussie, analoge synthesizers, keukengerei, radiogeruis en omgevingsgeluiden.

Bekende subgenres in de avant-garde zijn Krautrock (Duitse bands die zich in de jaren '70 bezig houden met ongewone songstructuren) en minimale muziek (muziek waarbinnen melodielijnen heel traag verschuiven).

Bekende acts in dit genre of acts die zich nogal door avant-garde hebben laten beinvloeden zijn zijn o.a. Aphex twin, Stereolab, the velvet underground, Sonic Youth, Captain Beefheart, King Crimson, Kraftwerk, Neu, Can, Brian Eno, Coil en Laurie Anderson.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Als ongetrainde oortjes gaan klapperen en ogen gaan rollen dan heb je grote kans dat 't avantgarde is

In mijn ogen zit 't wel vaak tegen Jazz aan.
Omdat in dit genre ook van de geijkte muzikale paden afwijkt. (couplet refrein)
Ik heb de muziek van Alboth altijd avantgarde gevonden, maar je kan het ook "experimenteel" noemen.
geluidsfragmenten op.
http://www.alboth.ch

Zie ook Fantômas (de eerste cd bijvoorbeeld) John Zorn's Naked City kan je ook Avantgarde noemen,

titan schreef:

Avant-garde is heel breed. Veel bands in dat genre maken bijvoorbeeld gebruik van vervormde klanken, het op willekeurige plaatsen aan elkaar plakken van losgeknipte stukken muziek, afwijkende instrumenten zoals staalpercussie, analoge synthesizers, keukengerei, radiogeruis en omgevingsgeluiden.

Aha, dat klinkt idd wel een beetje als Aphex Twin en Venetian Snares. Bedankt voor de uitleg!

manic schreef:

In mijn ogen zit 't wel vaak tegen Jazz aan.

Sterker nog, zie hier, zij en diversen geestverwanten (oa. Ornette Coleman) waren ongeveer de eersten die deze kreet gebruikten voor de stroming die zij hebben veroorzaakt in jazz.

is het bij deze site de bedoeling dat je alleen alternatieve albums toevoegt of mag je ook van die ongelooflijk commercieele misbaksels op de site zetten (zodat er meer albums op komen te staan)

Zou niet weten waarom dat niet mag.

titan (crew)
Ik ook niet, zit al met smart te wachten op the best of van Modern Talking

Ik heb een vraagje:
Ik wil graag de soundtrack van Moulin Rouge toevoegen. Moet ik dan album-type 3 hebben en geen artiest invullen?
Owja, nog een vraag: de nummers zijn vaak gezongen door meerdere artiesten, kan ik die allemaal bij 'artiest' zetten of moet ik daar de eerste neerzetten en de rest bij 'gastartiesten'?

Inderdaad type 3, en arties leeglaten. Je kunt vervolgens in het volgende scherm per nummer de artiesten opgeven.

Moet het woordje en dan tussen "deze haakjes"?

wat bedoel je?

Laat maar, dacht ik even omdat bij het toevoegen dit stond: Let op manier van haakjes, "met", komma's , "en" etc.

Vraagje: Ik heb een album afgekeurd omdat het een combinatie was van twee in de jaren 60 verschenen lp's op 1 cd.
Moeten die als 1 of als 2 albums worden toegevoegd?

titan (crew)
Ik heb 2 van zulke albums in huis, maar die heb ik allebei als afzonderlijke albums laten toevoegen. Lijkt mij logisch, ze zijn ook in eerste instantie als afzonderlijke albums verschenen.

Dat lijkt me ook eerlijk gezegd.

Lijkt me ook inderdaad

Heeft er iemand een plaatje van Boots' Zal de hemel?

Ik heb nog wat mooie folk-albms, maar kan za niet plaatsen...ik mis het kopje "folk"

titan (crew)
Dat zet je die toch onder rock? Er staat een album van Fairport convention op de site, die staat ook gewoon onder rock.

Wat kun je doen als je graag een album wilt plaatsen maar er is nergens een afbeelding van de hoes te vinden? Ook op geen enkele internetsite.

Scannen of een oproep doen of iemand de hoes wel kan vinden.

Mogen bootlegs, in de zin van 'illegale' remixen, worden toegevoegd?

Nee.

Nee meneer?

bij Overigen > Algemeen > Label ?:

Waar vind je in godsnaam het Label? Ik bedoel, ik heb hopen CD's om bij te voegen, maar niet elke cd in eigen handen. Waar vind je dan het label?

Labels staan bijna altijd vermeld op sites als amazon.com.

neo
Amazon kort nog weleens labels in qua naam, of schrijft ze heel anders.Let daarop. Voorbeeld: Varese Saraband staat daar vaak als ''Varese records''.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:18 uur

geplaatst: vandaag om 19:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.