menu

De Site / Algemeen / Eigen Beheer-albums

zoeken in:
Ik heb net een album afgekeurd terug gekregen omdat het eigen beheer was, maar als je op de site kijkt, zie je dat er al tijden meer van die albums op staan!!

Hoe zit dit nou

avatar van BoordAppel
Dan moeten die anderen er ook af. Ze slippen er wel eens door, kan gebeuren. Zeker toen een label nog niet verplicht was.

Toine Rorije
En clap your hands say yeah dan? Als eigen beheer niet mag, zou die dus ook weg moeten.

avatar van BoordAppel
Tsja, die dan ook helaas. Als je een album op de site ziet staan dat er niet op mag kan je Yak pmen (of hopen dat niemand t merkt natuurlijk ).

Uiteindelijk is Jordy de eindverantwoordelijke, dus ons crewleden mag je nergens op aankijken .

Sietse
ik ben voor, maar ik heb zelf dan ook een album in eigen beheer uitgebracht.

ps. helaas helaas, hij is uitverkocht (of misschien get records nog of staalplaat )

avatar van Yak
Yak
Ik wil wel de discussie even opengooien over albums die zijn uitgebracht in eigen beheer, met Clap Your Hands als voortrekker. Het is onvermijdelijk dat er ook buiten de reguliere platenmaatschappijen om vanalles borrelt en rommelt. Willen we dit op de site? Of wordt dan de stap te klein om elke ijverige huisvlijter toe te mogen voegen?

avatar van BoordAppel
Ik wil ze best op de site hebben, heb dan zelf ook nog teen en tander toe te voegen, alleen het probleem is inderdaad wat wel en wat niet.

Eigen beheer toestaan alleen als de artiest al platen heeft uitgebracht bij een label?

avatar van Onderhond
Boeiend topic, maar er is nog altijd geen uitsluitsel over het netlabel gedoe. First things first misschien ?

Het label voorstel van BoordAppel lijkt mij verder een goeie startsuggestie.

Toine Rorije
Ik zie nu dat clap your hands zelfs op allmusic staat, dan moet ie hier zeker blijven. Maar in volgens het citerium van boordappel zou hij er juist buiten vallen. Ik weet niet hoe volledig OOR is, maar het hebben van een recensie aldaar lijkt me ook wel een goed criterium.

avatar van BoordAppel
Dat is niet te controleren of iedereen moet een screenshot van de Oor recensie meesteuren. Bij Nederlandse releases heb je aan allmusic ook al helemaal niets.

avatar van Yak
Yak
Over netlabels vs. eigen beheer-releases: wat mij betreft voeren we beide discussies gewoon tegelijkertijd. We kunnen moeilijk ontkennen dat er sinds een paar jaar heel wat nieuwe kanalen zijn aangeboord om muziek te ontdekken en te verspreiden. Misschien (let wel: over dat standpunt ben ik ook nog niet helemaal uit!) hollen we een beetje achter de feiten aan als we alleen maar albums toelaten die je kunt kopen door geld aan de platenwinkel te geven.

Sietse
ik vond Oor ook geen goed criterium, als of zij nog enige vinger in de pap hebben...ik zou zelf als criterium inderdaad labels wel ok vinden, en verder of het album internationaal verspreidt wordt/aandacht kijgt of heeft gekregen (dus verkoop via mailorders en diverse recensies ofzo)

avatar van Yak
Yak
Je kunt dat album van Clap Your Hands trouwens gewoon bij de Plato kopen. Misschien is dat een goed criterium om te handhaven: het kunnen kopen van een album in een reguliere platenzaak of wat mij betreft een 'erkende' webshop.

Ik vond Allmusic eerlijk gezegd ook wel een aardig criterium. Sowieso ook andere gerenomeerde sites waarbij users niet zelf kunnen toevoegen kun je als criterium zien.

avatar van Yak
Yak
Maar dan moet het wel een soort van 'Allmusic-plus' worden, want albums van veel kleine Nederlandse bands die niet op Allmusic staan zijn ook gewoon in de winkel te koop - denk aan Audiotransparent, Seedling, Spider Rico... zelfs Spinvis staat niet op Allmusic.

Misschien Allmusic in combinatie met Muzzy?

avatar van Eddie
Ik vind eigenlijk dat alle paten op de site toegelaten moeten worden. (maar wie ben ik?) Ik krijg als resensist geregeld eigen beheer platen, of platen van zo'n verschrikkelijk klein label, dat er weinig verschil is tussen een eigen beheer plaat. Platen van een heel klein label (vaak gerund door een persoon, en met maar 1 of twee bands getekend) mogen dus wel, maar eigen beheer platen dus niet. vind ik zonde.

Sietse
ik mij zelf nog wel ff quoten hoor

Sietse schreef:
ik zou zelf als criterium inderdaad labels wel ok vinden, en verder of het album internationaal verspreidt wordt/aandacht kijgt of heeft gekregen (dus verkoop via mailorders en diverse recensies ofzo)

avatar van BoordAppel
Schiet nooit echt op deze discussies hier . We lullen wat, vergeten dan het topic en er is nog niets besloten (idem bij het internetalbumstopic). Wie heeft de bijl en waar is de knoop?

avatar van Eddie
Dat schiet het ook niet, vaak is het meer het uitwisselen van meningen, net als bij de discussie over Muziek DVD's (ik zou die ook graag op MuM zien), de knoop licht er al een tijdje alleen is de bijl ff zoek

Ik denk dat Jordy (of Yak) de bijl heeft. Alleen de vraag is of de knoop wel doorgehakt moet worden.

avatar van BoordAppel
Ja natuurlijk, anders blijf je maar een beetje met halfbakken regels aankloten en daar heeft niemand wat aan. Nu is het helemaal vervelend aangezien er wel een aantal eigen beheer album op de site staan. Dan krijg je dus mensen die ze ook gaan toevoegen en als ze dan afgekeurd worden kunnen we weer ellenlange discussies gaan voeren.

Toestaan of niet toestaan, dat is de vraag .

avatar van Eddie
Wat mij betreft: toestaan!

avatar van Yak
Yak
Ah, goed dat dit topic een schop heeft gekregen.

Ik ben de komende dagen niet zo heel erg vaak online, maar het lijkt me een goed idee om na de jaarwisseling een aantal flinke knopen te gaan doorhakken vwb. muziek-dvd's, eigen beheer-albums en netlabels.

Maar hou de discussie vooral gaande.

avatar van HammerHead
*schop*

Momenteel op de site:

9 albums "eigen beheer"
1 album "self produced"
1 album "own production"

daarnaast nog:

2 albums "onbekend"
1 album "unknown"

Ik denk zelf dat er bij een aantal van deze platen inmiddels wel een label te vinden is. Ik zal eens kijken.

avatar van HammerHead
Zo inmiddels alleen nog 8 platen "eigen beheer" en die zijn inderdaad allemaal door de artiest zelf uitgebracht.

Mijn voorstel is om in ieder geval in eigen beheer uitgebrachte releases van artiesten die wel bij een label zitten toe te laten op de site. Dit om hun discografieën enigszins compleet te houden.

Voor de rest weet ik het ook niet eigenlijk.

Sietse
hoera, morgen mijn eigen beheer album toevoegen



ps. CD Baby is geen label....

avatar van BoordAppel
HammerHead schreef:
Mijn voorstel is om in ieder geval in eigen beheer uitgebrachte releases van artiesten die wel bij een label zitten toe te laten op de site.

Yep, dat stelde ik een pagina geleden ook al en aangezien niemand nog met betere (of überhaupt) oplossingen aankomt lijkt me dat het beste.

avatar van Onderhond
Goeie suggesties genoeg, maar het ontbreekt een beetje aan mensen die knopen doorhakken

Sietse
ik ga nu mijn eigen album toevoegen...ik voldoe aan de eisen hierboven gesteld...

En ik ga deze week ff mijn platenkast langs opzoek naar dingen die in eigen-beheer zijn uitgegeven maar ook dingen op andere labels hebben.

avatar van HammerHead
Sietse schreef:
ps. CD Baby is geen label....

Opgelost...(alhoewel er nu wel weer een extra eigen beheer album is...)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:46 uur

geplaatst: vandaag om 10:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.