MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Muziek dvd's

zoeken in:
Zelf koop ik ze eigenlijk nauwelijks, maar het is een feit dat muziek-dvd's erg goed scoren.
Blijven we deze negeren, of kan er eens nagedacht worden om ze misschien ook toe te voegen op MusicMeter ?
Ik denk dat er best veel interessants bij zit voor de liefhebbers, en wie weet maken sommigen mij dusdanig enthousiast dat ik ook eens over ga tot het kopen van een muziek-dvd. Tot nu toe is die verzameling erg minimaal.

Ooit zullen de huidige regels wel veranderen, omdat het natuurlijk nog maar de vraag is hoe lang het allemaal zo blijft zoals het nu gaat met muziek, maar voorlopig wil ik het nog even aankijken.

Jordy schreef:

Ooit zullen de huidige regels wel veranderen, omdat het natuurlijk nog maar de vraag is hoe lang het allemaal zo blijft zoals het nu gaat met muziek, maar voorlopig wil ik het nog even aankijken.

Ik snap best dat het lastig is om het aan te passen, maar afwachten om te kijken hoe het gaat met muziek ???? Dan kun je net zo goed de hele site opdoeken
Veranderingen zul je altijd wel hebben, en daar pas je je op aan. Toch ?!
De vraag is meer: is er behoefte aan, en is het voor jullie haalbaar om hier aanpassingen op te maken ?
Ik kan me namelijk zo indenken dat er van mijn favoriete artiesten leuke live-opnamen bestaan die officieel op dvd zijn verschenen en niet op cd, en die ik dus niet ken. Mooi dat ik die hier dan ontdek. Dat b.v. bootlegs er niet op mogen vind ik niet meer dan normaal.

aERodynamIC schreef:

Veranderingen zul je altijd wel hebben, en daar pas je je op aan.

Moet wel eerst duidelijk zijn waar de veranderingen heen gaan. Nu is de norm "een album komt op cd uit, en soms is het ook te downloaden of via dvd te koop". Als (wanneer) daar de komende jaren verandering in komt vind ik het vroeg genoeg om het één en ander aan te passen.

JonnieBrasco
Mijn muziek dvd's:

A-ha - Headlines and Deadlines 4,0*
Crowded House - Dreaming the Video's 2,5*
Cream - Farewell Concert 1,5* (miskoop)
Dire Straits - Sultans of Swing 3,5*
Guns N Roses - Welcome to the Videos 3,0*
Joe Satriani - Live in San Francisco 5,0* (zilver)
Joe Satriani - The Satch Tapes 4,0*
Manic Street Preachers - Forever Delayed 5,0* (goud)
Manic Street Preachers - Cuba 4,0*
Nada Surf - Live 4,5*
Pearl Jam - Touring Band 2000 - ? (nog nooit gezien)
Pixies - 5,0* (brons)
Radiohead - 7 Television Commercials 3,5*
R.E.M. - Tourfilm 4,0*
R.E.M. - This Film Is On 3,5*
R.E.M. - Parallel 4,0*
R.E.M. - Road Movie 4,0*
R.E.M. - Imitation of Life 3,0*
Roxette - All Video's Ever Made 3,0*
Sheryl Crow - Rocking the Globe Live 3,5*
Simple Minds - Seen the Lights 4,0*
Stranglers - Live at Allessandra Palace 2,5*
U2 - Rattle & Hum 3,5*
U2 - Best of 1990-2000 3,5*
U2 - Live in Boston 4,5*
Ventures - Golden Hits 2,0*

(beoordeling is op basis van aardigheid van de videoclips/concert gecombineerd met geluids/beeldkwaliteit/features etc.)

ff kijken wat ik allemaal heb:

Led Zeppelin - 2 DVD
Ramones - Raw
Beatles - Anthology
Radiohead - Rock Am Ring 2001
Radiohead - Glastonbury 2003
Rolling Stones - Bridges Of Babylon
Underworld - Everything, Everything
The Stone Roses
2 Unlimited - The Complete History
The Who - Live At The Isle Of Wight
Metallica - Cunning Stunts
The Smiths - The Complete Picture
Rage Against The Machine
Prince - Sign 'O The Times
Prince - Rave Un 2 The Year 2000
Muse - Hullaboloo
Jimi Hendrix - Woodstock
Pink Floyd - Live At Pompeï
Daft Punk - Interstella 555

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste echt helemaal nooit bekijk, maar dat komt ook omdat ik geen goede geluidsinstallatie heb voor de tv.

Hoe is Prince Rave un 2 the year 2000 ?

Hij staat nl. op mijn verlanglijstje, maar ik ben wat huiverig, want wat is de dvd kwaliteit van Sign o' the times beroerd zeg (het is dat het mijn favoriete concert ooit is.........).

ElMeroMero
Dat hele gebeuren met die muziekdvd's is vooralsnog aan mij voorbij gegaan. Ik ben nu alleen in het blije bezit van "Live in Detroit" van The Stooges en "Live in Paris"van Cesaria Evora. De eerste is erg goed en de tweede zit *ahem* nog in het plastic.

Kort samengevat: weer een staaltje van mijn traagheid op film -en dvd-gebied.

Hopelijk komen er binnenkort wat meer leuke hebbedingetjes van de wat minder bekende bands/artiesten op de markt, dan zal ik me ook wat meer gaan interesseren voor het muziek-op-dvd verschijnsel.

Ik vond hem wel goed. Moet eerlijk bekennen de DVD maar 1 keertje te hebben bekeken, maar toen vond ik het zeer goed vermaak. Jij, als Prince fan zijnde, zal hem denk ik ook erg kunnen waarderen.

Dat fan zijn is allang niet meer zo groot
Maar live vind ik hem nog steeds top, dus misschien waag ik een poging.
Feit is dat ik dus ook nooit muziek-dvd's koop. Ik luister liever en hoef er geen beelden bij. En live optredens maak ik graag zelf mee en hoef ik ook niet zo te zien op dvd.
Een uitondering heb ik gemaakt voor de nieuwe Lemon Jelly. Wil ik die niet zien dan draai ik hem alsnog zonder beeld erbij. Ik heb dus maar 3 muziek-dvd's: Lemon Jelly's nieuwste album, Prince Sign o' the times en Madonna's Drowned world tour (en mijn films op dvd zijn in aantal dan ook heel wat meer ).

Ik heb alleen de best of van Blur op DVD, omdat ik het wel leuk vond alle videoclips verzameld te hebben. Maar uiteindelijk ben ik toch neit zo'n DVD/TV-mens (ik kijk alleen de herhaling van het journaal voor het slapen gaan), dus ik denk niet dat er nog veel bij gaan komen...

Warp Vision en The Chris Cunningham Collection. Ik koop zo'n dingen toch meer voor het concept "clip", minder voor het concept muziek op zich.

Ed
ik heb er welgeteld 1.
en dat is kiss symphonie.
ik ken kiss al uit de jaren 70 en hadt nog nooit video materiaal
gezien van ze ( op 2 clips na,i was made for loving you en sure know something).
en ik moet zeggen dat ik toch wel intens genoten heb van deze dvd.
eerste half uur lekker rocken!
en daarna met het orkest.
en dat klinkt toch behoorlijk goed.
alleen de de 2de dvd valt tegen,er staat half het conert nog
een keer op,en wat achtergrond informatie hoe ze het in een paar dagen in elkaar hebben gezet.

Onderhond schreef:

Warp Vision en The Chris Cunningham Collection. Ik koop zo'n dingen toch meer voor het concept "clip", minder voor het concept muziek op zich.
Warp Vision pasgeleden gekocht, goede aankoop en ik dacht er meteen aan om de Chris Cunninham Collection te kopen. Toch maar uitgesteld door de overlap die erin zit. De Chris Cunningham DVD zal waarschijnlijk visueel meer te bieden hebben en muzikaal iets minder, hoewel deze dingen elkaar in dit geval flink bij de hand kunnen nemen.

Verder heb ik alleen nog de Beastie Boys Video Anthology, aardig aantal goede clips van ze door de jaren heen (o.a. door Spike Jonze).

Heb net weer The Last Waltz van The Band bekeken.
Ik heb heel wat muziek-DVD's maar deze geeft me volgens mij toch t meeste kippenvel.

andere toppers:

Roy Orbison - Black & White
Eagles - Hell freezes Over
U2 - Boston en Slane Castle
Roger Waters - In the Flesh
Buena Vista Social Club (R3 DTS versie)
Walter Trout - Relentless
Dubliners - 40 years reunion concert
Sheryl Crow - Rocking the Globe

De nieuwe Lemon Jelly heb ik in dvd versie gekocht. De band staat nu eenmaal bekend om het mooie artwork, dus ik dacht "kom laten we een enkele euro meer betalen voor de dvd".
Zeker geen spijt van, want is een prachtige toevoeging, maar.........................nu weet ik ook al weer waarom ik geen muziek dvd's koop: muziek is echt alleen om te luisteren wat mij betreft, en daar hoeven geen beelden bij. Het is dus zo voor 1 keer een leuke gimmick (ik kan ook alleen de beelden aanzetten, heb ik een mooi bewegend schilderij aan de muur hangen).
Grote nadeel is tevens dat ik dit album nu ook niet in de auto kan draaien en dat ik hem niet op mijn I-pod kan zetten.
Nogmaals: leuk voor een keertje.

Ik zou het enorm appreciëren als er plaats is op de site voor muziekdvd's. Ik ben een collectie aan het aanleggen van mijn favoriete artiesten op dvd en het is een prachtige aanvulling bij de cd's. Een absolute favoriete dvd van me is 'The High Road' van Roxy Music, waar ze tijdens de Avalontournee van '82 'A Song For Europe' live brengen. Om je vingers bij af te likken. 'k Weet het, voor velen totaal verouderd, maar ik houd er van.
Kan je je hier rechtstreeks richten tot moderators? Dan zou ik een mooi pleidooi maken voor de muziekdvd.

Yak
dream555 schreef:
Ik zou het enorm appreciëren als er plaats is op de site voor muziekdvd's. Ik ben een collectie aan het aanleggen van mijn favoriete artiesten op dvd en het is een prachtige aanvulling bij de cd's. Een absolute favoriete dvd van me is 'The High Road' van Roxy Music, waar ze tijdens de Avalontournee van '82 'A Song For Europe' live brengen. Om je vingers bij af te likken. 'k Weet het, voor velen totaal verouderd, maar ik houd er van.
Kan je je hier rechtstreeks richten tot moderators? Dan zou ik een mooi pleidooi maken voor de muziekdvd.

Jordy schreef in dit topic:
(quote)

Ik vermoed dat ik deze beslissing nog even voor uit ga schuiven (en dat de regel dus nog even blijft "het moet op een geluidsdrager in de winkels gelegen hebben"), maar het is wel leuk om het hier eens hypotetisch over te hebben. Is het echt wel gewenst om elke clip-verzamelaar en live-concert (DVD's) op de site te hebben? Wanneer is iets een muziek-dvd en wanneer is iets een documentaire over de artiest met wat muziek tussendoor?

Wat met albums die alleen te downloaden zijn, stel dat we die zouden toevoegen (die kans wordt natuurlijk steeds groter). Wanneer is iets in dat geval een "echt" album? Als ik 5 mp3tjes op m'n Chello of @Home-account zet van m'n dochter op d'r blokfluit lijkt me dat geen gewenste toevoeging. Hoe zou dat af te schermen zijn?

Voor Yak
Eerst en vooral bedankt om te reageren. Ik ben blij dat reacties in overweging genomen worden.

Maar dan ook mijn pleidooi

Wat muziekdvd's betreft, zie ik drie soorten. Twee ervan zijn inderdaad bediscussieerbaar, één zou eigenlijk wel moeten opgenomen worden (naar mijn bescheiden mening althans).

(1) De dvd's die een clipoverzicht bieden: clips staan inderdaad nogal ver van hetgene waarover het gaat en zijn dus vermijdbaar.
Het is wel zo dat bepaalde artiesten heel veel te danken hebben aan hun clips. Dat zijn artiesten die meestal niet op mijn favoriete lijstje staan (de Britneys en anderen ), maar bij hen is een clip echt wel essentieel. Nu, vermijdbaar.

(2) De documentaire-dvd's: ook vermijdbaar, want interviews en zo staan ook nogal ver van muziek. Aan de andere kant bieden sommige echt wel een beter inzicht in een artiest of band. Op video heb ik bv twee zulke zaken staan over Fleetwood Mac. De ene is nog gemaakt door Veronica toen die nog op de Ned1 en Ned2 op tv zaten en biedt een prachtig carrièreoverzicht. De andere behoort tot de reeks Classic Albums en gaat over het album Rumours. Die rockumentary schept een beeld waarin dit album ontstaan is en doet je ook anders staan tegenover het album. Nu, dat zijn videopnames en komen dus zeker niet in aanmerking, maar toch ... Nu, ook vermijdbaar.

(3) de live-dvd's: volgens mij onvermijdbaar, alleen al omdat artiesten steeds minder live-cd's uitbrengen en alleen nog hun concerten op dvd brengen. Ik heb er zo een aantal, die niet op cd te krijgen zijn:
- Bruce Springsteen, Live in Barcelona (The Rising-tournee)
- U2, Live at Slane Castle (de Elevation-tournee)
- Mike Oldfield, live Tubular Bells 2 + 3 + The Millennium Bell
- Mark knopfler, A Night in London (de Golden Heart-tournee)
...
Dit type dvd's vind ik echt wel essentieel.

Uiteindelijk kan je ook zeggen dat die in de muziekwinkel te koop zijn. Het gaat niet over bootlegs of over een blokfluitopname van iemands dochtertje, wat ik echt niet onrespectvol bedoel.

Ik besef natuurlijk dat ik hier niks kan forceren. Ik ben al heel blij dat ideeën in beschouwing genomen worden. Misschien wordt de tijd er ooit rijp voor ...

Zijn er nog mensen die akkoord gaan dat muziekdvd's met registraties van liveconcerten moeten opgenomen worden omdat ze vaak niet eens meer op cd verschijnen?

Zit ik in het juiste item om deze vraag / oproep te doen of niet?

Ik heb mijn eerste muziek dvd! Starshaped van Blur (een verjaardagskadootje). Ik content!

Nog steeds geen ruimte voor muziekdvd's?

In De Site > De MuMe-Renovatie > Muziek dvd's:

Heb inmiddels in tientallen topics gezegd "we wachten nog even met muziek dvd's", maar aan de andere kant: we zijn nu toch bezig, dus ik begin te twijfelen.

ALS we het gaan doen, welke regels houden we aan?

Concerten wil je er altijd op natuurlijk. Waar leggen we de grens tussen een MTV-achtige docu (wil ik er niet op) en een "echte" muziek dvd. Is het bijvoorbeeld logisch om die documentaire van Radiohead op de site te zetten?

Hoe aan te geven dat iets dvd is? Een onderscheid tussen "alleen geluid" of "geluid en beeld" (in welke woorden)? Om iets als "dvd" te markeren is natuurlijk een korte termijn oplossing, wie weet wat er voor videoformaten aankomen, de komende jaren.

"Dingen met beeld" uit de top-lijsten weren?

Ben toch wel benieuwd of we tot goede ideeën kunnen komen.

JonnieBrasco
Lastig... Ik heb hier bijv. de single Absolution van Muse liggen, waar een dvd'tje met 4 clips bij zit. Zo'n losse flodder wil je er in ieder geval al niet op hebben denk ik...

Concerten altijd, videoclip verzamelingen natuurlijk ook. Combi's zijn er ook veel. En verder misschien alle "docu's" waar wél een tracklist van op het hoesje staat? Als er geen tracklist op staat, is het vaak te veel een docu...

JonnieBrasco schreef:

Lastig... Ik heb hier bijv. de single Absolution van Muse liggen, waar een dvd'tje met 4 clips bij zit. Zo'n losse flodder wil je er in ieder geval al niet op hebben denk ik...

Precies. En wat doen met Coldplay - Live ? Is dat nu een cd met bonus dvd, of een dvd met bonus cd?

Mijn bescheiden mening is: niet aan beginnen, want volgens mij is dan het einde zoek. Er worden tegenwoordig ontzettend veel DVD's de markt op gesmeten (docu's, live-concerten, clips, en van allerlei dubieuze komaf), weet wat jullie je op jullie hals halen! Ik zou het lekker bij albums houden, en bij twijfel: gewoon weigeren er op te zetten . Ik vond het zelfs al jammer dat er CD-singles op de site mochten staan (onder het mom van EP weliswaar, maar toch). Aan de andere kant is het misschien een ietwat ouderwetse gedachte van me om het alleen bij albums te houden, want zo'n DVD zal natuurlijk ook in de muziekwereld nog veel grotere vormen aannemen. Eigenlijk zou ik mijn eerste zin alweer moeten veranderen in: VOORLOPIG niet aan beginnen.

JonnieBrasco
Het voordeel van een cd/lp-album is dat je het beoordeelt als een muziek-album, dat heet MusicMeten naar mijn mening. Hoe ga je als gebruiker een 'muziek-dvd' beoordelen? Beoordeel je ook op basis van de extra features en de geluids- en beeldkwaliteit? Ik denk dat een stem bij een dvd een andere, onvoorspelbare 'muzikale weging' heeft, in ieder geval niet eenduidig met een plaat. Je zal je op MusicMeter sterker moeten gaan afvragen wat een stem (op een dvd) nou betekent. Een discussie op zich denk ik.

Als je het een beetje zwart-op-wit trekt, denk ik dat de ware muziekliefhebber op deze site het niet zo erg zal vinden als er geen dvd's op staan, terwijl de quick visitor met deze dvd-vraag zal blijven komen...

Persoonlijk zou ik het toch leuk vinden als dvd's er op kunnen (vooral omdat er heel wat te meten is (ook al is het op een andere manier) en ik heb een voorliefde voor muziekdvd's boven filmdvd's), maar of het de site ten goede komt...?

Tsja mijn dvd's kan ik kwijt op moviemeter, mijn cd's kan ik hier kwijt maar mijn muziekdvd's vallen dus buiten de boot. Dat is eigenlijk wel raar.
Het zou mooi zijn als de 2 sites naadloos op elkaar aansluiten: datgene wat je hier teveel als docu of film ziet verwijs je door naar Moviemeter en vice versa.
Je grensgevallen (bijv. Meeting People is Easy, Woodstock, Spinal Tap?) kunnen jullie dan nog van geval tot geval bekijken.

Ik zou het dus wel mooi vinden als er ook een plek is om ook dit deel van mijn muziekcollectie te kunnen bespreken.

dream555 schreef:

Zijn er nog mensen die akkoord gaan dat muziekdvd's met registraties van liveconcerten moeten opgenomen worden omdat ze vaak niet eens meer op cd verschijnen?

Zit ik in het juiste item om deze vraag / oproep te doen of niet?

Ik ben het wel met je eens, alleen waarom geen clip DVD's terwijl je wel verzamelcd's toevoegd, een video clip is net zo belangrijk als het nummer zelf (voor veel artiesten). Persoonlijk denk ik dat muziek DVD's een dermate grote plaats in gaan nemen in de Muziek industrie dat MuM hier wel een keer opin zal moeten springen, ik denk alleen dat je dan inderdaad ondersceid moet maken tussen live registratie's, en DVD's met video clips (wat in feite een soort van best of met beeld is.) Dat je docu's gaat weren tja, daar kan ik me wel in vinden, hoewel ik vind dat ze wel degenlijk bij de artiesten horen en persoonliklk vind ikdat ze ookop de site horen. Wanneer het een echte film word dan hoord het op MM (zoals dirty dancing, en dat soort films waarbijhet wel om muziek draaid, maar er meer verhaal inzit) De classic album collectie dvd's zijn dermate intersant dat ze m.i. best op MuM kunnen. Maargoed misschien iets voor de toekomst?

Tegenwoordig heb je al artiesten die niet eens meer met cd uitkomen zoals Marco Borsato! die brengt al zijn albums direct op dvd uit!. dit zal in de toekomst meer gebeuren!Tja en mee te rekenen dat er al verschillende geluids dragers zijn geweest ! zoals LP DAT MD of het ouderwetse Cassetebandje, ook al zal er in de toekomst meerder formaten van Geluids dragers komen!
Wie weet ! een of ander Chipje met het volledig werk van Elvis in Geur kleur en Klank..Muziek = Muziek en die word hier gemeten
daar gaat het om! niet zo zeer om beeld en andere fragmeneten van een artiest ! maar als er nummers zijn die niet op Cd,Lp of Ep verschijnnen maar wel op DVD ! tja dan moeten we er ook over kunnen Stemmen!. Documantaire werk over bandjes of artiesten hoort hier niet thuis! dat is gewoon film ! die kan je kwijt op moviemeter. maar in combinatie mag het wel vermeld worden zoals zoals Super furry animals - Song Book Dvd! met veel muziek en met toeval een leuke docu over het bandje die door de US op tour is.. Bijzonder bonus materiaal is ook vaak te vinden op dvd's, maar dat hoeft niet vermeld te worden in een tracklist (tenzij dit muziek is)! maar in een soort van omschrijving van de dvd! Net zoals op Moviemeter! op een andere manier zou er een compleet nieuwe site kunnen komen specifiek voor muziek dvd's Tja dat is natuurlijk ook een oplossing om ons (de grote muziek liefhebbers) tegemoet te komen met een oplossing voor het DVD probleem!
die we hier hebben!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:11 uur

geplaatst: vandaag om 00:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.