MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Dance EP van de Week

zoeken in:
Ik moet die Andy Stott nog eens vastpakken, was dit van plan, maar vergeten. Sowieso fan van zijn LP's.

Die Sam KDC klinkt ook alvast interessant, duidelijk geïnspireerd om het werk van Richard D. James, maar wel (op het eerste gehoor) op een goeie manier.

T.O. schreef:
Andy Stott - Replace EP (2005) tegen.

Lekkere EP. Heel gevarieerd en heel anders dan ik van Andy Stott gewend ben. Favorieten zijn de eerste 2 nummers. Hoewel het baslijntje uit Long Drive ook vet is.

Ook lekker deze! Intense hypnotiserende noise en beats. Sluit op vlak van sfeer wel gedeeltelijk aan op Andy Stott, maar dan een wat meer harde aanpak met breakbeats, en industrial samples.
Bij dit genre denk ik altijd: Dit is wat Peaktime techno a la Charlotte De Witte voor de gemiddelde luisteraar doet. Intens hypnotiseren. Alleen gaat een artiest zoals hier Sam KDC een stuk verder in elk aspect.
Fijne ontdekking!

Favoriet 'Prophecy Unfurling'

Ik ga de ep van t.o nog wel luisteren hoor, moet er alleen even zin in hebben, ook in deze laatste.

Ik heb die van Andy Stott vanmiddag de nodige draaibeurten gegeven.
1e track 8ight is een klein beetje Boxcutterig zodra de beats erin komen, maar toch een beetje mediocre.
Talk touch en Long drive liggen een beetje in elkaars verlengde, wel house maar met van die techy synthjes, maar niet stevig doortikkend, vind het op zich lekker wegluisteren. Ook Replace begint met van die uplifting geluidjes maar na 1.19 komt er dan een droge klap in en zo kabbelt het verder. Misschien omdat de tracks allemaal kort blijven mist enige spanning. Ik geef hem wel een 3,5 als geheel (net gedaan).

Moet eerlijk zeggen dat ik de EP van Stott ook wel erg voortkabbelend vind, nu ik hem terugluister. Nog steeds mooi, maar destijds was deze sound iets frisser denk ik.

Sam KDC heeft, eigenlijk net als de EP van HAAI eerder, een geluid waarbij sound design erg belangrijk is. Zou dit geen 'dance EP' noemen, zit meer in de hoek van sfeervolle, bijna filmische electronica. Op zich mooi geproduceerd, maar verder niet helemaal mijn ding. Had gehoopt op wat meer d&b-achtige uitspattingen, omdat ik het label daarmee associeer, maar dat is maar beperkt het geval.

panjoe (moderator)
trebremmit schreef:
Ik ga de ep van t.o nog wel luisteren hoor, moet er alleen even zin in hebben, ook in deze laatste.

Hetzelfde geldt voor mij.

Heb die Stott wel een keertje opgelegd maar die viel toen niet helemaal lekker - zeker omdat het nogal clashte met de muziek die ik van hem ken die meer abstract en downtempo is, en een industriële sound met diepgang balanceert. Ze staan iig op de radar.

Trouwens heeft Farsight afgelopen week een nieuwe EP aangekondigd op het label van Dusky!

T.O. schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik de EP van Stott ook wel erg voortkabbelend vind, nu ik hem terugluister. Nog steeds mooi, maar destijds was deze sound iets frisser denk ik.

Dat klopt wel, je hoort ook paralellen met Jimpster en dat soort, wat toen wel "hip" was maar nu een beetje IKEA achtig klinkt

- Mausie
- remcodurez

Ik heb nog een ep uit 2008 gevonden, die ik wat extra onder de aandacht wil brengen.

Wow, wat een track van Sam KDC-Prophecy unfurling.
Een lompe beat die niet in de maat lijkt te lopen en gaandeweg steeds meer geluiden en horror achtige loops en soundwaves, net alsof je moederziel alleen in een op hol geslagen metrostel in London zit midden in de nacht. Denk dat deze man wel naar Burial heeft geluisterd, maar veel meer peper in de tracks gooit.
Prima aanbeveling.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:30 uur

geplaatst: vandaag om 00:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.