MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Dance EP van de Week

zoeken in:
Voor de liefhebbers van dancemuziek is musicmeter niet bepaald het walhalla, het genre is meer gericht op singles en ep's dan op albums, uitzonderingen daargelaten. Toch staan er een heleboel van die ep's op de site, maar vaak zonder berichten en met weinig stemmen.
Om daar verandering in te brengen heb ik dit topic geopend, waar een ieder zich kan aanmelden die een ep een week lang in de belangstelling wil laten staan. Alle genres mogen, van ambient house naar garage en dubstep tot drum n bass enz. Voorwaarde is wel dat het op musicmeter moet staan.

Als er genoeg aanmeldingen of volgers komen, zal ik binnenkort aftrappen.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Rqfch6h59T6wWbYh6Pic8N-1200-80.jpg

- trebremmit

- trebremmit
- -SprayIt-

Nice!! Zin in, goed initiatief

Glitch
Topidee, dit! Ik lees en luister passief mee. Niet genoeg gekend hiermee om echt dingen te gaan voorstellen.

Ik ga eveneens sporadisch passief meelezen en luisteren.

- trebremmit
- -SprayIt-
- herman

wellicht ook iets voor Dance Lover dit topic.

Laat ik maar beginnen dan, dan kan volgende week zaterdag -SprayIt- mij opvolgen.

Nicholas - Wanderungen (2000)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/739000/739735.jpg?cb=1541629968

Mijn keuze is van de Fransman Nicolas Lemercier, die rond de eeuwwisseling veel produceerde en daarna niks meer, ik heb ook geen idee wat hij daarna is gaan doen.
Het nummer Silvering (met sample van Fiona Apple) werd door Ian Pooley gedraaid in zijn b-sides op youtube en het staat ook op Nite:Life 06 van hem Daardoor kwam ik terecht bij de ep. Het is deephouse met een beetje funky disco, erg lekker wat mij betreft en hopelijk vinden jullie dat ook.

Alle nummers staan op youtube.

The Cruise
Silvering
Now And Then

Leuk initiatief!

- trebremmit
- -SprayIt-
- herman
- remcodurez

Ik heb nog twee topics over dance, de eerste loopt al vijf jaar.

The History of Housemeter (80's & 90's) - MusicMeter.nl

The History of Housemeter (2000 - 2009) - MusicMeter.nl

Verder leuk dat jullie meedoen hier!

trebremmit schreef:

Leuk dat je opent met een onbekendere artiest, zo leren we nog wat bij. Destijds veel french (disco) house en deephouse geluisterd, maar deze is me wel ontsnapt.

The Cruise

Lekker nummer dat me al direct deed afvragen vanwaar ik die sample toch kende. Na wat opzoekwerk kwam ik bij het uit 1975 Ohio Player - Love Rollercoaster, maar dat deed me nog geen belletje rinkelen. Nog wat verder gekeken en ja hoor hier is het nummer dat ik voorhad. Frederico Franchi - Cream: een banaler electro-house hitje uit 2006

Moest je gezegd hebben dat Ian Pooley hier zelf achter zat, ik zou het geloofd hebben. Lekkere filter-house die niet onder moet doen voor de bekende french-house classics.

ideaal nummer voor een background zomer-set

The Cruise begint goed met een uptempo ritme en dromerige golfjes. De gitaarklanken klinken echter ietwat goedkoop. De break halverwege is niettemin tof en dat verheft het nummer wel enigzins.

Silvering is vervolgens lekker hoekig. Het nostalgische, benevelde sfeertje waardeer ik wel. Deze compositie luistert hierdoor lekker weg.

Het mysterieuze, ijzige begin van Now and Then is direct al indrukwekkender dan de twee voorgaande nummers. De graduele opbouw wekt intrige; ik ben bovendien een sucker voor omgevingsgeluiden dus dat is ook een enorm pluspunt. De subtiele climax is fijn en gelukzalig.

Goed begin van dit topic.

remcodurez schreef:
(quote)

Lekker nummer dat me al direct deed afvragen vanwaar ik die sample toch kende. Na wat opzoekwerk kwam ik bij het uit 1975 Ohio Player - Love Rollercoaster, maar dat deed me nog geen belletje rinkelen. Nog wat verder gekeken en ja hoor hier is het nummer dat ik voorhad. Frederico Franchi - Cream: een banaler electro-house hitje uit 2006

Ik ken het vooral van de film van Beavis and Buthead, maar dat is de versie van RHCP.

beavis and butthead do america

- trebremmit
- -SprayIt-
- herman
- remcodurez
-pureshores

- trebremmit
- -SprayIt-
- herman
- remcodurez
-pureshores
-T.O.

En toen was de week alweer voorbij! Tijd voor een nieuwe EP, zo in dit hete weekend. Ik neem het stokje graag over van Bert, om zo dit mooie genre wat meer aandacht te geven op deze site.

Ik had mezelf voorgenomen een EP te delen die slechts 1 stem heeft, namelijk de mijne. Enig speurwerk heeft een mooi lijstje EP's opgeleverd, maar waar kies je dan uiteindelijk voor he? Iets ouds of iets nieuws, techno of toch drum and bass? Ik vond het leuk te zien dat bij de meeste EP's reeds een aantal stemmen van jullie stonden, we zitten wat dat betreft grotendeels in dezelfde hoek te luisteren. Wel heb ik bemerkt dat er onder jullie wat meer, ik noem het, "puristen" lijken te zijn. Liefhebbers van 90's Detroit techno bijvoorbeeld; ik vind het soms nog lastig qua eentonigheid, ik ga er in ieder geval niet snel van staan dansen. Wellicht kan dit topic daarin nog deuren voor mij openen.

Ik heb er nog eens over nagedacht en heb besloten voor een vrouwelijke artiest te gaan. Nu is het zo dat de dames goed bezig in het genre, kijk naar een Charlotte de Witte, die nog headliner was op Lowlands. De lijst female toppers zoals bijvoorbeeld Amelie Lens, SHERELLE, Avalon Emerson, VTSS en Octa Octa is lang en het worden er steeds meer, goed om te zien!

Ok, dan naar de EP van deze week, het is wat mij betreft een creatief wonderstukje, zeker hoe de EP opent. Met Don't Flatter Yourself Love wordt de toon gezet, wat een belachelijk lekkere en agressieve track, die maar blijft gaan. Een mix van stijlen, wat een creatieve productie. Ik blijf knappe en subtiele details ontdekken, maar vooral krijg ik heel veel zin om te dansen. Meteen mij favoriet van de EP.
Bij de hier op volgende track gaat het rempedaal wat in, maar ook hier een geweldige opbouw en fijne "drop". Wat een spannende muziek, ik vind het knap. Zeker omdat ik sinds een tijdje zelf muziek maak met een vriend, het blijkt erg lastig om een onderscheidende sound te creeren. Zij slaagt hier in ieder geval wel in wat mij betreft. Op de track 6666 dezelfde ingrediënten, gekraak, voice samples, breaks en een lekkere beat, maar toch weer met een eigen identiteit. Dat alarm dat blijft gaan, heerlijk. Wat moet dit ontzettend lekker klinken in een ravekelder of in een zweterige tent, eeuwig zonde dat ik haar heb moeten missen tijdens BKS, omdat mijn tentgenoot onwel was geworden. De creativiteit blijft in de tracks die volgen, ze kiest voor bijzondere samples die elke track bijzonder maken. Ongeveer halverwege iedere track gaat er een roer om, of gooit ze er een bijzondere zangsample erin, waarna de toch elke keer weer unieke beat er overheen komt. Tof! De afsluitende titeltrack gooit nog even de remmen los, een krap aan 10 minuten durende beuker die richting het einde meer en meer karakter krijgt. Een EP boordevol sfeer, ik vind het bijzonder dat het niet meer aandacht krijgt. Ja, je moet er zin in hebben, deze sound en dat heb ik ook niet altijd, maar ook nu bij herbeluisteren ben ik zeer onder de indruk, hopelijk kunnen jullie er ook iets mee!

Ik zie dat haar album Baby, We're Ascending meer stemmen heeft gekregen, zelfs een 4,5* van de initiatiefnemer van dit topic, mensen luister ook de EP's! Wat mij betreft is de EP Put Your Head Above the Parakeets net zo goed.

Dance EP van deze week: HAAi - Systems Up, Windows Down (2019) - MusicMeter.nl

Volgende week zaterdag: herman! Kijk er al naar uit. Fijn weekend mensen.

WVTRVE
Leuk idee! Maar....

trebremmit schreef:
Voor de liefhebbers van dancemuziek is musicmeter niet bepaald het walhalla, het genre is meer gericht op singles en ep's dan op albums....Voorwaarde is wel dat het op musicmeter moet staan

...huh?

Mijn vader is 3 september overleden, ik heb er momenteel geen interesse in. Komt wel weer terug, maar voorlopig even geen reacties op musicmeter van mij.

panjoe (moderator)
Klote, sterkte Bert.

Ik zit helaas in een vergelijkbare situatie, ben dan ook minder actief op de site, maar heb dit topic uiteraard tussen mijn updates staan en ben zeker van plan terug te gaan luisteren. Die van Nicholas heb ik al eens op de achtergrond opgehad, fijne EP.

Glitch
Veel sterkte trebremmit

Veel sterkte ook langs mijn zijde.

Sterkte!

Glitch
Damn panjoe, ik had je bericht verkeerd geïnterpreteerd. Jij ook veel sterkte toegewenst

panjoe schreef:
Klote, sterkte Bert.

Ik zit helaas in een vergelijkbare situatie, ben dan ook minder actief op de site, maar heb dit topic uiteraard tussen mijn updates staan en ben zeker van plan terug te gaan luisteren. Die van Nicholas heb ik al eens op de achtergrond opgehad, fijne EP.

Beiden veel sterkte gewenst - zoiets werpt je terug op jezelf en je roots.

De EP heeft deze week een paar draaibeurten gekregen en zo de tijd gekregen wat te groeien.

HAAi als artiest is me niet onbekend en er zijn wel wat nummers van haar die ik best aardig vind. Toch moet ik zeggen dat ze minder toegankelijk is dan vergelijkbare artiesten. Een 'Daniel Avery' bijvoorbeeld, waar ze ook al mee samen gewerkt heeft trekt me dan toch nog wat meer aan.

De EP zelf dan. Deze was me nog onbekend en de eerste luisterbeurt viel het me weer op dat het best vermoeiende muziek is die ze maakt. Don't Flatter Yourself Love is een keiharde track die duidelijk maakt dat deze ep niet gemaakt is om bij weg te dromen, maar eerder van in shock te gaan. Desondanks is het wel een steengoed nummer in de juiste setting. Ik denk dan aan oude (illegale) raveparties.
Je merkt dat de hedendaagse soms wat banale techno sound, met veel te prominente beats en bassen van vb een Amelie Lens om de hoek schuilt, maar er gebeurd veel meer dan dat. De energie is onnavolgbaar.

Stop Looking At Me Swan heeft eenzelfde sfeer, maar is minder rechttoe rechtaan. Wat industriëler en abstracter. Tof, maar niet iets wat me triggert om vaker naar te luisteren.

6666: Terug wat meer rave-gehalte me een sterke '90's sound. Doet me denken aan het oudere werk van Speedy J en kan dit wel appreciëren.

CHONKIBOI: eenmix van tribal en industriële sounds. Niet helemaal mijn ding.

It's Something We Van All Learn From: Volgens Spotify het populairste nummer van de ep. Een nummer dat ik in dj-sets zeer zou appreciëren omwille van zijn unieke sound en daardoor in meerdere genres uitgespeeld kan worden. Toch is het geen nummer dat ik als luistermuziek zal opzetten.

Systems Up, Windows Down: We gaan weer raven. Deze keer mag Robert Armani uit de kast gehaald worden. Nu heb ik deze beste man meer dan een decennium geleden live aan het werk gezien op I Love Techno. En zijn set is bijgebleven als een van de slechtste meest ongeïnspireerde technosets die ik ook gezien heb. Dus nostalgie slaat hier eerder om in afkeer. Naar het einde wordt het nummer wel wat interessanter, maar dit kan mijn gevoel niet meer redden.

Al bij al een een eerder positieve indruk over het geheel van de ep. Al heeft HAAi me nog steeds niet helemaal overtuigd van haar sound met deze EP

Net terug van vakantie en merkbaar weinig dance updates.

Sterkte trebremmit en panjoe

Dat is een ep met een album lengte, eens kijken of ik daar binnenkort tijd voor heb.

Goed nieuws over HAAi verder, want in november komt een DJ-Kicks van haar uit en die heb ik in de wachtrij staan inmiddels.

herman is trouwens aan de beurt.

Ik kom er straks op terug.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:06 uur

geplaatst: vandaag om 09:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.