MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Minimal techno

zoeken in:
Parabola
Pas geleden wat nummers gehoord van Alex Smoke en Plastikman, wat schijnbaar (om even in hokjesvorm te praten) minimal techno wordt genoemd. Vond het in ieder geval erg lekker klinken.

Ik ben verder helemaal niet bekend met dit genre, dus hebben jullie nog tips?

Vorige week was het Breda Beats en daar kwam deze stijl ook even voorbij. Mijn God wat een zouteloze kutmuziek zeg. Dansmuziek voor mensen zonder fantasie.

Je hebt minimal techno en minimal techno, Monika Kruse heeft nu een cd uit welke erg de minimal kant opgaat/is... Ik vind het echt heerlijk, maar je hebt ook genoeg minimal waar ik geen zak aan vind. Misschien heeft gemaster toevallig dat soort geluisterd..

Tipje dus o.a. Monika Kruse - On The Road vol.4

Sietse
Pan Sonic en de solo projecten van leden van Pan Sonic waaronder Ø (geniale plaat is Metri van Ø)

Verder ook zeer de moeite:
Mikael Stavöstrand, Thomas Feldmann, Thomas/Esther Brinkmann, Reinhard Voigt, Anders Ilar, Goem, Dieb, Cristian Vogel, Andy Vaz.

Enkele labels die je zou kunnen checken zijn audio.nl, maxernst, force inc. (en ook mille plateaux)

Album van Plastikman dat trouwens echt erg goed is, is Artifakts. Mogelijk het beste album dat Ritchie Hawtin heeft gemaakt. Iig dat vind ik dus wel.

Probeer deze eens:

Experimentelere minimal techno

Basic Channel - Basic Channel
Scion - Arrange and Process
Vladislav Delay - Multila

Het wat meer populaire, actuele minimal house/techno werk:

Trentemoller - Physical Fraction
Ricardo Villalobos - Alcachofa
Wighnomy Brothers - 3 Fachmisch EP
Akufen - Québec Nightclub

"Populair" is hierbij wel enigszins relatief Wel is het zo dat minimal nogal lekker bekt in de media tegenwoordig en ook uiteenlopende artiesten als Booka Shade, Nathan Fake, Âme of Ellen Allien er soms blijkbaar onder vallen.

Weet niet zeker of het binnen het genre valt, maar deze vind ik erg leuk.

Ik ben dol op dit genre, maar ook nog erg zoekende naar wat ik wel goed vind en wat niet. Ik kan me ook wel indenken dat iemand het "zouteloze kutmuziek" noemt, want dat soort ervaringen heb ik ook wel met feestjes waar 'minimal' op de flyer staat. Gelukkig zijn er ook een hoop dingen die me wel veel doen (T.O. noemt er al een paar).

Parabola
Bedankt, ik kan voorlopig weer even vooruit

Sietse
Hoe kon ik nu in hemelsnaam Basic Channel vergeten.

Akufen is trouwens ook erg tof.

Michael Mayer. Kunnen we volgens mij ook in deze categorie rekenen.

Zeker. Nota bene een van de eigenaren van het Kompakt-label dat een belangrijke schakel is in dit hele genre. Luister de verzamelaars er maar eens op na...

De Keulen scene. Las ik eens een artikel over in de OOR.

Klopt, maar die zijn wel duidelijk een exponent van de nieuwe 'minimal' die erg veel andere invloeden heeft.

Sietse
maar Kompakt is natuurlijk ook wel heel bekend van de hele "pop ambient"

Erg fijn op kompakt vind ik zelf die ep's van The Field.

levenvergeten schreef:
De Keulen scene. Las ik eens een artikel over in de OOR.

Oja, da's waar ook. Ik zal die Oor nog 's opzoeken; vast leuk om te herlezen nu ik er zelf wat meer in geraak.

Tja, de nieuwe hype in house-minnend Nederland. Vind de minimal van Villalobos en consorten behoorlijk slaapverwekkend. Sets die nauwelijks ontwikkeling lijken te hebben, tracks waar ik een flauwe basslijn hoor met af en toe een scheet er tussen, het doet me niks... geen emotie en geen energie, twee dingen die ik er belangrijk vind in muziek en dus kan ik er weinig mee Een gebrek aan creativiteit, schwung en fantasie vind ik het.

Doe mij mij de wat rustigere techno dan: OCTEX, Holger Flinch, oude Alexander Kowalski... diep, sfeervol en techno zoals het bedoeld is. De echte minimal is ouwe detroit

Tja, ik ben ook een fan van oude Detroit-dingen, Robert Hood was inderdaad ook echt een proto-minimalist, maar ik vind "gebrek aan fantasie" wat hier al een aantal keer wordt genoemd een beetje kortzichtig.

Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind deze muziek een stuk sfeervoller en dieper ("less is more") dan die electroclash/house met de zoveelste scheurende synthesizer en quasi-grappige 80's-vocalen. En natuurlijk bestaan er ook binnen minimal slechtere dingen, da's logisch

T.O. schreef:
dan die electroclash/house met de zoveelste scheurende synthesizer en quasi-grappige 80's-vocalen.

Ik hoop niet dat je mij bedoelt want ik luister niet naar electroclash...

"less is more"

Dit vind ik dus creativiteitsbeperking
Waarom zou je het allemaal zou minimaal en kaal mogelijk houden? Af en toe wacht je gewoon op een opbouw of ergens een waveje ofzo om het maar wat interessanter te maken, maar het blijft uit 'om het maar minimaal te houden'...

Maargoed je hebt gelijk als je zegt dat niet alles slecht is natuurlijk, hoorde een jaar geleden een minimal- set van Alex Neri en ik werd er gewoon stil van zo mooi.

Maargoed, feit is dat ik de meeste minimal uit Berlijn en Keulen gewoon niet trek nogmaals door het gebrek aan emotie en energie. Beter gaat Plastikman weer de stijl uit de kast halen van zijn oude albums...

Ik hoor wel heel veel emotie in veel minimal uit Berlijn en Keulen.

Maar welke dingen zou jij me dan tippen, behalve Plastikman en Alex Neri? Van Plastikman heb ik destijds wel Closer gehoord, maar zo veel indruk maken deed het ook niet. Zal die plaat een dezer dagen nog wel 's draaien en kijken of het nu wat beter bevalt.

brooklyn schreef:

Ik hoop niet dat je mij bedoelt want ik luister niet naar electroclash...

Ik bedoelde jou daar niet mee Maar dat vind ik een stroming die ook populair is en lijnrecht tegenover minimal staat.

Dit vind ik dus creativiteitsbeperking
Waarom zou je het allemaal zou minimaal en kaal mogelijk houden? Af en toe wacht je gewoon op een opbouw of ergens een waveje ofzo om het maar wat interessanter te maken, maar het blijft uit 'om het maar minimaal te houden'...

Maargoed, feit is dat ik de meeste minimal uit Berlijn en Keulen gewoon niet trek nogmaals door het gebrek aan emotie en energie. Beter gaat Plastikman weer de stijl uit de kast halen van zijn oude albums...

Tja, met 'less is more' bedoel ik niet dat het per se zo minimaal mogelijk moet; hiermee wordt juist de nadruk gelegd op emotie en diepte, omdat de bombast ontbreekt. En wavejes vind je ook echt wel terug hoor

Maar goed, het blijft een kwestie van smaak, daar kunnen we weer eens niet om heen

herman schreef:

Van Plastikman heb ik destijds wel Closer gehoord, maar zo veel indruk maken deed het ook niet.

Ik snap wel dat Closer je mss wat minder ligt. Artifakts en Sheet One zijn erg goed. Verder wat tips:

Holger Flinsch - Regayoc
http://www.discogs.com/release/121142

Holger Flinch - Toranaga EP
http://www.discogs.com/release/143037

OCTEX - Idei Lahesna (!!!!)
http://www.musicmeter.nl/album/52117

Alexander Kowalski - Progress
http://www.musicmeter.nl/album/10394

Ricardo Villalobos - Alcachofa
http://www.musicmeter.nl/album/12246

Richie Hawtin - Closer to the Edit
http://www.musicmeter.nl/album/13418

Vele vallen niet officieel onder de noemer minimal nee, maar als je gevoel en vooral diepheid wil zijn dit toch geweldige platen. Swayzak zou ik er ook bij zetten maar die ken je al meen ik me te herinneren Herman

Ja, Swayzak is hele mooie muziek.

Ik ga me eens verdiepen in deze platen, dank je wel!

brooklyn schreef:
Vind de minimal van Villalobos en consorten behoorlijk slaapverwekkend.

En dan een cd van hem tippen, grapjas

T.O. schreef:
(quote)

En dan een cd van hem tippen, grapjas

hehe, ik vind daft punk ook niet leuk toch draai ik homework regelmatig...

Ik mag graag iets kleins en relatief onbekends aanraden, dus bij deze

Wen - Do You Want?

Wat Minimal betreft vind ik Richie Hawtin heel sterk (live dan wel te verstaan die is niet 'even minimal' als Nathan Fake, ietsje harder; hij gooit er betere beatjes door. Ik vind minimal overigens altyd veel beter klinken in een discotheek.

FunkyMonk schreef:
Wat Minimal betreft vind ik Richie Hawtin heel sterk (live dan wel te verstaan die is niet 'even minimal' als Nathan Fake, ietsje harder; hij gooit er betere beatjes door.

Richie Hawtin (alsook de exponenten van zijn Minus label) is juist het allerminimaalst

Hij draait/maakt echter ook nog steeds 'echte' techno en die kan inderdaad behoorlijk knallen.

Ja, dat bedoel ik; Ik had het over zn live sets; het zal veel minder voorkomen dat hij bv OF een volledige set techno of een set volledig minimal zou draaien. Hij kan mooi vanuit een minimal-zweef-beatje naar een passende technobeat opbouwen. (zondar dattie daarbij te fel gaat contrasteren) Tegenwoordig draaitie wel meer minimal als vroeger heb ik de indruk.

Ik draai nog steeds James holden-at the controls helemaal grijs, die staat hoog in mijn toplijstje voor dit jaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:12 uur

geplaatst: vandaag om 23:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.