MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Minimal techno

zoeken in:
Fantastische plaat is dat, maar niet echt minimal toch?

Ik weet al heel lang dat ik deze muziek wel tof vind maar ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept. De afgelopen dagen toch een beetje aan het speuren gegaan. Vooral Detroit techno mag ik flink graag luisteren, dus de must-haves uit die hoek zou ik graag getipt zien (ik heb al e.e.a. zien staan), maargoed, we hebben het in dit topic over minimal en ik zal wat dingen gaan opzoeken.

Voor Detroit techno kan ik je weer doorsturen naar dit topic

T.O. schreef:
Voor Detroit techno kan ik je weer doorsturen naar dit topic
Ik moet ook gewoon de zoekfunctie gebruiken Excuses voor de overlast

thejazzscène
Hier staat minimal techno en iedereen is hier over "minimal" bezig. Minimal is op zich ook een genre dat vaak aan andere genres gekoppeld wordt. Zo gebeurt dat bijvoorbeeld aan electro, house, ..., hedendaagse muziek en noem maar op. De kunst is dat met zo weinig mogelijk muziek toch nog binnen het genre te blijven. Hier vat ik het precies op alsof dat niet helemaal begrepen wordt. Villalobos heeft veel minimal techno gemaakt maar er zit ook veel experimenteel materiaal binnen zijn discografie. Zo is dat bijvoorbeeld bij Fizheuer Zieheuer zo. Dat wordt puur monotoon.
Minimal techno kan ook stevig zijn. Harde beats kunnen hier eveneens vloeien als water uit een kraan. Het zit em gewoon in de structuur van de muziek.
Je kan uiteindelijk overal een stijl opplakken maar bepaalde stijlen overlappen gewoon. Ik geef een voorbeeld: Adam Beyer was dit jaar op I Love Techno erg minimalistich binnen het technogenre aan het mixen. Nummers die tien minuten duurden en waar er constant opbouw en afbouw kwam maar toch niet die ultieme climax die het I-love-only-hard-Musikvolk zou doen dansen.

Artiesten maken soms nummers in dit genre die ongelofelijk saai zijn. Sommige mensen vinden het goed. Ik niet. Een cd'tje als de Fabric 36 van Ricardo Villalobos gaat er bij mij wel goed in maar dat bevindt zich dan weer aan de 'rechtse' kant van de minimal techno (dus richting techno).
Beste manier om electronische muziek (veel genres in feite) te leren kennen is via vinyl. Graven in de bakken. Sfeer opsnuiven. Op nieuwe muziek stuiten. Maar maak er geen rage van aub. Ik zou graag hebben dat de goede platen die ik mag beschikbaar blijven.

Een aanrader is:

John Tejada - Cleaning Sounds Is a Filthy Business (2006)

Closer van Plastikman (eerder genoemde Richard Hawtin) vind ik ook wel een aanrader. Wél als geheel dan.

edit: hoewel ik niet weet of men dit onder minimal techno schaart, maar minimal is het in ieder geval.

thejazzscène
Plastique vind ik een vette schijf van Plastikman. Van die lekkerste percussie die daar in voorkomt. Altijd van die fijne ritmesecties die in het nummer voorkomen, daar hou ik van. Die Closer ken ik niet. En ik denk dat Plastikman gezien mag worden als minimaltechnogrootmeester.

Vond hem toch vooral baanbrekend in atmoferische acid. Plastique en Closer vind ik met de huidige minimal weinig van doen. Al die Plastikman-albums zijn (nogmaals) zware aanraders...

kwas laats in n kledingzaak en daar stond ook een dj ff wat platen te draaien, en toen werd er ook een plaat gedraaid in de richting van minimal, met zo'n soort arabisch gezang/gejodel ertussendoor..
heeft iemand mischien n idee.?

Cobblestone Jazz - India In Me?

Ik dacht aan Samim - Heater... maar ik hoop dat jij gelijk hebt.

thejazzscène
Vind ik super leuk als er muziek gedraaid wordt in een kledingzaak. Ik geloof dat dit in de jaren'90 vooral gedaan werd (nu doet men het minder). De hoes van "The Exhibitionist" van Jeff Mills verwijst daar ook naar denkik.

Verder is het grote voordeel bij het luisteren van minimal techno: de kwaliteit kan je vaak goed onderscheiden door de geluiden met elkaar te vergelijken. In minimal moet een artiest gewoonweg uitblinken in zijn geluidskeuze. Doet hij dat niet gaat de plaat verloren in de berg "slechte minimal". Artiesten als Richie Hawtin bijvoorbeeld staat dan ook bekend om zijn bijzondere tunes die uit zijn eigen geluidsmachinerie komen. Ik geloof dat hij samen met zijn papie popey zulke speeltjes maakt om er daarna mee te werken.
Mja, vaderliefde & marktstudie blijken toch eveneens belangrijk te zijn in de ontwikkeling van een genre, is het niet?

T.O. schreef:

dankje, kheb op youtube gekeken en volges mij is het die die ik bedoel, heb je mischien een link voor mp3 ervan..?

en weet iemand mischien nog soorrtgelijke platen..?

thejazzscène
T.O. schreef:

Komt daar dan arabische zang in voor? Arabische klanken maar geen zang dacht ik... Wel vet nummer moet ik zeggen.

Er zit een in stukjes gehakte zanglijn in. Weet niet of het Arabisch is (eerder Indiaas denk ik ) maar ja hij had het over arabisch/gejodel

Anders kan ik ook niet verklaren waarom Herman met Samim op de proppen kwam

S.o.n.G schreef:

dankje, kheb op youtube gekeken en volges mij is het die die ik bedoel, heb je mischien een link voor mp3 ervan..?

Klik

thejazzscène
Of het is dit maar dan is het geen minimal techno meer:
http://www5.decks.de/decks-sess/decksframes.php?jumpwf=http%3A//www5.decks.de/t/dj-shufflemaster/geylang-remixes/subvoice-024/0ft-oj

Probeer nummer twee een keertje. Dat heeft ook iets Oosters vind ik.

In Heater zit toch ook zo'n jodelstukje? Doet me wel deugd dat ze Cobblestone Jazz in de kledingzaak draaien.

thejazzscène
JPLS - Program (M_nus)
Vette release vind ik. Less is more.

Waarom wordt hier iemand als Villalobos wel genoemd, maar hoor ik hier niemand over Luciano. Check bijvoorbeeld dit album;
Luciano - Sci.Fi.Hi.Fi – Volume 2 (overigens ook nog niet toegevoegd op MM)

Luciano wordt ook wel besproken op MuMe, zie bv. zijn artiestenpagina. Die mixCD ken ik niet... zal er ook 's achteraan gaan!

Met hier bedoelde ik eigenlijk vooral binnen dit topic. Maar het genoemde (mix)-album uitgebracht op Soma is zeker het luisteren waard.

Ik heb hem maar 's toegevoegd.

Van Luciano luister ik vooral naar Fourges et Sabres. Erg fijne release met twee avontuurlijke tracks van ieder een kwartier. Ik ben er eigenlijk zo zoet mee dat ik nog niet aan de rest van zijn werk ben toegekomen.

Valt me trouwens op hoe oud hij eruit ziet voor zijn leeftijd (hij is van '78). Als je recente foto's vergelijkt met foto's van een jaar of 5 geleden... dan lijkt ie wel 15 jaar ouder.

Op zijn Myspace staat: 'a man who had a dream and went for it' en zo ziet het er wel uit inderdaad. Ik vind dat wel mooi.

Briljant mooiweertrackje: Ilario Alicante - Vacaciones En Chili

Vind minimal doorgaans juist leuk omdat het zo vól kleine geluidjes zit. Veel geborrel, gesis, geknars etc. met daarover een tappijtje kalm schuivende beats. En tegelijk maken die climaxen die geen climaxen zijn het vaak hartstikke grappig. Leuke muziek, al is het gezien de overdaad niet eenvoudig om kaf en koren te scheiden ..

super flu - sambalg
super mayor - the two of us
guy gerber - two birds one stone

Laatste tijd erg weg van onderstaande tracks:

Gaiser - Withdrawal
Monomachine - Knob Knob Knob

Gui Borratto - Golden Axe

Lekker minimal plaatje, het melodie komt me zó bekend voor, ik weet haast zeker dat een ander nummer een soortgelijk melodie gebruikt, herkent iemand het misschien?

Vorig jaar was een van mijn favoriete platen minimal. The Field - From Here We Go Sublime.

Wel een leuk artikel in The Guardian. Minimal is dood, maar toch ook weer niet.

"Just as electroclash transformed the way dance music thinks and looks; minimal transformed the way it sounds. Therefore, it is only right, that as it becomes a cliche, as it begins to soundtrack TV ads, minimal - as a formula, as a sound - should be ruthlessly dispatched. Minimal's wider sense of sonic daring, however, is going to be with us for years to come. Hopefully."

Beetje veel geouwehoer weer in dat artikel, maar ik heb altijd wel gevonden dat één van de bij-effecten van minimal is geweest dat het nieuwe schwung aan het hele dance-gebeuren heeft gegeven.

Minimal heeft zowel house als techno geraakt, twee genres die enorm ver uit elkaar waren gegroeid eind jaren '90 en maar in hun eigen hokjes bleven ronddraaien. Anno 2008 hoor je vergelijkbare tracks in de sets van bijvoorbeeld Kerri Chandler (ooit klassieke Amerikaanse house) en Adam Beyer (ooit koning van de harde Europese treintjestechno).

En dan heb ik het nog geen eens over James Holden en Mathew Jonson, die ook trance, idm en electro gebruiken, terwijl veel mensen hen als minimal-artiesten zien.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.