Genres / Electronic / Onderhond's Onmisbare Honderd
zoeken in:
0
geplaatst: 11 mei 2005, 23:15 uur
Een tijdje geleden vroeg iemand me om een lijstje te maken met als doel een electronic leek een reis door het genre te bieden. Vond het een erg leuke bezigheid, en misschien zijn er mensen die hier nog wat aan hebben. Heb de lijst nu toch eenmaal liggen. Op zich een boeiende selectie artiesten als je het mij vraagt. Misschien niet steeds met hun meest typische werk in deze lijst, maar in het "reis door" verhaal wel steeds op hun plaats.
001. Bent - A Ribbon For My Hair
002. Yoko Kanno & Ilaria Graziano - Monochrome
003. OMR - The Door
004. The Fading Collection - Black Boxes
005. Alphawezen - Electricity Drive
006. Tara King Th - Psychic Science
007. Proem - I Don't Know How To Tell
008. Nav Katze - Wild Horses (Global Communications Rmx)
009. Primaa - Aqua Tinta
010. Brian Eno - An Ending (Ascent)
011. Steve Roach - Infinite Shore
012. Maghweels - For The Sunrise
013. Biosphere - Hyperborea
014. Wilt - Amidst A Spacious Fabric Pt5
015. Bloodflowers - Hurting
016. Richard Devine - Dock Inversion
017. Cordell Klier - Winter 05
018. Andrey Kiritchenko - Svetlo
019. Murcof - Ulysses
020. Datach'i - Intercoursing
021. Lapsed - Twilight 11
022. End - Global Media Engine
023. Yasume - The Prevailing Wind
024. Displacer - Next Tuesday
025. Gridlock - Estralla
026. Ochre - Low Grav Freefall (High Altitude Mix)
027. Quench - Vexx
028. Detritus - Exogenous
029. Dryft - Mytotyc Exyt
030. Keef Baker - Daffodil Particle
031. Klangstabil - Reason To Live
032. Gridlock - Scrape
033. Proem - Wet Groceries
034. Vector Lovers - Tokyo Glitterati
035. Autechre - Milk DX
036. µ-Ziq - Secret Stair Pt2
037. OOO - Colour Ballet
038. Aphex Twin - Girl/Boy Song
039. Mad E.P. - Den-m
040. Venetian Snares - Einstein-Rosen Bridge
041. End - Fit To Die
042. Bogdan Raczynski - Why Why!!
043. Four Tet - Hands
044. Plaid - Milh
045. The Orb - Little Fluffy Clouds
046. Future Sound Of London - Papua New Guinea
047. The Orb - Ghostdancing
048. Orbital - Chime (Live @ V96 Chelmsford)
049. Susumu Hirasawa - Limbo-54
050. Orbital - One Perfect Sunrise
051. Airwave - Alone In The Dark
052. Moogwai - Labyrinth (Part 2)
053. Humate - Love Stimulation (Love-Club-Mix)
054. L'Ange Gabriella - Space Stream
055. Sphyrinx - Screams Of Liberation
056. Communication Zero - Nothing Remains
057. Sulphuric Saliva - Overload
058. Imminent Starvation - Lost Highway 45
059. Lith - Pylon
060. H.I.V.+ - Taliban's End
061. N-Vitral - Des Plaisirs Genetics
062. Somatic Responses - Rnb
063. Cdatakill - Piss
064. Enduser - No Wisdom
065. Gridlock - Retina (Individual Totem Rmx)
066. Hanayo In Panacea - Ich Steh'an Deiner Krippen Hier
067. Squarepusher - F-Train
068. Hellfish - Crinimal
069. Artcore Allience - Flashback
070. Sickboy - Partyhard
071. Sickboy - You Make Me Sick
072. Knifehandchop - Chopchop!!!
073. Labyrinth - Demise Of The Living / Departure Of The Death
074. The DJ Producer - Zero Tolerance
075. Ophidian - Tresher
076. Sharps Injury - Kestrel
077. Peaky Pounder - Pidikkeen
078. Catsan - Demonic Speed
079. Void Settler - Flabby Context Backache Tourist
080. Joshua - Communication Rapide
081. Xanopticon - Suicide
082. Electromeca - Outromeca
083. Curtis Chip - Eating Paste
084. Venetial Snares - Hajnal
085. Drop The Lime - The Days (Rmx)
086. Somatic Responses - U.D.T
087. Somatic Responses - The Geometry
088. Xanopticon - Capacidt
089. Richard Devine - Rusx Fee
090. Chris Clark - Gob Coitus
091. Crno Klank - Etat Des Stocks
092. Sulphuric Saliva - Prologue
093. Tsujikiri - DJ Large Emotional Marbles
094. Venetian Snares & Speedranch - Meta Abuse
095. N-Vitral - Nvh7
096. D'Kat - Pig Adrenaline
097. D.Compose - Sn 100132-45
098. Lefthandeddecision - Distraught
099. Xenonics K-30 - Terramek
100. Merzbow - Untitled Nude Pulse
001. Bent - A Ribbon For My Hair
002. Yoko Kanno & Ilaria Graziano - Monochrome
003. OMR - The Door
004. The Fading Collection - Black Boxes
005. Alphawezen - Electricity Drive
006. Tara King Th - Psychic Science
007. Proem - I Don't Know How To Tell
008. Nav Katze - Wild Horses (Global Communications Rmx)
009. Primaa - Aqua Tinta
010. Brian Eno - An Ending (Ascent)
011. Steve Roach - Infinite Shore
012. Maghweels - For The Sunrise
013. Biosphere - Hyperborea
014. Wilt - Amidst A Spacious Fabric Pt5
015. Bloodflowers - Hurting
016. Richard Devine - Dock Inversion
017. Cordell Klier - Winter 05
018. Andrey Kiritchenko - Svetlo
019. Murcof - Ulysses
020. Datach'i - Intercoursing
021. Lapsed - Twilight 11
022. End - Global Media Engine
023. Yasume - The Prevailing Wind
024. Displacer - Next Tuesday
025. Gridlock - Estralla
026. Ochre - Low Grav Freefall (High Altitude Mix)
027. Quench - Vexx
028. Detritus - Exogenous
029. Dryft - Mytotyc Exyt
030. Keef Baker - Daffodil Particle
031. Klangstabil - Reason To Live
032. Gridlock - Scrape
033. Proem - Wet Groceries
034. Vector Lovers - Tokyo Glitterati
035. Autechre - Milk DX
036. µ-Ziq - Secret Stair Pt2
037. OOO - Colour Ballet
038. Aphex Twin - Girl/Boy Song
039. Mad E.P. - Den-m
040. Venetian Snares - Einstein-Rosen Bridge
041. End - Fit To Die
042. Bogdan Raczynski - Why Why!!
043. Four Tet - Hands
044. Plaid - Milh
045. The Orb - Little Fluffy Clouds
046. Future Sound Of London - Papua New Guinea
047. The Orb - Ghostdancing
048. Orbital - Chime (Live @ V96 Chelmsford)
049. Susumu Hirasawa - Limbo-54
050. Orbital - One Perfect Sunrise
051. Airwave - Alone In The Dark
052. Moogwai - Labyrinth (Part 2)
053. Humate - Love Stimulation (Love-Club-Mix)
056. Communication Zero - Nothing Remains
057. Sulphuric Saliva - Overload
058. Imminent Starvation - Lost Highway 45
059. Lith - Pylon
060. H.I.V.+ - Taliban's End
061. N-Vitral - Des Plaisirs Genetics
062. Somatic Responses - Rnb
063. Cdatakill - Piss
064. Enduser - No Wisdom
065. Gridlock - Retina (Individual Totem Rmx)
066. Hanayo In Panacea - Ich Steh'an Deiner Krippen Hier
067. Squarepusher - F-Train
068. Hellfish - Crinimal
069. Artcore Allience - Flashback
070. Sickboy - Partyhard
071. Sickboy - You Make Me Sick
072. Knifehandchop - Chopchop!!!
073. Labyrinth - Demise Of The Living / Departure Of The Death
074. The DJ Producer - Zero Tolerance
075. Ophidian - Tresher
076. Sharps Injury - Kestrel
077. Peaky Pounder - Pidikkeen
078. Catsan - Demonic Speed
079. Void Settler - Flabby Context Backache Tourist
080. Joshua - Communication Rapide
081. Xanopticon - Suicide
082. Electromeca - Outromeca
083. Curtis Chip - Eating Paste
084. Venetial Snares - Hajnal
085. Drop The Lime - The Days (Rmx)
086. Somatic Responses - U.D.T
087. Somatic Responses - The Geometry
088. Xanopticon - Capacidt
089. Richard Devine - Rusx Fee
090. Chris Clark - Gob Coitus
091. Crno Klank - Etat Des Stocks
092. Sulphuric Saliva - Prologue
093. Tsujikiri - DJ Large Emotional Marbles
094. Venetian Snares & Speedranch - Meta Abuse
095. N-Vitral - Nvh7
096. D'Kat - Pig Adrenaline
097. D.Compose - Sn 100132-45
098. Lefthandeddecision - Distraught
099. Xenonics K-30 - Terramek
100. Merzbow - Untitled Nude Pulse
0
geplaatst: 11 mei 2005, 23:34 uur
En vind je dat je hiermee het hele electronic-spectrum vertegenwoordigt?
0
geplaatst: 11 mei 2005, 23:35 uur
Die staat er niet in omdat de persoon in kwestie dat nummer al kende (de hele BSORave CD trouwens). Zou ook niet passen op 101, na al die noize 
En nee, dit is verre van een representatie van het electronisch spectrum. Wel een representatie van mijn electronisch spectrum.
In het kort vliegt het van pop ->ambient -> soundscapes -> glitch -> chille IDM -> Warp IDM -> Engelse mid 90s electronic -> trance -> goa trance -> powernoize -> industrial -> hardcore -> darkcore -> breakcore -> experimental -> noize.

En nee, dit is verre van een representatie van het electronisch spectrum. Wel een representatie van mijn electronisch spectrum.
In het kort vliegt het van pop ->ambient -> soundscapes -> glitch -> chille IDM -> Warp IDM -> Engelse mid 90s electronic -> trance -> goa trance -> powernoize -> industrial -> hardcore -> darkcore -> breakcore -> experimental -> noize.
0
geplaatst: 11 mei 2005, 23:37 uur
zie ik daar zomaar een plaid track staan in die lijst zegMooie lijst onderhond

0
geplaatst: 11 mei 2005, 23:57 uur
Plaid kan je wat mij betreft niet van zo'n lijst houden, zelfs al heb ik er weinig mee. Maar ik moet zeggen dat dat nummertje nog wel erg fijn klinkt, als één van de enige. Vandaar mijn keuze ook 

0
geplaatst: 12 mei 2005, 01:00 uur
Ja oke, maar Milh is dan ook wel meteen zo onbeschrijflijk gigantisch betoverend ontroerend mooi dat je er tranen van in de ogen krijgt. Eén van de mooiste electronic nummers aller tijden.
0
Sietse
geplaatst: 12 mei 2005, 01:01 uur
mij doet het niet zo veel zo'n lijst...te veel IDM en andere pruttel breaks als je het mij vraagt, te weinig echt originele dingen (waar zijn de pioneers van electronic music en meer van dar soort) maar ja smaken verschillen. Misschien ga ik ook ooit nog zo'n lijst maken...alleen zal die dan Sietse's slaap lijst heten denk ik, omdat het veelal ambient zal zijn.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 12 mei 2005, 08:39 uur
Yak schreef:
Milh is dan ook wel meteen zo onbeschrijflijk gigantisch betoverend ontroerend mooi dat je er tranen van in de ogen krijgt.
Milh is dan ook wel meteen zo onbeschrijflijk gigantisch betoverend ontroerend mooi dat je er tranen van in de ogen krijgt.

Onderhond, welke nummertjes uit jouw lijst zijn allemaal goa trance?
0
geplaatst: 12 mei 2005, 09:20 uur
Sietse schreef:
te weinig echt originele dingen (waar zijn de pioneers van electronic music en meer van dar soort)
te weinig echt originele dingen (waar zijn de pioneers van electronic music en meer van dar soort)
Vind het best meevallen met originele dingen eigenlijk. Zoals gezegd, de lijst is verre van volledig, maar welke meerwaarde electronische pioniers muziek voor zo iemand kan bieden is mij verder niet zo duidelijk.
En Milh is wel aardig, al is het dan vooral het middenste stuk. De rest is weer wat "plattekes"

En er staan maar twee Goa Trance tracks in:
Tussen de normale trance en het trancy powernoize gedoe in. Vind het persoonlijk een leuk subgenre, maar vaak lijken nummers erg op elkaar, vandaar maar twee entries

0
Sietse
geplaatst: 12 mei 2005, 12:28 uur
tja de meerwaarde van pioniers is voor mij met name dat je dan ook de oorsprong te horen krijgt. Al zou het maar iets van Edgar Varese of John Cage zijn. Of juist als je het niet te moeilijk wilt maken misschien iets van Soothing Sounds for Babies van Raymond Scott.
Het originele aspect zit hem bij vooral in het idm en breakcore gebeuren, ben ik zelf gewoon heel erg op uitgekeken.
Het originele aspect zit hem bij vooral in het idm en breakcore gebeuren, ben ik zelf gewoon heel erg op uitgekeken.
0
geplaatst: 12 mei 2005, 13:43 uur
Tja, ik ben persoonlijk weinig met de oorsprong. Veel verder dan een ouwe Kraftwerk CD en wat Detroit techno uit de oude doos ben ik nooit geraakt. Ik vond er dan ook bitter weinig aan. (Trouwens, ik heb met Eno en Roach anders wel twee pioniers vast)
En kan best dat je uitgekeken bent op breakcore en idm, dat wil nog niet zeggen dat hier geen originaliteit meer in zit. Het ambient en noize genre is wat dat betreft al even bewegingsloos, en wat ik dan gesampled heb van jouw aanraders kan mij moeilijk op andere gedachten brengen.
En kan best dat je uitgekeken bent op breakcore en idm, dat wil nog niet zeggen dat hier geen originaliteit meer in zit. Het ambient en noize genre is wat dat betreft al even bewegingsloos, en wat ik dan gesampled heb van jouw aanraders kan mij moeilijk op andere gedachten brengen.
0
Sietse
geplaatst: 12 mei 2005, 15:04 uur
tja, zoals al ik al eerder zei, smaken verschillen.
Maar er gebeurd eigenlijk momenteel veel meer in de noise/avant-garde en ambient wereld dan de meeste mensen weten, meer dan in de idm wereld...want laten we eerlijk zijn het is tegenwoordig toch wel heel veel van hetzelfde (of misschien hoor ik de verkeerde dingen hoor) Als ik zo'n laatste plaat van Sickboy, VSnares, Proem of CDatakill hoor heb ik nou niet echt het idee dat er veel is veranderd de afgelopen 4 jaar. Daar waar binnen de ambient de afgelopen 3 a 4 jaar een hele nieuwe generatie is opgestaan die op een andere manier zijn gaan werken, Tape, Fennesz, Off the sky, Anderegg, Pan American enz. (al weet ik dat je enkele van deze niet echt veel aan vindt) Deze artiesten hebben toch wel degelijk mee geholpen aan de vernieuwing van het ambient genre.
Wat trouwens ook raar is, waar ik nu aan moet denken...Autechre - Untilted, hij ging al rond in het bekende cirquit voordat deze uit was, ze hebben hem zelf laten lekken. Allemaal mensen niet geloven dat dit het nieuwe werk kon zijn van Autechre, want het was niet zo goed, het klonk als een slap aftreksel enz enz. weinig lovende woorden. Toen een maand later bleek dat het toch wel de echte nummers waren op eens veel van dezelfde mensen die het fantastisch vinden... Raar toch...maar dit staat natuurlijk verder los van heel deze discussie...dus hebben we het niet meer over.
Maar uhm Eno zou ik nog wel willen rekenen tot de pioniers, Roach eigenlijk toch al niet meer hoor, los van het feit dat hij wel heel mooi werk heeft gemaakt, en zelfs bij tijden de ambient wereld een nieuwe imput heeft gegeven.
Maar er gebeurd eigenlijk momenteel veel meer in de noise/avant-garde en ambient wereld dan de meeste mensen weten, meer dan in de idm wereld...want laten we eerlijk zijn het is tegenwoordig toch wel heel veel van hetzelfde (of misschien hoor ik de verkeerde dingen hoor) Als ik zo'n laatste plaat van Sickboy, VSnares, Proem of CDatakill hoor heb ik nou niet echt het idee dat er veel is veranderd de afgelopen 4 jaar. Daar waar binnen de ambient de afgelopen 3 a 4 jaar een hele nieuwe generatie is opgestaan die op een andere manier zijn gaan werken, Tape, Fennesz, Off the sky, Anderegg, Pan American enz. (al weet ik dat je enkele van deze niet echt veel aan vindt) Deze artiesten hebben toch wel degelijk mee geholpen aan de vernieuwing van het ambient genre.
Wat trouwens ook raar is, waar ik nu aan moet denken...Autechre - Untilted, hij ging al rond in het bekende cirquit voordat deze uit was, ze hebben hem zelf laten lekken. Allemaal mensen niet geloven dat dit het nieuwe werk kon zijn van Autechre, want het was niet zo goed, het klonk als een slap aftreksel enz enz. weinig lovende woorden. Toen een maand later bleek dat het toch wel de echte nummers waren op eens veel van dezelfde mensen die het fantastisch vinden... Raar toch...maar dit staat natuurlijk verder los van heel deze discussie...dus hebben we het niet meer over.
Maar uhm Eno zou ik nog wel willen rekenen tot de pioniers, Roach eigenlijk toch al niet meer hoor, los van het feit dat hij wel heel mooi werk heeft gemaakt, en zelfs bij tijden de ambient wereld een nieuwe imput heeft gegeven.
0
geplaatst: 12 mei 2005, 15:40 uur
Ik begrijp het wel, maar het lijkt me meer met smaak dan originaliteit te maken te hebben.
Het zal best dat de ambient wereld zich blijft vernieuwen, maar dat gebeurt net zo in de breakcore en zelfs de IDM scene. Een Xanopticon, Mad E.P., Lapsed, Void Settler, Crno Klank, ... zij brengen ook wat anders dan wat er al was. Verder vind ik een Traum of Tsukimono dan weer verre van origineel, waarschijnlijk omdat ik te weinig in het genre thuis ben om de nuances op te vangen.
Dat er veel mensen achter Warp lopen is verder geen nieuws zeker, dat gebeurt in alle genres wel
Het zal best dat de ambient wereld zich blijft vernieuwen, maar dat gebeurt net zo in de breakcore en zelfs de IDM scene. Een Xanopticon, Mad E.P., Lapsed, Void Settler, Crno Klank, ... zij brengen ook wat anders dan wat er al was. Verder vind ik een Traum of Tsukimono dan weer verre van origineel, waarschijnlijk omdat ik te weinig in het genre thuis ben om de nuances op te vangen.
Dat er veel mensen achter Warp lopen is verder geen nieuws zeker, dat gebeurt in alle genres wel

0
Sietse
geplaatst: 12 mei 2005, 17:52 uur
Kijk dat zijn dus vrijwel allemaal namen die mij niet zoveel zeggen.
Dat troum je niet nieuw klinkt kan, althans als je al wat meer ambient hebt gehoord. Maar daar moet je dus wel bedenken dat zij ooit dit soort ambient zijn "begonnen" Vrijveel dat nu wordt gedaan op het ambient drones gebied is vanwege hun vroegere werk als Maeror Tri en de eerste releases als Troum. Maar als het je niet veel doet kan, drones zijn niet voor iedereen weg gelegd, de een hoort iets heel mooies en de andere vind het saai en slaap verwekkend (denk aan William Basinski - The Disintegration Loops)
Tsukimono vind ik vreemd als je zegt dat het niet vernieuwend klinkt, althans als je niet bekend bent met werk van artiesten zoals Christopher Willits, Fennesz, Tim Hecker en meer van dat soort dingen. Dit is nl. een hele andere aanpak van ambient, waar het voor heen vaak een soort "relax" muziek was is dat er nu echt wel vanaf. Zoals je zelf al zei bij het album van hem, het is zenuwachtige muziek...Het is bij vlagen chaotisch, doch ook weer hoog gestructureerd.
Het bouwt verder op waar artiesten zoals Oval Yasuano Tone (wat trouwens een heel ander verhaal is) ooit me zijn begonnen, namelijk glitch. Maar dan niet paar alleen glitch, maar juist net het accoustische combineren met het puur digitale (lang leven de granulaire synthese)
Misschien wordt het tijd, mocht je het nog nooit hebben gedaan, om echt gewoon keihard "Before I leave" van Fennesz een uur op repeat te luisteren
In eerste instantie is het walgelijk, het is echt niet aan te horen...het lijkt als of er niks gebeurd, maar naar mate je het vaker hoort komt de schoonheid naar voren, en niet alleen de schoonheid, maar vooral ook de genialiteit van het nummer.
Mocht dit te veel zijn, eerst beginnen met A year in a minute. Er zou zomaar eens een wereld open kunnen gaan, of je gaat er van walgen
(das allemaal Endless Summer, voor mij een van de beste albums allertijden)
jezus wat ben ik een nerd
Dat troum je niet nieuw klinkt kan, althans als je al wat meer ambient hebt gehoord. Maar daar moet je dus wel bedenken dat zij ooit dit soort ambient zijn "begonnen" Vrijveel dat nu wordt gedaan op het ambient drones gebied is vanwege hun vroegere werk als Maeror Tri en de eerste releases als Troum. Maar als het je niet veel doet kan, drones zijn niet voor iedereen weg gelegd, de een hoort iets heel mooies en de andere vind het saai en slaap verwekkend (denk aan William Basinski - The Disintegration Loops)
Tsukimono vind ik vreemd als je zegt dat het niet vernieuwend klinkt, althans als je niet bekend bent met werk van artiesten zoals Christopher Willits, Fennesz, Tim Hecker en meer van dat soort dingen. Dit is nl. een hele andere aanpak van ambient, waar het voor heen vaak een soort "relax" muziek was is dat er nu echt wel vanaf. Zoals je zelf al zei bij het album van hem, het is zenuwachtige muziek...Het is bij vlagen chaotisch, doch ook weer hoog gestructureerd.
Het bouwt verder op waar artiesten zoals Oval Yasuano Tone (wat trouwens een heel ander verhaal is) ooit me zijn begonnen, namelijk glitch. Maar dan niet paar alleen glitch, maar juist net het accoustische combineren met het puur digitale (lang leven de granulaire synthese)
Misschien wordt het tijd, mocht je het nog nooit hebben gedaan, om echt gewoon keihard "Before I leave" van Fennesz een uur op repeat te luisteren

In eerste instantie is het walgelijk, het is echt niet aan te horen...het lijkt als of er niks gebeurd, maar naar mate je het vaker hoort komt de schoonheid naar voren, en niet alleen de schoonheid, maar vooral ook de genialiteit van het nummer.
Mocht dit te veel zijn, eerst beginnen met A year in a minute. Er zou zomaar eens een wereld open kunnen gaan, of je gaat er van walgen
(das allemaal Endless Summer, voor mij een van de beste albums allertijden)jezus wat ben ik een nerd

0
geplaatst: 12 mei 2005, 21:49 uur
Maar als het je niet veel doet kan, drones zijn niet voor iedereen weg gelegd, de een hoort iets heel mooies en de andere vind het saai en slaap verwekkend
Ik kan wel degelijk wat met drones. Alleen misschien binnen een wat gedefinieerd concept. Ik moet er een soort sfeer uit kunnen halen.Iets wat bij een Tsukimono dan niet lukt. Het mag dan wel nieuw zijn, ik heb meer het idee dat het een beetje uit armoe een paar (makkelijk te combineren) stijlen bij elkaar gegooid zijn dan dat het echt origineel werk is. Heb ik bijvoorbeeld ook wel bij die nieuwe van Snares. Nog nooit gehoord, maar eigenlijk vraag je je af waarom, want de combo lijkt erg voor de hand liggend. Hoeft daarom nog niet slecht te zijn natuurlijk, alleen heb ik een broertje dood aan dat accoustisch gedoe in Tsukimono.
Maar ik wil best nog een paar tips proberen. Alleen zullen die nuances die de muziek voor jou vooruistrevend en origineel maken mij waarschijnlijk ontgaan. Meer van hetzelfde met een twist Vs radicaal anders door nuance. Smaken verschillen inderdaad, en it's all in the eye of the beholder

0
geplaatst: 12 mei 2005, 23:30 uur
Leuk om zoiets te delen. Ik dacht er zelf vroeger aan iets soortgelijks te maken, want het is toch een soort positieve communicatie met leken waar ik uit mezelf wel een drive toe had. Maar ik moet nog meer platen vaststellen om een in mijn ogen zeer krachtige, grote lijst te kunnen bouwen. Dat duurt nog wel een paar jaar.
Je kan nu trouwens als iemand aan je vraagt van wat voor soort muziek je houdt een CD uit je tas halen met daarop ''Onderhond's Onmisbare Honderd'', dat alleen is het maken van die top waard
Je kan nu trouwens als iemand aan je vraagt van wat voor soort muziek je houdt een CD uit je tas halen met daarop ''Onderhond's Onmisbare Honderd'', dat alleen is het maken van die top waard

0
geplaatst: 13 mei 2005, 22:59 uur
Leuk idee, zeg! Ik denk dat ik in de tweede helft al snel zal afhaken, maar ik ga er zeker achteraan. Cool!
0
titan (crew)
geplaatst: 13 mei 2005, 23:16 uur
Leuk initiatief dit, misschien waag ik me nog wel eens aan Titans Toonaangevende Tweehonderd o.i.d. 

0
Sietse
geplaatst: 13 mei 2005, 23:18 uur
Onderhond schreef:
Het zal best dat de ambient wereld zich blijft vernieuwen, maar dat gebeurt net zo in de breakcore en zelfs de IDM scene. Een Xanopticon, Mad E.P., Lapsed, Void Settler, Crno Klank, ...
Het zal best dat de ambient wereld zich blijft vernieuwen, maar dat gebeurt net zo in de breakcore en zelfs de IDM scene. Een Xanopticon, Mad E.P., Lapsed, Void Settler, Crno Klank, ...
Xanopticon het nieuwste dat ik kon vinden is uit 2003 en ik vond het zeer slaap verwekkend. Voor mij niet veel anders dan de albums van VSnares van dat moment...niet bepaald nieuw als je het mij vraagt...
Mad E.P heel erg hiphop. HipHop met broken beats. Wat nog het tofste was dat ze iets van field recordings gebruiken (trein geluiden) al zijn het dan maar simpele loopjes (waarschijnlijk nog niet eens zelf opgenomen) Nieuw, zeker niet, dit deed Prefuse 73 3 jaar geleden ook al. Het is op zich wel grappig, maar boeien, nee niet langer dan een a twee nummers. Wederom niets nieuws onder de zon.
Void Settler, alles behalve IDM of Breakcore (behalve de remix van Hellfish die ik kon vinden) zou meer richting EBM gaan ofzo. EBM met een gabber beat dan wel. Vernieuwend helemaal niet...dit is denk ik perfecte muziek als je hoofdpijn hebt en zeker niet wil dat het weg gaat.
Om dus ff samen te vatten, nog steeds niks vernieuwends gehoord in de IDM hoek. Maar gelukkig kreeg ik van vrienden wat tips wat te luisteren, dus ik ga rustig verder zoeken.
De laatste plaat van The flashbulb werd mij zeer aangeraden en ook die nieuwste EP van Funckarma (waar ik eigenlijk niet van hou)
Vooralsnog blijf ik bij mijn statement dat idm niets meer te brengen heeft.
0
geplaatst: 13 mei 2005, 23:35 uur
Tja, sorry, maar als je Xanopticon hetzelfde vindt klinken als Snares dan schort er echt wat. Wat op een Liminal Space staat komt nog niet in de buurt van wat een Snares ooit gemaakt heeft.
Net hetzelfde als meneer Void Settler (misschien had ik je dan wel beter z'n Labyrinth alter ego aangeraden). Niet vernieuwend, noem eens wat muziek die te vergelijken valt ?
Probeer Crno Klank eens, zou me niet verbazen moest je dat wel beter liggen. Een Lapsed zal je dan ook niet vernieuwend vinden, al valt daar ook niks mee te vergelijken.
Net hetzelfde als meneer Void Settler (misschien had ik je dan wel beter z'n Labyrinth alter ego aangeraden). Niet vernieuwend, noem eens wat muziek die te vergelijken valt ?
Probeer Crno Klank eens, zou me niet verbazen moest je dat wel beter liggen. Een Lapsed zal je dan ook niet vernieuwend vinden, al valt daar ook niks mee te vergelijken.
0
Sietse
geplaatst: 13 mei 2005, 23:52 uur
Ik heb ff naar andere mensen geluisterd, heel erg verfrissend vind ik Sanso-Xtro. Is iets wat ik nog niet eerder heb gehoord, of misschien komt het in de buurt van het laatste album van Fizzarum.
Void Settler doet mij zeer denken aan dingen die je wel eens op gothic feestjes hoord. Dit zou ik eerder bij VNV Nation in de groep gooien dan bij Aphex Twin om maar iets te noemen. Niet dat het erg veel op VNV Nation lijkt.
Waar het me ook wel aan doet denken is ouder werk van Imminent Starvation en dingen van Dirk Ivens zijn projecten (ben ff de namen kwijt) Maar totaal geen IDM.
Tja en dat jij Liminal Space zo anders vindt klinken dat kan, het is misschien niet precies hetzelfde geluid als VSnares, maar wel hetzelfde idee. Het heeft geen meerwaarde boven wat de heer Aaron Funk heeft gedaan. Als je dan echt speciale breakcore wil noemen zou ik aankomen met 1-Speed Bike. Dat is een vreemde eend in de bijt...dit, ach een pot nat en al veel vaker gedaan.
Misschien iets voor jou om uit te checken is TozRme. Deze parijzenaar heeft een EP uit op Rolax, die eigenlijk wel te gek is, en live is het helemaal dolle pret (is tevens 3 jaar achter elkaar verkozen tot beste Buzz gebruiker)
Die andere dingen zal ik uitproberen, heb ik alleen nog niet kunnen vinden.
edit: dingen zoals Void Settler hoorde ik 8 jaar terug al bij X-rated op KinkFM, dus nee kan nou niet zeggen dat het vernieuwend is.
Void Settler doet mij zeer denken aan dingen die je wel eens op gothic feestjes hoord. Dit zou ik eerder bij VNV Nation in de groep gooien dan bij Aphex Twin om maar iets te noemen. Niet dat het erg veel op VNV Nation lijkt.
Waar het me ook wel aan doet denken is ouder werk van Imminent Starvation en dingen van Dirk Ivens zijn projecten (ben ff de namen kwijt) Maar totaal geen IDM.
Tja en dat jij Liminal Space zo anders vindt klinken dat kan, het is misschien niet precies hetzelfde geluid als VSnares, maar wel hetzelfde idee. Het heeft geen meerwaarde boven wat de heer Aaron Funk heeft gedaan. Als je dan echt speciale breakcore wil noemen zou ik aankomen met 1-Speed Bike. Dat is een vreemde eend in de bijt...dit, ach een pot nat en al veel vaker gedaan.
Misschien iets voor jou om uit te checken is TozRme. Deze parijzenaar heeft een EP uit op Rolax, die eigenlijk wel te gek is, en live is het helemaal dolle pret (is tevens 3 jaar achter elkaar verkozen tot beste Buzz gebruiker)
Die andere dingen zal ik uitproberen, heb ik alleen nog niet kunnen vinden.
edit: dingen zoals Void Settler hoorde ik 8 jaar terug al bij X-rated op KinkFM, dus nee kan nou niet zeggen dat het vernieuwend is.
0
geplaatst: 14 mei 2005, 00:00 uur
Van Lapsed zijn hier wat samples te vinden, van Crno Klank hier
Void Settler is inderdaad geen IDM, al zijn er wel IDM iinvloeden in z'n muziek gesukkeld. Maar zoals gezegd, daarvoor ben je veiliger in z'n Labyrinth project, dat het hardcore gebeuren wat schuwt. Om het te vergelijken met Imminent Starvation (referentiemateriaal genoeg) slaat verder ook op niks, maar ach.
En Liminal Space is een pak glitchier, chaotischer en opgefokter dan wat een Snares ooit heeft uitgebracht. Die kerel werkt erg vaak met normale, lompe basses, terwijl daar bij Xanopticon amper sprake van is. Hoe je die twee kan vergelijken, laat staan zeggen dat ze van eenzelfde idee uitgaan gaat mijn petje te boven. Met zo'n grove vergelijkingen is een Tsukimono ook maar gewoon ambient die je bij een Eno in een genre duwt, case closed.
Maar zal eens kijken of ik wat van jouw tips kan boventoveren.
Void Settler is inderdaad geen IDM, al zijn er wel IDM iinvloeden in z'n muziek gesukkeld. Maar zoals gezegd, daarvoor ben je veiliger in z'n Labyrinth project, dat het hardcore gebeuren wat schuwt. Om het te vergelijken met Imminent Starvation (referentiemateriaal genoeg) slaat verder ook op niks, maar ach.
En Liminal Space is een pak glitchier, chaotischer en opgefokter dan wat een Snares ooit heeft uitgebracht. Die kerel werkt erg vaak met normale, lompe basses, terwijl daar bij Xanopticon amper sprake van is. Hoe je die twee kan vergelijken, laat staan zeggen dat ze van eenzelfde idee uitgaan gaat mijn petje te boven. Met zo'n grove vergelijkingen is een Tsukimono ook maar gewoon ambient die je bij een Eno in een genre duwt, case closed.
Maar zal eens kijken of ik wat van jouw tips kan boventoveren.
0
geplaatst: 14 mei 2005, 13:35 uur
Sietse schreef:
dingen zoals Void Settler hoorde ik 8 jaar terug al bij X-rated op KinkFM, dus nee kan nou niet zeggen dat het vernieuwend is.
dingen zoals Void Settler hoorde ik 8 jaar terug al bij X-rated op KinkFM, dus nee kan nou niet zeggen dat het vernieuwend is.
Dat lijkt me sterk, ik denk dat je (net als 'wij' in een gedeelte van jouw favoriete muziek) een hoop nuance mist. Aan welke artiesten zit je zoal te denken?
Natuurlijk haalt Void Settler z'n inspiratie merkbaar uit veel bestaand werk, maar de combinaties die de man hieruit laat voortvloeien maakt z'n muziek zo bijzonder. Ambient, industrial, idm, hardcore, techno.. zéér benieuwd naar meer artiesten die deze subgenres zo goed weten te combineren
.
0
Sietse
geplaatst: 14 mei 2005, 21:57 uur
Sorry hoor, maar Void Settler doet mij toch zeker wel denken aan oud werk (eind jaren 90) van immenent starvation. Ik ken maar 2 van zijn albums (helaas niet van naam, dat terwijl ik er zelfs een heb) En in de nummers die ik heb gehoord van deze persoon hoor ik in de verste verte geen ambient en IDM terug. Als jullie me een album kunnen noemen waar dat terug te horen is graag, maar vooralsnog echt er niet in terug gehoord.
En als je denkt dat het niet zo is dat ik die dingen bij X-rated hoorde kan ik nog wel ff enkele fijne oude tapes van me rippen hoor. Geen probleem, helemaal niet...ik denk dat die opnames voorzich spreken....en sorry dat ik nu niet op namen kom (zit momenteel bij mijn ouders en heb hier helemaal niks aan eigen muziek)
En ik zeg niet dat Xanopticon precies hetzelfde is als VSnares, maar het lijkt mij er toch te veel op om het vernieuwend te noemen. Het is niet dat er echt iets heel nieuws in de muziek wordt gebracht. Het is gewoon simpel weg breakcore zonder enige vernieuwende waarde (tevens is het album uit 2003, dus nou niet echt heel erg nieuw.....)
En de dat je nu zegt dat het zelfde zou gelden voor Brian Eno en Tsukimono vind ik een erg zwak argument, het is nl. een hele andere benadering van muziek maken. Brian Eno heeft nooit een processing gedaan, waar Tsukimono niets anders is, waar Xanopticon en VSnares een zelfde soort benadering hebben...misschien hebben ze allebei een eigen geluid, maar das wat anders dan vernieuwend zijn. Is net zoiets als bijv het werk van Plaid en het oude werk van Kettel (en het nieuwe ook nog steeds) het is dezelfde soort muziek maar ze hebben wel allebei een eigen geluid maar is daar mee Kettel vernieuwend? Nee....
Tevens jammer dat je 1-speed bike niet zo vond...Maar goed het album dat hier staat ken ik niet. Het album is El Galito, een vrij grappig album, wat trouwens niet echt breakcore is maar ik heb het broklyn beats en break beat door elkaar gehaald en er breakcore van gemaakt. Anyhow erg grappig, vooral de imitatie van Bush in het eerste nummer moest ik de eerste keer hard om lachen.
Maar moet zeggen dat na een keer of 5 de grap er wel af is (hoor ik liever het moederschip: GYBE!)
Maar ja ik zit nog steeds te wachten op iets nieuws...iets van het laatste (half) jaar dat echt iets nieuws toevoegd in de IDM scene...tot nu toe is het enige wat ik echt anders vond, maar toch erbij passen dat wat ik al eerder zei Sanso-Xtro
En nee dat is niet van die rammel dingen...zoekt juist net veel meer de rustige kant op.
En als je denkt dat het niet zo is dat ik die dingen bij X-rated hoorde kan ik nog wel ff enkele fijne oude tapes van me rippen hoor. Geen probleem, helemaal niet...ik denk dat die opnames voorzich spreken....en sorry dat ik nu niet op namen kom (zit momenteel bij mijn ouders en heb hier helemaal niks aan eigen muziek)
En ik zeg niet dat Xanopticon precies hetzelfde is als VSnares, maar het lijkt mij er toch te veel op om het vernieuwend te noemen. Het is niet dat er echt iets heel nieuws in de muziek wordt gebracht. Het is gewoon simpel weg breakcore zonder enige vernieuwende waarde (tevens is het album uit 2003, dus nou niet echt heel erg nieuw.....)
En de dat je nu zegt dat het zelfde zou gelden voor Brian Eno en Tsukimono vind ik een erg zwak argument, het is nl. een hele andere benadering van muziek maken. Brian Eno heeft nooit een processing gedaan, waar Tsukimono niets anders is, waar Xanopticon en VSnares een zelfde soort benadering hebben...misschien hebben ze allebei een eigen geluid, maar das wat anders dan vernieuwend zijn. Is net zoiets als bijv het werk van Plaid en het oude werk van Kettel (en het nieuwe ook nog steeds) het is dezelfde soort muziek maar ze hebben wel allebei een eigen geluid maar is daar mee Kettel vernieuwend? Nee....
Tevens jammer dat je 1-speed bike niet zo vond...Maar goed het album dat hier staat ken ik niet. Het album is El Galito, een vrij grappig album, wat trouwens niet echt breakcore is maar ik heb het broklyn beats en break beat door elkaar gehaald en er breakcore van gemaakt. Anyhow erg grappig, vooral de imitatie van Bush in het eerste nummer moest ik de eerste keer hard om lachen.
Maar moet zeggen dat na een keer of 5 de grap er wel af is (hoor ik liever het moederschip: GYBE!)
Maar ja ik zit nog steeds te wachten op iets nieuws...iets van het laatste (half) jaar dat echt iets nieuws toevoegd in de IDM scene...tot nu toe is het enige wat ik echt anders vond, maar toch erbij passen dat wat ik al eerder zei Sanso-Xtro
En nee dat is niet van die rammel dingen...zoekt juist net veel meer de rustige kant op.
0
geplaatst: 14 mei 2005, 23:14 uur
maar ze hebben wel allebei een eigen geluid maar is daar mee Kettel vernieuwend? Nee....
Ik ben eerder geneigd te zeggen van wel, en daar zal het verschil dan ook wel zitten.
Mij kan het namelijk geen bal schelen wie wel of niet aan processing doet. Da's erg boeiend voor wie zelf muziek maakt, en zich kan storten in technische details, maar een luisteraar heeft daar verder geen booschap aan. Iets klinkt of klinkt niet, geprocessed, afgeroomd of roergebakken. Als ik een Tsukimono luister denk ik niet meteen "Goh, wat een vernieuwende benadering van muziek".
En ik blijf erbij dat een Xanopticon in niks op Snares lijkt. Geen ritmische overeenkomsten, totaal andere sampleset, effect is compleet anders. Vraag me echt af welk nummer jij gehoord hebt. Veel verder dat "het ratelt" reikt de vergelijking niet. En ik neem aan dat Void Settler en Imminent dan beiden wel zullen "bonken" ...
Voor IDM georiënteerd werk van Void : http://www.musicmeter.nl/?album=6306. De Labyrinth tracks beginnen vanaf "The beginning (Lands lost who rule this world)"
0
geplaatst: 14 mei 2005, 23:22 uur
Sietse schreef:
ik in de verste verte geen ambient en IDM terug. Als jullie me een album kunnen noemen waar dat terug te horen is graag, maar vooralsnog echt er niet in terug gehoord.
ik in de verste verte geen ambient en IDM terug. Als jullie me een album kunnen noemen waar dat terug te horen is graag, maar vooralsnog echt er niet in terug gehoord.
De tracks die hij onder 'Labyrinth' maakt op Amphibious Lemonade Strangling, Null Forge op de Annul EP en Her Naked Thin Glass-made Clock op de Demolition 5 verzamelaar hebben stuk voor stuk ambientmelodieen danwel -invloeden die tegenover een steviger geluid worden gezet. Hetgene wat ik van Imminent Starvation ken is allemaal wat robuuster en minder hectisch in z'n ritmes.
Het ging er trouwens niet om dat ik niet geloof dat je 8 jaar geleden industrial op de radio hoorde hoor
, maar dat de combinatie van de stijlen zoals Void/Labyrinth ze presenteert toen nog niet voorkwam. Maar ik ben best benieuwd naar die tapes eigenlijk 
0
Sietse
geplaatst: 15 mei 2005, 00:42 uur
wat ik nu wel erg grappig vind dat beide nu aankomen met de heer zijn andere project (wat ik dus nog niet heb gehoord) terwijl het begon over Void Settler, wat ik niet met IDM zou associeren, maar ik ga zeker dat Labyrinth uit proberen.
Volgende keer gewoon meteen zeggen welk project je bedoelt, want ik kan ook zeggen je moet mijn noise luisteren, mijn muziek naam is orphax (is mijn ambient ding)...en dan uiteindelijk bedoelen dat ik noise maak als De Buffel (wat dus ook zo is) Is niet echt heel handig.
Ik zal ook kijken of het me lukt (na m'n tentamen enzo) of ik wat tapes kan rippen...klinkt wel heel kut maar goed, is niet anders.
Volgende keer gewoon meteen zeggen welk project je bedoelt, want ik kan ook zeggen je moet mijn noise luisteren, mijn muziek naam is orphax (is mijn ambient ding)...en dan uiteindelijk bedoelen dat ik noise maak als De Buffel (wat dus ook zo is) Is niet echt heel handig.
Ik zal ook kijken of het me lukt (na m'n tentamen enzo) of ik wat tapes kan rippen...klinkt wel heel kut maar goed, is niet anders.
0
Sietse
geplaatst: 15 mei 2005, 00:56 uur
Onderhond schreef:
Mij kan het namelijk geen bal schelen wie wel of niet aan processing doet. Da's erg boeiend voor wie zelf muziek maakt, en zich kan storten in technische details, maar een luisteraar heeft daar verder geen booschap aan. Iets klinkt of klinkt niet, geprocessed, afgeroomd of roergebakken. Als ik een Tsukimono luister denk ik niet meteen "Goh, wat een vernieuwende benadering van muziek".
Uhm juist net die andere benadering hoor je. Maar goed ga eens naar Fennesz luisteren, het album Endless Summer. Vergelijk het is met gewoon willekeurig een album van Brian Eno en bedenk dan dat het beide ambient is. Het is net zoiets als luisteren naar een album van Aphex Twin en het luisteren van een album van Autechre, beide in principe dezelfde soort muziek, maar totaal anders. Of wat mij betreft Boards of Canada en Aphex Twin.
Maar goed ik heb het idee dat dit niet meer ergens naar toe gaat...wordt een soort welles nietes ding....
Laat ik gewoon zeggen wat ik voel, ik ben al jaren op zoek naar nieuwe muziek, nieuwe geluiden en momenteel kan ik dat in IDM en aanverwante muziek zoals Breakcore niet meer vinden, omdat het voor mij te veel van hetzelfde is, terwijl ik daar 4 a 5 jaar terug nog wel dingen tegen kwam die mij konden verbazen en die voor mij nieuw klonken. Dat anderen daar anders over denken dat mag en iedereen die mij ervan wil overtuigen dat het nog steeds kan graag, maar kom dan wel met iets beters aan, want dit is het gewoon niet. Het is niet nieuw, ik heb het vaker gehoord en dan kun je zoveel zeggen als je wilt, maar het is niet anders.
Tevens betekend dit niet dat ik dingen die al gedaan zijn niet meer leuk kan vinden, was das natuurlijk wat anders...ik vind troum ook nog steeds fantastisch ook al doen ze het al meer dan 10 jaar.
En om in de IDM hoek te blijven, ook Xela vind ik leuk terwijl het nou niet echt super nieuw enzo klinkt.
Jullie zijn vrij hier over te vinden wat je wilt en ik zal er niet moeilijk meer over doen. Ieder zijn eigen ding, en het mijne is dan net iets anders wat jullie aanraden.
.peace (zoals Lars Blek/Cordouan/Porte/The Field (ja die van kompakt) zou zeggen)
0
geplaatst: 15 mei 2005, 12:03 uur
Maar goed ga eens naar Fennesz luisteren, het album Endless Summer. Vergelijk het is met gewoon willekeurig een album van Brian Eno en bedenk dan dat het beide ambient is.
Net gedaan, en dan kom ik tot de conclusie dat Fennesz onder ambient scharen meer een schijnbeweging is, want het heeft soms maar weinig met ambient te maken vind ik. Op andere momenten neigt het erg naar minimal stuff, wat een Andrey Kiritchenko of een Cordell Klier dan veel beter doen vind ik. In een Tsukimono of Fennesz hoor ik vooral een angst voor het abstracte, af en toe braaf teruggrijpen naar veiligere klanken. Een Endless Summer of Shiseido zijn nummers die bij mij erg verkeerd vallen, A Year In A Minute vind ik dan wel weer heel sterk. Maar origineel ... niet meer of minder dan een Xanopticon.
In jou herken ik dan vooral een afgunst van geratel, en een te makkelijke conclusie dat al wat ratelt niet origineel is. Maar dat mag, alleen zal ik het daar niet mee eens zijn

* denotes required fields.