MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Onderhond's Onmisbare Honderd

zoeken in:
Sietse
Ik vind het grappig dat je Endless Summer als niet origineel bestempeld terwijl Fennesz met dit album juist net de wegen heeft geopened voor artiesten zoals Kiritchenko. Je bent de eerste die ik hoor zeggen dat het niet origineel is. Xanopticon heeft nooit nieuwe wegen geopened voor anderen door wat hij doet. En ja dit wordt wel tot de ambient gerekend, alleen dan wel een veel abstractere vorm van.

En nee ik heb helemaal geen afgunst tegenover geratel, maar er is geratel dat ik goed vind en geratel dat ik niet goed vind. Tevens heb ik nooit gezegd dat ik Xanopticon niet goed vond klinken, het is alleen niks nieuws onder de zon.
Eigenlijk is dit helemaal onzin, want ik zou Merzbow toch ook wel geratel willen noemen of Alec Empire, en dat zijn toch wel degelijk artiesten die ik ERG goed vind. Dat ik niet van VSnares houd schuif ik echter niet onder stoelen en tafels...die man is gewoon zwaar overschat.
Vind ik een artiest als UndaCova toch heel wat beter en ook heel wat origineler dan VSnares. Misschien iets om te checken is het Belgische Entity Records. Is een netlabel met een nogal breed spectrum aan muziek, oa. breakcore, idm en ambient. www.entity.be[/url]
Erg mooi is de xePhalanx reeks.

Wat me trouwens ook op viel dat er in je lijst helemaal niks staat dat is uitgekomen bij labels zoals 12K/Line. Ik weet niet of je het kent, zo niet echt een keer gaan luisteren. Ik denk dat er in mijn 100 nummers wel wat dingen van 12K terug zouden komen, oa. minamo en shuttle 358. Al vrees ik dat je dat ook niet veel vindt aangezien alles wat ik tot nu zo'n beetje heb aangeraden je niet echt is bevallen.
12K heeft heel veel dingen uitgebracht die ook op Raster-Noton zouden kunnen en vice-versa. Zijn nogal verwante labels, net zoals Mille Plateaux (Media) er iets mee heeft.

Klopt het trouwens als ik zeg dat jij zo'n beetje alles leuk vind dat op Ad Noiseam is uitgekomen. Veel van de dingen die je noemt hebben daar gereleased.

Originaliteit is zwaar overgewaardeerd. Als het maar goed klinkt.

Sietse
heb je een goed punt, maar als iets is uitgemolken mag je toch om iets nieuws origineels vragen. Anders hadden we net zo goed allemaal op een trommel kunnen blijven tikken (als je begrijpt wat ik bedoel)

Ik vind het grappig dat je Endless Summer als niet origineel bestempeld terwijl Fennesz met dit album juist net de wegen heeft geopened voor artiesten zoals Kiritchenko. Je bent de eerste die ik hoor zeggen dat het niet origineel is. Xanopticon heeft nooit nieuwe wegen geopened voor anderen door wat hij doet. En ja dit wordt wel tot de ambient gerekend, alleen dan wel een veel abstractere vorm van.

Fennesz zal best één van de eerste geweest zijn, doet weinig af aan het feit dat zo'n album de dag van vandaag weinig nieuws te bieden heeft. Xanopticon heeft inderdaad geen nieuwe wegen geopend voor anderen, maar wat mij betreft wil dat enkel zeggen dat hij nog steeds uniek is in wat hij doet. Originaliteit wordt toch niet bepaald door hoeveel volgelingen je hebt ?

Een Fennesz vind ik dan weer net minder abstract, ook de reden waarom sommige tracks me niet liggen. Er wordt teruggegrepen naar analoge instrumenten en sferen. Iets waar ik niet op zit te wachten.

Het entity label kende ik wel al, vooral dat van het industrial gerelateerd werk. Me er niet verder in verdiept, omdat ik toen wat matige ervaringen gehad heb met hun releases. Maar wil er best nog wel eens induiken. Verder volg ik inderdaad Ad Noiseam op de voet, vooral dankzij de diversiteit en kwaliteit van de releases daar. Zo al een boel artiesten en genres ontdekt. Een mens moet ergens een instap hebben

Btw, als je kijkt naar m'n stemmen zal je zien dat ik Snares zelf ook schamelijk overgewaardeerd vind. Tracks klinken vaak erg onafgewerkt, passieloos en opgefrommeld. Ik bedelf me liever onder Peace Off materiaal.

Sietse
Als Ad Noiseam een instap is dan is er nog heel veel ontdekken. Ad noiseam heeft zeker een gevarieerde verzameling uitgebracht, maar ik vind het zeker niet het beste label. Het is voor mij hetzelfde verhaal as MERC of CCO, een aantal goede releases en een hoop dat niet veel te bieden heeft. Bij CCO is dat vrijwel alles wat het afgelopen jaar is uitgekomen.
Ik vond dat eerst een fantastisch label vanwege de diverse release die allemaal goed waren (yasume, denzel + huhn, dictaphone, Ulrich Schnaus enz) maar nu hebben ze een aantal niets zeggende hiphop albums gedaan en ook de meer idm en ambient gerichte dingen zijn gewoon minder...het vuur is eruit. Maar goed das een ander verhaal.

Aan Onderhond:

Wat ik niet snap is dat je onderscheid maakt tussen abstracte muziek en muziek die blijkbaar grijpbaar is omdat het op een instrument bespeeld wordt (bv viool gitaar etc). Als je volgens jou dan abstracte muziek maakt vind je het vervolgens onvakkundig als er uitstapjes gemaakt wordt naar 'fysieke' instrumenten. Ik vind het alles bij elkaar een rare ondervedeling waardoor je behoorlijk bekrompen naar muziek kan gaan luisteren.

Fianosther schreef:
Ik vind het alles bij elkaar een rare ondervedeling waardoor je behoorlijk bekrompen naar muziek kan gaan luisteren.

Aan bekrompenheid geen gebrek bij Onderhond.

SelmaDuim
Gelukkig zijn we zelf allemaal wèl verschrikkelijk ruimdenkend.

Sietse
ik kan hier zoveel leuke opmerkingen maken, maar ik doe het niet.

SelmaDuim schreef:
Gelukkig zijn we zelf allemaal wèl verschrikkelijk ruimdenkend.

Ah, kijk: hulp uit (on)verwachte hoek. Nu heeft Onderhond nooit een geheim gemaakt van zijn bekrompenheid, dus weet ik niet of het wel zo nodig is.
En over je stelling: ik kan niet voor iedereen spreken, maar zelf meen ik toch vrij ruimdenkend te zijn, op muziekgebied althans. Of zit ik er nu erg ver naast volgens jou?

SelmaDuim
Toen ik veel van Onderhond's muziek voor het eerst hoorde was ik ook behoorlijk bekrompen (daarover) en ik weet dat het voor de meeste mensen hier zal gelden. Dus ruimdenkendheid werkt natuurlijk wel twee kanten op. Ik ben 'heel' ruimdenkend als het om bepaalde muziek gaat maar als het over andere muziek gaat kan ik verschrikkelijk bekrompen zijn en dat geldt zeker niet voor mij alleen hier.

Sietse schreef:
ik kan hier zoveel leuke opmerkingen maken, maar ik doe het niet.

Kom op Sietse, niet te flauw. Verras ons!

Sietse
ik vind zelf ook dat ik niet zo heel erg bekrompen ben. Ik mag dan af en toe nogal een uitgesproken mening hebben over iets, maar eigenlijk sta ik voor alles open, totdat het tegendeel bewezen is...daarnaast vind ik echt niet alles in de lijst van OH zo slecht ofzo...alleen wat minder vooruitstrevend

en inderdaad geeft hij zelf ook aan dat ie een nogal "bekrompen" smaak heeft, dus "that's fair enough"

SelmaDuim schreef:
Dus ruimdenkendheid werkt natuurlijk wel twee kanten op.

Vind ik niet. Ruimdenkendheid is iets persoonlijks dat verder niks met anderen te maken heeft.
Ik ben 'heel' ruimdenkend als het om bepaalde muziek gaat maar als het over andere muziek gaat ben ik verschrikkelijk bekrompen en jij zeker ook.

Dat is dan dus juist niet ruimdenkend. Ruimdenkend wil volgens mij juist zeggen dat je open staat voor ALLE soorten muziek.

SelmaDuim
Paalhaas schreef:
Vind ik niet. Ruimdenkendheid is iets persoonlijks dat verder niks met anderen te maken heeft.
Dat bedoel ik ook niet. Onderhond is minder ruimdenkend als het bijvoorbeeld om rock gaat en ik ben wat minder ruimdenkend als het on bijvoorbeel electronic gaat. De ene bekromenheid is niet minder dan de andere.

Dat is dan dus juist niet ruimdenkend. Ruimdenkend wil volgens mij juist zeggen dat je open staat voor ALLE soorten muziek.

En dat is niemand dus. (waar is je Frans Bauer en je Xanopticon tussen jouw 5* albums?) Mensen overschatten zichzelf nogal graag blijkbaar, maar uiteindelijk kijkt iedereen toch vanuit zijn eigen bekrompen referentiekadertje en lult iedereen als het er op aankomt alleen maar in zijn eigen straatje.

SelmaDuim
Sietse schreef:
...en inderdaad geeft hij zelf ook aan dat ie een nogal "bekrompen" smaak heeft, dus "that's fair enough"

Ja, hìj geeft het tenminste wèl toe.

Ik ben gisteren voor het eerst op dit forum terechtgekomen en zag het topic over electronic music. Heb daarop Onderhond's lijst eens bekeken en moet eerlijk toegeven dat er maar 3(!!) namen in voorkwamen die me direct wat zeiden nl: Brian Eno, Steve Roach en Aphex twin. Zelf hou ik ook van Electronische muziek maar dan meer in de richting die Sietse aangaf met zijn opmerking over pioniers, namen als: Klaus Schulze, Tangerine Dream, Radio Massacre International, Redshift, Kraftwerk etc. Electronische muziek dus uit de zg. Berliner Schule (als dat iemand wat zegt). Ik ben hierin blijven hangen sinds mijn 14e jaar ofzo en de nieuwere generatie electronische muziek (Hardcore, trance etc) zegt en DOET me niets. Dit heeft denk ik niets met bekrompenheid te maken of met ruimdenkendheid. Het is gewoon de muziek waar ik van hou en zal dat aan niemand proberen op te dringen. Ik ben wel voorzichtig bezig om wat albums waar ik van hou toe te voegen! Ben benieuwd of er meer mensen zijn die van deze muziek houden!

SelmaDuim schreef:
(waar is je Frans Bauer en je Xanopticon tussen jouw 5* albums?)

Ik denk niet dat je alle soorten muziek ook hooglijk hoeft te waarderen om ruimdenkend te zijn. Je moet er gewoon voor open staan en dus ook naar alles luisteren, zonder vooraf al je oordeel klaar te hebben. Ik zal niet zeggen dat ik zelf uitzonderlijk ruimdenkend ben, maar ik luister naast rock tenminste ook naar jazz, klassiek, folk, avantgarde/electronic/ambient en hiphop.

SelmaDuim
Paalhaas schreef:
Je moet er gewoon voor open staan en dus ook naar alles luisteren, zonder vooraf al je oordeel klaar te hebben.

Tja, en dan luistert Onderhond een keer iets wat niet binnen zijn straatje ligt, maar waar hij wel nieuwsgierig naar is, geeft het een lage waardering omdat het inderdaad niks voor hem is en dan beginnen sommigen te zeuren over waarom hij dat nu gaat luisteren omdat het toch niks voor hem kon zijn.
Volgens mij is het dan zinvoller om vooraf selectief te zijn.

Ja, en dat is inderdaad niet netjes.

SelmaDuim
Maar nu even genoeg gezeurd door mij. Ik trek naar het zuiden des lands om eens even wat mensen te verblijden met een bezoekje van mij.

*geeft stokje door aan Onderhond*

Fianosther : weet niet meteen waar je die "quotes" vandaan haalt, maar het lijkt me een enigszins foute parafrasering. Ik noem reguliere instrumenten "makkelijker" dan electronisch geluid, simpelweg omdat mensen (veralgemenisering) veel meer moeite hebben om emotie in die klanken te vinden, en dus binding mee te krijgen.

Ik heb het meestal iets minder met projecten die een brugje slaan naar de reguliere instrumenten, maar da's eerder persoonlijk (heb ik dat ooit verder onvakkundig genoemd ?). Feit is wel dat zo'n albums het makkelijk maken om voor de geweldig onbekrompen mens electronic op hun geweldig onbekrompen muzieklijst af te vinken en dan maar te roepen dat ze geweldig open-minded zijn.

Anyway, ik weet dat ik een bekrompen mening heb, en ik geef dat gewoon toe. Inwendig lach ik dan erg graag met de mensen die zich profileren als open-minded. Zo is het ook al gewoon bekrompen om muziek af te serveren op originaliteit, meneer Sietse

Sietse
cosmicon schreef:
Electronische muziek maar dan meer in de richting die Sietse aangaf met zijn opmerking over pioniers, namen als: Klaus Schulze, Tangerine Dream, Radio Massacre International, Redshift, Kraftwerk etc. Electronische muziek dus uit de zg. Berliner Schule (als dat iemand wat zegt). Ik ben hierin blijven hangen sinds mijn 14e jaar ofzo en de nieuwere generatie electronische muziek (Hardcore, trance etc) zegt en DOET me niets.

Dit is juist niet wat ik bedoel, ik bedoel pioniers zoals Karlheinz Stockhausen, Edgar Varese, Pierre Henry, John Cage en meer van dat soort dingen. Maar ik ben wel bekend met de Berliner Schule en de daarmee samenhangende Kraurock (Neu! en Can bijv.)

Als je bij de nieuwere generatie electronische muziek Hardcore en trance noemt heb je het vrees ik nog niet helemaal door, er is zoveel meer te vinden dan dat. Eigenlijk zijn dat maar twee behoorlijk kleine genres, doch zeer populair. Als je muziek wilt die meer voortgaat op de artiesten die je al noemde zou je het in een hele andere muziek moeten zoeken (met name de ambient (techno) en dub ambient zijn dan zeer interessant)

Sietse
Onderhond schreef:

Ik heb het meestal iets minder met projecten die een brugje slaan naar de reguliere instrumenten, maar da's eerder persoonlijk (heb ik dat ooit verder onvakkundig genoemd ?). Feit is wel dat zo'n albums het makkelijk maken om voor de geweldig onbekrompen mens electronic op hun geweldig onbekrompen muzieklijst af te vinken en dan maar te roepen dat ze geweldig open-minded zijn.

Ik zou hier ook nog ff the Prodigy, Faithless, Underworld en Chemical Brothers aan toe willen voegen

Zo is het ook al gewoon bekrompen om muziek af te serveren op originaliteit, meneer Sietse

laten we elkaar niet verkeerd begrijpen, ik mag dan zeuren over originalteit enzo, maar dat is dan meer als iemand juist net aan het verkondigen is dat iets zo speciaal en bijzonder is...soms val ik dingen inderdaad wel af om dat ik het niet origineel vind (met name in de IDM) maar dat is dan met name omdat ik niet 20 platen hoef te horen met hetzelfde truukje erop. Maar verder, laten we eerlijk zijn, luister ik ook naar nogal veel muziek die echt niet zo super origineel is (denk alleen maar een veel post-rock bands en enkele folk artiesten om eens iets te noemen, maar ook binnen de ambient) het enige wat ik dan wel verlang is dat een artiest wel een beetje een eigen geluid heeft. Wat ik nogal vaak mis (mijn favoriete voorbeeld: Krezip, ellendige muziek :s )

anyhow, laten we het ook samenvatten als het volgende: jij bent bekrompen zoals je hetzelf zou zeggen en ik ben een zeur (want dat is gewoon zo, ik zeur graag over dit soort dingen)

Maar naast een zeur ben je ook gewoon bekrompen

Goed, en als dat zo is, dan is iedereen op deze site bekrompen. Prima. Maar Sietse is toch zeker één van de minst bekrompenen.

Sietse
dank u Paalhaas

Sietse schreef:

Als je bij de nieuwere generatie electronische muziek Hardcore en trance noemt heb je het vrees ik nog niet helemaal door, er is zoveel meer te vinden dan dat. Eigenlijk zijn dat maar twee behoorlijk kleine genres, doch zeer populair. Als je muziek wilt die meer voortgaat op de artiesten die je al noemde zou je het in een hele andere muziek moeten zoeken (met name de ambient (techno) en dub ambient zijn dan zeer interessant)

Dank voor je reaktie, idd zijn het maar 2 kleine subgenres die ik noem, maar net zoals je zegt wel populair. Ik hou dus van zg. sequencer based electronische muziek (analoge synths, Moog sequencing etc) en de wat meer rustige "space music" van o.a. Michael Stearns, de wat donkerder ambient zoals die bijvoorbeeld wordt uitgegeven door het Databloem label.
Ik hou dus niet van muziek met pulserende dreunende bassen zoals bijv genoemde subgenres.

cosmicon schreef:
Zelf hou ik ook van Electronische muziek maar dan meer in de richting die Sietse aangaf met zijn opmerking over pioniers, namen als: Klaus Schulze, Tangerine Dream, Radio Massacre International, Redshift, Kraftwerk etc. Electronische muziek dus uit de zg. Berliner Schule (als dat iemand wat zegt).
Ben hier van plan een beetje in te gaan duiken.

Ik ben wel voorzichtig bezig om wat albums waar ik van hou toe te voegen! Ben benieuwd of er meer mensen zijn die van deze muziek houden!
Naar die albums ben ik benieuwd!

Sietse
cosmicon schreef:

de wat donkerder ambient zoals die bijvoorbeeld wordt uitgegeven door het Databloem label.

En dat is dus precies wat ik bedoel met dubambient. Danny Kreutzveldt en Off The Sky heb ik op cd en moet zeggen dat ik dat zelf zeer graag hoor. Al luister ik zelf nog wel meer naar nog wat donkerder spul, drones enzo...
enkele artiesten: Troum, Thomas Köner, Maeror Tri, Aiden Baker en nog een hoop meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:33 uur

geplaatst: vandaag om 22:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.