MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Verkeert electronic in een dal(letje)?

zoeken in:
bas
Och jee... Je trekt je die zin veel te streng aan! Mijn strekking gaat alleen zóver dat je eigen muzieksmaak-ontwikkeling ten grondslag ligt aan de bewering of electronic in een 'dal' zit.
De discussie hiervoor tussen orbit, gyz en john laat perfect zien hoe verschillend inzichten kunnen zijn en hoe subjectief een beeld is over het wel of niet in een dal verkerend electronic genre. Het geeft de beperking van zo'n uitspraak perfect weer.

tangmaster
Grappig, maar in mijn ogen is de echte electronische muziek nog steeds springlevend.

Het is wat doemdenken volgens mij dat electronic in een dal(letje) verkeert. Er komen dagelijks legio albums uit met electronische muziek die erg lekker zijn om na te luisteren. Wel zou je in voorzichtige mate kunnen constateren dat de grootste ontwikkelingen achter de rug zijn. Geen grote analoge bakken meer, maar kleine units die met behulp van digitale technieken in staat zijn tot het creëren van interessante composities. Hierdoor is het voor Jan en alleman mogelijk geworden om electronische muziek te maken. Koop een eenvoudig keyboard en sluit deze aan op de PC en er gaat een wereld open. Wat wel volgens mij plaats vindt is dat door bepaalde artiesten de mogelijkheden van de spullen niet wordt onderzocht en daardoor in een vicieuze cirklel terecht komen. Een kwestie dus van de oren open te houden en eens wat proberen wat niet direct in je straatje ligt. Normaal luister ik Berlijnse School, maar de electronic van Björk bijvoorbeeld ben ik zeer gaan waarderen.

Poa
Naar mijn mening is electronic zeker nog niet in een dal terechtgekomen. Daarvoor kan ik nog teveel vette releases vinden (vorig jaar bijvoorbeeld van eerder genoemde Move D & Benjamin Brunn, Shed, Ellen Allien, Rudi Arapahoe, Extrawelt, Claro Intelecto, Kenny Larkin, Bruno Pronsato en dergelijke).

Wel ben ik het redelijk eens wat betreft de IDM-kant, een label als n5MD is bijvoorbeeld best wel ingezakt. Mijn ogen zijn momenteel eigenlijk vooral gericht op Raster-Noton, Type en Kompakt: een vrijwel constante stroom van goede albums.

Sietse
ik zweer nog steeds bij 12K, zoals ik eigenlijk al jaren doe (en waarvan ik nu eindelijk een deel van de back-catalogue bij elkaar aan het sparen ben).

12k vind ik een erg mooi label. Constant hoog niveau en altijd in een schitterend hoesje van mat karton.

Ligt er aan hoe breed of beperkt je muzieksmaak is en hoeveel moeite je wilt doen om andere stijlen te leren kennen/waarderen.

Wat op het moment allemaal hip is, houdt me niet bezig. Goeie muziek is tijdloos.
Er is zo ongelofelijk veel electronische muziek uitgebracht.... je hoeft je nooit te vervelen. Ik ben nog steeds aan het ontdekken wat er in de laatste decennia allemaal is gemaakt in allerlei uiteenlopende genres.

Pastichio Rocker
De goeiste electronische muziek keert weer een beetje terug naar de ondergrondse, waar het ook hoort.

Sietse
is het daar ooit uit geweest?

Pastichio Rocker
Sietse schreef:
is het daar ooit uit geweest?

Ja.

Hoewel het natuurlijk wel genre-gebonden is.

Sietse
ik heb er niets van gemerkt moet ik zeggen.

Pastichio Rocker
Vreemd, had je eind jaren '90 toch wel gemerkt moeten hebben wat betreft een paar genres.

Als Electronic de enige muziek is waar je naar luistert dan kan ik me wel voorstellen dat het voelt alsof het in een dal(letje) zit.
Releases zijn iets schaarser en de grote labels zoals Warp, Rephlex en Planet Mu die veel mensen toch zien als DE Electronic labels brengen veel minder leuke dingen dan vroeger.
Ook kan het komen dat door het redelijk grote aanbod mensen korter stilstaan bij albums en meteen maar doorgaan naar de volgende release aangezien er toch makkelijk aan te komen is tegenwoordig.
Bij mij heeft het ook te maken met het feit dat de tijd de muziek heeft ingehaald kwa releases, zo had ik in de beginperiode van mijn ''IDM'' en Electronic tijd nog ontzettend veel te ontdekken maar een aantal jaar later ken je alle (grote) artiesten in het genre en zit je er gewoon wat dichterbij.
Daardoor lijkt het misschien allemaal iets minder te zijn terwijl er in wezen niks veranderd is.
Door alle internet gemakken gaat het ook allemaal sneller, labels zijn makkelijker in de gaten te houden en muziek is makkelijker en sneller aan te komen.
Mensen met een bredere muzieksmaak dan alleen Electronic hebben het ook wat makkelijker want die hebben geen beperking kwa genre.
Mensen die een onstilbare honger hebben naar nieuwe releases doen er goed aan hun favoriete labels op Discogs te zoeken en daar de boel goed in de gaten te houden.
Op die manier ontgaat je iig niks

Sietse
aphexfreak schreef:
en de grote labels zoals Warp, Rephlex en Planet Mu die veel mensen toch zien als DE Electronic labels brengen veel minder leuke dingen dan vroeger.

Dit de grote labels? Alleen WARP toch volgens mij.
Zijn veel andere labels die groter zijn dan Rephlex en Planet Mu die het wel goed doen...
Ik denk aan een label zoals Touch, 12K en Type. Zitten misschien wel in een andere hoek, maar die blijven gewoon stug hun ding doen wat ze altijd hebben gedaan. En die doen het nog steeds erg goed, al is dat, vooral bij Touch en 12K, niet zo zeer in de meer populaire stromingen.

Planet Mu heb ik sowieso nooit gevolgd.. leuke experimentele uitstapjes, maar voor platen waar je ook daadwerkelijk je tijd langer mee wil vullen kan ik daar niet terecht.

er zijn ook wat (tamelijk) nieuwe labels die goed werk verzetten.
Ik denk dan aan Experimedia, Hibernate en Home Normal. Klein in operatie en oplage, maar wel zeer goede releases. Zal echter door veel diehard electronica figuren worden afgedaan als slaapverwekkend, maar voor de liefhebber van electro-akoestische ambient (ik plak er maar even een naampje op) zij het krenten in de pap.
Touch en 12K blijven altijd hoge kwaliteit uitbrengen.

Als je dus een dalletje ervaart moet je eens op zoek gaan naar een andere heuvel; die zijn er genoeg.

Ik zou daar nog Room 40 aan toe voegen.

Tsja, zo kan ik nog evenveel labels toevoegen die op de goede weg zijn, Tympanik, Force Of Nature Productions, Hands, maar ook Hymen en Ad Noiseam blijven lekkere dingen uitbrengen voor mensen die juist even willen wakker blijven.

Nou werd ik net wat slaperig van die Châteauneuf-du-Pape die ik hier drink. Proost Orb

Meer van Ant-Zen luisteren unmudded! Maar slaap lekker

Sietse
Hymen, Ant-Zen en Ad Noiseam zijn idd ook wel grotere labels die nog steeds redelijk wat uitbrengen.

Ant-Zen en Hymen hebben voor echter wel een beetje afgedaan...komt niet zo heel veel boeiends meer uit. Ad Noiseam daarentegen is nog steeds goed bezig zich zelf steeds te vernieuwen.

Ant-zen ben ik wel met je eens, dat boeit mij ook vaak niet meer.. Hymen is wel goed in het uitzoeken van de krenten uit de pap hoor. Echt slecht is wat ze uitbrengen vrijwel nooit. Ze brengen alleen niet zoveel meer uit, misschien wat meer moeite de krenten uit de pap te vissen

Sietse
nou ja, heb ook het idee dat ze bij Hymen een beetje zijn blijven hangen in dezelfde dingen. Dat vind ik jammer. Voor mij is Hymen echt een label van eind jaren 90 tot ongeveer 2004. Daarna heb ik iig interesse verloren.

Niet mee eens, Hymen heeft bijvoorbeeld een prima dubstep act binnengehaalt: Zeller. Verder was Night Falls een aparte ambient uitstap voor Hecq (die normaal toch heel andere muziek maakt) en één van de weinige ambient platen die ik ook leuk vind om te luisteren. Daarnaast is Somatic Responses nog steeds de moeite meer dan waard en ook acts als hpc maken muziek die net weer ergens anders heen gaat dan de gebruikelijke Hymen sound. Laatste Nebulo klonk trouwens ook aanmerkelijk meer als muziek waar jij naar zou luisteren dan wat er doorgaans op Hymen uitkomt. Tuurlijk brengen ze ook wel eens missers uit, maar dan doen al die labels die hieronder genoemd zijn ook..

Gast
geplaatst: vandaag om 13:56 uur

geplaatst: vandaag om 13:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.