menu

Genres / Rock / Southern Rock album van de week

zoeken in:
avatar van Larzz
Is toch prima. Ik ben.meer gericht op 2 of 3 gitaristen bands als oude Skynyrd, ABB, Outlaws ( komt nieuw album van uit in februari), CDB, BOA en Blackfoot.

avatar van Mssr Renard
Larzz schreef:
Is toch prima. Ik ben.meer gericht op 2 of 3 gitaristen bands als oude Skynyrd, ABB, Outlaws ( komt nieuw album van uit in februari), CDB, BOA en Blackfoot.


Ken je Pointblank? Jaren 70 in de stijl van ZZtop maar dan met 2 gitaristen ook.

En wat vind je van Southern Metal (Black Label Society, Alabama Thunderpussy)?

avatar van Larzz
Point Blank. Zeker. Ook uit Texas. Ook producer Bill Ham. 1e LP, 1e nr. is waanzinnig goed southern rock nummer: Free Man! Southern metal ken ik niet zo goed. BLS is Zakk Wylde toch. Een echt southern rock liefhebber las ik in een interview.


avatar van AbleMable
https://www.musicmeter.nl/images/cover/63000/63769.jpg

Johnny Jenkins - Ton-Ton Macoute! (1970)

Misschien wel een van de eerste Southern Rock albums ooit verschenen. Oorspronkelijk bedoeld als solo album van Duanne Allman maar uiteindelijk werd het een Johnny Jenkins (eerder gitaris bij o.a Otis Redding) album wel met medewerking van het grote deel van de toen nog toekomistige The Allman Brothers Band, Barry Oakley (bas), Butch Trucks (drums), Jaimoe (percussie) en natuurlijk Duanne Allman (gitaar en productie). Verder doet ook nog Paul Hornsby (toetsen) mee. En verder nog een keur aan muzikanten.
Het is een lekkere mix van swamp/southern rock, blues, country en soul. Zoals ik het, het liefst heb...
Het gehele album is op Spotify te beluisteren. En hier avast een voorproefje I Walk on Gilded Splinters een cover van Dr. John.



avatar van Larzz
Gave versie. Ken ook de 24 minuten durende live versie van het Humble Pie album: Performance: Rockin' the Fillmore. Geweldig dubbel live album met in de hoofdrol superzanger Steve Marriott.

Ik heb net Country Fuzz van de Cadillac Three in de bestelling gedaan. Hoop hem dinsdag in huis te hebben (als die nog leverbaar s tenminste)

avatar van Mssr Renard
Nog nooit van gehoord. Is het een leuke band?


avatar van Larzz
Schitterende nieuwe plaat van the Outlaws. Met 2 originele leden: Gitarist en zanger Henry Paul en drummer Monte Yoho. Wederom een fantastisch mooie southern rock plaat met de bekende Outlaws sound: country, rock, melodie en veel mooie gitaar solo's. In 45 jaar niet veel veranderd. Nog even sterk deze nieuwe Outlaws. Een must voor southern rock fans! Op cd en dubbel LP.

avatar van Larzz
Mssr Renard schreef:
Nog nooit van gehoord. Is het een leuke band?
Zeker. Goede lekker gespeelde rock, blues en country. Zeker een heel aardige southern rock band. Powertrio.

avatar van Mssr Renard
Over the Outlaws

Ik zag m al ergens in de release-lijst. Ik zal het eens proberen, maar heb slechte ervaringen met oudere bands die nog materiaal uitbrengen (uitzondering: Uriah Heep, Wishbone Ash, Govt Mule, Gregg Allman).

Ik was nog echt heel erg Outlaws-fan ten tijde van Diablo Canyon, maar dat is wel met Hughie nog.

De voorlaatste Outlaws vond ik wel okay, maar meer een continuatie van Henry Paul Band.

avatar van Mssr Renard
Allman Brothers gaan ook met de tijd mee.
Er is een nieuwe boxset en als cadeautje erbij deze lyricvideo van Melissa:




(ben wel benieuwd wie erachter zit, qua toestemming en artdirection enzo, gewoon het label? De boxset is van UMG, maar de video via het officiële ABB kanaal)

avatar van Larzz
Mssr Renard schreef:
Over the Outlaws

Ik zag m al ergens in de release-lijst. Ik zal het eens proberen, maar heb slechte ervaringen met oudere bands die nog materiaal uitbrengen (uitzondering: Uriah Heep, Wishbone Ash, Govt Mule, Gregg Allman).

Ik was nog echt heel erg Outlaws-fan ten tijde van Diablo Canyon, maar dat is wel met Hughie nog.

De voorlaatste Outlaws vond ik wel okay, maar meer een continuatie van Henry Paul Band.
Klopt Mssr Renard. Ook dit album heeft veel weg van het voorlaatste album. Door de prominente rol van Henry Paul en het gemis van Hughie's stem klinkt het ook zeker behoorlijk als the Henry Paul Band. Maar ook die groep vond ik toen erg goed. Grey Ghost! Briljant album.

avatar van Mssr Renard
https://www.musicmeter.nl/images/cover/799000/799474.jpg?cb=1603614651

Blackberry Smoke - Live from Capricorn Sound Studios (2020)

Mag ik deze prachtplaat (EP) pluggen?

Heerlijke covers van ABB en MTB door een band die al hoog aangschreven staat.
Een must-listen!

avatar van Shaky
Oef, dat is een tijd geleden dat hier nog eens wat voorbijkwam. Lekker dat er weer iets nieuws in verschijnt. Deze ga ik zeker beluisteren Mssr Renard.

avatar van Mssr Renard
Shaky schreef:
Oef, dat is een tijd geleden dat hier nog eens wat voorbijkwam. Lekker dat er weer iets nieuws in verschijnt. Deze ga ik zeker beluisteren Mssr Renard.


Een lekker kort plaatje met genoeg soul en r&b om lekker swingend te zijn.
Het is ook gewoon lekker vrolijk-niks-aan-de-hand, wat we nu ook best wel nodig hebben in deze tijd.

avatar van Shaky
Met een Little Milton cover zie ik. Ben eens benieuwd wat ze van dat nummer gemaakt hebben. Ga het album nu afspelen.

avatar van Shaky
Lekkere Southern-Rock EP die een beetje inkakt in het midden, maar prima weet te boeien.

De eerste drie songs swingen van begin tot eind, met als hoogtepunt de solo's / jam in Take the Highway.

Dan het zwakke middenstuk:
Grits Ain't Groceries had achterwegen gelaten kunnen worden. Weinig interessant en voelt zelfs met de 3.57 al aan als 'te lang'. Laat die maar gewoon aan Milton over.
Revival: meh, de schwung gaat eruit. Schijnbaar moet het tempo wat teruggebracht worden en deze saaie versie van Revival is het resultaat.

Met Southern Child wel een heerlijke afsluiter. Prima cover waarbij ze zelfs af en toe Little Richard laten doorklinken in hun eigen versie.

4 van de 6 songs vond ik erg fijn. 2 waren matig. Een echte top beoordeling kan ik dan ook niet toekennen, maar een goede 3,5* vind ik dit zeker.


avatar van Larzz
Er komen wat goede southern rock platen uit binnenkort. De nieuwste albums van the Steel Woods en Blackberry Smoke. 14 en 28 mei. Ik ga voor het vinyl.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:03 uur

geplaatst: vandaag om 13:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.