menu

Genres / Rock / Southern Rock album van de week.

zoeken in:
Tijd voor een Southern Rock Album van de week-thread.

Ik zal even wat lieden taggen die wel van southern rock houden:
liefkleinhertje, AbleMable, west, Droombolus, Broem, DikkeDarm, deedee, milesdavisjr, Larzz, blaauwtjeDroombolus.

Het zal vast niet voorkomen dat er een wekelijks een plaat wordt uitgelicht, er zit geen druk op deze ketel.
Maar het leek me wel leuk, om met name die oude southern rock-plaatjes uit de jaren 70, die we niet kennen, of zijn vergeten eens in het zonnetje te zetten.

(afbeelding)

Mama's Pride - Mama's Pride (1975)

Beetje Allman Brothers-achtig met een zanger die klinkt als Paul Rodgers en Gregg Allman. Lekker veel leadgitaar en slidegitaar. Soms neigt het wat meer naar het uptempo van Lynyrd Skynyrd.
De leadzang wordt trouwens afgewisseld door de broers Pat Liston en Danny Liston. Beiden hebben een rauwe bluesstem. De band heeft naast Pat en Danny Liston op gitaar en zang nog een derde gitarist (Max Baker), wat de vergelijking met Lynyrd Skynyrd versterkt.

Het sextet wordt aangevuld door drummer Kevin Saunders, toetsenist Frank Gagliano en bassist Joe Turek. Deze debuutplaat is geproduceerd door Arif Mardin (een bekende Atlantic-procucer) en de band was getekend bij ATCO (een Atlantic-sublabel). De band tourde met grote namen (van Kiss tot REO Speedwagon), maar heeft het niet verder geschopt dan twee platen in de jaren 70 en daarna wat reunie-concerten en nog een reunieplaat in de jaren 90.

Hieronder twee mooie songs van de plaat, maar de plaat staat ook integraal op Spotify. Veel plezier ermee! (volume op 11!)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=DozMkLQQ-SU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=6I0FOMuA0aU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Maar leuk dit! Ik zal zeker ook albums gaan aandragen.
En ja dit vind ik iig een fijn album en een vd beste uit de jaren 70!

Dan pik jij toch volgende week een leuke plaat uit.
Dan kom ik ook weer eens op nieuwe ideeën.

Zeker Mssr Renard, bedankt voor de tag. Deze ga ik graag volgen.

(afbeelding)

OUTLAWS - OUTLAWS (1975)

Toch wel een van de essentieele southern rock albums dit debuutalbum van de Outlaws. Een klassieker in zijn soort. En mag dus ook zeker niet ontbreken hier.
Ook staat hun magnum opus, Green Graas & High Tides op deze plaat. Erg fraai.
Maar zelf ben ik nog helemaal gekker op de song There Goes Another Love Song, na afspelen van dit nummer krijg ik hem maar moeilijk uit mijn hoofd. Vind het maar een bloedmooie song.

https://www.youtube.com/watch?v=QR2-YsmmJkI

Ook is het album in zijn geheel op Spotify te vinden.

Mssr Renard schreef:
Dan pik jij toch volgende week een leuke plaat uit.
Dan kom ik ook weer eens op nieuwe ideeën.

Denk niet dat ik met deze keuze je op nieuwe ideeen breng maar hopelijk ben je het met me eens dat deze klassieker niet mag ontbreken?

Ik vind het toch wel de beste plaat van hen. Deze hebben ze nooit kunnen evenaren.

Ik vind Waterhole ook zo'n lekkere song.
Goede keuze, en leuk om Outlaws ook eens in het zonnetje te zetten.

(De hoes vind ik stiekem ook erg leuk).

Zeker hun beste plaat en de hoes vind ik ook leuk, trouwens die van Mama's Pride ook, die heeft zo een lekker jaren 70 sfeertje.
Maar ik denk dat we zo al twee top albums van het genre te pakken hebben.

Mooie platen. Weet er nog wel een paar. Maar hoe krijg ik zo'n mooie platenhoes hier in afgebeeld? Op de telefoon lukt het me niet.

Larzz schreef:
Mooie platen. Weet er nog wel een paar. Maar hoe krijg ik zo'n mooie platenhoes hier in afgebeeld? Op de telefoon lukt het me niet.

Dat leggen we je nog wel uit. Je moet de url vh plaatje hebben en deze tussen [img] ... [/img] zetten.

Doe jij dan de plaat van volgende week?

Ben nog aan het prutsen. Ik kom wel met een mooie LP binnenkort.

(afbeelding)

Gov't Mule - Life Before Insanity (2000)

Bezetting:
Warren Haynes: gitaar, zang
Allen Woody: bas, contrabas, mandoline, gitaar
Matt Abts: drums, percussie

met medewerking van oa: Johnny Neel, Michael Barbiero, Hooks Herrera, Ben Harper

Warren Haynes en Allen Woody kenden elkaar uit de nieuwe versie van The Allman Brothers en besloten samen met Matt Ats, die Warren kende uit zijn tijd bij Dickey Betts Band om het over een rauwere blueshoek te gooien, getuige het debuut.

Life Before Insanity is wat kalmer en heeft wat rustigere nummers. Toch staan ook hier wat stevigere rockers op zoals Bad Little Doggie en Wandering Child. Hier en daar wordt gekozen voor afwijkende maatsoorten en afwijkende instrumenten waardoor de plaat echt heel veel variëteit en kleur heeft.

Helaas is deze plaat ook de laatste plaat met Allen Woody, want hij komt in hetzelfde jaar nog te overlijden.
Mede hierdoor maar ook door het prachtige songmateriaal is dit voor mij één van de allermooiste platen ooit gemaakt.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden, en of deze plaat in al zijn diversiteit goed valt bij Southern Rock-liefhebbers.

https://www.youtube.com/watch?v=GxrGlMcekrg

https://www.youtube.com/watch?v=TMSXVCWFPb8

https://www.youtube.com/watch?v=IXJK00r6a-s

Larzz schreef:
Ben nog aan het prutsen. Ik kom wel met een mooie LP binnenkort.

Ik heb intussen een plaat geplaatst, dus neem je tijd, dan kan jij volgende week aan de slag.

Bedankt sowieso voor je inzet.

Govt. Mule in de beste bezetting. Mooie plaat. Geweldig gitaarwerk natuurlijk van Warren Haynes. Verder prima bas en drumwerk van Allen Woody en Matt Abts. Haynes is altijd goed voor een orginele noot en zijn zangwerk is ook prima te pruimen. Ik hoor hem ook graag in the Allman Brothers Band en gelukkig heeft hij ook dan jaren lang in beide bands tegelijk gespeeld. hele prestatie lijkt me dat. 2x deze band gezien in Metropool Hengelo en altijd weer van genoten. Echte southern rock zoals muziek van Lynyrd Skynyrd, The Outlaws en Charlie Daniels Band is het niet. Daar ligt meer het accent op 2 of meer gitaren. Maar goed is het zeker absoluut.

Ik heb dit jaar Gov't Mule nog gezien, samen met BlackBerry Smoke. Altijd goed voor een stevige rockshow.

Vorig jaar gezien in Tivoli Utrecht. Was wat lawaaiig, vond ik.

Ik ken de Gov't Mule wel en zeker ook Warren Haynes maar ik ken deze plaat slecht. Maar ga hem de komende dagen wel een paar keer afspelen.

Mssr Renard schreef:
Ik heb dit jaar Gov't Mule nog gezien, samen met BlackBerry Smoke. Altijd goed voor een stevige rockshow.

Vorig jaar gezien in Tivoli Utrecht. Was wat lawaaiig, vond ik.

Gov't Mule helaas nog nooit live gezien. Die hebben een dijk van een reputatie wat betreft live-shows.

Het gekozen album van deze week is absoluut een topper; heerlijk. Warren Harynes is eigenlijk altijd goed en als Ben Harper dan ook nog mee mag doen..... super.

freakey

Ken je dit topic al?

Mssr Renard schreef:
freakey

Ken je dit topic al?

Nop. Dank voor de tip

Gast
geplaatst: vandaag om 15:54 uur

geplaatst: vandaag om 15:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.