menu

Genres / Rock / Southern Rock album van de week

zoeken in:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=jhqF6hzGuMU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

He he. Eindelijk gelukt. Mijn eigen favoriete southern rock album van de laatste tijd plaatsen. Hogjaw. Heerlijke band. Uit Arizona. dit is hun 7e plaat. Up in Flames. Dubbel live LP na 6 studio albums. De plaat staat nog niet op Musicmeter. Ook is de Lp en 4 nummers kortere cd nauwelijks te krijgen. Bij concerten en een Duitse southern records winkel. Heb zelf de dubbel LP gekocht op de Mega platenbeurs in Utrecht bij deze Duitse winkel. Heerlijke plaat. Heavy hard-rock achtige southern rock alla Molly Hatchet, Blackfoot en ook een vleugje ZZ Top en Lynyrd Skynyrd. De zanger heeft gelukkig een mooi eigen geluid en op bijgevoegde clip hoor je een van hun mooiste nummers: County Line. Met het karakteristieke dubbel gitaarwerk. Benieuwd wat de southern liefhebbers ervan vinden. Hell Yeah!!

Fijne keus! Ik kende deze live plaat nog niet, ben wel bekend met hun eerdere studio albums. North Carolina Way behoort tot een van mijn favoriete southern rock songs van de laatste jaren.
Dit live album is overigens ook te beluisteren op Spotify, zie ik net. En gelukkig voor mij, staat daar ook North Carolina Way op.

Klopt AbleMable. Hij staat ook op Spotify. Volledige dubbel LP. Heerlijk nummer dat North Carolina Ways. De studio platen die wel op Musicmeter staan zijn allemaal ook zeer goed.

Ik kende vroeger Hogjaw wel. Behoorlijk ruig. Meer bikerrock. Volgens mij vond ik het te redneck. Eens zien wat ik er als Kingsnake of Ozric Spacefolk bij heb geschreven. ?

Je bent heel positief over ze bij album 2 en 3. Goede reviews.

Larzz, ik ga het album vandaag beluisteren en heb het meteen toegevoegd op de site. Hogjaw - Up in Flames (2019)

Super Shaky. Hartstikke mooi. Ga gelijk ff kijken en waarderen.

Geweldig 3 dubbel live album van BlackBerry Smoke. In verschillende uitgaven: dubbel cd, 3 dubbel LP en 2dvd. Mooie live versies van de vooral laatste 3 studioplaten. BlackBerry Smoke is een typisch nieuwe Southern rock groep met rock en country invloeden. Bij vlagen zeer heavy maar ook mooi in country stijl en een akoestisch setje ertussen door. Tuurlijk krijgen we ook weer de lange uitgesponnen gitaar duellen in bv. het 14 minuten durende Sleeping Dogs. Heb zelf de 3 dubbel LP. Zit een plektrum bij!

https://www.youtube.com/watch?v=PG3aMbCC5ag

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Hier de link naar de plaat: Blackberry Smoke - Homecoming: Live in Atlanta (2019)

Vorig jaar nog samen met Gov't Mule gezien (gratis in Raalte). Erg fijn, maar voor mij soms net even teveel country-gericht.

Maar een uitstekende plaat van de week, want Blackberry Smoke houdt het wel puur en het is een erg sympathieke band, die wars van alle trends gewoon doen wat ze doen.

Ik vind Blackberry Smoke een goede hedendaagse Southern Rock band en ja ik vind 't wel fijn de country invloeden en ook vrij evident bij Southern Rock, tenslotte komt het uit dezelfde regio oorspronkelijk.
Ik ben alleen niet zo een liefhebber van live albums. En mij maak je niet blij met lange gitaarduels Dus ja hun studiowerk heeft mijn voorkeur.

Haha. Ieder zijn ding AbleMable. Ik kan er niet genoeg van krijgen.

Larzz schreef:
(embed)

Goh, Southern Rock met een fatsoenlijke drummer. Ook een keer leuk om te horen.

Haha Michiel. Vindt je dat? Vind juist de drummer van BBS juist niet zo bijzonder. Hoor liever Tommy Aldridge van Black Oak Arkansas of ZZ Top's Frank Beard. Of de 2 Allman Brothers Band drummers.

Larzz schreef:
Haha Michiel. Vindt je dat? Vind juist de drummer van BBS juist niet zo bijzonder. Hoor liever Tommy Aldridge van Black Oak Arkansas of ZZ Top's Frank Beard. Of de 2 Allman Brothers Band drummers.

Ik bedoelde die drummer van Hogjaw.

Michiel Cohen schreef:
(quote)

Goh, Southern Rock met een fatsoenlijke drummer. Ook een keer leuk om te horen.

Goh. Noem eens een southern rockband zonder fatsoenlijke drummer. Ik ben wel benieuwd.

Haha Michiel. Bedoel je die. Echt bijzonder vind ik het drumwerk van Hogjaw niet. Gewoon degelijk. Maar zeker niet als slecht. Wel beter dan BBS. Maar echt slechte southern rock drummers zijn er praktisch niet. Die zie je meer in de hard-rock, metal en punk. Southern rock bands hebben over het algemeen zeer goede muzikanten.

Larzz schreef:
Haha Michiel. Bedoel je die. Echt bijzonder vind ik het drumwerk van Hogjaw niet. Gewoon degelijk. Maar zeker niet als slecht. Wel beter dan BBS. Maar echt slechte southern rock drummers zijn er praktisch niet. Die zie je meer in de hard-rock, metal en punk. Southern rock bands hebben over het algemeen zeer goede muzikanten.

Ik had ook een uitgebreid bericht getikt om het uitgesproken talent van bijv. Matt Abts, Monte Yoho, Jaimoe, Butch Trucks, Artimus Pyle en noem maar op aan te stippen, maar heb het bericht toch maar weggehaald.

Dit is uiteindelijk mijn topic en ben allang blij dat er zo positief op gereageerd wordt, dan ga ik niet na één negatief bericht mijn weekend laten verpesten.

Overigens over subliem drumwerk gesproken binnen southern rock (Yonrico Scott en Cyril Neville) :

https://www.youtube.com/watch?v=r48Xy_q6vNA

En mijn absolute favoriet (heeft ook veel prijzen gewonnen, en uitgekozen tot beste jambanddrummer):

https://www.youtube.com/watch?v=pcSJlYt7RoQ

Zeker Mssr Renard. Geweldige drummer deze Matt Abtts. Alleen die stijl al. En het gemak. Met van die lange stokken. Schitterend. Zelf was ik in 1980 bijzonder onder de indruk van het drumwerk van Frank Beard tijdens dat legendarische Rockpalast concert. Die power, het gemak, de drive. Fantastisch. En de 2 andere 'baarden' natuurlijk ook. Was in 1 klap enorm fan van Billy Gibbons. Toen 20 april 1980 live gezien op tv. Binnenkort 40 jaar geleden! Waar blijft de tijd?

https://www.youtube.com/watch?v=6c7d8BYJy8I

Één van de moeilijkste shuffles die ik ken, en ik ben drummer:

https://www.youtube.com/watch?v=5ub7t2_6QPc

En niet vergeten, Paul T. Riddle (Marshall Tucker Band):

Nu speelt overigens BB Borden bij MTB (speelde voorheen bij Outlaws, Mother's Finest, Blackfoot, Molly Hatchet, etc.)

https://www.youtube.com/watch?v=FUMtSmPsGl0

Mooie clips Mssr Renard. Overigens meer gecharmeerd van Paul Riddle dan BB Borden. Met name Borden's snaredrum geluid heb ik altijd wat merkwaardig gevonden. Bij al die groepen klinkt hij zo vreemd. De snare althans.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/440000/440813.jpg

Royal Southern Brotherhood - HeartSoulBlood (2014)

Royal Southern Brotherhood is een 'supergroep', welke gestart is in de bezetting: Cyril Neville (percussie, zang), Devon Allman (gitaar, zang), Mike Zito (gitaar, zang), Charlie Wooton (bas) en Yonrico Scott (drums).
Devon Allman (zoon van Gregg Allman) en Mike Zito timmeren al jarenlang als soloartiest aan de weg. Allman is trouwens nu aan het touren met de AllmanBettsBand een soort voortzetting van Allman Brothers Band (maar dan veel minder interessant).

Cyril Neville is ook een bekende, hij is één van de Neville Brothers en speelde ook in the Meters. Yonrico Scott is de drummer van de Derek Trucks Bands en aanverwanten.

De muziek van Royal Southern Brotherhood is rootsrock met de elementen van de afzonderlijke leden. Zo brengt Devon barroomrock, Cyril de funk, Mike wat meer bluesrock en dit alles overgoten met een southern rock-sound.

De eerste plaat sloeg al in als een bom, maar de tweede vind ik over de hele linie een stuk beter.

Op dit moment zijn zowel Zito als Allman uit de band gestapt. Allman maakt rock met Duane Betts in de Almann Betts Band. Nieuwe gitarist voor Royal Southern Brotherhood is Tyrone Vaughan (zoon van Jimmy Vaughan, neef van Stevie Ray).

Van deze plaat is Groove On vooral zo een heerlijke funky, groovy song.
Helaas is de stem van Devon wat vlak, maar de muziek is zo intens lekker.

De rest van de plaat is ook erg fijn. Voor hen die de wat funky, groovy kant van de Southern Rock een warm hart toe dragen, kan ik deze plaat zeker aanbevelen. Veel plezier ermee:y

https://www.youtube.com/watch?v=TORzisDfGLg

Callous is ook een lekkere groovy funker, met (volgens mij) Cyril op zang

https://www.youtube.com/watch?v=UX7Q_WkIT6U

Klinkt zeker lekker funky en groovy. Niet helemaal mijn southern cup of tea maar zeker de moeite waard. Devon heeft inderdaad niet de capaciteiten van zijn vader Gregg. Maar die was dan ook een van de beste rock zangers aller tijden.

Ja. Bij Southern Rock kan het verschillende kanten op. Ik heb dan weer wat minder met de redneck-kant van het genre, zoals Molly Hatchet of de moderne Lynyrd Skynyrd.

Ik houd wel wat meer van de crossover met funk, soul en r&b.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:03 uur

geplaatst: vandaag om 00:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.