MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Jethro Tull - Toplijsten

zoeken in:
Mssr Renard
Hier een speciale topic om top-zoveel lijstjes van Tull te delen.

Denk aan:

top 10 fluitsolo's
top 10 albums
top 10 akoestische songs
top 10 live-albums
top 10 outfits van Ian Anderson
top 10 solo-albums

etc.

Mssr Renard
Mijn (studio)album top 10:

01. Thick as a Brick
02. Benefit
03. Mintrel in the Gallery
04. Aqualung
05. Stand Up
06. Songs from the Wood
07. Heavy Horses
08. Stormwatch
09. Warchild
10. Crest of a Knave

Qua outfits moet ik nog even nadenken maar qua albums kom ik op t volgende uit:

01. Thick as a Brick (1972)
02. Stormwatch (1979)
03. Aqualung (1971)
04. Minstrel in the Gallery (1975)
05. The Broadsword and the Beast (1982)
06. War Child (1974)
07. Heavy Horses (1978)
08. Benefit (1970)
09. Roots to Branches (1995)
10. Songs from the Wood (1977)

Mssr Renard
Roots to Branches, een ongewaardeerde latere plaat, zeker de moeite waard, en Broadsword een best wel goede plaat ingeklemd tussen wat mindere platen, en daardoor ook vaak over het hoofd gezien.

Ik had uit de jaren 80 dan weer de heavy metalplaat Crest of a Knave gekozen.

Eigenlijk precies toen de jaren 80 begonnen werd het gelijk lastig voor Tull. Erg sterke platen (The Broadsword and the Beast, inderdaad Crest of a Knave en voor mij ook wel Rock Island) werden afgewisseld met zeer matig en wisselend materiaal (A, Under Wraps en ik neem Catfish Rising ook nog maar even mee). Roots was inderdaad een zeer fijne "comeback" plaat. Helaas was toen de aandacht voor de band minimaal te noemen en kreeg het niet de aandacht (en vast ook niet de verkopen) die het verdiende en was het wel zo goed als gedaan met de band (op livewerk, akoestisch en compilaties na dan).

Mssr Renard
vigil schreef:
...Roots was inderdaad een zeer fijne "comeback" plaat. Helaas was toen de aandacht voor de band minimaal te noemen en kreeg het niet de aandacht (en vast ook niet de verkopen) die het verdiende en was het wel zo goed als gedaan met de band (op livewerk, akoestisch en compilaties na dan).

Roots zorgde er wel voor dan Ian zich meer toelegde op wereldmuziek en dit middels een aantal erg fraaie soloplaten (Secret Language of Birds en Rupi's Dance) tot uiting bracht. Een soloplaat is goedkoper, het touren is goedkoper (minder op de loonlijst) dus best een logische zet, vooral na het erg tegenvallende J.Tull.com

Dit was natuurlijk allemaal nog vóór de laatste 'comeback'. Voor goede Tull-achtige muziek moet je trouwens bij Martin Barre wezen. ik weet niet hoe hij het flikt, maar zijn platen van de laatste jaren zijn echt erg goed te noemen, en dat kan ik (helaas) niet echt zeggen van de laatste platen van Tull/Anderson.

Ik heb Live in Iceland (TAAB 1 en 2) ongedraaid op dubbelplaat in de kast staan.

Mssr Renard schreef:

Dit was natuurlijk allemaal nog vóór de laatste 'comeback'. Voor goede Tull-achtige muziek moet je trouwens bij Martin Barre wezen. ik weet niet hoe hij het flikt, maar zijn platen van de laatste jaren zijn echt erg goed te noemen, en dat kan ik (helaas) niet echt zeggen van de laatste platen van Tull/Anderson.

Ik heb de meeste Anderson platen wel in bezit en die vind ik over het algemeen best aardig tot zelfs erg goed (Rupi's Dance!). Van Barre zie ik hier op MuMe een aardige lijst aan albums staan, ik ken er werkelijk waar niets van (behoudens herkenning van bepaalde hoezen). Ze hebben nauwelijks stemmen, die paar die er staan zullen vast van jou zijn

Mssr Renard
Die stemmen zijn van mij inderdaad.

Deze studioplaat is erg lekker: Martin Barre - Roads Less Travelled (2018) - MusicMeter.nl

Deze liveplaat is de moeite waard: Martin Barre - Live in NY (2019) - MusicMeter.nl

In beide gevallen kwam ik superlatieven te kort.

Studioalbums - allemaal Jethro Tull remasters:

1. Aqualung
2. Songs from the Wood
3. Heavy Horses
4. A Passion Play *
5. Benefit

* Steven Wilson remix-versie. Verder op CD Stand Up, Minstrel in the Gallery, Thick as a Brick (als enige een oud exemplaar).

Op LP War Child, Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!, Stormwatch, A, Under Wraps en niet te vergeten Living in the Past.

Under Wraps vind ik als buitenbeentje nog wel interessant. Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die! vind ik een fascinerende, diepzinnige en ook grappige titel maar als album het zwakste wat ik van Tull in huis heb.

Gezien de binnenhoes met comic eigenlijk wel een item om op LP te hebben, dat dan wel weer.....

Mssr Renard
Ik heb de jaren 70 platen oom langzamwerhand in remix/remaster op plaat binnengehaald. Er zit namelijk overal een uitgebreid boekwerk bij.

De bonustracks worden niet meegeleverd maar die stream ik dan weer. Bovendien heb ik Living in the Past, de 1988 boxset en een flinke zooi live(boot)platen van 1969 - 1978 dus heb de bonustracks niet echt nodig.

Ik vind het wel leuk dat Tull in leven wordt gehouden hier. Er komt (als ik de teasers op youtube mag geloven) weer livemateriaal aan.

Voor de Stormwatch-fans: er is een RSD-uitgave van de bonustracks op single lp: A Needle on a Spiral in the Groove (geloof ik).

Vandaag ga ik een top-live albums verzinnen.

Mssr Renard
Top 10 songs;

1. Thick as a Brick
2. Wond'ring Aloud
3. Baker Street Muse
4. Requiem
5. Living in the Past
6. Budapest
7. Dot Com
8. With You There To Help Me
9. Sossity
10. Aqualung.

Misschien eens een keer wat langer voor zitten, en een elektrische- en akoestische toptien samen stellen.

CD's/LP's uiteindelijk This Was t/m Under Wraps compleet, plus het livealbum en die dubbelverzamelelpee. De reguliere discografie dus. Van wat daarna komt alleen The Zealot Gene (en zelfs nog live gezien in Enschede). Songs from the Wood is mijn favoriete album en Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die! het minste.

Mssr Renard
Mijn collectie is wel flink, maar alleen op vinyl, dus er ontbreekt nogal wat:

- Catfish Rising
- Roots and Branches
- J Tull dot Com
- Christmas Album
- TAAB 2

Ik heb ook bijna alle verzamelplaten, mits er nieuw materiaal op staat.

van Ian ontbreekt nog:

- Walk into Light
- Twelve Divinities
- Secret Language of Birds
- Rupi's Dance

Ik heb nog twee lp's van Blodwyn Pig, maar ik moet nog de platen van

- Mick Abrahams
- Wild Turkey
- Fat Mattress
en eventueel
- Martin Barre (maar die spaar ik nu digitaal via Bandcamp)

Ik koop geen cd"s, dus of digitaal of op lp, maar het liefste op lp.

Mijn favroieten blijven: Thick as a Brick, Minstrel in the Gallery, Benefit, Stand Up en Stormwatch.
Mijn minst favorieten: A en Under Wraps.

Het zou fantastusch zijn als die Ian-soloplaten op vinyl zouden verschijnen, evenals Jtulldotcom, Catfish Rising en Roots and Branches.

Mssr Renard schreef:
van Ian ontbreekt nog:

- Walk into Light

Die kan ik je wel opsturen. Toevallig twee weken geleden gekocht voor 3,50 en om het nog wat te laten lijken Wildest Dreams van Saga voor 2,50 erbij, die ik de vorige keer in dat zaakje had laten liggen. Saga was een verademing in vergelijking met Ian Anderson. Saga is gewoon wat AOR met een vleugje prog waar dat begon als prog met een vleugje AOR grofweg gezien. Niets mis mee. Anderson daarentegen heb ik 3x gedraaid en na het openingsnummer heb je het ook wel gehad en eind van de plaat vraag ik me af waar ik nou eigenlijk naar geluisterd heb, zo oninteressant. Dat is met die toetsenist van Under Wraps die wèl voor zijn credits opkwam. Die LP zat nog in folie met daarop een sticker van Zinnebeeld Groningen 9,95 aanbieding (in guldens). Wel iets waar je echt totaal niet aan denkt bij het losjes doorsneupen van tweedehands bakken, ik niet tenminste. Er zit een ponsgaatje in de linker bovenhoek wat m.i. duidt op aanbieding- en restpartijen.

Mssr Renard
B.Robertson schreef:
(quote)

Die kan ik je wel opsturen.

Daar moeten we het dan na mijn vakantie eens over hebben.

In mijn eerste fase lp's sparen (tussen mijn 14e en 21e) had ik hem wel, en ik vond hem slecht. Nu wil ik graag mijn collectie compleet.

Ik doe trouwens toevallig allerhande hardrock en progrock weg, waarvan ik weet dat ik het echt niet meer zo leuk vind. Misschien kunnen we iets ruilen.

Oude Saga is altijd wel gaaf. Ook al staat het nagenoeg haaks op mijn tegenwoordige smaak. Oude liefde roest niet.

Dat is wel goed. We deden het eerder met Annihilator vs. Triumph + Buggles.

Mssr Renard
Tull mooiste hoezen top10:

1. Stand Up
https://www.musicmeter.nl/images/cover/19000/19879.jpg

2. Thick as a Brick
https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14683.jpg

3. Aqualung
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4375.jpg

4. This Was
https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20117.jpg

5. Songs from the Wood
https://www.musicmeter.nl/images/cover/20000/20460.jpg?cb=1503587231

6. Living in the Past
7. Broadsword and the Beast
8. A Passion Play
9. Benefit
10. String Quartets

Duidelijk dat hun mooiste (en meest speelse) hoezen in hun beginperiode werden gemaakt.

Mssr Renard
Top10 lange songs:

1. Thick as a Brick
2. Baker Street Muse
3. Budapest
4. Minstrel in the Gallery
5. Dark Ages
6. Pibroch Cap in the Hand
7. Heavy Horses
8. Critique Oblique
9. Flying Dutchman
10. A Passion Play

Mssr Renard
Top10 titelsongs:

1. Thick as a Brick
2. Aqualung
3. Living in the Past (non-album single, de verzamelplaat waar deze op kwam heet Living in the Past)
4. Dot Com
5. Minstrel in the Gallery
6. Songs from the Wood
7. Heavy Horses
8. Roots to Branches
9. Rock Island
10. The Zealot Gene

Gast
geplaatst: vandaag om 23:39 uur

geplaatst: vandaag om 23:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.