MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Beste Gitaarriff

zoeken in:
http://www.youtube.com/watch?v=GVsXrRiT0_I

lijkt me duidelijk

nee, zeker niet het beste maar er is iets met die riff die me altijd pakt. heerlijk nummer.
zoals al eerder gezegd, metallica heeft toch wel ontzettend veel kick-ass riffs gemaakt in hun vroegere werk.

verder ben ik het eigenlijk eens met alle nummers die gepost zijn.. denk dat zo'n 'discussie' best lang door kan gaan

Dat nummer is inderdaad heerlijk
Alhoewel de rest van het album er absoluut niet voor onderdoet

max en joep
M.Nieuweboer schreef:

Smoke on the Water is wel simple om te spelen, maar maakt een intelligent gebruik van syncopen (noten over de tel heen).

nou, poe poe...
intelligent hoor....

dan vind je dus I was made for Loving You, op bais van een vergellijkbaar simpel technisch detail zeker ook meteen al heel erg intelligent?

Beste riff van dit jaar: Death Angels Sonic Beatdown

Nu al? knap... al is 'ie inderdaad erg vet
maar Meshuggah's Comustion dan? die is be-hoor-lijk meesterlijk

LocoHermano
1. Black Sabbath - Supernaut
2. Black Sabbath - Into the Void
3. Black Sabbath - Sweet Leaf

Riffmeister Iommi....en dan de rest.

clutch
Inderdaad, Tony Lommi de riffmeister

Iron Man niet vergeten natuurlijk

Bobiej
Ook erg leuk om die live filmpjes van Black Sabbath te zien (van bijvoorbeeld van de reünie concerten uit 1996) - Ozzy die hier, hier, hier, hier en daar over het podium rondrent, emmer's water het publiek in smijt, I can't fucking hear you!.

En dan Tony Iommi die gedurende het hele concert misschien 2 meter verschoven is, stalen uitdrukking op z'n gezicht .

Maar het is wel een feit: Iommi is een meester in riffs.

Heb me nooit echt verdiept in Black Sabbath e.d.

Voor mij is de absolute riff-koning toch wel Gary Holt

Voor de echte riffmeesters neig ik eerder naar de (Technical) Death Metal-scene. Namen als Muhammed Suiçmez en Sami Raatikainen (Necrophagist), Jon Levasseur (Cryptopsy), Terrance Hobbs en Guy Marchais (Suffocation) en Erik Lindmark (Deeds of Flesh), ze hebben allemaal klasse riffs uit hun gitaar geslagen.
Om Mike Gilbert (Severed Savior) niet te vergeten, voor mij nog steeds de nummer 1 in (Death) Metalriffs.

Sir Spamalot (crew)
AC/DC: Overdose

Heerlijk zo'n discussie over gitaarriffs; men heeft het over basgitaarriffs (kan best hoor...), syncopen, gitaarriffs en Dire Straits (?)...... Dan mis ik toch één riffmaster; onze aller Keith. Ben al 40+ en er zijn betere gitaristen, maar als we het over gitaarriffs hebben dan hoort hij er toch zeker bij. Mensen, kom op....
Oh ja de topic is de beste gitaarriff, eens even kijken.....Voor nu is dat Happy van Keith Richard (tijdens de opnamen waren er weinig andere Sones aanwezig. Ook de overdubs slide en bas komen van KR)

Keepvogel
My Own Summer (Shove It) - Deftones
Twenty Years - Placebo
Bliss - Muse
Debonair - The Afghan Whigs
Stay Together For The Kids - Blink 182

Hoewel ik niet weet of je het een riff kan noemen: Be Quiet And Drive (Far Away) - Deftones. Vind het in ieder geval een geniaal loopje.

De bassriff van Money - Pink Floyd

IT'S PARANOID
(COME ON EVERYBODY: GO CRAZY)

Paranoid van Black Sabbath dus.

Wat mij betreft is Rockin' in the free world van Neil Young het ultieme rocknummer. Dat is vooral te wijten aan de geweldige riff en de geweldige solo, heel dat nummer wordt gedragen door de gitaar (hoewel de meebrulfactor en de geweldige zang ook hun aandeel hebben, natuurlijk!)

Raekwon the chef
Wake Up Dead van Megadeth, wat een vette riffs zitten daarin zeg, ook in the Four Horsemen (metallica)

Ik blijf Layla geweldig vinden.

Pink Floyd - Comfortably Numb
Tangerine Dream - Quichotte Part II
Ash Ra Tempel - Echo Waves

WernerGSF
Led Zeppelin - Immigrant Song [How the West Was Won]

Black Sabbath - Iron Man vind 'k geweldig.

Sir Spamalot (crew)
Black Sabbath - Neon Knights: vettig en prettig!

Exodus - Piranha: nog vettiger en prettiger!

Slayer - Angel of Death: moordend!

Thin Lizzy - We Will Be Strong: subliem gitaarwerk. Een tip aan allen die weinig of niets van Thin Lizzy.

Raekwon the chef
Angel of Death blijft inderdaad wel één van de besten ooit ja,

Inderdaad, die riff is gewoon overheerlijk, en mijn nek reageert er spontaan op. Heel irritant als je net aan het genieten bent van dat overheerlijke pintje.

Verder vind ik (op dit moment ) dat Manowar er wel goede riffs kan uitgooien. Hierbij doel ik vooral op Kill With Power en Brothers of Metal.

- AC/DC - OVERDOSE (ook zalige cover door Exodus)
- Metallica - Whiplash
- Diamond Head - Am I Evil
- Dire Straits - Money For Nothing
- Aerosmith - Eat The Rich
- Guns N' Roses - Welcome To The Jungle
- Michael Jackson - Beat It (moet zeker een van de meest catchy riffs zijn ooit)

Sir Spamalot (crew)
Iron Maiden heeft ook enkele smakelijke riffs uitgebracht: de eerste die me te binnen schiet is Purgatory. En het bevat ook eens geweldige solo's van Dave.

Raekwon the chef
Hier nog meer formidabele riffs:

Megadeth - "Peace Sells"
Iron Maiden - "Phantom of the Opera"
Metallica - "Enter Sandman"
Slayer - "Dead Skin Mask"
Gwar - "War is all we know"
Judas Priest - "Deceiver"
Mercyful Fate - "The Oath"
Aya Hirano - "NEOPHILIA"
Suffocation - "Thrones of Blood"
Cannibal Corpse - "Decency Defied"
Cannibal Corpse - "Make them Suffer"

Sir Spamalot schreef:
Iron Maiden heeft ook enkele smakelijke riffs uitgebracht: de eerste die me te binnen schiet is Purgatory.

Inderdaad: ondergewaardeerd nummer en album !
Eigenlijk al het werk van Maiden met Di' Anno

Purgatory

En nog zo'n vergeten snelle: The final command van Slayer

Nog eentje van riffmeister Iommi:

HEAVEN AND HELL
(afbeelding)

(Hier met Rob Halford die moest inspringen voor DIO, die die gig niet kon)

Gast
geplaatst: vandaag om 21:36 uur

geplaatst: vandaag om 21:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.