MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Postrock

zoeken in:
Had topic geopend bij artiesten maar zal dus beter bij 'genre' passen! Weet niet of het genre al voorbijgestreefd is, voor mij niet, maar het zou leuk zijn om suggesties en ervaringen uit te wisselen in dit genre.

lambf
Neurosis ,Isis en Cult of Luna ken ik, verder niet.( of er moet meer onder post-rock vallen)

Een problematisch "genre", wat mij betreft. Typisch een genre waar iedereen een eigen definitie voor heeft, waardoor het een veel te brede vergaarbak van van alles is geworden. En bands die ik zelf tot dé archetypische postrockbands reken, bands zoals Mogwai, Explosions In The Sky, Mono en Sigur Ros kunnen me nauwelijks nog boeien of hebben me nooit weten te boeien.

ik ken alleen volgende groepen als we over postrock spreken:

mogwai, explosions in the sky, mono, godspeed you black emperor!, 65days of static, red sparowes, sickoakes

Wikipedia heeft een verhelderend stuk over postrock, en ook een lijstje bands.

Ik luister(de) wel veel dingen die als post-rock gelabeld werden, maar voor het grootste deel is mijn interesse er niet zo meer... Hoewel enkele van die dingen dieik door de term post-rock heb ontdekt erg goed zijn (o.a. Slint, Bark Psychosis)

Nu maakt het genre-label me niet zoveel meer uit, de meeste dingen die ik erdoor heb gevonden zijn me toch een beetje gaan vervelen, doordat er nog al veel herhaling in het genre zit.

Gewoon niet teveel aan het genre hechten is mijn tip dus, en gewoon bij bepaalde bands vragen wat er bijvoorbeeld op lijkt.

Wat er precies onder de term verstaan wordt is iets abstracts geloof ik wat ik ook nog niet begrijp

In Genres > Rock > Post Perikelen.:

Ik ben de laate tijd helemaal weg van de post Niet die post die je via de brievenbus krijgt, maar de post in de rock. Nu heb ik (al een tijd) kennis gemaakt met:

Godspeed You! Black Emperor
Slint
Explosions In The Sky
Sigur Ros
Mogwai
Tortoise
Set Fire To Flames
Do Make Say Think
Mum
M83

En nog meer bands van Godspeed's Constellation label.

Net ontdekte ik via de last.fm player nog meer goeds: 65daysofstatic. Klonk echt mooi.

Laat dit onderwerp dienen om elkaar het begrip ' Post Rock' tot een mooier begrip te maken. Om elkaar bands aan te raden en er over te discussiëren.

Parabola
Hier nog een liefhebber van dit genre. Zeer mooi rijtje in ieder geval al!

A Silver Mt. Zion en The Album Leaf zijn ook een absolute aanraders

Mojo Pin
Als je zulke muziek via bol.com besteld dan is er pas écht sprake van post-rock.

Nee, dat is perpostpostrock

Parabola schreef:
Hier nog een liefhebber van dit genre. Zeer mooi rijtje in ieder geval al!

A Silver Mt. Zion en The Album Leaf zijn ook een absolute aanraders

Die eerste was ik vergeten op te noemen. Bedankt voor die tweede.

Oke ik heb hier nog een lijst:

65daysofstatic
mono
red sparrows
saxon shore
upcdowncleftcrightcabc+start
day for airstrikes
Ef
Laura
Shora
Souls Viberating in the universe
subtract by two
tha autumn project
the lights from here
the sea, like lead
the timeout drawer
these monsters
thisquietarmy
let airplanes circle overhead
below the sea
port royal
this will destroy you
dirty three
esmerine
foxhole
detwiije

Als Talk Talk ook onder de noemer postrock valt, vind ik het best wel een leuk genre! Het album Laughing Stock van Talk Talk is een klassieker. Volgens mij is het met postrock allemaal begonnen met het voorlaatste album van Talk Talk.

Waw, KampF, als ik uw lijstje bekijk heb ik nog een heleboel te ontdekken!

Even een persoonlijke boekhouding wat betreft mijn 'post-rock project'

Godspeed You! Black Emperor (Top Band)
Slint (Top Band)
Explosions In The Sky (Top Band)
Sigur Ros (Top Band)
Mogwai (Top Band)
A Silver Mt Zion (Top Band)

Tortoise (moet nog wat vaker luisteren, Djed is masterlijk)
Set Fire To Flames (redelijk)
Do Make Say Think (redelijk)
Mum (redelijk)
M83 (goed gekeurd)
We Vs. Death (zeer goed, Nederlands, binnenkort optreden!)

65daysofstatic (geluisterd, goed gekeurd)
Mono (geluisterd, goed gekeurd)
Red Sparrows (geluisterd, goed gekeurd)
Saxon shore (geluisterd, goed gekeurd)
Upcdowncleftcrightcabc+start (geluisterd, goed gekeurd)
Day For Airstrikes (geluisterd, goed gekeurd)
Ef
Laura
Shora
Souls Viberating in the universe
Subtract By Two
The Autumn Project
The Lights From Here
The Sea, Like lead
The Timeout Drawer
These Monsters
Thisquietarmy
Let Airplanes Circle Overhead
Below The Sea
Port Royal
This will destroy you (geluisterd, goed gekeurd)
Dirty Three
Esmerine
Foxhole (geluisterd, goed gekeurd)
Detwiije
The Album Leaf

Nieuw:

Grace Cathedral Park (geluisterd, goed gekeurd)

(15 nov 2006)

KampF schreef:

Grace Cathedral Park (geluisterd, goed gekeurd)

Sietse
Veel mager spul tussen enkele hele goede bands.

top bands voor mij:
tarentel
tortoise
sigur ros
gybe
subarchanoid space (al hebben die ook heel wat andere dingen gedaan)
karate
bark psychosis
mogwai

noemenswaardig zijn enkele albums van Red Sparrowes, Explosions in the Sky en nog wel wat andere dingen.

Wat van mij echt niet hoeft
Mono
Magyar Posse
65daysofstatic
Laatste 2 albums Explosions in the Sky
Ef
Below the sea

tjiens, ik vind 65 en eits nu wel eens fantastisch

explosions in the sky op 26/02/2007 in AB! Mijn kaartje is al binnen.

Sickoakes
OM
Don Caballero

Vooral de laatste is een stuk avontuurlijker dan de gemiddelde post-rockband.

HammerHead schreef:
Sickoakes
OM
Don Caballero

Vooral de laatste is een stuk avontuurlijker dan de gemiddelde post-rockband.

Vooral de laatste is werkelijk geniaal!

als je van japanse postrock houdt kan ik Boris wel aanraden

Boris zou ik geen post-rock noemen, noise rock misschien.

DevendraBan
Don Caballero is meer math-rock. Maar ze zijn inderdaad ongelooflijk geflipt (lees: geniaal). Die actie en onrust knalt door de boxen.
Om het nu even te hebben over post-rock. Een toch wel knappe term. In het latijn betekent post, "na" en rock kennen jullie wel allemaal. Post-rock wordt soms ook wel omschreven als avant-garde. er wordt met de klassieke rockinstrumenten een vernieuwende aanpak aan rock gegeven met lange aanlopen die uitmonden in een geweldige climax. zo was de klassieke post-rock toch.
Mijn avontuur in post-rockland begon met Explosions in the Sky. Daarvoor had ik alreeds enkele dingen van Mogwai gehoord maar vond dat saai en langdradig. Ik dacht dat ik post-rock nooit goed zou vinden, mede door dat ik dacht dat al die dingen op elkaar leken en ik die namen nooit zou onthouden. Gelukkig is daar verandering in gekomen! Ik probeerde EitS eens uit want dezen stonden in iemand zijn lijst op last.fm en had een goede smaak, dus EitS zou ook wel goed zijn. En nadat ik 2 of 3 liedjes van hen gehoord had, had ik weer hetzelfde probleem als bij Mogwai. Saai en langdradig. Soit, ze stonden toch op mijn mp3-speler en toen ik, met ik weet niet meer wat, op 2-daagse ging, had ik die mp3-speler bij en besloot ik EitS nog eens uit te proberen. En op slag werd ik verliefd op Look into the Air van hun eerste CD, How Strange Innocence. Ik heb die track in dat weekend zeker 50 keer gespeeld. Eénmaal thuisgekomen heb ik heel hun oeuvre uitgeprobeerd. Daarna similar artists op last.fm eens bekeken en bam! ik was vertrokken.
Nu behoren tot mijn favoriete post-rock bands:
Explosions in the Sky
Mogwai (vooral Young Team)
Godspeed You! Black Emperor
A Silver mt. zion
Mono
World's End Girlfirend
65daysofstatic
Do Make Say Think
Tortoise
Rachel's
Red Sparowes
....
Post-rock is mijn insziens ook zeer handig om je grenzen te verruimen. Ik luister nu ook naar het zwaardere werk (Doom/Drone, sunnO))) en Boris...) en lichter werk (ambient/minimalisme: Max richter, Steve Reich, Philip Glass...)

Omayyad
DevendraBan schreef:
Post-rock wordt somas ook wel omschreven als avant-garde. Er wordt met de klassieke rockinstrumenten een vernieuwende aanpak aan rock gegeven met lange aanlopen die uitmonden in een geweldige climax. zo was de klassieke post-rock toch.

Goh... dit doet verdacht veel denken aan een ander genre dat eind jaren zestig, begin jaren zeventig tot bloei kwam.

DevendraBan
Wie zegt dat dat geen embryonale fase van het post-rock kan zijn. Ik denk eigenlijk van wel.

Omayyad
DevendraBan schreef:
Wie zegt dat dat geen embryonale fase van het post-rock kan zijn. Ik denk eigenlijk van wel.

Ik zou progressieve rock geen embryonale fase van postrock willen noemen, want dat is het genre waar ik op doelde.

Tomàn en Motek, kun je deze 2 belgische bands ook in het genre postrock onderverdelen?

DevendraBan
Omayyad schreef:
(quote)

Ik zou progressieve rock geen embryonale fase van postrock willen noemen, want dat is het genre waar ik op doelde.

Dat had ik wel door. Maar ik vind dat er toch wel invloeden van prog. Rock in post-rock zitten. Alleszins meer dan van hip-hop.

Ik heb tomàn toch onder post-rock staan, ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:24 uur

geplaatst: vandaag om 06:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.