MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Postrock

zoeken in:
Dat duidt dan volgens mij eerder aan dat postrock een kind is van prog. Of volgens mij doodgewoon een subgenre zoals er velen zijn van prog

DevendraBan
Okay dan. Ik dacht dat er toch wel een beetje prog. rock in post-rock zat, maar als jullie zeggen van niet...
Ik ken vrij weinig van Progressive Rock maar meer van Post-Rock.

Omayyad
DevendraBan schreef:
Okay dan. Ik dacht dat er toch wel een beetje prog. rock in post-rock zat, maar als jullie zeggen van niet...
Ik ken vrij weinig van Progressive Rock maar meer van Post-Rock.

Ik ben van mening dat er aardig wat overeenkomsten zijn tussen de progressieve rock van weleer en de postrock van nu. Veel postrockbands maken immers gebruik van eenzelfde benadering als de klassieke progrockbands, dus ja er zit mijns inziens zeker wat progressieve rockinvloeden in postrock.
Ik zou echter niet zo ver willen gaan dat postrock een subgenre van progressieve rock is, want daarvoor haalt het genre zijn invloeden teveel uit andere bronnen. Bovendien schrikt dat weer mensen af door te verklaren dat postrock min of meer een voortzetting van de progressieve rock uit de jaren zeventig is...

DevendraBan
Omayyad schreef:
(quote)

Ik ben van mening dat er aardig wat overeenkomsten zijn tussen de progressieve rock van weleer en de postrock van nu. Veel postrockbands maken immers gebruik van eenzelfde benadering als de klassieke progrockbands, dus ja er zit mijns inziens zeker wat progressieve rockinvloeden in postrock.

Dat is wat ik bedoelde.

Ik hoor en ervaar zeer duidelijke verschillen tussen Post en Prog. Bij prog denk ik aan porcupine tree, riverside, opeth, dream theater(alhoewel dat meer richting de prog metal gaat). Bij Post denk ik aan de genoemde bands eerder in dit onderwerp. Post heeft veel ambient/electro invloeden en klinkt wat 'luchtiger' atmosferisch, minder 'bombastisch' dan prog rock. Bij de prog heb ik ook altijd te maken met ingewikkeld snerpende gitaarsolo's / drumwerk. Prog varieert meer dan dat het je oor in 'glijdt' als bij Post Rock.

Het is wat moeilijk uit te leggen, maar als je luistert hoor je de verschillen maar al te duidelijk.

Mooie Quote:

[MusclesFromBrussels] tuurlijk zal er wel verwantschap zijn, maar de verschillen zijn toch wel heel cruciaal als m'n smaak zo polariseert

Dat bewijst voornamelijk dat je een beperkt inzicht in de prog hebt. De bands die jij noemt vind ik er persoonlijk ook ver vanaf staan. Maar als je naar andere bands gaat kijken als Guapo, Zaar, Present, Art Zoyd, zelfs Univers Zero, Nebelnest , ... & nog veel meer vind ik dat je veel meer gelijkenissen ziet tussen de genres. Komt erbij dat de door mij genoemde bands ook in bijna niets op de door jou genoemde voorbeelden lijken. Maar ze wel duidelijk prog zijn (voor mij zelfs progger dan pakweg Riverside (das nu niet zo moeilijk natuurlijk).

Hetgeen ik wil zeggen is dat niet elke prog met post vergelijkbaar is, daarin geef ik je gelijk. Wat betreft dan de bands die ik noem, die overigens samen te vatten zijn onder het genre RIO/Avant-Prog, zijn ze wel degelijk ergens verwant. Nu wil ik ook wel meegeven dat ik post nu ook niet zo luchtig vind & dat ingewikkeld snerpende gitaarsolo's eigenlijk vooral een kenmerk van Dream Theater is en helemaal niet zoveel voorkomt. Zeker niet in het genre dat ik bedoel (het aan post verwante genre).

Ok. Goede post
Ik geef je gelijk. Ik ken inderdaad niet zo veel prog bands als jij. Maar het blijft een feit dat iedereen bepaalde ideeen heeft over het verschil tussen post en prog. Subjectief gezien. De kunst is om het van subjectief naar intersubjectief te brengen. En wauw, dat kan hier, ook al lijkt het niet zo gemakkelijk.

JonnieBrasco
Mijn persoonlijke associatie met bands die onder de noemer post-rock vallen, is dat het muziek is die je in oorlogstijd of rampentijd kan plaatsen. Een afwisseling van explosies, avontuur, climaxen, geweld, onheil, marcherende drummetjes, angst, dapperheid, woede maar aan de andere kant ook van rust, moed, schoonheid v/d natuur, ingetogenheid, kleur, vredigheid, controle. Bij postrock gaat het verder ook om het geheel, om de samenwerking tussen alle componenten. Het gaat om het resultaat van alle onderdelen, om de samenspanning en het samen loslaten van krachten. Niet om het excelleren van afzonderlijke instrumenten, zoals bij prog-rock. Prog-rock laat me tamelijk koud. Ruim 90 jaar geleden was ik soldaat, wellicht mede daardoor mijn grote voorkeur voor postrock boven progrock.

Omayyad
Ik ben het met een groot deel van jouw beschrijving eens, maar

JonnieBrasco schreef:
Niet om het excelleren van afzonderlijke instrumenten, zoals bij prog-rock. Prog-rock laat me tamelijk koud.

vind het jammer dat je een tamelijk achterhaald cliché over progressieve rock gebruikt. Het is maar een kleine fractie van de progrockbands die zich voornamelijk met het ¨het excelleren van afzonderlijke instrumenten¨ bezig houdt.

JonnieBrasco
Dan heb ik, net als KampF, misschien ook net naar de verkeerde (of the prototyperige) progrock bands geluisterd. (Rush, Porcupine Tree, Riverside, Dream Theatre e.d.)

Omayyad
JonnieBrasco schreef:
Dan heb ik, net als KampF, misschien ook net naar de verkeerde (of the prototyperige) progrock bands geluisterd. (Rush, Porcupine Tree, Riverside, Dream Theatre e.d.)

Van die bands die je hier noemt, zou ik enkel Dream Theater willen ´brandmerken´ als zijnde een band die technische bekwaamheid boven muzikaliteit prefereert. De andere bands zijn stuk voor stuk voorbeelden van muzikanten die hun vaardigheden in dienst van de compositie stellen. Zeker een band als Porcupine Tree staat nu niet echt bekend om zijn hoogtechnische vakmanschap, maar meer om het muzikale vermogen van Steven Wilson.

JonnieBrasco
Als ik bijv. naar Rush - Moving Pictures luister (een rasechte prog-plaat?), i.i.g. een erg goed album, dan geniet ik toch met name van de individualiteit van alle drie heren, en niet zozeer van een goed geheel. Bij post-rock is het precies andersom in mijn beleving.
Porcupine Tree is inderdaad geen goed voorbeeld van dat individualisme.

Omayyad
JonnieBrasco schreef:
Als ik bijv. naar Rush - Moving Pictures luister (een rasechte prog-plaat?), i.i.g. een erg goed album, dan geniet ik toch met name van de individualiteit van alle drie heren, en niet zozeer van een goed geheel.

Dat heb ik bij die plaat dus niet. Ondanks dat de heren zeker technisch zeer bekwaam zijn, heb ik bij die plaat nooit het gevoel dat ik naar ´muzikantenmuziek´ aan het luisteren ben. Dan denk ik bij Rush eerder aan La Villa Strangiato op ¨Hemispheres¨. Als ik naar ¨Counterparts¨ luister heb ik al helemaal niet het idee dat ik naar drie vakbekwame mensen zit te luisteren. Rush is voor mij dan ook typisch zo´n band die het belang van de compositie boven alles zet. En dus een goed geheel boven dat van de muzikanten zelf.

JonnieBrasco schreef:
Mijn persoonlijke associatie met bands die onder de noemer post-rock vallen, is dat het muziek is die je in oorlogstijd of rampentijd kan plaatsen. Een afwisseling van explosies, avontuur, climaxen, geweld, onheil, marcherende drummetjes, angst, dapperheid, woede maar aan de andere kant ook van rust, moed, schoonheid v/d natuur, ingetogenheid, kleur, vredigheid, controle. Bij postrock gaat het verder ook om het geheel, om de samenwerking tussen alle componenten. Het gaat om het resultaat van alle onderdelen, om de samenspanning en het samen loslaten van krachten.

Mooie omschrijving hoor!

DevendraBan
Het is hier stil rond het beste genre op deze aardbol.
Ik was wel eens geïnteresseerd in jullie top 10 Post-Rock platen. Of top 7 als je er maar zeven kent.
1) Godspeed You! Black Empereror - F# A# ∞
2) Mogwai - Young Team
3) Explosions in the Sky - How Strange, Innocence
4) Godspeed You Black Emperor! - Lift Yr. Skinny Fists Like Antennas to Heaven
5) The Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band - Born into Trouble as the Sparks Fly Upward
6) Tortoise - Millions Now Living Will Never Die
7) Slint - Spiderland
8 ) Dirty Three - Ocean Songs (voor zoverre het Post-Rock is, wordt er toch vaak in ingedeeld)
9) Do Make Say Think - & Yet & Yet
10) Rachel's - Systems/Layers

Net niet, maar zouden er eigenlijk in moeten: Mono - Under the Pipal Tree; World's End Girlfriend - The Lie Lay Land; efterklang - Trippe; Yndi Halda - Enjoy Eternal Bliss

Ik zal ook maar eens een poging wagen, mijn kennis over post-rock reikt wel niet zo ver, omdat ik het nog niet zo heel lang geleden ontdekt heb.

1. Talk Talk - Spirit of Eden (1988)
2. Godspeed You Black Emperor! - Lift Yr. Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)
3. Sigur Rós - () (2002)
4. Explosions in the Sky - Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever (2001)
5. Meanwhile, Back In Communist Russia - My Elixer, My Poison (2003)
6. Red Sparowes - Every Red Heart Shines Towards The Sun (2006)
7. Talk Talk - Laughing Stock (1991)
8. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)
9. Mogwai - Mr. Beast (2006)
Meer albums ken ik niet.

Zelf vind ik dit ook beste genre, en dit is voor het ogenblik mijn top 10:
1. 65daysofstatic : the fall of math
2. Mogwai : young team
3. Explosions in the sky : those who tell the true...
4. Mono : under the pipal tree
5. 65daysofstatic : one time for all time
6. Explosions in the sky : the earth is not a cold dead place
7. Mogwai : ten rapid
8. Red Sparowes : at the soundless down
9. Explosions in the sky : how strange, innocence
10. Mogwai : Mr. Beast

ok, m'n top 10 bestaat dan ook maar uit een beperkt aantal groepen, maar groepen als Godspeed... e.a. moet ik nog allemaal leren kennen

JonnieBrasco
1. Explosions in the Sky - Those Who Tell the Truth...
2. Bark Psychosis - Hex
3. Mogwai - Young Team
4. Godspeed You Black Emperor! - F#A#infinity
5. Destroyalldreamers - A Coeur Léger Sommeil Sanglant
6. Laura - Mapping Your Dreams
7. Talk Talk - Spirit of Eden
8. Red Sparowes - At the Soundless Dawn
9. God Is an Astronaut - All Is Violent, All Is Bright
10. The For Carnation - The For Carnation

Moeilijk afbakenen, en moeilijk en kiezen... (Yo La Tengo, Stereolab, Tortoise-TNT postrock?)

JonnieBrasco schreef:
Moeilijk afbakenen, en moeilijk en kiezen... (Yo La Tengo, Stereolab, Tortoise-TNT postrock?)

Absoluut niet - absoluut niet - grensgeval.

1) Godspeed You! Black Empereror - F# A# ∞
2) Explosions in the Sky - Those Who Tell the Truth...
3) Set Fire to Flames - Signs Reign Rebuilder
4) Bark Psychosis - Hex
5) Sophia - Technology Won't Save Us
6) Mogwai - Young Team
7) A Silver Mt. Zion - He Has Left Us Alone, But...
8 ) Slint - Spiderland
9) Sigur Rós - Ágætis Byrjun
10) Red Sparowes - Every Red Heart Shines Toward the Red Sun

Van wat ik tot nu toe ken (vrij breed getrokken):

1. Godspeed You Black Emperor! - F#A# Infinity
2. Sigur Ros - Agaetis Byrjun
3. Labradford - Labradford
4. Slint - Spiderland
5. Rachel's - Handwriting
6. Godspeed You Black Emperor! - Slow Riot for New Zero Kanada
7. Rachel's - Systems/Layers
8. Talk Talk - Laughing Stock
9. A Silver Mt. Zion - He Has Left Us Alone, But Shafts of Light Sometimes Grace the Corner of Our Rooms...
10. Tortoise - Millions Now Living Will Never Die

Even een update van mijn 'post-rock luister project'..
Ik sta nog altijd open voor meer!

Godspeed You! Black Emperor
Slint
Explosions In The Sky
Sigur Ros
Mogwai
A Silver Mt Zion
Tortoise
Set Fire To Flames
Do Make Say Think
Mum
M83
We Vs. Death
65daysofstatic
Mono
Red Sparowes
Saxon Shore
Bark Psychosis
Up c down c left c right c abc+start
Day For Airstrikes
Ef
Laura
Shora
Souls Viberating in the universe
Subtract By Two
The Autumn Project
The Lights From Here
The Sea, Like lead
The Timeout Drawer
These Monsters
Thisquietarmy
Let Airplanes Circle Overhead
Below The Sea
Port Royal
This will destroy you
Dirty Three
Esmerine
Foxhole
Detwiije
The Album Leaf
Grace Cathedral Park
Tarentel
Don Caballero
Dirty Three
Caspain
Yndi Halda
The Samuel Jackson Five
Meanwhile, Back in Communist Russia...
Continental

Audiotransparent ?

DevendraBan
In navolging van KampF
Mijn tot nu toe ontdekte post-rock bands:

65daysofstatic
A Silver Mt. Zion
Aereogramme
Bark Psychosis
Battles
Because of Ghosts
Berg Sans Nipple
Bright Red Paper
Cougar
de portables
Dirty Three
Do Make Say Think
Don Caballero
Ef
Efterklang
Exhaust
Explosions in the Sky
Fly Pan Am
God Is An Astronaut
Grails
Gregor Samsa
Hangedup
Hood
Hrsta
Karate
Labradford
Laura
Logh
Loss of a Child
Magyar Posse
Meanwhile, Back In Communist Russia...
Mogwai
Mono
múm
Rachel's
Red Sparowes
September Malevolence
Set Fire to Flames
Sickoakes
Sigur Rós
Slint
Sparrows Swarm and Sing
Subtract by Two
Tarentel
The Album Leaf
The Evpatoria Report
The Samuel Jackon Five
This Is Your Captain Speaking
This Will Destroy You
Time.Space.Repeat
Tortoise
Tracer AMC
tomàn
Transit
Up-C Down-C Left-C Right-C ABC + Start
World's End Girlfriend
Yndi Halda

Geweldig, met jou kan ik praten!!
Bedankt voor je lijst
Ik heb nu net het nieuwe Exposions album..

*edit* HA, ik zie dat je mijn topneighbour bent op last.fm, zal wel niet toevallig zijn.

JonnieBrasco
Edski schreef:
Audiotransparent ?

Niet echt actief genoeg om onder postrock te vallen, is een typische slowcore band.

voltazy
DevendraBan schreef:
In navolging van KampF
Mijn tot nu toe ontdekte post-rock bands:

65daysofstatic
A Silver Mt. Zion
Aereogramme
Bark Psychosis
Battles
Because of Ghosts
Berg Sans Nipple
Bright Red Paper
Cougar
de portables
Dirty Three
Do Make Say Think
Don Caballero
Ef
Efterklang
Exhaust
Explosions in the Sky
Fly Pan Am
God Is An Astronaut
Grails
Gregor Samsa
Hangedup
Hood
Hrsta
Karate
Labradford
Laura
Logh
Loss of a Child
Magyar Posse
Meanwhile, Back In Communist Russia...
Mogwai
Mono
múm
Rachel's
Red Sparowes
September Malevolence
Set Fire to Flames
Sickoakes
Sigur Rós
Slint
Sparrows Swarm and Sing
Subtract by Two
Tarentel
The Album Leaf
The Evpatoria Report
The Samuel Jackon Five
This Is Your Captain Speaking
This Will Destroy You
Time.Space.Repeat
Tortoise
Tracer AMC
tomàn
Transit
Up-C Down-C Left-C Right-C ABC + Start
World's End Girlfriend
Yndi Halda

handig op alfabet

zo`n band als isis en cult of luna waar vallen die onder

snarf349 schreef:
zo`n band als isis en cult of luna waar vallen die onder

Wordt wel post-metal genoemd.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:07 uur

geplaatst: vandaag om 21:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.