MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Postrock

zoeken in:
Ik weet niet of *shels nog steeds een eigen label hebben, maar deze band zat toentertijd op shelsmusic. Wel een aanrader.

*shels zit nog steeds op hun eigen label, het nieuwe album staat prominent op de website van het label.

Ik heb Sea of the Dying Dhow hier nog op cd liggen, erg goeie postrock vooral The Conference of the Birds is een mooi nummer.
Ik zal hun nieuwe album eens opzoeken.

Grails mijn favoriete band in dit genre, vind ze niet zo cliche als al die anderen en met veel meer spanning. Hun nieuwe album is echt te gek.

Asbestoscape - Seff titled (2007)

trebremmit schreef:
Ik weet niet of *shels nog steeds een eigen label hebben, maar deze band zat toentertijd op shelsmusic. Wel een aanrader.

(embed)

Schitterend album en schitterend optreden op dunkfestival dit jaar. En een fantastisch goed gesprek gehad met de celliste van de band en daarna ook alle andere leden ontmoet. Onvergetelijke avond met één van mijn favoriete bands.

*shels stond toch niet op dunk dit jaar?

jassn schreef:
*shels stond toch niet op dunk dit jaar?

Nee, The ascent of everest wel. Hopelijk *shels op de affiche in één van de volgende edities.

Post-rock is zeker niet dood, zoals wel eens beweerd wordt. Hoewel het genre naar mijn mening voor het overgrote deel is verworden tot één groot cliché, zijn er veel bands actief - waaronder heel veel Godspeed, Mogwai, EitS en Sigur Ros klonen - die ook nog eens albums uitbrengen.

Hieronder een kleine greep uit het aanbod - de wat betere:

The Seven Mile Journey begonnen hun set met dit nummer op dunkfestival 2010, een onvergetelijk moment voor mij. Wat een nummer!!

En weer een tip:

September Malevolence - Tomorrow We'll Wonder Where This Generation Gets Its Priorities From (2005 )

laten we meteen deze lijst eens posten... voor liefhebbers van doorsnee-postrock een must, voor anderen zit er her en der iets moois tussen (Apse, Bell Orchestre, Low Frequency in Stereo, Amiina)

The Silent Ballet | The Top 50 Instrumental Releases of 2005 - thesilentballet.com

en 2006:

The Silent Ballet | The Top 50 Instrumental Releases of 2006 - thesilentballet.com

2007:

The Silent Ballet | The Top 50 Releases of 2007 - thesilentballet.com

2008 (waar ontzettend random ineens Exploding Star Orchestra tussenstaat)

The Silent Ballet | The Top 50 Releases of 2008 - thesilentballet.com

2009:

The Silent Ballet | The Top 50 Releases of 2009 - thesilentballet.com

Dat is een mooie site, waar heel veel releases worden besproken. Waar moet je beginnen?

Nou voor het slapen gaan nog even aandacht voor de band Super Numeri:

Weer eens wat anders dan de eeuwige crescendo's met geluidsmuren.

Chameleon Day schreef:
Dat is een mooie site, waar heel veel releases worden besproken. Waar moet je beginnen?

Tja, vind het vrij moeilijk om je daar nu nog advies over te geven ...

Heb in 2005 het hele lijstje wel gedownload en geluisterd.. maar heb niet heel veel meer met het hele postrock-gebeuren, er zitten natuurlijk nog hele mooie dignen tussen, maar het wordt af en toe wel veel van hetzelfde... dus ben ik niet meer echt op de hoogte van al die bands..

Zelf luister ik nog graag naar de paar bekende namen (en dan vooral de eerdere albums)... en is Grails (hierboven ook al genoemd) een veelgenoemd alternatief dat nog iets unieks te bieden heeft in mijn ogen.

... in een van die topics werd ook Sickoakes genoemd, ook erg mooi, wel een beetje clichematig, maar dan met blazers, wat het toch een wat apart sfweertje geeft...

Daarnaast ben ik ook een groot fan van de laatste Mono... die met orkest... die door zijn overdosis bombast toch wel weer iets unieks heeft.

The Scientist schreef:
...maar het wordt af en toe wel veel van hetzelfde...

Dat vind ik ook. Zoals ik hiervoor al zei, blijft het merendeel van de bands maar vastzitten op het inmiddels uitgekauwde concept van Godspeed, EiTS, Mogwai etc: trage opbouw, langzaam van zacht naar een geluidsmuur, dan valt geluidsmuur plots weg, zacht gitaartje speelt door, dan weer naar geluidsmuur. Weinig boeiend.

...en is Grails (hierboven ook al genoemd) een veelgenoemd alternatief dat nog iets unieks te bieden heeft in mijn ogen.

Grails is idd een (relatieve) verademing, hoewel ik er zelf (nog) geen klik mee heb.

... in een van die topics werd ook Sickoakes genoemd, ook erg mooi, wel een beetje clichematig, maar dan met blazers, wat het toch een wat apart sfweertje geeft...

Sickoakes is idd ook een positieve uitzondering. Net zoals The Evpatoria Report, ook al zit die band erg op de lijn uitgezet door EiTS. Ik hou wel van viool/cello/blazers/piano e.d. in mijn post-rock.

Eerder postte ik hier al een clipje van de Amerikaanse 9-koppige band 'The Industries of the Blind', hier nu een link waar hun debuut EP 'Chapter One: Had we Known Better' (2011) kan worden beluisterd en - gratis of tegen een donatie - gedownload.

Aanrader!

Klinkt goed.
Heb hem overigens ook gelijk even hier toegevoegd.

chevy93 schreef:
Heb hem overigens ook gelijk even hier toegevoegd.

Dat heb ik vandaag ook gedaan. Kreeg ook al een reply; moest de hoes wat scherper zien te krijgen. Correctie ook reeds ingestuurd. Hij is van mij!

Industries of the Blind komt volgend jaar overigens met 'Chapter Two'; naar verluidt zal die release heel anders zijn dan deze; met een prominentere rol voor de strijkers. Meer richting Rachel's. Dat klinkt ook goed!

Wat flauw zeg.

De nieuwe Barn Owl komt eraan:

Hmmmm, dit is een draadje die ik even grondiger zal doorspitten.....September malevolence,
The Abbasi brothers en The seven mile journey bevallen me in ieder geval al prima.

Dit vind ik ook een meer dan prima band (nou ja, vooralsnog 2-mans formatie) uit Schotland, cd is 2 maandjes uit nu, Falloch - Where distant spirits remain. Je leest dingen als kruisbestuiving van Alcest en Agalloch met wat meer "poppy" vocaal werk, tegen emo aan. Ik heb niks tegen "poppy" en Agalloch ken ik al jaren, Alcest net ontdekt (geweldig), dus ja, deze plaat van Falloch staat nu ook in de kast, mooi werkje.

Snel dat Falloch maar eens gaan opzoeken. Dat klinkt echt geweldig!

Don Cappuccino schreef:

Snel dat Falloch maar eens gaan opzoeken. Dat klinkt echt geweldig!

Mooi !! Die plaat krijgt nog niet helemaal de aandacht die het verdient denk ik.

Nog eentje die me te binnen schiet....

Dinner auf Uranos. Duitse band, roots oorspronkelijk in de black metal, onder een andere naam, en nu komen ze met een plaat als dit.....nou ja, nu, hij is al een tijd uit eigenlijk. Lastig het beestje een naam te geven want er zit wel van alles in, maar ik zie op veel plekken dat men toch bij postrock uit komt. Prachtplaat ook trouwens, maar zoals altijd is dat een mening.

Line up voor het komende Dunk festival bijna compleet!!!!!!!!

- 65daysofstatic (UK)
- Omega Massif (DE)
- Beware Of Safety (US)
- Sky Architects (DK)
- Mosquito (BE)
- Alright The Captain (UK)
- Vessels (UK)
- The Allstar Project (PT)
- My Empty Phantom (US)
- Pelican (US)
- Kasan (DE)
- Lento (IT)
- If These Trees Could Talk (US)
- Terraformer (BE)
- Late Night Venture (DK)
- The Samuel Jackson Five (NO)
- Atlantis (NL)
- SleepMakesWaves (AUS)

Ik ben me de laatste tijd wat in het post-rock genre aan het verdiepen en ontdek steeds meer parels. Mijn interesse in het genre werd gewekt door de nieuwste plaat van een band die hier op musicmeter erg weinig bekendheid heeft: het Zweedse Moonlit Sailor. Persoonlijk vind ik hun muziek echt geweldig! Luister even het titelnummer van hun nieuwste plaat. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en als jullie bands kennen met een vergelijkbare sound: let me know!

Dit is wel zeer commerciële postrock, het ligt me niet echt. Gaat al meer de kant van instrumentale pop uit vind ik.

In Genres > Rock > New wave / post-punk / gothic aanraders:

Tijdje teug kennisgemaakt met 'The Best Pessimist'. Kan iemand mij vertellen in welk genre die past? Ik vind echt prachtig maar kom uit een heel andere muziekale hoek...

Luminal schreef:
Tijdje teug kennisgemaakt met 'The Best Pessimist'. Kan iemand mij vertellen in welk genre die past? Ik vind echt prachtig maar kom uit een heel andere muziekale hoek...

(embed)

Het lijkt mij nogal in de postrockhoek te zitten. Dat is over het algemeen instrumentale muziek (soms ook niet) die veel met hard/zachtverschillen en climaxen werkt. Als je dit mooi vindt, zou je eens wat van Godspeed You! Black Emperor of Explosions in the Sky kunnen proberen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:37 uur

geplaatst: vandaag om 12:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.