MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Death Metal

zoeken in:
Bobiej
De laatste tijd zit ik in een death metal bui, constant Bloodbath, Death, Obituary door mijn headphones mijn oren in, of gewoon keihard door de boxen de kamer in...

Dus wie weet voor mij nog een aantal albums, liefst een beetje old-skool, en liefst niet té extreem (zeikerd, liefst niet de extreme, extreme metal ), maar gewoon een lekker, smerige, brute death metal knaller?

Bij voorbaat dank!

De eerste twee platen van Morbid Angel
Left Hand Path van Entombed

Ik zit er verder ook niet zo meer in. Ik vind de eerste death metal nog lekker rauw en energiek in ieder geval, wat ik de laatste tijd wel eens zie of hoor werkt vrijwel alleen maar op mijn lachspieren.

Morbid Angel (1ste 2)
Entombed (1ste 3)
Nile (alles)
At the Gates (Slaughter of the Soul)
Suffocation (Effigy of the Forgotten, Pierced from Within)
Kataklysm (Epic, Serenity in Fire)
Pestilence (Testimonyof the Ancients en Spheres)

max en joep
Probeer Bolt Thrower eens.

Erg goede tips Hier nog een paar:

Dismember (Like an Everflowing Stream en Death Metal)
Cannibal Corpse (The Bleeding, The Wretched Spawn)
Dying Fetus (Destroy the Opposition)

edit:
Hypocrisy (Virus, Osculum Obscenum)
Bloodbath (Resurrection Through Carnage)
Vader (The Ultimate Incantation, Litany)

lambf
Disavowed (Perceptive Deception)
Infected Magnility (The Malignity Born from Despair)
Skinless (Trample The Weak, Hurdle The Dead; From Sacrifice to Survival)
Necrophagist (Epitaph)

Even kijken:

Absorbed - Visions in Bloodred
Erg Old School, klinkt nogal Obituary-achtig.

Bolt Thrower - ...For Victory

Is hier al aangeraden, en terecht, want iedere Death Metalfan moet BT ergens kunnen waarderen.

Cattle Decapitation - Karma.Bloody.Karma
Het eerdere werk van deze band was goregrind, maar op dat album is het technisch getinte death metal, met heerlijke droge grunt.

Cryptopsy - None So Vile
De Death Metal-oerplaat. Veranderde toen de hele scène. Heel bruut, maar niet te extreem in de "muur van geluid"-zin.

Dawn of Demise - Hate Takes It Form
Band met een eigen geluid, gaat van Aborted naar nog bruter, maar er zit ook de nodige groove in, en lekkere solo'tjes.

Decapitated - Nihility
Kan zeer saai klinken, omdat het imo wat de nodige kracht mist, maar wel erg lekker plaatje, ook zeer technisch.

Konkhra - Sexual Affective Disorder
Donker en groovet als een tiet. Als die Konkhra je niet bevalt, probeer dan Weed Out The Weak, heel anders.

Fleshmould - The Lazarus Breed
Veel te ongekende band uit België. Zeer sfeervol.

Gorefest - Rise to Ruin
Gorefest moet er ook bij als fan van de oudere school death.

Impaled - Death After Life
Let maar niet op de veel te vuile hoezen van Impaled, de muziek klinkt heel anders dan je zou verwachten. Met heel lekkere groove, diepe grunts afgewisseld met meer hardcore-achtige schreeuwen.

Jungle Rot - Dead And Buried
Enorm groovy, beetje een underground - Six Feet Under.

Ordeal - Atrocities
Pure Old School, uit ons eigen landje.

Paths of Possession - Promises In Blood
Andere band van George Fischer, die gevoelige jongen die de zang op de latere Cannibal Corpse-albums verzorgd. Veel melodieuzer dan zijn hoofdband.

Scar Symmetry - Symmetric In Design
Een wat vreemde eend in de bijt. Death Metal vermengd met Power Metal, met een zanger die kan grunten alsof hij een stuk (vuil) zeep in zijn darmen heeft zitten, maar ook weer heel mooi, soms over the top, clean kan zingen.

Six Feet Under - Haunted en 13
Hier moet ik niet al te veel uitleg meer bij geven. Barnes zijn band na zijn CC-periode.

Soils of Fate - Crime Syndicate
Erg puur. Groovy, diepe grunts, maar geen verdere speciale dingen. Kan heel saai overkomen, ik geniet er met volle teugen van

Suffocation - Suffocation
De meeste mensen zouden een Effigy of the Forgotten aanraden, maar deze is toegankelijker, vooral door de productie. (Kan ook niet anders, 15 jaar verder)

Vader - The Art of War
Deze papa mag je echt niet missen. De beste EP die ik ooit gehoord heb, het lijkt een echt verhaal. Lekkere "gewone" Death Metal.

Nile - Ithyphallic
Tjah, Nile's beste, minder geblast dan de voorgangers, wel weer veel sfeer, en soms wat tragere nummers.

En misschien is dit ook wat voor jou, de Technical Death Metal, nog strakker dan de leren broeken van de mannen van Dragonforce, maar toch o zo heerlijk:

Decrepit Birth - Diminishing Between Worlds
Deeds of Flesh - Reduced To Ashes
Inherit Disease - Procreating An Apocalypse
Severed Savior - Brutality Is Law
Necrophagist - Epitaph (is al genoemd, maar toch)

Hopelijk kun je er wat mee

EDIT:
En dan nu de extre... nee, laat maar

Nederlandse death metal trots: Sinister. Vooral de laatste (Afterburner) is een prachtplaat. Gewoon death metal pur sang.

max en joep
ik zou vooral werk van Sinister proberen uit de tijd dat zanger Mike er nog bij zat.

Na zijn vertrek is Sinister nooit meer ECHT Sinister geweest.
Dat hele bijzondere, diabolische dat hen net anders dan alle anderebn maakte, was er daarna wel af.

Bobiej
Bedankt voor de tips, ik heb nu een album van Bolt Thrower, Sinister en Nile op mijn MP3-speler staan, alledrie bevielen me harstikke goed, vooral Bolt Thrower sprong er uit.

Volgende halte: Konkhra, Dying Fetus en Paths of Possesion!

Yes, eindelijk nog mensen die Konkhra checken

Fza
The Monolith Deathcult, ik ben geen deathmetal fanaat, maar ik vind deze band van Hollandse bodem toch wel erg vet.

Check het album, Triumvirate(/Trivmvirate).

max en joep
Misericordiam
Cold Worker
The Black Dahlia Murder

Zoals reeds gezegd: de eerste 3 van Entombed, Bolt Thrower mag zeker ook niet ontbreken (voornamelijk ...For Victory en Those Once Loyal), net als Consuming Impulse van Pestilence en Altars of Madness van Morbid Angel.

Verder bv ook nog: Where no Live Dwells van Unleashed, Demigod van Behemoth, Blood Rapture van Vomitory...

Stijn_Slayer
Old school Death Metal, heel goed. Dat is mijn favoriete vorm van Metal^^

Death heeft alleen maar goede albums
Obituary: Slowly we Rot
Possessed: Seven Churches
Pestilence: Consuming Impulse

Maar Morbid Angel, Repulsion, Necrophagia, Necrophagist etc. kun je wel even checken. Altijd handig om eerst de bekende bands ff af te gaan.

Een aantal zijn al genoemd, maar goed, mijn tips :

Morbid Angel (eerste 4 albums)
Atheist
Nocturnus
Necrophagist (geen oldschool maar wel erg goed)
Carcass (vooral Necrotism)
Pestilence (laatste 2 albums)
Death
Cynic
Obituary (eerste 2 albums)

clutch
Hier nog niet aangeraden geloof ik:

Cephalic Carnage - Xenosapien

Bruut, maar ook genoeg oog voor krankzinnig goede melodieen, erg creatieve en technische band.

Verder ook een hoop goeie tips hier.

Stijn_Slayer
Autumnal Reaper uit Arnhem zet ook stevige death metal neer.

clutch schreef:
Hier nog niet aangeraden geloof ik:

Cephalic Carnage - Xenosapien

Bruut, maar ook genoeg oog voor krankzinnig goede melodieen, erg creatieve en technische band.

Verder ook een hoop goeie tips hier.

idd een heerlijke plaat!

nog een tip
Withered- Folie Circulaire
death/prog/sludge. erg lekker plaatje lekker log.

http://www.lordsofmetal.nl/showreview.php?id=11967

Stijn_Slayer
Net gister de gelijknamige cd van Deicide gekocht uit 1990..

Nog wel erg primitief, maar voor een ''hoop herrie (zoals de verkoper het omschreef )'' zit je daar ook goed mee.

Mijn favoriete death metal albums zijn:

Death - human

Gewoon een prog death klassieker, lekkere riffs en niet te bruut.

Dark tranquillity - the gallery

Lekkere melodieuse maar toch vrij chaotische melodic death metal madness, mooie solo's.

Morbid angel - altars of madness

Satanistische teksten waren nog nooit zo goed! dit album is in mijn ogen (of oren ) gewoon PERFECT, killer solo's. goeie sing-along choruses en zeker niks om verveeld van te raken.

Pestilence - testimony of the ancients

Goeie combinatie tussen death metal en jazz (qua riffs dan) de solo's klinken ook mooi en dit is gewoon mooie death metal.

Sepultura - morbid visions

Lekkere old school, oude ruwe extreme black/death metal met wat er natuurlijk bij hoort...een klote productie! dit album klinkt gewoon lekker en is voor 1986 vrij hard.

Een naam van een lekker brute deathmetalband?

Raped by pigs

Alleen bij de naam al lig ik dubbel!

Meneer Bungel
Ik ben even benieuwd waar de eerste death metal grunt te horen was (eerste Neanderthalers e.d. even buiten beschouwing gelaten). Ik zet in op Plasmatics' (Wendy O. Williams) Concrete shoes (1979), maar ben benieuwd naar meer suggesties...?

Onweerwolf
Screamin' Jay Hawkins - I Put a Spell on You (1956)

Meneer Bungel
Akkoord, leuke suggestie!

Alex Webster speelt hier met Victor Wooten en Steve Baily.

Alex Webster is echt een fantastische bassist, een van de betere in de metalwereld!

Don Cappuccino schreef:
Alex Webster is echt een fantastische bassist, een van de betere in de metalwereld!

Ik wel eens gezien in een filmpje dat Webster voor de lol Roemeense-Gypsy scales zat te oefenen.

Stijn_Slayer
Meneer Bungel schreef:
Ik ben even benieuwd waar de eerste death metal grunt te horen was (eerste Neanderthalers e.d. even buiten beschouwing gelaten). Ik zet in op Plasmatics' (Wendy O. Williams) Concrete shoes (1979), maar ben benieuwd naar meer suggesties...?

Geen grunt, maar wel een soort van scream: Pink Floyd - Careful with that Axe, Eugene (1968)

Wat dacht je van hier of hier. Wikipedia bracht mij ooit naar die songs. Trouwens Stijn_Slayer, was Chuck niet een van de c.q. de eerste echte death metal grunter?

Gast
geplaatst: vandaag om 23:45 uur

geplaatst: vandaag om 23:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.