MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic aanraders

zoeken in:
Te gek om te horen! Ik hoop dus echt dat ze een cd hebben, maar denk eerlijk gezegd van niet. Staat ook niks over op hun MySpace. Heb ook nog geen reactie van ze gehad.
Ik ga nu die YouTube link luisteren. (eerste indruk is dat ik er beter niet bij kan kijken )

Ach, naar muziek moet je niet kijken, muziek moet je beleven. En ik heb veel liever dat de zanger helemaal geniet, helemaal in de muziek op gaat dan dat er zo'n knap figuur op het podium staat en wat probeert te dansen om goed over te komen bij het publiek. De zanger moet zingen voor zichzelf en als hij er mensen mee vermaakt dan is dat alleen maar gunstig. Maar zodra een band gaat spelen voor het publiek, dan is een deel magie verloren. Daarom is het maar goed dat deze band niet bestaat uit 4 fotomodellen van een jaar of 25 want dan werden ze opgepikt door een platenmaatschappij en omgetoverd tot tieneridolen.

Dan alsnog kijk ik liever niet maar luister ik alleen. Ben het met je eens hoor!

Mag ik deze mensen, Siiiii ook nog even een keer noemen. Vooral het nummer Statue is ene ware pracht voor het oor

skyline
Dan heeft Reptile "Ancient" voor jou in de aanbieding, Azra.
Daar staat Statue nl. 2x op. Het laatste nummer (de tweede "bonus" is namelijk datzelfde nummer.) Prima plaat trouwens.
Is zeker wat voor jou. Of zit ik hier weer voor niks te prutsen, en heb je hem allang?

Ik heb hem nog niet, maar ik twijfel ook nog of ik Ancient ga kopen of die andere live-cd Nog even over nadenken, maandag is de planning dat ik hem ga bestellen.

Mmm, ik vind dat Perverted By Language toch wel erg zwak, vooral de zanger.

En Siiiii is mij veel te gotisch.

Ik wil iedereen toch nog eens wijzen op

Matt Johnson - Burning Blue...

Een absoluut meesterwerk van de post-punk. Ook een tikkeltje avant-gardistisch. Met dank aan de heren van Wire. Probeer 'Another Boy Drowning' maar eens te pindakazen. Onwaarachtig mooi nummer.

Hm... en uit 1981, een heel goed jaar! Ken dat album ook nog niet.

Ik vind de stem allesbehalve zwak, excentriek noem ik het liever

Ik ga het album wat je hierboven noemde maar eens uitpluizen..,

Chameleon Day schreef:
Mmm, ik vind dat Perverted By Language toch wel erg zwak, vooral de zanger.

En Siiiii is mij veel te gotisch.

Ik wil iedereen toch nog eens wijzen op

Matt Johnson - Burning Blue...

Een absoluut meesterwerk van de post-punk. Ook een tikkeltje avant-gardistisch. Met dank aan de heren van Wire. Probeer 'Another Boy Drowning' maar eens te pindakazen. Onwaarachtig mooi nummer.

Deze heer staat alhier bekend onder de naam "The The", maar what's in a name.

Ik vond PVL niet zo verkeerd, maar geef het nog een spin. Verder
deze afgelopen zaterdag in de bus gekregen - vind het heel niet verkeerd - driemaal gedraaid, mm's evaluatie volgt snel.

En nu de keuken in!

Deine Lakaien
jammie. Je moet de acoustische cd eens proberen, dat is een echt meestwerk(je)

Lost Highway
Van Deine Lakaien heb ik zopas het debuut ontvangen. Ik zal hem nog een aantal luisterbeurten moeten geven, ondanks het zwaarmoedige karakter van de teksten klinkt de muziek best melodieus. Ook het debuut van Wolfsheim heb ik inmiddels, die klinkt me te glad, Sparrows & Nightingales is een uitschieter.

Vraagje aan de vinylliefhebbers:
Ik kan alle platen van Breathless op vinyl verkrijgen, splinternieuw en direct van het label. Verkoopprijs wordt naar verwachting ongeveer 12 euro per plaat. Kosten die er dan nog bij komen voor verzending van mij naar jou zijn € 6,80 Dat is best veel, maar voor dat bedrag kun je zoveel lp's en cd's laten verzenden als je wil (tot 10KG). Dus evt. meer uit de webshop mee laten zenden.

Hoe dan ook, het ging mij er even om te laten weten dat Breathless nieuw is te verkrijgen op vinyl, dacht dat er misschien wel liefhebbers voor zijn. Heb je interesse? Laat het me dan even weten. Dan kan ik een bestelling plaatsen. Ik wil namelijk precies bestellen wat nodig is en niets op voorraad nemen.

Lost Highway schreef:
Van Deine Lakaien heb ik zopas het debuut ontvangen. Ik zal hem nog een aantal luisterbeurten moeten geven, ondanks het zwaarmoedige karakter van de teksten klinkt de muziek best melodieus. Ook het debuut van Wolfsheim heb ik inmiddels, die klinkt me te glad, Sparrows & Nightingales is een uitschieter.

Ik kan je Assemblage 23 aanraden, stukken beter dan Wolfsheim. Met name Failure.

Afgelopen week alleen maar het debuut van The Daysleepers, Drowned in a Sea of Sound, geluisterd. Absolute aanrader!

Op deze site kan je 4 nummers beluisteren - als sample van de cd.

Daar staat ook een waslijst van 'invloeden' die je naar mijn mening 'cum grano salis' moet nemen (Siouxsie hoor ik in ieder geval niet, NO zeker niet; Cure een beetje. In eerste instantie eerder The Sundays, The Chameleons - ik vind het ook wel iets hebben van de eerste 2 albums van Hoover(phonic); vanaf de tweede en derde sample komt er inderdaad wat Cocteau Twins in, en ook meer galm en echo (=kwestie van productie; ik hoor ook veel 'slissen' en die ervaar ik als storend). Door die vocal harmonies moet ik ook denken aan een andere band waarvan ik even de naam kwijt ben. Het klinkt niet gek, maar ben wel benieuwd hoe het zich staande houdt op den duur.

The Daysleepers is inderdaad een aanrader. Normaal is deze muziek, die sterk naar het shoegaze neigt, niet aan mij besteed, maar dit trekt zeker mijn aandacht en gaat nog een keer vaker door mijn cd-spelertje

Op hun MySpace-pagina staan volledige nummers van hun debuut

CD's van die band heb ik toevallig net besteld!
Net als 'Man With a Movie Camera' van In The Nursery, de nieuwe Cranes, The Great Annihilator van Swans en een DVD van Wire met materiaal uit 1979.

@Reptile71: ik ken de titel "Man with a Movie Camera" 2* als soundtrack bij een gelijknamige Russische film - eenmaal door Geir Jensen (a.k.a Biosphere) in op dracht van de Noorse staat en eenmaal als deze

Is dit dan ook weer geïnspireerd door die film?

Klinkt goed. Wil ik wel meer van horen. Maar erg origineel is het natuurlijk niet. Wel met een lekker "early 80s" sfeertje.

Lijkt muzikaal erg op iLiKETRAiNS. Ik heb nu vijf nummers van ze gehoord, maar vind het toch niet overtuigend. Komt met name door de zanger en hetzelfde euvel waar iLiKETRAiNS ook aan leidt; een soort slepende eenvormigheid. Muzikaal heeft het zeker z'n momenten.

Uit de VS komen de laatste tijd veel interessante bands die wave/gothic kruizen met shoegaze/dreampop. Een band die veel meer op de gothic van de begin jaren tachtig leunt is Tearwave. Vooral hun laatste (tweede) cd is de moeite waard. Het nummer Love Only Makes Me Weak is meesterlijk.

Mjuman schreef:
@Reptile71: ik ken de titel "Man with a Movie Camera" 2* als soundtrack bij een gelijknamige Russische film - eenmaal door Geir Jensen (a.k.a Biosphere) in op dracht van de Noorse staat en eenmaal als deze

Is dit dan ook weer geïnspireerd door die film?

Ik weet het niet, volgens user ichi, die bij het album wat heeft geschreven in elk geval wel.

@Premonition: debuut van Tearwave vind ik wel aardig maar niet geweldig. Twijfelde er daarom aan om hun tweede album te bestellen, maar wel de moeite waard begrijp ik.

I Love You But I've Chosen Darkness vind ik trouwens absoluut niet lijken op iLiKETRAiNS. De laatste gaat meer richting post-rock, lang uitgerekte opbouw van nummers met uitbarstingen. I Love You But I've Chosen Darkness past beter in het rijtje van nu wave bands uit de VS zoals Interpol en Editors, maar gelukkig wel nog net even wat anders.

reptile71 schreef:
@Premonition: debuut van Tearwave vind ik wel aardig maar niet geweldig. Twijfelde er daarom aan om hun tweede album te bestellen, maar wel de moeite waard begrijp ik.

Hun debuut is wel aardig, maar niet meer dan. Hun tweede is imo een grote stap vooruit, veel gelaagder en gevarieerder.

Mooi, goed om te horen! Ik heb hem gelijk al op mijn Projekt verlanglijstje gezet en doorgegeven hier als toevoeging.

reptile71 schreef:
[I Love You But I've Chosen Darkness vind ik trouwens absoluut niet lijken op iLiKETRAiNS. De laatste gaat meer richting post-rock, lang uitgerekte opbouw van nummers met uitbarstingen. I Love You But I've Chosen Darkness past beter in het rijtje van nu wave bands uit de VS zoals Interpol en Editors, maar gelukkig wel nog net even wat anders.

Ik krijg een beetje het gevoel alsof het niet alleen economisch in de VS niet zo best gaat, maar ook dat ze cultureel toch wel een achterstand hebben.

Ik zit nu naar "Mira" luisteren; via deze link en het klinkt ook weer behoorlijk 80's. Met alles wat hierboven is genoemd heerst daar een soort retrotrend? Zo van we hebben t.o.v. Europa (m.n. UK) voor die tijd nog een inhaalslag te doen?

Ik vind het over algemeen weinig innovatief/creatief - ook dit Mira vind ik eigenlijk gewoon saai; veel 'naspeel/kopieerwerk'; kijk ook eens naar de invloeden die worden genoemd - het lijkt er verdomd veel op alsof ze hun 'CV' aan het opleuken zijn. Is het "schraalhans keukenmeester" of het spel van in het land der blinden is éénoog koning? Of ben ik maf en snap ik het niet?

Voor wat betreft muzikale vernieuwing denk ik dat hier in Europa interessantere dingen gebeuren: minder naspeelwerk, meer samenvloeiing van genres (kruisbestuiving om eens een organisch woord te gebruiken) en meer verleggen van grenzen.

Ik heb leukere acts gehoord bij de presentatie van de Britse Mercury Awards dit jaar.

Of zit ik er nou helemaal naast - dan hoor ik dat graag.

@Mjuman: je hebt in grote lijnen wel gelijk, hoewel ik veel Britse nu-wave ook behoorlijke eenheidsworst vind.

Toch vind ik Bell Hollow nog steeds een erg goede band. Zeer melodieuse, aangename poppy wave.

Ik zeg altijd maar, beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar het klopt wel dat veel VS-bands in het alternatieve circuit eighties georienteerd zijn. Er zijn met name veel dreampopbands van buiten de grote steden.
Orgineel is het niet, maar welke band is dat wel?
Echte aanraders imo vanuit de VS zijn de laatste jaren: Feeding Fingers, Bell Hollow, The Daysleepers en For Against.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:16 uur

geplaatst: vandaag om 11:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.