Genres / Rock / Metal en aanverwante muziek: een genrediscussie
zoeken in:
0
geplaatst: 20 maart 2009, 19:26 uur
En ik blijf het zeggen: die hokjes vind ik echt wel handig (nodig is iets anders). Zo is het heel erg gemakkelijk om andere bands uit datzelfde hokje te ontdekken. Je zou perfect kunnen zeggen dat je een fan bent van slam death metal, maar dat je een echte hekel hebt aan blackened death metal.
De vele core genres vind ik ook enorm interessant.
De vele core genres vind ik ook enorm interessant.
0
geplaatst: 21 maart 2009, 10:10 uur
En voor insiders is het vaak best bij te houden, maar iemand die nieuw is in het genre zal zich niet met genrebenamingen bezig houden. Dat heb ik met jazz. Ik ken gewoon jazz, en als er een beetje in geimproviseerd wordt is het free jazz. meer ken ik niet.
zeg bennerd, leg me nou eens uit wat slam death precies is
zeg bennerd, leg me nou eens uit wat slam death precies is
0
geplaatst: 21 maart 2009, 14:44 uur
Slam death is een simpele, doch aanstekelijke versie van brutal death metal. Waar brutal death vooral bruut wil zijn op vlak van agressiviteit, snelheid en een dosis techniek, probeert slam death bruut te zijn via het gebruik van zware, loggere ritmes. Zo worden er ook breakdowns gebruikt (hoewel veel minder opvallend dan in hardcore/deathcore). Pas op: het heeft niets te maken met de stoner metal of doom.
Voor vele mensen zal het genre gewoon te simpel zijn, maar mensen die graag eens wat headbangen op lekkere grooves moeten er eens naar luisteren. De grunts zijn over het algemeen ook net iets dieper/zieker, maar dat zal wel kwestie van smaak zijn.
Voorbeelden van slam death:
Devourment (op het album Molesting the Decapitated)
Vomit Remnants
Soils of Fate
Despondency (op het album God on Acid)
Abominable Putridity
Waking the Cadaver
Voor vele mensen zal het genre gewoon te simpel zijn, maar mensen die graag eens wat headbangen op lekkere grooves moeten er eens naar luisteren. De grunts zijn over het algemeen ook net iets dieper/zieker, maar dat zal wel kwestie van smaak zijn.
Voorbeelden van slam death:
Devourment (op het album Molesting the Decapitated)
Vomit Remnants
Soils of Fate
Despondency (op het album God on Acid)
Abominable Putridity
Waking the Cadaver
0
geplaatst: 21 maart 2009, 21:01 uur
Hm, hoewel die bands niet zo goed ken (schaam op mij!), kan ik zeggen dat het geen slam death is. Wacht even, ik zal even de AGE uithangen en wat youtubers posten:
Devourment:
Vomit Remnants:
Abominable Putridity:
Zo heb je wel drie goede voorbeelden.
Ik persoonlijk vind het een interessant genre. Het zit erg in de underground (hoewel iedere fan van bruutbruutbrute death metal Devourment wel kent), en zeker niet alles is super. Maar af en toe komt er een band bij die met zoiets simpels als een lekkere groove iets geniaals kan afleveren.
Devourment:
Vomit Remnants:
Abominable Putridity:
Zo heb je wel drie goede voorbeelden.
Ik persoonlijk vind het een interessant genre. Het zit erg in de underground (hoewel iedere fan van bruutbruutbrute death metal Devourment wel kent), en zeker niet alles is super. Maar af en toe komt er een band bij die met zoiets simpels als een lekkere groove iets geniaals kan afleveren.
0
geplaatst: 22 maart 2009, 10:56 uur
Neen, aangezien goregrind gepitchshifted is. Slam death metalzangers gebruiken geen stemvervormers.
0
Gallow
geplaatst: 26 maart 2009, 11:48 uur
goregrind is ook altijd over de top ranzig, waar slam death het nog enkel over moord en doodslag heeft gaat goregrind verder tot het seksueel penetreren van de darmen
.
.
0
geplaatst: 26 maart 2009, 12:50 uur
Gallow schreef:
goregrind is ook altijd over de top ranzig, waar slam death het nog enkel over moord en doodslag heeft gaat goregrind verder tot het seksueel penetreren van de darmen
.
. Niet helemaal waar. Devourment kan ook flink over the top gaan. Hier wat tekstjes van devourment uit het nummer "Fuck Her Head Off":
Covered in gore
All this blood is making my cock hard
I'll pump that vile cunt full of my semen
Disgracing her immaculate body
Yes, I will take a shit on her beautiful face
Piles and piles of my own hot manure
I've left upon this lifeless bitch
I smear it all over my body
This has now become a rancid feast
My hunger soon to be fulfilled
I force handfuls in my mouth
Dat Abominable Putridity ga ik trouwens ff downloaden hoor. Klinkt best vet!
0
geplaatst: 26 maart 2009, 18:17 uur
Slam death metal gaat met momenten ook erg over de top, maar daar staat tegenover dat het muzikaal wel een stuk interessanter is als goregrind.
En zeker doen Norbert!
En zeker doen Norbert!
0
Gallow
geplaatst: 26 maart 2009, 22:50 uur
Je hebt gelijk Norbert, mijn voorbeeld was inderdaad niet over de top genoeg, maar het klonk wel leuk
.
Verder kan ik denk ik wel zeggen dat slam death een stuk serieuzer is dan gringore
. Verder kan ik denk ik wel zeggen dat slam death een stuk serieuzer is dan gringore

0
geplaatst: 4 april 2009, 15:11 uur
Dus @Kronos
Ik ben van mening dat metal uit rock ontstaan is, maar daar verder vrijwel niks meer mee te maken heeft. En Mastodon op Crack the Skye ook weinig met de oervormen van rock van bijvoorbeeld AC/DC, en juist meer met progressieve rock, die ook al weinig meer met de uitgangspunten van het rockgenre te maken had.
Ik ben van mening dat metal uit rock ontstaan is, maar daar verder vrijwel niks meer mee te maken heeft. En Mastodon op Crack the Skye ook weinig met de oervormen van rock van bijvoorbeeld AC/DC, en juist meer met progressieve rock, die ook al weinig meer met de uitgangspunten van het rockgenre te maken had.
0
geplaatst: 4 april 2009, 15:44 uur
andnino schreef:
Dus @Kronos
Dus @Kronos
andnino,
JIj hebt zoals ik het zie een veel te beperkt idee over wat rock is.
De uitgangspunten van rock, wat zijn die? Rechtoe rechtaan? Zeker niet. Dat is absoluut geen vereiste.
Het zit hem eerder in de gebruikte instrumenten die als basis de gitaar, bas en drums zijn.
Verder is rock vooral heel veel vrijheid van wat je vanuit die basis doet. Maak je er progressieve muziek mee? Dan is het progressieve rock. Maak je er psychedelische muziek mee? Dan is het psychedelische rock. Idem dito voor jazzrock, countryrock, bluesrock, hardrock en heavy rock (lees metal).
Er is voor mij eigenlijk geen punt van discussie. Jij houdt er je persoonlijke ideeën op na en dat mag natuurlijk, maar algemeen worden die woorden toch anders ingevuld, zoals na te lezen op de wikipedia pagina's waarvan ik een link plaatste bij het Mastodon album.
Mastodon op Crack the Sky is echt pure heavy metal (en dus rock) met invloeden uit de psychedelische rock en progressieve rock (nóg meer rock dus).

0
geplaatst: 4 april 2009, 20:02 uur
....
Ja dán is het rock ja. Maar dan is de opvatting van de benaming 'rock' wel gigantisch alomvattend. Dan noem ik die uiterste hoeken van het genre liever geen rock meer.
edit: en ik bedenk me nu, Keane vind ik toch wel degelijk rock, terwijl daar helemaal geen gitaarwerk ik voorkomt.
Ja dán is het rock ja. Maar dan is de opvatting van de benaming 'rock' wel gigantisch alomvattend. Dan noem ik die uiterste hoeken van het genre liever geen rock meer.
edit: en ik bedenk me nu, Keane vind ik toch wel degelijk rock, terwijl daar helemaal geen gitaarwerk ik voorkomt.
0
geplaatst: 4 april 2009, 20:16 uur
Het is natuurlijk ook niet het énige en absolute kenmerk hè. Maar wel zowat het belangrijkste. En er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en ook muziekjes die moeilijk of onmogelijk te plaatsen zijn.
Maar rock is dus inderdaad een héél ruime noemer, net als pop of klassiek. Vandaar ook dat er zovele verschillende subgenres binnen de rockmuziek bestaan.
Maar rock is dus inderdaad een héél ruime noemer, net als pop of klassiek. Vandaar ook dat er zovele verschillende subgenres binnen de rockmuziek bestaan.
0
geplaatst: 4 april 2009, 21:08 uur
Aha, oke
Maar de meeste moderne metal vind ik niet meer te plaatsen onder de term 'rock'. Crack the Skye past dan nog wel onder die definitie.
Maar de meeste moderne metal vind ik niet meer te plaatsen onder de term 'rock'. Crack the Skye past dan nog wel onder die definitie.
0
geplaatst: 4 april 2009, 21:30 uur
Kan je enkele voorbeelden van moderne metalbands geven die voor jou niet meer onder de verzamelnaam rock passen en erbij vertellen waarom niet?
0
geplaatst: 4 april 2009, 23:55 uur
Bijvoorbeeld de hele meuk aan zogeheten 'metalcore' die ik maandelijks in promovorm binnenkrijg. En dan vooral de vormen die minder contrast leggen tussen couplet en refrein en minder aandacht besteden aan soleerwerk.
Zo had ik laatst het nieuwe werk van The Sorrow, Mencea, Soulgate's Dawn maar ook bijvoorbeeld Seneca of, van het metalalbum van de week; Emmure.
Maar ook andere soorten metal. Extreme death metal als Hate Eternal en Origin, waar echt geen rock meer in terug te horen is, in tegenstelling tot grindcore als Rotten Sound en Gadget, die nog duidelijk aandacht besteden aan hun punkroots.
Een aantal andere bands waar ik ook bij verre geen rock meer terughoor zijn Meshuggah, Abigail Williams, The Amenta, Skepticism, The Arcane Order, Black Sheep Wall, Cattle Decapitation. Wat voorbeelden uit mijn last.fm charts, vanuit een paar van de uithoeken van het metalgenre; sludge, doom, moderne thrash, math, industrial, deathgrind.
Zo had ik laatst het nieuwe werk van The Sorrow, Mencea, Soulgate's Dawn maar ook bijvoorbeeld Seneca of, van het metalalbum van de week; Emmure.
Maar ook andere soorten metal. Extreme death metal als Hate Eternal en Origin, waar echt geen rock meer in terug te horen is, in tegenstelling tot grindcore als Rotten Sound en Gadget, die nog duidelijk aandacht besteden aan hun punkroots.
Een aantal andere bands waar ik ook bij verre geen rock meer terughoor zijn Meshuggah, Abigail Williams, The Amenta, Skepticism, The Arcane Order, Black Sheep Wall, Cattle Decapitation. Wat voorbeelden uit mijn last.fm charts, vanuit een paar van de uithoeken van het metalgenre; sludge, doom, moderne thrash, math, industrial, deathgrind.
0
geplaatst: 5 april 2009, 00:57 uur
Bedankt voor je uitleg, andnino.
Het blijft volgens mij gewoon een kwestie van wat jij onder rock verstaat.
Van wat je hebt opgesomd ken ik enkel dat plaatje van Emmure en ObZen van Meshuggah. Ik heb ze beide nog eens even beluisterd. Ik hoor schreeuwerige vocals, zware electrische gitaarrifs, gitaarsolo's, alles ondersteund door stevig bas- en drumwerk.
Het recept voor rockmuziek.
Ook al betreft het hier extreme vormen ervan, dat maakt het naar mijn gevoel niets minder rock.
Ik kan me echt geen metal (of subgenre binnen de metal) voorstellen dat geen rock zou zijn, als metal wat mij betreft per definitie een subgenre van rock is.
We hebben dus een verschil in mening.
Het blijft volgens mij gewoon een kwestie van wat jij onder rock verstaat.
Van wat je hebt opgesomd ken ik enkel dat plaatje van Emmure en ObZen van Meshuggah. Ik heb ze beide nog eens even beluisterd. Ik hoor schreeuwerige vocals, zware electrische gitaarrifs, gitaarsolo's, alles ondersteund door stevig bas- en drumwerk.
Het recept voor rockmuziek.
Ook al betreft het hier extreme vormen ervan, dat maakt het naar mijn gevoel niets minder rock.
Ik kan me echt geen metal (of subgenre binnen de metal) voorstellen dat geen rock zou zijn, als metal wat mij betreft per definitie een subgenre van rock is.
We hebben dus een verschil in mening.

0
geplaatst: 5 april 2009, 17:27 uur
Er kan ook discussie ontstaan door spraakverwarring natuurlijk. Dan ben je het eigenljk met elkaar eens maar je weet het niet van elkaar. 
Ik denk dat ik misschien wel begrijp wat je bedoelt. Er is van die muziek die simpelweg met de term rock benoemd wordt zonder dat daar verdere specificatie bij nodig is of gemaakt kan worden. Zoals veel muziek van de Rolling Stones bijvoorbeeld. Rock in zijn puurste vorm.
Maar rockmuziek is ook een overkoepelende verzamelnaam voor heel uiteenlopende muziekjes die slechts enkele basiskenmerken gemeen hebben.

Ik denk dat ik misschien wel begrijp wat je bedoelt. Er is van die muziek die simpelweg met de term rock benoemd wordt zonder dat daar verdere specificatie bij nodig is of gemaakt kan worden. Zoals veel muziek van de Rolling Stones bijvoorbeeld. Rock in zijn puurste vorm.
Maar rockmuziek is ook een overkoepelende verzamelnaam voor heel uiteenlopende muziekjes die slechts enkele basiskenmerken gemeen hebben.
0
geplaatst: 5 april 2009, 18:55 uur
Kronos schreef:
Ja, ongeveer. Oceansize, Porcupine Tree, Tool reken ik ook allemaal onder rock, al is het wel met nadruk progressieve rock. Als 'gewoon rock' versta ik inderdaad Rolling Stones en dergelijke. Godspeed! is ook een vorm van rock, maar met het slechts 'rock' te noemen (behalve op een site als MuMe dan) doe je het tekort.
Zodra er echter vervorming van vocale stijlen zoals in metal optreedt, de gitaarstemmingen lager worden en het gitaarwerk uit veel harde akkoorden met distortion bestaat, en er drum met veel dubbele bas op hoog tempo in voorkomt, vind ik het geen rock meer. Met die 'gewone rock' heeft het dan al helemaal weinig meer te maken. Ik vind metal (vanaf jaren negentig ongeveer) wel echt een genre dat vaak zo weinig rockinvloeden meer doorlaat dat het daar niet meer toe gerekend kan worden.
0
The Oath
geplaatst: 2 augustus 2009, 17:30 uur
Bij Metallica - Kill 'Em All (1983):
Uitvinders van Metal?
Waar haal je dat nu?
Tescootje schreef:
Metallica zijn gewoon de uitvinders van metal!
Ik hou ontzettend veel van hun.
Gewoon omdat ze heel leuk klinken.
Soms klinken ze zelfs simpel maar als je gaat kijken of luisteren is het ander verhaal.
Dat is ook zo leuk.
Hun gitaar werk is echt leuk.
Metallica zijn gewoon de uitvinders van metal!
Ik hou ontzettend veel van hun.
Gewoon omdat ze heel leuk klinken.
Soms klinken ze zelfs simpel maar als je gaat kijken of luisteren is het ander verhaal.
Dat is ook zo leuk.
Hun gitaar werk is echt leuk.
Uitvinders van Metal?
Waar haal je dat nu?
0
Yann Samsa
geplaatst: 6 augustus 2009, 17:43 uur
De Uitvinders v/d Metal?? Wtf..
En Blue Cheer Of Het Triootje Sabbath/Purple/Zeppelin dan??
Maarja voor iemand die op deze manier reviewt , kan ik je quote verstaan!:
"Gewoon omdat ze heel leuk klinken."
"Dat is ook zo leuk."
"Hun gitaar werk is echt leuk."
Het blijft natuurlijk een sterk album en heeft voor zowel de Thrash Metal genre, als de Metal genre op zich veel betekent!
En Blue Cheer Of Het Triootje Sabbath/Purple/Zeppelin dan??
Maarja voor iemand die op deze manier reviewt , kan ik je quote verstaan!:
"Gewoon omdat ze heel leuk klinken."
"Dat is ook zo leuk."
"Hun gitaar werk is echt leuk."
Het blijft natuurlijk een sterk album en heeft voor zowel de Thrash Metal genre, als de Metal genre op zich veel betekent!
0
geplaatst: 6 augustus 2009, 17:51 uur
Wat kan mij het nu schelen wie de uitvinders van de metal zijn.
Van mijn part Peppi en Kokki.
Volgens mij is het door de jaren heen langzaam geevolueerd. Je hebt geen uitvinders van genres. Dan kun je Hendrix en The stones ook grondleggers of uitvinders van dit genre noemen. Div bands gingen steeds harder spelen. Maakt niet uit, dit album klinkt retestrak en als een klok.
Van mijn part Peppi en Kokki.
Volgens mij is het door de jaren heen langzaam geevolueerd. Je hebt geen uitvinders van genres. Dan kun je Hendrix en The stones ook grondleggers of uitvinders van dit genre noemen. Div bands gingen steeds harder spelen. Maakt niet uit, dit album klinkt retestrak en als een klok.
0
The Oath
geplaatst: 5 september 2009, 19:22 uur
Bij Metallica - Death Magnetic (2008):
Judas Priest
Mr. Rock schreef:
Iedereen weet toch dat Iron Maiden DE grote metalband is???
Iedereen weet toch dat Iron Maiden DE grote metalband is???
Judas Priest

* denotes required fields.