Genres / Rock / Metal en aanverwante muziek: een genrediscussie
zoeken in:
0
geplaatst: 6 september 2009, 11:34 uur
The Oath schreef:
[Judas Priest
[Judas Priest
Judas Priest?
Dat ingedutte clubje fossielen, dat sinds de terugkeer van Rob Halford, geen fatsoenlijke plaat meer heeft gemaakt? Niet bepaald mee eens, Oath.
Voor mij is het Savatage, ten tijde van 'Gutter Ballet', 'Streets' en 'Poets and Madmen'. Meest onder gewaardeerde band aller tijden. Helaas draaide men z'n eigen nek om met een verkeerde zanger aan te nemen, om over gitarist Al Pitrelli maar te zwijgen. En King Diamond was tussen 1987-1990 ook een geweldige band, beter dan Mercyful Fate ooit is geweest.
0
geplaatst: 6 september 2009, 12:16 uur
Handsome Dick schreef:
Op zich mee eens, maar ze hebben met nummers als 'The Unforgiven' en 'The God That Failed', 'One', het hele 'Masters...' album wel laten zien grote songwriters te kunnen zijn.
Op zich mee eens, maar ze hebben met nummers als 'The Unforgiven' en 'The God That Failed', 'One', het hele 'Masters...' album wel laten zien grote songwriters te kunnen zijn.
Zo bijzonder vind ik die nummers niet vanuit het perspectief van de songwriterskunst bekeken. Op Master of Puppets staan het meest geslaagde songs maar The Thing That Should Not Be is echt een ding dat er niet had hoeven te zijn, naar mijn mening. Opgebouwd door verschillende ideeën achter elkaar te plakken, stukken die op zichzelf al niet sterk zijn en in relatie tot elkaar eigenlijk voor geen meter werken.
In de meeste nummers van Metallica zitten van die delen die gewoon al te gekunsteld zijn, zodat het geregeld stroef klinkt en een natuurlijke flow uitblijft. Op het Black Album heeft men dan geprobeerd meer echte songs te schrijven en slechts gedeeltelijk is men daar in geslaagd. Maar zelfs het sterkste nummer blijft vrij middelmatig. Dave Mustaine slaagt daarin met Megadeth beter.
Maar goed, voor de liefhebbers kan gezegd worden dat ze goede songwriters kúnnen zijn, maar het lijkt mij toch voor de hand te liggen dat het een onrealistische verwachting is te denken dat ze dat ook steeds zúllen zijn. Als ze weer eens iets willen maken dat een beetje pakkend is moeten ze terugvallen op eerder werk omdat al hun goede songs al geschreven zijn.
Bij Prince is dat bijvoorbeeld nu ook het geval. Het verschil is dat die eerst minstens 30 perfecte popsongs uit de muziekpen getoverd heeft en Metallica slechts een handvol degelijke metalnummers.
Of de heren van Metallica uit lef geen tweede Black Album hebben gemaakt weet ik niet. Mij lijkt dat meer te zijn uit het besef van hun zwakke en sterke punten. Een reeks felle riffs spelen kunnen ze goed. Vanaf het zich meer richt op het nummer zelf dan wordt het moeilijk. Dat werd overduidelijk toen de trend grunge werd waarin het in de eerste plaats om het nummer gaat. Daar zijn ze toen wat songs schrijven betreft door de mand gevallen en beginnen sukkelen.
Je vraag is makkelijk te beantwoorden. Zet bij het maken van thrash metal een voet een beetje anders en het is geen thrash metal meer. Dat heb je nu eenmaal met dit soort strak afgelijnde subgenres.
0
geplaatst: 6 september 2009, 16:54 uur
Kronos schreef:
[Je vraag is makkelijk te beantwoorden. Zet bij het maken van thrash metal een voet een beetje anders en het is geen thrash metal meer. Dat heb je nu eenmaal met dit soort strak afgelijnde subgenres.
[Je vraag is makkelijk te beantwoorden. Zet bij het maken van thrash metal een voet een beetje anders en het is geen thrash metal meer. Dat heb je nu eenmaal met dit soort strak afgelijnde subgenres.
De hele hardrock en heavy metal wereld hangt van de clichés aan elkaar, één van de redenen waarom Michael Kiske er niets meer mee te maken wil hebben. En gelijk heeft hij, want wat een zeikerds zitten er allemaal in deze wereld. Kreeg Maiden geen stront over hun heen toen ze met 'Journeyman' een akoestisch nummer opnamen? Of Queensrÿche met hun 'Promised Land' cd, omdat deze te donker en anders klinkt? Of Metallica met hun drumgeluid op 'St. Anger' of het feit dat elke cd wel anders klinkt dan z'n voorganger? Zo zijn er genoeg voorbeelden te noemen over de zogenaamde vrijheid in de wereld van de hardrock en heavy metal, een vrijheid dat er totaal niet is. Ik vind dat wel jammer, want ik houd wel van een band die durft te experimenteren en dan komt het wel eens voor dat een cd minder is, maar dat is dan maar zo.
En over Megadeth... Dave Mustaine is inderdaad in staat goede nummers te schrijven, nummers die zonder problemen kunnen veranderen. De hele 'Rust in Peace' cd vind ik een goed voorbeeld, maar ook zeker het werk dat erna kwam. Alleen zijn laatste cd's vind ik minder, het heeft het niet echt meer. Daarbij komt ook nog eens het feit dat Mustaine een verschrikkelijk stem heeft en het nog moeilijker wordt om naar een Megadeth cd te luisteren. Toch heb ik Megadeth vanaf het 'So Far, So Good... So What!' album altijd beter gevonden dan Metallica, al ergerde ik mij mateloos aan de 'Anarchy in the UK' cover en het 'Youthanasia' album.
Iemand anders die ook in staat is geweldige nummers te schrijven, is Jeff Waters van Annihilator. Wat vindt jij van hem?
0
Yann Samsa
geplaatst: 6 september 2009, 18:08 uur
Handsome Dick schreef:
Wat een zeikerds zitten er allemaal in deze wereld. Kreeg Maiden geen stront over hun heen toen ze met 'Journeyman' een akoestisch nummer opnamen? Of Queensrÿche met hun 'Promised Land' cd, omdat deze te donker en anders klinkt? Of Metallica met hun drumgeluid op 'St. Anger'.
Toch heb ik Megadeth vanaf het 'So Far, So Good... So What!' album altijd beter gevonden dan Metallica, al ergerde ik mij mateloos aan de 'Anarchy in the UK' cover en het 'Youthanasia' album.
Iemand anders die ook in staat is geweldige nummers te schrijven, is Jeff Waters van Annihilator. Wat vindt jij van hem?
Wat een zeikerds zitten er allemaal in deze wereld. Kreeg Maiden geen stront over hun heen toen ze met 'Journeyman' een akoestisch nummer opnamen? Of Queensrÿche met hun 'Promised Land' cd, omdat deze te donker en anders klinkt? Of Metallica met hun drumgeluid op 'St. Anger'.
Toch heb ik Megadeth vanaf het 'So Far, So Good... So What!' album altijd beter gevonden dan Metallica, al ergerde ik mij mateloos aan de 'Anarchy in the UK' cover en het 'Youthanasia' album.
* Inderdaad, erg is het!
Journeyman is een prachtig, emotioneel nummer.
En toch kregen ze kritiek voor 'niet Maiden genoeg', komaan zeg.
Bij Queensrÿche en Metallica vind ik het wat anders liggen. Promised Land kwam uit ten tijde van de grunge. En dat hoor je aan het album. Nu kan je je afvragen : 'hoor ik de grunge influences omdat Rÿche geen inspiratie heeft?'. En toch heb je nog gelijk, teveel kritiek voor een redelijk goed album. Over de drum in St.Anger zal ik niets zeggen. Ik vind Ullrich een te 'ego', + hij kan niet goed drummen. Door deze persoonlijke meningen zou ik mss dingen zeggen die niet correct zijn.
*
Vanaf So Far, So Good, So What! Waarom niet vanaf Peace Sells?
* Jeff Waters is inderdaad een redelijk goede songwriter, en een prachtige guitarist! Spijtig dat vele experimentele mogelijkheden werden verhinderd (in het begin van Annihilator) door de zwakke Randy Rampage
0
Yann Samsa
geplaatst: 6 september 2009, 18:11 uur
Handsome Dick schreef:
Judas Priest?
Dat ingedutte clubje fossielen, dat sinds de terugkeer van Rob Halford, geen fatsoenlijke plaat meer heeft gemaakt?
.
(quote)
Judas Priest?
Dat ingedutte clubje fossielen, dat sinds de terugkeer van Rob Halford, geen fatsoenlijke plaat meer heeft gemaakt?
.
Het is niet omdat velen Priest alleen appreciëren met platen als Painkiller, dat Nostradamus een slecht album is. Ik kan u verzekeren dat het voor de epische, wat diepgaandere en rustige metalfan een feest was om dit te beluisteren.
Aan de andere kant heb je terug gelijk. Savatage is inderdaad één van de meeste underrated metal artists
0
geplaatst: 6 september 2009, 18:14 uur
@H.D.,
Annihilator is niet mijn ding. Technisch gezien goed geschreven songs, dat zeker. Maar ik vind hun thema's (Alice in Hell, Never Neverland) nogal kinderachtig. Zoals ook bij King Diamond soms het geval is. Horrorverhaaltjes die leuk zijn voor de jeugd.
Annihilator is niet mijn ding. Technisch gezien goed geschreven songs, dat zeker. Maar ik vind hun thema's (Alice in Hell, Never Neverland) nogal kinderachtig. Zoals ook bij King Diamond soms het geval is. Horrorverhaaltjes die leuk zijn voor de jeugd.
0
Yann Samsa
geplaatst: 6 september 2009, 18:20 uur
Iemand postte : 'Ook Iron Maiden heeft HET niet meer!'.
Natuurlijk vind ik het berichtje nu niet meer
, dus aan degene die het schreef (waarschijnlijk Handsome Dick
)
: Komaan zeg, het is niet omdat Maiden geen platen meer maakt zoals TheNumberOfTheBeast of Powerslave dat ze het niet meer hebben.
* Gelukkig is het niet meer hetzelfde classic heavy metal recept, ben niet teleurgesteld dat Maiden de epische kant uitging.
* Neem nu AMatterOfLifeAndDeath, heb je dat al es goed beluisterd. Hoe kan je na zo een album ,die op tekstueel vlak zo diep gaat en op muzikaal vlak zo episch/donker is, zeggen dat de band het niet meer heeft.
Natuurlijk vind ik het berichtje nu niet meer
, dus aan degene die het schreef (waarschijnlijk Handsome Dick
): Komaan zeg, het is niet omdat Maiden geen platen meer maakt zoals TheNumberOfTheBeast of Powerslave dat ze het niet meer hebben.
* Gelukkig is het niet meer hetzelfde classic heavy metal recept, ben niet teleurgesteld dat Maiden de epische kant uitging.
* Neem nu AMatterOfLifeAndDeath, heb je dat al es goed beluisterd. Hoe kan je na zo een album ,die op tekstueel vlak zo diep gaat en op muzikaal vlak zo episch/donker is, zeggen dat de band het niet meer heeft.

0
geplaatst: 6 september 2009, 19:27 uur
Ik vind dat Iron Maiden binnen 1 nummer te vaak wat te veel in herhaling valt. Maar jongens (en meisjes), het gaat hier over Death Magnetic hè. 

0
Yann Samsa
geplaatst: 6 september 2009, 19:45 uur
Inderdaad!
En zoals al gezegd, dit album heeft z'n hoogte- en laagtepunten.
En toch, ik vind dit het beste wat Metallica heeft uitgebracht sinds AndJusticeForAll.
0
geplaatst: 7 september 2009, 08:55 uur
Kronos schreef:
Maar jongens (en meisjes), het gaat hier over Death Magnetic hè.
Maar jongens (en meisjes), het gaat hier over Death Magnetic hè.
Dat is waar, maar dat album is niet zo interessant meer om over te schrijven!
0
geplaatst: 7 september 2009, 09:09 uur
[quote]Ferre Clabau schreef:
Natuurlijk vind ik het berichtje nu niet meer, dus aan degene die het schreef (waarschijnlijk Handsome Dick)[quote]
Ik was inderdaad degene die dat had geschreven. Laat ik in eerste instantie duidelijk maken dat ik Maiden een erg goede band vind, ik vind alleen hun albums wat te wisselvallig. De eerste 2 waren niet verkeerd, het 'Beast' album beter en dat geldt ook voor 'P.O.M.' album, maar toen kwam het 'Powerslave' album en dat vind ik nog steeds één van hun beste. 'S.I.T.' vond ik weer iets minder, al ben ik weg van 'Wasted Years' en 'Stranger in a Strange Land'. Voor 'Seventh Son...' heb ik ook nog steeds een zwak, maar het 'No Prayer...' album en 'Fear of the Dark' zijn toch vrij zwak. Ik was blij dat Bruce opstapte, want het 'X Factor' album sloeg bij mij in als een bom, jammer dat men daarna het slechte 'Virtual XL' uitbracht. Het 'Brave' album had zijn momenten, al vind ik 'Dance of Death' stukken beter. Misschien dat ik het 'Matter of Life & Death' album wat vaker moet horen, maar momenteel vind ik dat album weer wat minder. Vandaar dat ik schreef, dat Maiden 'het' niet meer heeft.
Natuurlijk vind ik het berichtje nu niet meer, dus aan degene die het schreef (waarschijnlijk Handsome Dick)[quote]
Ik was inderdaad degene die dat had geschreven. Laat ik in eerste instantie duidelijk maken dat ik Maiden een erg goede band vind, ik vind alleen hun albums wat te wisselvallig. De eerste 2 waren niet verkeerd, het 'Beast' album beter en dat geldt ook voor 'P.O.M.' album, maar toen kwam het 'Powerslave' album en dat vind ik nog steeds één van hun beste. 'S.I.T.' vond ik weer iets minder, al ben ik weg van 'Wasted Years' en 'Stranger in a Strange Land'. Voor 'Seventh Son...' heb ik ook nog steeds een zwak, maar het 'No Prayer...' album en 'Fear of the Dark' zijn toch vrij zwak. Ik was blij dat Bruce opstapte, want het 'X Factor' album sloeg bij mij in als een bom, jammer dat men daarna het slechte 'Virtual XL' uitbracht. Het 'Brave' album had zijn momenten, al vind ik 'Dance of Death' stukken beter. Misschien dat ik het 'Matter of Life & Death' album wat vaker moet horen, maar momenteel vind ik dat album weer wat minder. Vandaar dat ik schreef, dat Maiden 'het' niet meer heeft.
0
geplaatst: 7 september 2009, 09:34 uur
Ferre Clabau schreef:
* Inderdaad, erg is het!
Bij Queensrÿche en Metallica vind ik het wat anders liggen. Promised Land kwam uit ten tijde van de grunge. En dat hoor je aan het album. Nu kan je je afvragen : 'hoor ik de grunge influences omdat Rÿche geen inspiratie heeft?'. En toch heb je nog gelijk, teveel kritiek voor een redelijk goed album. Over de drum in St.Anger zal ik niets zeggen. Ik vind Ullrich een te 'ego', + hij kan niet goed drummen. Door deze persoonlijke meningen zou ik mss dingen zeggen die niet correct zijn.
*
* Jeff Waters is inderdaad een redelijk goede songwriter, en een prachtige guitarist! Spijtig dat vele experimentele mogelijkheden werden verhinderd (in het begin van Annihilator) door de zwakke Randy Rampage
* Inderdaad, erg is het!
*
Over 'Peace Sells'...
'Wake Up Dead' en 'Peace Sells' zijn aardige nummers, maar ook niet meer dan dat en de rest vind ik persoonlijk minder dan op 'So Far...' staan. 'So Far...' heeft met 'Set the World Afire', 'Mary Jane', '502', 'In My Darkest Hour', 'Liar' en 'Hook in Mouth' een aantal heerlijke nummers, al had dat verschrikkelijke 'Anarchy in the UK' er voor mij niet op hoeven staan.
En Queensrÿche...
Het 'Promised Land' album is mijn favoriete Queensrÿche album. Nummers als 'Damaged', 'Bridge', het titelnummer, 'Lady Jane' en 'Someone Else?' bezorgen mij kippenvel, al moet ik toegeven het 'Empire' album ook geweldig te vinden. 'Mindcrime' vind ik ook niet verkeerd, maar toch minder.
Bij Annihilator is het jammer dat men alles niet altijd even serieus neemt. Wat dat betreft is het inderdaad waar dat men kinderachtig kan zijn, al kan ik dat op sommige cd's wel hebben. 'Alison Hell' is wel een geweldig nummer, maar de rest van de cd is minder goed. Het 'Never, Neverland' album, vind ik wel erg goed, evenals 'King of the Kill'. Daarna werd het minder, al vind ik 'All For You' wel weer een erg goed album. Annihilator is te wisselvallig en dat is jammer, want de band had veel groter kunnen zijn.
'Painkiller' van Priest is een erg goed album, maar dat vind ik ook van 'Jugulator' en 'Demolition'. Voor 'British Steel' en 'Turbo' heb ik ook een zwak, maar verder ben ik niet zo kapot van Priest. Ook niet van hun laatste cd, want persoonlijk vind ik dat iets te veel van het goede. Het Fight project vond ik goed, vooral het 'War of Words' album en voor Two heb ik ook wel een zwak. De andere dingen van Halford, vind ik niet zo bijzonder.
0
Yann Samsa
geplaatst: 7 september 2009, 19:22 uur
Wake Up Dead en Peace Sells zijn idd de beste songs op het album.
En toch heeft te plaat veer meer te bieden:
Good Mourning/Black Friday (vol met emotie)
My Last Words (een prachtig Thrash Metal nummer die gewoon bijblijft)
Maar zoals je al hebt gezegd; ook SoFar is zeer goed. Vooral de donkere sfeer bevalt me wel.
Someone Else alleen al zorgt ervoor dat Promised Land niet 'slecht' kan zijn. Dit nummer is waarschijnlijk één vd beste Rÿche songs. Empire vind ik minder! Dit is 'The Black Album' van Queensrÿche. Te commerciële, stereotiepe heavy metal songs zonder enige meerwaarde. Mindcrime blijft hun beste plaat. Hoewel er zijn waarvan dit niet de persoonlijke favoriet is (zoals u), vind ik dat je moet kunnen toegeven dat de band niets anders heeft uitgebracht die dit niveau evenaart. Vocaal, concept, tekst,.... allemaal prachtig.
Maar dit is allemaal offtopic natuurlijk
En toch heeft te plaat veer meer te bieden:
Good Mourning/Black Friday (vol met emotie)
My Last Words (een prachtig Thrash Metal nummer die gewoon bijblijft)
Maar zoals je al hebt gezegd; ook SoFar is zeer goed. Vooral de donkere sfeer bevalt me wel.
Someone Else alleen al zorgt ervoor dat Promised Land niet 'slecht' kan zijn. Dit nummer is waarschijnlijk één vd beste Rÿche songs. Empire vind ik minder! Dit is 'The Black Album' van Queensrÿche. Te commerciële, stereotiepe heavy metal songs zonder enige meerwaarde. Mindcrime blijft hun beste plaat. Hoewel er zijn waarvan dit niet de persoonlijke favoriet is (zoals u), vind ik dat je moet kunnen toegeven dat de band niets anders heeft uitgebracht die dit niveau evenaart. Vocaal, concept, tekst,.... allemaal prachtig.
Maar dit is allemaal offtopic natuurlijk
0
Yann Samsa
geplaatst: 7 september 2009, 19:24 uur
Ik ging graag nog replayen op je bericht over Maiden, maar zoals al gezegd: Off Topic.
0
geplaatst: 7 september 2009, 19:28 uur
Dit is mijn favoriete album van Megadeth, Iron Maiden, Judas Priest, Queensryche en Annihilator. Metallica..... wie zijn dat.
En All Nightmare Long vind ik het beste nummer van Promised Land.
0
Yann Samsa
geplaatst: 7 september 2009, 20:29 uur
ricardo schreef:
Dit is mijn favoriete album van Megadeth, Iron Maiden, Judas Priest, Queensryche en Annihilator. Metallica..... wie zijn dat.
En All Nightmare Long vind ik het beste nummer van Promised Land. Proficiat!
Je hebt op een ludieke manier duidelijk gemaakt dat hetgene we postte niet terzake deed
.
0
geplaatst: 7 september 2009, 22:42 uur
Ferre Clabau schreef:
Ik ging graag nog replayen op je bericht over Maiden, maar zoals al gezegd: Off Topic.
Dan doen we dat bij één van de Maiden albums, 'A Matter of Life & Death'?
0
geplaatst: 8 september 2009, 10:48 uur
ricardo schreef:
Dit is mijn favoriete album van Megadeth, Iron Maiden, Judas Priest, Queensryche en Annihilator. Metallica..... wie zijn dat. En All Nightmare Long vind ik het beste nummer van Promised Land.
Dit is mijn favoriete album van Megadeth, Iron Maiden, Judas Priest, Queensryche en Annihilator. Metallica..... wie zijn dat. En All Nightmare Long vind ik het beste nummer van Promised Land.
Nou, Ricardo, alle bovenstaande bands vind ik interessanter dan Metallica, want dat stelt werkelijk niets meer voor. Dit album, 'St. Anger', 'S&M', 'Load' en 'Reload' zeggen in mijn ogen genoeg, om maar te zwijgen van het ergste Metallica nummer ooit... 'Nothing Else Matters'.
0
geplaatst: 8 september 2009, 19:27 uur
Vooral Queensryche is interessanter dan Metallica. Al is het alleen maar door het verschil wat ze hebben in hun albums. Veel variatie dus.
* denotes required fields.