Genres / Rock / Southern Rock
zoeken in:
0
Kingsnake
geplaatst: 3 maart 2009, 10:16 uur
Nog geen topic voor Southern Rock.
Zal toch wel moeten, aangezien het toch een officieel subgenre is.
Veel scharen bands onder Southern Rock die er niets mee te maken hebben. Een band uit het zuiden van de states die rock maakt is niet gelijk een southern rock band. De stijl moet in het verlenge liggen van boogie en bluesrock.
Bekendste bands (en vaandeldragers) van het genre zijn:
The Allman Brothers Band (+solo)
Lynyrd Skynyrd (+solo)
The Outlaws (+solo)
Marshall Tucker Band
Charlie Daniels Band
Minder bekend maar even belangrijk zijn:
Blackfoot
Hydra
Pointblank
Grinderswitch
Molly Hatchet
.38 Special
Nieuwe bands die het genre levend houden:
Gov't Mule (+Warren Haynes)
Derek Trucksband
The Black Crowes
Zakk Wylde
Widespread panic
Voor mensen die echt geen idee heeft wat Southern Rock precies is, de hits:
Sweet Home Alabama
The Devil Went Down To Georgia
There Goes Another Lovesong
Wild Eyed Southern Boys
Heard It in a Love Song
Ramblin' Man
En oh ja, sommigen denken dat bands uit Texas ook onder Southern Rock te scharen valt (denk aan ZZ Top en Stevie ray Vaughan), dit is debatabel.
Zal toch wel moeten, aangezien het toch een officieel subgenre is.
Veel scharen bands onder Southern Rock die er niets mee te maken hebben. Een band uit het zuiden van de states die rock maakt is niet gelijk een southern rock band. De stijl moet in het verlenge liggen van boogie en bluesrock.
Bekendste bands (en vaandeldragers) van het genre zijn:
The Allman Brothers Band (+solo)
Lynyrd Skynyrd (+solo)
The Outlaws (+solo)
Marshall Tucker Band
Charlie Daniels Band
Minder bekend maar even belangrijk zijn:
Blackfoot
Hydra
Pointblank
Grinderswitch
Molly Hatchet
.38 Special
Nieuwe bands die het genre levend houden:
Gov't Mule (+Warren Haynes)
Derek Trucksband
The Black Crowes
Zakk Wylde
Widespread panic
Voor mensen die echt geen idee heeft wat Southern Rock precies is, de hits:
Sweet Home Alabama
The Devil Went Down To Georgia
There Goes Another Lovesong
Wild Eyed Southern Boys
Heard It in a Love Song
Ramblin' Man
En oh ja, sommigen denken dat bands uit Texas ook onder Southern Rock te scharen valt (denk aan ZZ Top en Stevie ray Vaughan), dit is debatabel.
0
Kingsnake
geplaatst: 3 maart 2009, 12:12 uur
sdr schreef:
Eerste album in 2006, tweede in 2008. Beide aanraders.
Eerste album in 2006, tweede in 2008. Beide aanraders.
Akkoord, ik ga er eens aan.
Als jij belooft iets van de oude(re) bands te luisteren.
Tip: Grinderswitch en Hydra.
Ondergewaardeerde topacts!
0
geplaatst: 3 maart 2009, 12:21 uur
De laatste tijd ben ik weer veel Lynyrd Skynyrd aan het luisteren, en dit genre blijft me toch wel aanspreken.
Rebel Meets Rebel (misschien meer Southern 'Metal') is ook een leuke aanrader, trouwens.
Verder vind ik het moeilijk om precies een onderscheid te maken en te zeggen dat Texaanse rockbands niet onder Southern vallen. Ik vind het verschil tussen The Allman Brothers Band en LS al redelijk groot, en vind ZZ Top en SRV toch vaak wel dezelfde drive hebben. Vooral SRV past wel in het bovenstaande rijtje, omdat hij net als die artiesten de zuidelijke country traditie laat herleven in de geadapteerde blues en rock('n'roll) uit de andere staten of vroegere tijden.
Aan de andere kant kun je ze ook in een apart rijtje scharen: artiesten die beïnvloed zijn door, of, elementen bevatten van Southern Rock, waar ik dan bands als CCR en The Band ook onder schaar.
Verder nog enkele toevoegingen:
North Mississippi Allstars
Dicky Betts & Greath Southern
Canned Heat (?)
Little Feat
Rebel Meets Rebel (misschien meer Southern 'Metal') is ook een leuke aanrader, trouwens.
Verder vind ik het moeilijk om precies een onderscheid te maken en te zeggen dat Texaanse rockbands niet onder Southern vallen. Ik vind het verschil tussen The Allman Brothers Band en LS al redelijk groot, en vind ZZ Top en SRV toch vaak wel dezelfde drive hebben. Vooral SRV past wel in het bovenstaande rijtje, omdat hij net als die artiesten de zuidelijke country traditie laat herleven in de geadapteerde blues en rock('n'roll) uit de andere staten of vroegere tijden.
Aan de andere kant kun je ze ook in een apart rijtje scharen: artiesten die beïnvloed zijn door, of, elementen bevatten van Southern Rock, waar ik dan bands als CCR en The Band ook onder schaar.
Verder nog enkele toevoegingen:
North Mississippi Allstars
Dicky Betts & Greath Southern
Canned Heat (?)
Little Feat
0
geplaatst: 3 maart 2009, 12:22 uur
De Drive By Truckers zijn toch wel de vlaggendragers van de nieuwe Southern Rock lijkt me.
0
Kingsnake
geplaatst: 3 maart 2009, 12:30 uur
gemaster schreef:
De Drive By Truckers zijn toch wel de vlaggendragers van de nieuwe Southern Rock lijkt me.
Was ik idd vergeten te vermelden.
Een hele gave band idd.
Dexter schreef:
Ik vind ZZ Top en CCR en SRV ook gewoon in het genre passen.
Maar pas op heh... Texas is officeel geen onderdeel van de confederatie geweest en dat is een van de criteria

0
geplaatst: 3 maart 2009, 13:40 uur
Kingsnake schreef:
Texas is officeel geen onderdeel van de confederatie geweest en dat is een van de criteria
Texas is officeel geen onderdeel van de confederatie geweest en dat is een van de criteria

Dat zijn ze natuurlijk wel geweest (kijk bijv. maar naar de vlag), maar dat criterium zou wel verklaren waarom deze term niet gebruikt wordt bij CCR en The Band.
0
Kingsnake
geplaatst: 3 maart 2009, 13:51 uur
Dexter schreef:
Dat zijn ze natuurlijk wel geweest (kijk bijv. maar naar de vlag), maar dat criterium zou wel verklaren waarom deze term niet gebruikt wordt bij CCR en The Band.
(quote)
Nee nee, Texas zat echt niet bij de confederatie.
Texas heeft maar 1 ster.
De confederatie 11, ik heb even geen zin om de staten op te sommen.
CCR en The Band (maar ook bijv. Raging Slab) vallen niet onder southern rock, maar kunnen wel als soortgelijke muziek aangeduid worden.
Dus what the hack...
0
geplaatst: 3 maart 2009, 13:57 uur
De sterren geven - net als op de huidige VS vlag - het aantal staten aan:
1. South Carolina
2. Mississippi
3. Florida
4. Alabama
5. Georgia
6. Louisiana
7. Texas
8. Virginia
9. Arkansas
10. North Carolina
11 .Tennessee
Op volgorde van toetreding, tussen december 1860 en juni 1861
Maar laten we het weer lekker over Southern Rock hebben, hier schieten we ook niks mee op
1. South Carolina
2. Mississippi
3. Florida
4. Alabama
5. Georgia
6. Louisiana
7. Texas
8. Virginia
9. Arkansas
10. North Carolina
11 .Tennessee
Op volgorde van toetreding, tussen december 1860 en juni 1861

Maar laten we het weer lekker over Southern Rock hebben, hier schieten we ook niks mee op

0
Kingsnake
geplaatst: 3 maart 2009, 14:04 uur
Toch Texas....
Laten we dan op deze site SRV en ZZ Top maar onder de Southern Rock scharen...
The Band en CCR zou ook moeten en dat doen we dan gemakheidshalve maar. Allesbehalve Eagles
Laten we dan op deze site SRV en ZZ Top maar onder de Southern Rock scharen...
The Band en CCR zou ook moeten en dat doen we dan gemakheidshalve maar. Allesbehalve Eagles

0
Kingsnake
geplaatst: 3 maart 2009, 14:23 uur
Net trouwens een plaat toegvoegd van Skinny Molly.
Is met Mike Estes die nog met Skynyrd halverwege de jaren 90 heeft samengspeeld.
Officieel opgericht samen met Dave Hlubek (van Hatchet) maar die is alweer terug in Hatchet.
Is met Mike Estes die nog met Skynyrd halverwege de jaren 90 heeft samengspeeld.
Officieel opgericht samen met Dave Hlubek (van Hatchet) maar die is alweer terug in Hatchet.
0
geplaatst: 3 maart 2009, 14:36 uur
Ik vind het een beetje vreemd dat de herkomst van een band of artiest het belangrijkste criterium is voor de indeling. Natuurlijk, ik snap wel dat hier de basis gelegd werd - het ondergewaardeerde 'zuiden' dat zich met een eigen muziekstijl afzette tegen de noordelijke staten. Maar zou dat betekenen dat je als pakweg Nederlandse band geen southern rock mag maken?
En CCR kwam natuurlijk uit Californië, hoewel hun zompige swampsound zeker raakvlakken heeft met Southern rock.
Maar de grenzen zijn discutabel en lastig te trekken. Ik zou bijv. de Charlie Daniels Band er niet toe rekenen, ook al komen ze uit die regio. Da's toch meer country dan rock, of ben ik nou abuis?
En de wat meer pop-achtige rocksound van 38 Special (heerlijke band trouwens, dat wel) vind ik ook een beetje uit de toon vallen. Maar ja, hier speelt natuurlijk de broertjes Van Zant-connectie nadrukkelijk mee. Hun eerste twee platen waren overigens wel Southern rock, maar daarna veranderde het allemaal nogal.
En CCR kwam natuurlijk uit Californië, hoewel hun zompige swampsound zeker raakvlakken heeft met Southern rock.
Maar de grenzen zijn discutabel en lastig te trekken. Ik zou bijv. de Charlie Daniels Band er niet toe rekenen, ook al komen ze uit die regio. Da's toch meer country dan rock, of ben ik nou abuis?
En de wat meer pop-achtige rocksound van 38 Special (heerlijke band trouwens, dat wel) vind ik ook een beetje uit de toon vallen. Maar ja, hier speelt natuurlijk de broertjes Van Zant-connectie nadrukkelijk mee. Hun eerste twee platen waren overigens wel Southern rock, maar daarna veranderde het allemaal nogal.
0
Kingsnake
geplaatst: 3 maart 2009, 14:40 uur
Marshall Tucker Band heeft ook een paar pure counytry platen gemaakt en blijft toch gerekend worden onder de Southern Rock.
Ben ook wel eens Little Feat in songlists tegengekomen terwijl die juist weer meer richting funk zitten.
En wat te zeggen van The Dixy Dregs die weer meer porgressief gerichte rock spelen.
Het is een tough call.
Maar laten we het er op houden dat het enigszins vanuit de bluesrock/boogie moet komen.
Een tegenhanger van de brits blues(rock) explosie. Want dat was natuurlijk wel de grote katalysator voor dit genre.
Ben ook wel eens Little Feat in songlists tegengekomen terwijl die juist weer meer richting funk zitten.
En wat te zeggen van The Dixy Dregs die weer meer porgressief gerichte rock spelen.
Het is een tough call.
Maar laten we het er op houden dat het enigszins vanuit de bluesrock/boogie moet komen.
Een tegenhanger van de brits blues(rock) explosie. Want dat was natuurlijk wel de grote katalysator voor dit genre.
0
geplaatst: 3 maart 2009, 15:34 uur
Ja, Little Feat en de Dixie Dregs lijken mij ook grensgevallen. Al hebben ze er allemaal wel elementen van de Southern rock in zitten.
Nog zo'n fantastisch grensgeval is wat mij betreft de band Sea Level. Die jongens combineren de blues en de boogie van de Southern rock met jazz-elementen, waardoor een buitengewoon swingende en gevarieerde sound ontstaat. Valt waarschijnlijk onder jazz-rock, maar dan met beduidend meer rock dan jazz. Er zaten enkele leden van de 'latere' Allman Brothers Band in, o.a. Chuck Leavell. Vooral daardoor worden ze ook wel eens tot de southern rock gerekend.
Ik heb er alleen maar een best of-CD van, maar ik zou er best eens wat meer van willen horen.
Lynyrd Skynyrd is in mijn collectie - o schande - ook alleen maar vertegenwoordigd met hun greatest hits-album (vooruit, Second Helping heb ik ook nog). Ik heb 'm pas nog eens stevig opengedraaid op de home-stereo. Blijft een geweldige band met uitstekende nummers.
Nog zo'n fantastisch grensgeval is wat mij betreft de band Sea Level. Die jongens combineren de blues en de boogie van de Southern rock met jazz-elementen, waardoor een buitengewoon swingende en gevarieerde sound ontstaat. Valt waarschijnlijk onder jazz-rock, maar dan met beduidend meer rock dan jazz. Er zaten enkele leden van de 'latere' Allman Brothers Band in, o.a. Chuck Leavell. Vooral daardoor worden ze ook wel eens tot de southern rock gerekend.
Ik heb er alleen maar een best of-CD van, maar ik zou er best eens wat meer van willen horen.
Lynyrd Skynyrd is in mijn collectie - o schande - ook alleen maar vertegenwoordigd met hun greatest hits-album (vooruit, Second Helping heb ik ook nog). Ik heb 'm pas nog eens stevig opengedraaid op de home-stereo. Blijft een geweldige band met uitstekende nummers.
0
Kingsnake
geplaatst: 3 maart 2009, 15:55 uur
Lynyrd Skynyrd is ook geweldig.
te vaak uitgemaakt voor rednecks, maar Ronnie was gewoon een geweldig tekst en songwriter.
Als ze niet in 77 gecrashed waren, hadden ze zich misschien nu wel met de Stones kunnen meten
te vaak uitgemaakt voor rednecks, maar Ronnie was gewoon een geweldig tekst en songwriter.
Als ze niet in 77 gecrashed waren, hadden ze zich misschien nu wel met de Stones kunnen meten
0
geplaatst: 25 maart 2009, 18:06 uur
Dit Topic mag niet ter ziele gaan, daar is Southern Rock te leuk voor.
Hoewel jou definitie voor Southern Rock de boel nogal afbakend en daardoor weinig ruimte laat voor iets aangepaste subgenres wil ik je toch met een aantal hele goede "Southern Rock" bandjes kennis laten maken.
Ik zou zeggen, neem er de tijd voor om een of meerdere van deze artiesten eens te beluisteren.
In willekeurige volgorde:
The Band of Heathens
Wovenhand
Alejandro Escovedo
Everlast
Lucero
The Gourds
The Old 97's
Great Lake Swimmers
Los Lonely Boys
Hoewel jou definitie voor Southern Rock de boel nogal afbakend en daardoor weinig ruimte laat voor iets aangepaste subgenres wil ik je toch met een aantal hele goede "Southern Rock" bandjes kennis laten maken.
Ik zou zeggen, neem er de tijd voor om een of meerdere van deze artiesten eens te beluisteren.
In willekeurige volgorde:
The Band of Heathens
Wovenhand
Alejandro Escovedo
Everlast
Lucero
The Gourds
The Old 97's
Great Lake Swimmers
Los Lonely Boys
0
Kingsnake
geplaatst: 25 maart 2009, 18:20 uur
Is niet mijn definitie.
Komt uit het boekje van Martin Popoff getiteld Southern Rock Review.
Van mijn part is ZZ Top tot en met Bachman Turner Overdrive ook gewoon southern rock.
Gracias voor de tips
Komt uit het boekje van Martin Popoff getiteld Southern Rock Review.
Van mijn part is ZZ Top tot en met Bachman Turner Overdrive ook gewoon southern rock.

Gracias voor de tips

0
Kingsnake
geplaatst: 30 juli 2009, 19:11 uur
Klopt.
In het kader van 'kom, laten we artiesten en platen alleen omschrijven dmv afkortingen' refereer ik aan Stevie Ray Vaughan middels SRV.
In het kader van 'kom, laten we artiesten en platen alleen omschrijven dmv afkortingen' refereer ik aan Stevie Ray Vaughan middels SRV.
0
geplaatst: 31 juli 2009, 07:16 uur
Die afkorting stond ook op zijn eigen gitaar, als ik me goed herinner.
(EDIT: plaatje erbij gezocht...)

(EDIT: plaatje erbij gezocht...)

0
Kingsnake
geplaatst: 31 juli 2009, 08:12 uur
Het is ook een heel gangbare afkorting.
De hele wereld gebruikt het.
Net als CCR, CSN&Y, RHCP en RATM.
Gebeurt alleen niet zo vaak bij solo-artiesten.
De hele wereld gebruikt het.
Net als CCR, CSN&Y, RHCP en RATM.
Gebeurt alleen niet zo vaak bij solo-artiesten.
0
geplaatst: 31 juli 2009, 08:16 uur
In kringen van gitaarrockliefhebbers waarin ik mij begeef, wordt hij aangeduid als 'de SRV-man'. 
Met alle egards overigens, dat wel.

Met alle egards overigens, dat wel.

0
geplaatst: 13 januari 2011, 22:24 uur
Wat leuk dat CCR hier ook wordt genoemd. Ik ben zelf groot liefhebber en heb me altijd afgevraagd waarom CCR (@Vortex: Creedence Clearwater Revival)
geen Southern Rock heet. Blijkbaar zijn hier echte liefhebbers het met me eens.
Kan iemand me meer over Molly Hatchet vertellen? Ik ken één nummer van ze, dat ik ooit bij een blad (ik geloof Revolver) op CD kreeg. Dat vind ik wel een tof nummer, dus ik ben wel benieuwd of iemand me meer over jullie mening over deze band kunnen vertellen.
geen Southern Rock heet. Blijkbaar zijn hier echte liefhebbers het met me eens.Kan iemand me meer over Molly Hatchet vertellen? Ik ken één nummer van ze, dat ik ooit bij een blad (ik geloof Revolver) op CD kreeg. Dat vind ik wel een tof nummer, dus ik ben wel benieuwd of iemand me meer over jullie mening over deze band kunnen vertellen.
* denotes required fields.