Genres / Rock / Southern Rock
zoeken in:
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 14 januari 2011, 10:17 uur
Ernie Ball schreef:
Wat leuk dat CCR hier ook wordt genoemd. Ik ben zelf groot liefhebber en heb me altijd afgevraagd waarom CCR (@Vortex: Creedence Clearwater Revival)
geen Southern Rock heet. Blijkbaar zijn hier echte liefhebbers het met me eens.
Kan iemand me meer over Molly Hatchet vertellen? Ik ken één nummer van ze, dat ik ooit bij een blad (ik geloof Revolver) op CD kreeg. Dat vind ik wel een tof nummer, dus ik ben wel benieuwd of iemand me meer over jullie mening over deze band kunnen vertellen.
Wat leuk dat CCR hier ook wordt genoemd. Ik ben zelf groot liefhebber en heb me altijd afgevraagd waarom CCR (@Vortex: Creedence Clearwater Revival)
geen Southern Rock heet. Blijkbaar zijn hier echte liefhebbers het met me eens.Kan iemand me meer over Molly Hatchet vertellen? Ik ken één nummer van ze, dat ik ooit bij een blad (ik geloof Revolver) op CD kreeg. Dat vind ik wel een tof nummer, dus ik ben wel benieuwd of iemand me meer over jullie mening over deze band kunnen vertellen.
CCR komt niet uit de zuidelijke staten... Dat is de enige reden waarom het geen southern rock mag/kan heten... Puur topografisch dus...
Molly Hatchet behoort tot de wat hardere variant van southern rock... Ronnie van Zant van Lynyrd Skynyrd zei dat het toentertijd tot zijn favoriete bands behoorde...
De muziek is ook enigszins vergelijkbaar met dat van Skynyrd...
Naarmate de jaren tachtig vorderde, ging de band een soort 2e rangs popmetal maken...
Vanaf de jaren negentig is de band eigenlijk alleen nog maar bezig een op metal geschoeide versie van Southern Rock te spelen.
Er zit geen enkel origineel lid meer in de band (ook vergelijkbaar met Skynyrd), maar de muziek is in ieder geval vanaf 1995 van redelijk tot goed niveau...
Als je iets wilt hebben: de eerste 2 platen zijn heel goed, de livedubbelaar Double Trouble of Live at the Agora 1979 of alles na 1995...
Veel plezier...
0
geplaatst: 14 januari 2011, 19:23 uur
@Ozric Spacefolk; bedankt! Als Ronnie van Zant ze goed vind, moet ik er inderdaad eens naar gaan luisteren. Tof dat je een paar suggesties doet. Ga ik eens checken.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 17 januari 2011, 13:00 uur
onbekend maar niet onbemind:
Screamin' Cheetah Wheelies
Brother Cane
Cry of Love
Brother Cane
Cry of Love
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 21 april 2011, 16:38 uur
Nieuw solo album Warren Haynes (plus gratis download (officieel))
Warren Haynes | Man In Motion | About - warrenhaynes.net
Warren Haynes | Man In Motion | About - warrenhaynes.net
0
geplaatst: 3 juli 2011, 10:50 uur
Momenteel zit ik helemaal in de southern (blues) rock. Alleen ben ik er niet zo goed in thuis dat ik de minder bekende bands al ken. Ik wil persoonlijk met de grote namen het bekendere werk en de basis beginnen zeg maar. Ik heb er laatst aardig wat bijgekocht en zal de bands en albums die ik laatst erbij gekocht heb eens ff opnoemen waarvan ik denk dat het hier thuishoort.
The Allman Brothers Band:
1. At Fillmore East. (deluxe edition)
2. The Allman Brothers Band. (Debuut studio album).
3. Brothers And Sisters.
Lynyrd Skynyrd:
1. Pronounced.
2. Second Helping.
ZZ Top:
1. The Very Best Of (Rancho Texicano).
2. Live From Texas.
3. Eliminator.
4. Tres Hombres.
5. First Album.
6. Tejas.
7. Rio Grande Mud.
John Fogerty/Creedence Long Road Home verzamelaar.
The Band:
1. Last Waltz.
2. Music From Big Pink.
3. The Band (1969)
Ik heb gelezen dat Stevie Ray Vaughan ook nog enorm de moeite waard is, en die naam heb ik ook meer gehoord, en ook JJ Cale zou hier nog tussen horen. Ook een bekende naam.
Ben benieuwd of ik nog bekende namen vergeten ben. Later ga ik verder spitten om minder bekende namen te leren kennen.
The Allman Brothers Band:
1. At Fillmore East. (deluxe edition)
2. The Allman Brothers Band. (Debuut studio album).
3. Brothers And Sisters.
Lynyrd Skynyrd:
1. Pronounced.
2. Second Helping.
ZZ Top:
1. The Very Best Of (Rancho Texicano).
2. Live From Texas.
3. Eliminator.
4. Tres Hombres.
5. First Album.
6. Tejas.
7. Rio Grande Mud.
John Fogerty/Creedence Long Road Home verzamelaar.
The Band:
1. Last Waltz.
2. Music From Big Pink.
3. The Band (1969)
Ik heb gelezen dat Stevie Ray Vaughan ook nog enorm de moeite waard is, en die naam heb ik ook meer gehoord, en ook JJ Cale zou hier nog tussen horen. Ook een bekende naam.
Ben benieuwd of ik nog bekende namen vergeten ben. Later ga ik verder spitten om minder bekende namen te leren kennen.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 3 juli 2011, 13:07 uur
Eigenlijk zijn ZZTop en Stevie Ray Vaugh gewoon Texas-blues.
Creedence en Fogerty zijn meer country rock dan southern rock. Helaas is er de topografische kwestie.
Dus je kan alleen een southern rockband zijn als je uit de confederate staten komt.
Skynyrd, en The Allmans zijn wel de aanvoerders van het genre, al bestond de term toentertijd nog niet eens, en wilden ze niet eens daartoe horen.
Andere echt leuke bandjes uit die tijd zijn:
Marshall Tucker Band
Grinderswitch
Blackfoot
Eric Quincy Tate
Outlaws
En meer van nu:
Gov't Mule
Black Crowes
Creedence en Fogerty zijn meer country rock dan southern rock. Helaas is er de topografische kwestie.
Dus je kan alleen een southern rockband zijn als je uit de confederate staten komt.
Skynyrd, en The Allmans zijn wel de aanvoerders van het genre, al bestond de term toentertijd nog niet eens, en wilden ze niet eens daartoe horen.
Andere echt leuke bandjes uit die tijd zijn:
Marshall Tucker Band
Grinderswitch
Blackfoot
Eric Quincy Tate
Outlaws
En meer van nu:
Gov't Mule
Black Crowes
0
geplaatst: 3 juli 2011, 14:08 uur
J.J. Cale is briljant. Geweldige Laidback muziek, genre opzich.
Zoek eens de DVD 'To Tulsa And Back' van hem op. Prachtige roadmovie!
Zoek eens de DVD 'To Tulsa And Back' van hem op. Prachtige roadmovie!
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 3 juli 2011, 14:44 uur
JJ Cale is ook goed, maar ook geen Southern Rock...
0
geplaatst: 4 juli 2011, 00:03 uur
Ik vind het maar een wat raar topic southern (blues) rock. Ik vind het een muziekstroming waar je niet perse voor uit het zuiden of zelfs maar uit Amerika hoeft te komen.
Al kom je uit Polen, China of de Galapagos Eilanden, als het maar op The Allmans Brothers Band of Lynyrd Skynyrd lijkt (klinkt) kun je m.i al spreken van southern (blues) rock.
En als je van Fogerty en CCR al kunt spreken van country rock, dan zouden The Eagles hier ook eigenlijk binnen dit genre goed thuis kunnen horen.
Al kom je uit Polen, China of de Galapagos Eilanden, als het maar op The Allmans Brothers Band of Lynyrd Skynyrd lijkt (klinkt) kun je m.i al spreken van southern (blues) rock.
En als je van Fogerty en CCR al kunt spreken van country rock, dan zouden The Eagles hier ook eigenlijk binnen dit genre goed thuis kunnen horen.

0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 4 juli 2011, 10:52 uur
Sorry maar dan weet je blijkbaar niet wat Southern Rock is.
Southern Rock is meer dan een stijl alleen.
Echt sorry, ik kan er niks aan doen.
Je kan niet uit Polen komen en Southern Rock maken. Je kan er wel door beïnvloed zijn.
Eagles is de grootste vijand van Southern Rock.
Lees er eens wat over, zou ik zeggen.
Southern Rock heeft haar roots in de bluesrock maar is niet synoniem aan bluesrock
Ach, zoek het maar uit.
Southern Rock is meer dan een stijl alleen.
Echt sorry, ik kan er niks aan doen.
Je kan niet uit Polen komen en Southern Rock maken. Je kan er wel door beïnvloed zijn.
Eagles is de grootste vijand van Southern Rock.
Lees er eens wat over, zou ik zeggen.
Southern Rock heeft haar roots in de bluesrock maar is niet synoniem aan bluesrock
Ach, zoek het maar uit.
0
geplaatst: 4 juli 2011, 17:17 uur
Dat weet ik inderdaad ook niet wat dat precies inhoud dat klopt. Ik heb verder niets erover gelezen, maar kan mij voorstellen dat het een muziekstroming is uit een bepaald gebied van Amerika. Maar iets wat in de buurt komt en bijna hetzelfde klinkt waarom zou je dat niet zo kunnen noemen dan?
Want het gaat over de muziek en hoe het klinkt lijkt me, en niet over waar de oorsprong vandaan komt.
Ik ben net een beetje begonnen met deze muziekstroming en alles een beetje aan het aftasten. Ik had van jou als opener van dit topic juist verwacht dat je misschien nog een paar tips zou hebben zodat ik en meerdere geinteresseerden in deze muziek stroming er iets aan zouden hebben.
In plaats van op de positieve dingen in te gaan en mensen nog wat meer artiest, album en luister tips te geven ga je mij gewoon minachten door te eindigen met 'zoek het maar uit'.
Maar snel een slotje op dit topic of niet?
Want het gaat over de muziek en hoe het klinkt lijkt me, en niet over waar de oorsprong vandaan komt.
Ik ben net een beetje begonnen met deze muziekstroming en alles een beetje aan het aftasten. Ik had van jou als opener van dit topic juist verwacht dat je misschien nog een paar tips zou hebben zodat ik en meerdere geinteresseerden in deze muziek stroming er iets aan zouden hebben.
In plaats van op de positieve dingen in te gaan en mensen nog wat meer artiest, album en luister tips te geven ga je mij gewoon minachten door te eindigen met 'zoek het maar uit'.
Maar snel een slotje op dit topic of niet?

0
geplaatst: 4 juli 2011, 17:38 uur
Er hoeft niet gelijk een slotje op, Ricardo.
Hier volgt een lijstje met (volgens mij) de belangrijkste vertegenwoordigs van dit (sub)genre:
- Wet Willie
- The Allman Brothers Band
- Little Feat
- Lynyrd Skynyrd
- The Marshall Tucker Band
- Outlaws
- Molly Hatchet
- .38 Special
- Gregg Allman
- Charlie Daniels
- Lowell George
- Ozark Mountain Daredevils
- The Black Crowes
- Atlanta Rhythm Section
- Hank Williams, Jr.
- Sea Level
- Blackfoot
- Dickey Betts
- Duane Allman
- ZZ Top
- The Dixie Dregs
- Black Oak Arkansas
- Elvin Bishop
- The Charlie Daniels Band
- Artimus Pyle
- The Kentucky Headhunters
- Widespread Panic
- Aquarium Rescue Unit
- Rossington Collins Band
- Col. Bruce Hampton
- Toy Caldwell
- The Hour Glass
Hier volgt een lijstje met (volgens mij) de belangrijkste vertegenwoordigs van dit (sub)genre:
- Wet Willie
- The Allman Brothers Band
- Little Feat
- Lynyrd Skynyrd
- The Marshall Tucker Band
- Outlaws
- Molly Hatchet
- .38 Special
- Gregg Allman
- Charlie Daniels
- Lowell George
- Ozark Mountain Daredevils
- The Black Crowes
- Atlanta Rhythm Section
- Hank Williams, Jr.
- Sea Level
- Blackfoot
- Dickey Betts
- Duane Allman
- ZZ Top
- The Dixie Dregs
- Black Oak Arkansas
- Elvin Bishop
- The Charlie Daniels Band
- Artimus Pyle
- The Kentucky Headhunters
- Widespread Panic
- Aquarium Rescue Unit
- Rossington Collins Band
- Col. Bruce Hampton
- Toy Caldwell
- The Hour Glass
0
geplaatst: 4 juli 2011, 19:36 uur
Ik bedoelde het vooral naar degene toe die deze topic geopend heeft dat die niet meer geduld heeft, en vooral de laatste opmerking vind ik nergens opslaan. Net of hij spijt heeft dat hij dit topic geopend heeft.
Een grote lijst met artiesen en bands die jij hier instuurt daar kun je tenminste iets mee. Ik zal me er eens in gaan verdiepen.
Gelukkig zijn er ook nog sociale users hier op mu.me.
Een grote lijst met artiesen en bands die jij hier instuurt daar kun je tenminste iets mee. Ik zal me er eens in gaan verdiepen.
Gelukkig zijn er ook nog sociale users hier op mu.me.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 5 juli 2011, 00:28 uur
Met zoek het maar uit, bedoelde ik niets onbeschoft.
Van Helsing geeft een mooie opsomming. Ik had niet zoveel zin om dat allemaal te tikken, mss heb je er wat aan.
Overigens zijn er wel bluesrock en countryrock topics.
Van Helsing geeft een mooie opsomming. Ik had niet zoveel zin om dat allemaal te tikken, mss heb je er wat aan.
Overigens zijn er wel bluesrock en countryrock topics.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 5 juli 2011, 00:29 uur
ZZ Top vind ik nog steeds discutabel.
Maar dat is inderdaad waar de schoen wringt met dit genre.
Maar dat is inderdaad waar de schoen wringt met dit genre.
0
geplaatst: 5 juli 2011, 10:26 uur
Misschien is dat het probleem wel ik wil gewoon het soort muziek beluisteren zoals op de eerste albums van ZZ Top te horen is, want dat vind ik helemaal geweldig op dit moment. Net als Rory Gallager en Stevie Ray Vaughan. Het genre maakt mij niet zoveel uit of het nu southern rock, of country rock of blues rock is. Voor mijn oren klinkt het aardig vergelijkbaar. Maar ben er nog niet zo goed in thuis om de kleine en fijne verschillen eruit te kunnen filteren.
Daarom vind ik southern rock een wat vreemd genre, want het klinkt gewoon als blues rock en misschien wel country rock in mijn oren, maar dan net wat anders.
Daarom vind ik southern rock een wat vreemd genre, want het klinkt gewoon als blues rock en misschien wel country rock in mijn oren, maar dan net wat anders.
0
geplaatst: 5 juli 2011, 10:29 uur
Weet ik nu ook, misschien ben je wel met teveel dingen bezig waardoor het daarboven bij jou een beetje druk is, want als ik zie naar wat voor genres je allemaal luistert en ook nog eens een goede kennis van zaken hebt, dan is het moeilijk om overal uitgebreid op te reageren natuurlijk. 

0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 5 juli 2011, 10:43 uur
Als je Stevie Ray Vaughn en ZZ Top en Rory Gallagher zo gaaf vind, zit je toch in de texas-bluesrock hoek.
Daar heeft zelfs Wikipedia een pagina aan gewijd: Texas blues - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
De lijst en de beschrijving is natuurlijk (zoals altijd bij wikipedia) discutabel, incompleet en slechts een handvat.
Chris Duarte en Pat Travers zijn ook erg gaaf.
The Oulaws hebben in de jaren 90 ook twee vette bluesrockplaten gemaakt (Hittin' the Road en Diablo Canyon), maar dat komt vnl. door de toevoeging van Chris Hicks.
Daar heeft zelfs Wikipedia een pagina aan gewijd: Texas blues - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
De lijst en de beschrijving is natuurlijk (zoals altijd bij wikipedia) discutabel, incompleet en slechts een handvat.
The Oulaws hebben in de jaren 90 ook twee vette bluesrockplaten gemaakt (Hittin' the Road en Diablo Canyon), maar dat komt vnl. door de toevoeging van Chris Hicks.
0
geplaatst: 19 juli 2011, 09:40 uur
Overigens deed Ozric op 17 januari al wat suggesties (aan mij, maar wellicht heb jij er ook iets aan?)
0
speedy66
geplaatst: 26 mei 2012, 14:58 uur
Poco en Firefall hebben wel wat southern-rock (&-country) invloeden
... en vergeet Stillwater niet op het capricorn label. Snail uit 1978 is ook niet onaardig.
en natuurlijk .. Doc Holliday, en Freddie Salem (ex - outlaw) - cat dance (1982)
Verdere info: Southern Rock - Music Genres - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Voor nieuwere bands: http://southern-records.de/ (alligator stew, swampdawamp, en the regulators)
Blogs ZOSOPAT - zosopat-zosopat.blogspot.com
Skydog's Elysium - skydogselysium.blogspot.com
... en vergeet Stillwater niet op het capricorn label. Snail uit 1978 is ook niet onaardig.
en natuurlijk .. Doc Holliday, en Freddie Salem (ex - outlaw) - cat dance (1982)
Verdere info: Southern Rock - Music Genres - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Voor nieuwere bands: http://southern-records.de/ (alligator stew, swampdawamp, en the regulators)
0
geplaatst: 26 mei 2012, 21:38 uur
Een goede (relatieve) nieuwkomer in dit genre: New Soul Cowboys. Zeker de moeite waard om te checken voor eenieder die van southern rock houdt!!!! Klinkt af en toe wel wat gladjes en behoorlijk clichematig, maar ja, zeker dat laatste hoort ook wel bij dit genre. Wat mij betreft hebben ze alles om tot een topper uit te groeien, lekkere relaxte songs, goede zanger en lekker (twin)gitaarwerk.
Nog een aanvulling van een band die ik zo snel niet lees in de laatste reacties (heb uiteraard niet alles gelezen): Foghat. Toch wel een belangrijke en erg goede band!!
Nog een aanvulling van een band die ik zo snel niet lees in de laatste reacties (heb uiteraard niet alles gelezen): Foghat. Toch wel een belangrijke en erg goede band!!
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 29 mei 2012, 10:22 uur
speedy66 schreef:
Jij weet je weg wel op internet, maar kijk uit met linkjes naar blogspots, want de content is niet altijd legaal....
0
speedy66
geplaatst: 2 juni 2012, 14:55 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Jij weet je weg wel op internet, maar kijk uit met linkjes naar blogspots, want de content is niet altijd legaal....
(quote)
Hoi, klopt, maar dat hou je toch
LAIDLAW is trouwens ook een goeie southern rock band
ennu..... Creed - s/t uit 1979 (of 1978??) is ook het proberen waard
oh ja ..... Blackhorse - s/t uit 1979 (of 1977 ??) > gave hoes ook

0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 26 juni 2012, 09:21 uur
Nog een hoop platen toegevoegd van Doc Holliday, maar ook
- Alex Taylor
- Eat a Peach
en
Every Mother's Nightmare
- Alex Taylor
- Eat a Peach
en
Every Mother's Nightmare
0
geplaatst: 1 juli 2012, 13:29 uur
Ozric Spacefolk schreef:
En Pat Travers komt in september naar Nederland.
Do 20-9 P60 Amstelveen
Vr 21-9 Het Bolwerk Sneek
Za 22-9 De Boerderij Zoetermeer
Zo 23-9 De Bosuil Weert
Di 25-09 The Spirit of '66 Verviers (Belgie)
En The Outlaws hebben een nieuw album uit: It's About Pride (2012)
* denotes required fields.