Genres / Rock / Southern Rock
zoeken in:
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 3 juli 2012, 11:00 uur
Is ook zijn context gerukt. Ik noemde Pat Travers als bluesrock-gitarist, niet als southern rocker.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 3 juli 2012, 11:35 uur
Hier een alfabetische opsomming van de (originele, dus jaren 70) southern rock bands. (vul 'm iedere keer een beetje aan)....
- Duane Allman
- Gregg Allman
- The Allman Brothers Band
- Atlanta Rhythm Section
- Barefoot Jerry
- Dickey Betts
- Elvin Bishop
- Black Oak Arkansas
- Blackfoot
- The Charlie Daniels Band
- Dixie Dregs
- Eric Quincy Tate
- Grinderswitch
- Henry Paul Band
- Hour Glass
- Hydra
- Little Feat
- Lynyrd Skynyrd
- Mama's Pride
- The Marshall Tucker Band
- Molly Hatchet
- Don Nix
- Outlaws
- Point Blank
- Potliquor
- Sea Level
- Stillwater
- Sweathog
- Alex Taylor
- Wet Willie
- ZZ Top
- Duane Allman
- Gregg Allman
- The Allman Brothers Band
- Atlanta Rhythm Section
- Barefoot Jerry
- Dickey Betts
- Elvin Bishop
- Black Oak Arkansas
- Blackfoot
- The Charlie Daniels Band
- Dixie Dregs
- Eric Quincy Tate
- Grinderswitch
- Henry Paul Band
- Hour Glass
- Hydra
- Little Feat
- Lynyrd Skynyrd
- Mama's Pride
- The Marshall Tucker Band
- Molly Hatchet
- Don Nix
- Outlaws
- Point Blank
- Potliquor
- Sea Level
- Stillwater
- Sweathog
- Alex Taylor
- Wet Willie
- ZZ Top
0
geplaatst: 11 september 2012, 19:37 uur
Weet niet of ie al genoemd is, maar White Cowbell Oklahoma is geweldig! Vooral het album Cencerro Blanco is het checken waard.
YouTube - White Cowbell Oklahoma - Cheerleader - m.youtube.com
YouTube - White Cowbell Oklahoma - Cheerleader - m.youtube.com
0
speedy66
geplaatst: 3 maart 2013, 17:19 uur
jailhouserocker1 schreef:
Een goede (relatieve) nieuwkomer in dit genre: New Soul Cowboys. Zeker de moeite waard om te checken voor eenieder die van southern rock houdt!!!! Klinkt af en toe wel wat gladjes en behoorlijk clichematig, maar ja, zeker dat laatste hoort ook wel bij dit genre. Wat mij betreft hebben ze alles om tot een topper uit te groeien, lekkere relaxte songs, goede zanger en lekker (twin)gitaarwerk.
Nog een aanvulling van een band die ik zo snel niet lees in de laatste reacties (heb uiteraard niet alles gelezen): Foghat. Toch wel een belangrijke en erg goede band!!
Een goede (relatieve) nieuwkomer in dit genre: New Soul Cowboys. Zeker de moeite waard om te checken voor eenieder die van southern rock houdt!!!! Klinkt af en toe wel wat gladjes en behoorlijk clichematig, maar ja, zeker dat laatste hoort ook wel bij dit genre. Wat mij betreft hebben ze alles om tot een topper uit te groeien, lekkere relaxte songs, goede zanger en lekker (twin)gitaarwerk.
Nog een aanvulling van een band die ik zo snel niet lees in de laatste reacties (heb uiteraard niet alles gelezen): Foghat. Toch wel een belangrijke en erg goede band!!
New Soul Cowboys is zeker een goede band. Eigenlijk is deze band gewoon Anthony Gomes (& Co.). Waarom hij opeens onder een andere naam is gaan spelen is mij een raadsel. Feit blijft dat het erg goeie stevige blues-hardrock is. Zijn albums staan ook op musicmeter
Nog wat aanvullingen
Jimmy van Zant (neef van...) heeft een 4(?)tal southern cd's gemaakt
Two Guns - Balls Out (1979) : een southern rock eendagsvlieg
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 3 april 2013, 18:50 uur
Nieuwe Southern Rock acts toegevoegd:
The J.J. Muggler Band
Missouri Rain
(wie heeft meer info over die laatste artiest?)
En nieuwe acts ontdekt:
David Hidalgo, Mato Nanji & Luther Dickinson - 3 Skulls and the Truth (2012)
en
Royal Southern Brotherhood - Royal Southern Brotherhood (2012)
The J.J. Muggler Band
Missouri Rain
(wie heeft meer info over die laatste artiest?)
En nieuwe acts ontdekt:
David Hidalgo, Mato Nanji & Luther Dickinson - 3 Skulls and the Truth (2012)
en
Royal Southern Brotherhood - Royal Southern Brotherhood (2012)
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 7 april 2013, 21:57 uur
Zie mijn recensies op de albums van Blackberry Smoke
Superband!
Superband!
0
geplaatst: 9 april 2013, 18:11 uur
speedy66 schreef:
New Soul Cowboys is zeker een goede band. Eigenlijk is deze band gewoon Anthony Gomes (& Co.). Waarom hij opeens onder een andere naam is gaan spelen is mij een raadsel. Feit blijft dat het erg goeie stevige blues-hardrock is. Zijn albums staan ook op musicmeter
Nog wat aanvullingen
(quote)
Nog wat aanvullingen
In principe kun je New Soul Cowboys ook wel een eendagsvlieg noemen. Ze hebben één cd gemaakt in dit genre maar that's it. Ik heb op de site van de beste man gekeken maar de rest van zijn muziek is idd blues(rock), maar zeker geen Southern. Jammer, was voor mij een van de beste Southern cd's van de laatste jaren. De CD is trouwens nergens meer te krijgen, ben er wel naarstig naar op zoek, maar helaas, moet het met de downloadversie doen.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 9 april 2013, 18:34 uur
Southern Rock en Bluesrock zijn eigenlijk broertjes. Hetzelfde geldt voor Countryrock.
Er is maar een dun lijntje. Sommigen noemen ZZ-Top al Southern Rock, of Little Feat.
Feit is, dat sommige bands die niet uit de southern states komen meer Southern Rock maken dan sommige bands die wel uit de southern states komen.
Ik houd altijd als leidraad: Skynyrd, Allmans, Gov't Mule, Outlaws.
Verder vind ik alle blues, country, hillbilly, dance, hiphop, allemaal ook prima.
Maar ik zal eens op zoek gaan naar jouw tip.
Er is maar een dun lijntje. Sommigen noemen ZZ-Top al Southern Rock, of Little Feat.
Feit is, dat sommige bands die niet uit de southern states komen meer Southern Rock maken dan sommige bands die wel uit de southern states komen.
Ik houd altijd als leidraad: Skynyrd, Allmans, Gov't Mule, Outlaws.
Verder vind ik alle blues, country, hillbilly, dance, hiphop, allemaal ook prima.
Maar ik zal eens op zoek gaan naar jouw tip.
0
geplaatst: 9 april 2013, 20:16 uur
Op youtube is de hele cd te beluisteren van de Cowboys.
Voor de rest kan ik volgen wat je zegt, alleen vind ik Gov't Mule dan weer minder Southern en meer bluesrock. Maar zo wordt jouw stelling maar weer eens bevestgd: er is idd maar een dun lijntje. Ik vind alleen het feit of een band al dan niet uit het zuiden komt geen criterium voor Southern Rock. Ik vind ZZ Top dan ook absoluut geen Southern spelen, ook al komen ze uit Texas. Ik vind dat toch echt wel bluesrock. Ik vind bv dat bij Southern toch wel minimaal 2 gitaristen horen, het twin/triple gitaarwerk is m.i. toch wel essentieel bij deze muziek hoor.
Voor de rest kan ik volgen wat je zegt, alleen vind ik Gov't Mule dan weer minder Southern en meer bluesrock. Maar zo wordt jouw stelling maar weer eens bevestgd: er is idd maar een dun lijntje. Ik vind alleen het feit of een band al dan niet uit het zuiden komt geen criterium voor Southern Rock. Ik vind ZZ Top dan ook absoluut geen Southern spelen, ook al komen ze uit Texas. Ik vind dat toch echt wel bluesrock. Ik vind bv dat bij Southern toch wel minimaal 2 gitaristen horen, het twin/triple gitaarwerk is m.i. toch wel essentieel bij deze muziek hoor.
0
speedy66
geplaatst: 31 mei 2013, 15:37 uur
Randgevalletje wellicht, maar dit wordt door sommige ook als southern rock bestempeld.
Jive Mother Mary - all fall down (2009)

Drie piepjonge gasten nog zonder de whiskeystrot, maar wel met een volwassen sound.
Zeker de moeite waard om te beluisteren
Jive Mother Mary | Southern Rock Bands | Puresouthernrock.com
Op cdbaby te vinden of met wat speurwerk als DL
ps) check ook gelijk voor het bandje: Medusa Stone.
Jive Mother Mary - all fall down (2009)

Drie piepjonge gasten nog zonder de whiskeystrot, maar wel met een volwassen sound.
Zeker de moeite waard om te beluisteren
Jive Mother Mary | Southern Rock Bands | Puresouthernrock.com
Op cdbaby te vinden of met wat speurwerk als DL
ps) check ook gelijk voor het bandje: Medusa Stone.
0
geplaatst: 18 juni 2013, 19:24 uur
3 Skulls and the thuth
Voor alle southern liefhebbers zeker de moeite waard om te luisteren al heeft het vooral veel ZZ-top invloeden. Maar in ieder geval lekkere smeuige (southern?) bluesrock met veel gitaarwerk.
Samenwerking van David Hidalgo, Mato Nanji, Luther Dickinson, de 3 leadgitaristen van resp. Los Lobos, Indigenous en the North Mississippi Allstars.
Voor alle southern liefhebbers zeker de moeite waard om te luisteren al heeft het vooral veel ZZ-top invloeden. Maar in ieder geval lekkere smeuige (southern?) bluesrock met veel gitaarwerk.
Samenwerking van David Hidalgo, Mato Nanji, Luther Dickinson, de 3 leadgitaristen van resp. Los Lobos, Indigenous en the North Mississippi Allstars.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 19 juni 2013, 10:08 uur
Die had ik al een tijdje huis. Erg leuke plaat inderdaad.
0
Hendrik68
geplaatst: 28 februari 2014, 23:06 uur
Heerlijk genre, waar ik de laatste tijd veel naar luister. Maar dit topic is niet compleet zonder de beste Southern Rock band van de laatste 15 jaar. Bovendien heeft deze band een prachtige ode aan het genre gebracht met The Southern Rock Opera. Hier 1 van de beste nummers van dat album. Ik heb het uiteraard over de Drive-By Truckers:
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 1 maart 2014, 11:12 uur
Hendrik68 schreef:
Heerlijk genre, waar ik de laatste tijd veel naar luister. Maar dit topic is niet compleet zonder de beste Southern Rock band van de laatste 15 jaar. Bovendien heeft deze band een prachtige ode aan het genre gebracht met The Southern Rock Opera. Hier 1 van de beste nummers van dat album. Ik heb het uiteraard over de Drive-By Truckers.
Heerlijk genre, waar ik de laatste tijd veel naar luister. Maar dit topic is niet compleet zonder de beste Southern Rock band van de laatste 15 jaar. Bovendien heeft deze band een prachtige ode aan het genre gebracht met The Southern Rock Opera. Hier 1 van de beste nummers van dat album. Ik heb het uiteraard over de Drive-By Truckers.
Inderdaad een erg goede band. Ten tijde van de The Southern Rock Opera luisterde ik er veel naar.
Vind alleen dat het allemaal soms wel erg tegen de alternatieve rock aanleunt. En soms heb ik het idee dat er vals wordt gezongen.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 1 maart 2014, 11:15 uur
Mijn favoriete bands van dit moment uit het genre (jonge honden) zijn:
Steepwater Band:
en
Blackberry Smoke:
Steepwater Band:
en
Blackberry Smoke:
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 10 maart 2014, 12:15 uur
Er komt een speelfilm/biopic over Gregg Allman, en die gaat Midnight Rider heten. Gregg wordt gespeeld door William Hurt en er spelen nog meer bekende lui mee.
Ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd.
0
Mssr Renard
geplaatst: 30 oktober 2019, 09:45 uur
Laten we deze thread weer eens nieuw leven in blazen.
Vandaag weer eens ouderwets aan het luisteren naar de Henry Paul Band. Een countryrock afsplitsing van Outlaws ala Eagles. Harmonieuzer en sympathiekere sound dan Outlaws die rond die tijd de weg goed kwijt waren.
Henry Paul Band - Grey Ghost (1979)
Vandaag weer eens ouderwets aan het luisteren naar de Henry Paul Band. Een countryrock afsplitsing van Outlaws ala Eagles. Harmonieuzer en sympathiekere sound dan Outlaws die rond die tijd de weg goed kwijt waren.
Henry Paul Band - Grey Ghost (1979)
1
geplaatst: 31 oktober 2019, 22:29 uur
Southern Bitch was de band van echtpaar Adam en Wendy Musick en waren vooral in het vorige decennium aktief en hebben ook drie platen gemaakt. Maar toen Adam de farm van zijn familie erfde zijn beide toen gestopt en varkensboer geworden in Virginia.
Ik vind het geweldige Southern Rock en Adam Musick is gezegend met een heerlijke stem en kan ook prima potje gitaarspelen met een prachtige sound.
1
Mssr Renard
geplaatst: 17 januari 2022, 19:39 uur
Fantastische song, met heerlijke twinlead. Lekkere outlaw-vibe met outlaw-video.
Ja, dit zijn zonen van Gregg en Dickey:
Ja, dit zijn zonen van Gregg en Dickey:
0
Mssr Renard
geplaatst: 29 maart 2022, 21:46 uur
Binnen niet al te lang een nieuwe studioplaat van The Steepwater Band. Getiteld Re-Turn of the Wheel is het een companion van Turn of the Wheel, met leftovers, een akoestische track, een bonustrack en meer.
Hier al een voorproefje:
Hier al een voorproefje:
0
gastheerg
geplaatst: 8 augustus 2022, 17:51 uur
Ik heb beide albums van The Allman Betts Band. Persoonlijk (maar wie ben ik in dit universum) vind ik het toch meer Americana dan Southern Rock. Overigens wel hele goede Americana!!! Heel goede!
0
Mssr Renard
geplaatst: 8 augustus 2022, 18:22 uur
Is Americana niet gewoon een benaming voor West-Europese bands die Amerikaanse muziek maken?
Allman Betts Band laveert wat mij betreft tussen Southern Rock en Country Rock een beetje zoals Blackberry Smoke maar dan meer jam-gericht. Met een snufje Heartland Rock en wat Bluesrock.
Allman Betts Band laveert wat mij betreft tussen Southern Rock en Country Rock een beetje zoals Blackberry Smoke maar dan meer jam-gericht. Met een snufje Heartland Rock en wat Bluesrock.
1
gastheerg
geplaatst: 11 augustus 2022, 16:37 uur
Er zijn meerdere Amerikaanse artiesten die hun album heel bewust Americana hebben genoemd.
Denk aan Neil Young, en Leon Russell.
Maar als een artiest/band een album Americana als titel geeft wil dat weer niet zeggen dat het dat dan ook is. Luister maar eens naar The Offspring
Er zijn best veel Amerikaanse verzamelalbums met Americana in de titel gemaakt.
Overigens vind ik de discussie over muziekstijlen zelf ook erg lastig. Ik geef m'n bek zo nu en dan ook maar een dauw. Als ik met vrienden zit en we hebben her hier over helpt een goed glas altijd wel
Denk aan Neil Young, en Leon Russell.
Maar als een artiest/band een album Americana als titel geeft wil dat weer niet zeggen dat het dat dan ook is. Luister maar eens naar The Offspring

Er zijn best veel Amerikaanse verzamelalbums met Americana in de titel gemaakt.
Overigens vind ik de discussie over muziekstijlen zelf ook erg lastig. Ik geef m'n bek zo nu en dan ook maar een dauw. Als ik met vrienden zit en we hebben her hier over helpt een goed glas altijd wel

* denotes required fields.