MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / BELPOP (the fradzler files)

zoeken in:
Erg leuk dit topic! Een en al nostalgie!! (wat werd er toch leuke muziek gemaakt in Belgie, en wat worden we oud,,,).
Ook erg benieuwd naar wat er nog aan te komen staat.

geweldig topic van freddze en dazzler

Ik herinner me dat ik Opération Coup De Poing voor het eerst hoorde op Radio 2 's morgens voor het naar school gaan. De tijd van Vercruusse: "goeiemorgen, dit is radio deprimo...'

25. LAVVI EBBEL

Lucas 'Cas' Vander Taelen, die later ook naam verwierf als acteur, politicus, filmintendant, journalist en televisiemaker was de bezieler en het meest bekende lid van deze negenkoppige band.
Na twee jaar was het al over, maar Vander Taelen ging in '84 nog even door met La Cosa Nostra waarvan het jaar daarna ook nog een full album uitkwam.

"It's 1981 and the world is getting worse every day...", zo begint de op gejuich onthaalde single Give me a Gun die ze datzelfde jaar op ons loslieten. Lavvi Ebbel ('la vie est belle', groepsnaam gekozen met een zekere ironie als we titel en tekst van het nummer bekijken) is meteen ook de laatste band met een nummer op Get Sprouts (No Place to Go, zie file 1) die we gaan opnemen in onze files.
De eerste luisterfile is een remix van deze debuutsingle, afkomstig van hun sterk mini-album Albü Meth:

YouTube - Lavvi Ebbel - Give Me a Gun [Remix] (1982)

In 1982 kwam dan de echt doorbraak met hun albumette (het Frans woord voor klein album) Albü Meth dat spek voor de bek is voor fans van hypernerveuze stadsfunk. Het geluid is vergelijkbaar met dat van Pas De Deux, een band onder leiding van Walter Verdin die hier binnenkort nog aan bod zal komen, maar ook voor liefhebbers van bands als A Certain Ratio en Medium Medium is dit plaatje zeker de moeite van het beluisteren waard:

(afbeelding)

Het heerlijk wegtikkende Le Cafard en het energieke Much Ado About Nothing zijn zeker uitschieters te noemen, maar dé culthit en meteen hun bekendste nummer is het uiterst dansbare Victoria ("Oh, you drive me crazy!"):

YouTube - Lavvi Ebbel - Victoria (1982)

Dit succesje leidde tot een contract bij het Les disques du Crépuscule label die de in 2004 overleden New Yorkse producer David Avidor inhuurden om het full album Kiss me Kate op te nemen. Maar dat werd een complete teleurstelling. Vander Taelen zelf zei daarover in een interview: "Ik denk dat de band over z'n creatieve top heen was op dat moment. De band moest het in het begin net hebben van zijn spontaniteit en dynamisme. Maar op het einde, naarmate de muzikanten beter begonnen spelen, werd de muziek meteen ook ingewikkelder. De vonk was dan ook ineens weg".

26. NACHT UND NEBEL

Belpop geraakte in de eerste helft van de jaren 80 zelden over de landsgrenzen.
Er was TC Matic in 1981 met O La La La. Er was Jo Lemaire in 1982 die met Flouze
succes had dankzij de unieke cover van Je Suis Venue te Dire Que Je M'en Vais.
Er was Pas De Deux in 1983 met hun gecontesteerde Songfestival act Rendez-Vous.

Tot er in 1984 uit onverwachte hoek deze single de radiostations in Frankrijk,
Duitsland en Nederland binnensloop. Een remix van een nummer uit 1983.

Nacht Und Nebel - Beats of Love (1984)

Beats of Love van Nacht Und Nebel zorgde anno 1984 voor het Europees visitekaartje
van de belpop. In 1985 breide 2 Belgen er met Lena een minstens even sterk vervolg op.

Het verhaal van Patrick Schools (aka Patrick Marina Nebel) en zijn aanvankelijk
driekoppige groep begon met een quasi onvindbaar in eigen beheer uitgebrachte ep.
Daarop onder andere de oerversie van Nebels ontroerende ballad Alcatraz.

Welke platen zou Patrick in de tekst ervan meenemen naar de gevangenis?
The Clash, The Sound, Lou Reed, David Bowie and The Beat was zijn antwoord.

Het volgende wapenfeit was de cultsingle Movoco Synthaca.
Wild om zich heen schoppende adrenaline op 45 toeren geperst.
De podiumact van Patrick Nebel had iets van het gevecht van Ian Curtis.

Nacht Und Nebel - Movoco Synthaca (1982)

Nacht Und Nebel werd opgemerkt door Rembert De Smet van 2 Belgen
en meteen ondergebracht in de stal van de Belgische independent Antler.
Het mini-album Casablanca (1982) verklankte dezelfe manie als Movoco Synthaca.
Dat Patrick naast zanger ook drummer was, mocht blijken uit de arrangementen.

In 1983 verscheen de prettig gestoorde single Zafari. De meertaligheid van de belpop.
België als kruispunt tussen Britse postpunk, Duitse Neue Welle, Nederlands en Frans.

Nacht Und Nebel - Zafari (1983)

(afbeelding)

Zafari was de voorbode van Nacht Und Nebels meest geliefde album.
Beats of Love (1983) is een collectie geladen new wave songs met een catchy ondertoon.
Er sluipt altijd een element van kitsch in de composities, of beter de performance.
Luister als je kan naar Europe Cries of La Valeur de la Chaleur.

Het bovenvermelde Beats of Love wordt pas in zijn tweede single release
(de remix uit 1984) een grote top 10 hit in Vlaanderen. Ook in het buitenland
is de single en zijn opvolger Etoile du Nord (ook een herwerkte versie) een succes.
Daarom verschijnt een soort compilatie met heropgenomen versies van vroeger werk.

Begin 1985 pakt Patrick Nebel uit met een eenmalige solosingle.
Table for Two verraadt de kinderlijke, haast naïve romanticus in de zanger.
En ook dat singletje haalt de hitparade. Patrick Nebel is even een bekende Vlaming.

Patrick Nebel - Table for Two (1985)

In het najaar is er dan eindelijk de derde Nacht Und Nebel plaat.
Victoria 2000 (1985) lijdt echter aan bloedarmoede. De songs zijn flets
en de productie overtuigt niet. Nacht Und Nebel is op dat moment een groep
muzikanten die zich rond Patrick heeft geschaard. Maar Patrick is niet al te pips.

In de lente van 1986 overlijdt hij aan de gevolgen van een hartkwaal.
Opgezwollen door de medicatie laat hij de belpop scene verweesd achter.
Vanaf 1986 kent de popmuziek in België een aantal dipjaren.
In die crisis ontwikkelt zich de electronic body music en de new beat.

Maar de beide singles van Victoria 2000 halen wel weer de hitparade.
Zowel het titelnummer als Ready to Dance, dat als eerste single
in een veel hitpotentere remix verschijnt dan de album versie.

Nacht Und Nebel - Ready to Dance (1985)

Vaarwel en bedankt voor je oprechte hartstocht, Patrick.

Wat dachten jllie hiervan :

Uit Limburg: The Schmutz

Of uit Leuven: Amless Device:

En nog New Wave uit Leuven the Neon Judgement:

Dat treft. The Neon Judgement is in voorbereiding, maar dan voor dit topic.
Genres >> Overigen >> Beluister en beoordeel BELPOP uit de jaren 80.

The fradzler files zijn een gezamelijk initiatief van freddze en ik,
maar aangezien we onze agenda's nog moeilijk op elkaar afgestemd krijgen,
is het hier wat stil gevallen. We wilden echt om de beurten blijven posten.

Het nieuwe topic probeert creatief met links om te gaan. Het ontdekken waard!

Hier een Leuvense groep. Gitarist zit nu bij Kyuss en nog steeds bij Arsenal( voorheen ook bij Arno). Ik heb deze clip nog mee opgenomen en vind het nummer nog altijd fris klinken.

vergeet soulwax en millionaire niet

Gast
geplaatst: vandaag om 05:24 uur

geplaatst: vandaag om 05:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.