Genres / Rock / Welke vroege nummers hadden al typische metal invloeden
zoeken in:
0
geplaatst: 26 februari 2010, 16:52 uur
orbit schreef:
Wat zijn dat?
Ik heb het meer over een bepaald typisch geluid (strakke high pitch gitaarlijnen, snelle drums, liefst met dubbele basdrum zo nu en dan), wat ook vandaag de dag in metalbands is terug te horen. Dan denk ik niet aan Cream, Sabbath, Zeppelin, Iron Butterfly of al die andere wollige meuk die hier genoemd wordt. Daar hoor ik zo goed als niets van terug in Metallica, Machine Head of Opeth
(quote)
Wat zijn dat?
Ik heb het meer over een bepaald typisch geluid (strakke high pitch gitaarlijnen, snelle drums, liefst met dubbele basdrum zo nu en dan), wat ook vandaag de dag in metalbands is terug te horen. Dan denk ik niet aan Cream, Sabbath, Zeppelin, Iron Butterfly of al die andere wollige meuk die hier genoemd wordt. Daar hoor ik zo goed als niets van terug in Metallica, Machine Head of Opeth
Als je beter zou luisteren zou je horen dat zelfs bepaalde klassieke stukken uit de 17de eeuw kwa opbouw overeenkomen met metalnummers van deze tijd!
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 26 februari 2010, 17:29 uur
Werd You Really Got Me van The Kinks hier al vernoemd?
0
geplaatst: 26 februari 2010, 17:51 uur
horned_reaper schreef:
Als je beter zou luisteren zou je horen dat zelfs bepaalde klassieke stukken uit de 17de eeuw kwa opbouw overeenkomen met metalnummers van deze tijd!
(quote)
Tja, als je maar goed genoeg je best doet kun je bijna overal wel invloeden weghalen. De ontwikkeling van muziek is nu eenmaal een proces waarbij artiesten voortdurend op voorgaande stijlen doorontwikkelen. Aan gezien de grens toch ergens getrokken moet worden vind ik die van Iron Maiden en Judas Priest een vrij logische. En natuurlijk zijn die bands ook niet uit de lucht komen vallen, maar dat geld net zo goed voor Zeppelin of Sabbath enzovoorts. Het feit dat de vroege jaren '70 bands zo goed als heilig zijn verklaard door één zeer dominante generatie (zie de top 2000) maakt hun werkelijke invloed natuurlijk niet zó ontzettend groot.
En trouwens: powerchords zijn drietoonsakkoorden bestaande uit de grondtoon, kwint (vijfde toon vanaf de grondtoon) en soms de octaaf. Vergeleken met de vaak wat meer open akkoorden heeft het een behoorlijk strak en punchy geluid. Gecombineerd met enkele noten en demping van de snaren met de rechter hand krijg je dat typische "chugga chugga" geluid van bijv. een Metallica.
0
geplaatst: 26 februari 2010, 18:05 uur
Thin Lizzy vind ik eigenlijk ook al een aardige overgangsband eigenlijk. Die dubbele lead gitaar heeft toch behoorlijk zijn sporen achter gelaten.
0
geplaatst: 26 februari 2010, 18:11 uur
Nicholas123 schreef:
En trouwens: powerchords zijn drietoonsakkoorden bestaande uit de grondtoon, kwint (vijfde toon vanaf de grondtoon) en soms de octaaf. Vergeleken met de vaak wat meer open akkoorden heeft het een behoorlijk strak en punchy geluid. Gecombineerd met enkele noten en demping van de snaren met de rechter hand krijg je dat typische "chugga chugga" geluid van bijv. een Metallica.
Kijk, dat is een nuttige post voor de verandering! Thanks
En dat associeer ik inderdaad zeker met metal.
0
geplaatst: 26 februari 2010, 18:12 uur
Sir Spamalot schreef:
Nee, maar heeft als oorspronkelijk vorm dan ook geen reet met metal te maken, de cover van Van Halen daarentegen is metal pur sang!
0
geplaatst: 26 februari 2010, 21:40 uur
Ik vind dat 21st Century Schizoid Man van King Crimson toch zeker metalinvloeden heeft.
0
The Oath
geplaatst: 28 februari 2010, 19:03 uur
De manier van gitaarspelen van Jimi Hendrix zien we veel terug bij latere metalgitaristen. Voorbeeld is "Voodoo Child (Slight Return)"
Edit: ah, Jimi is al genoemd zie ik nu
Edit: ah, Jimi is al genoemd zie ik nu

0
The Oath
geplaatst: 10 maart 2010, 12:34 uur
Maar toch niet direct geïnspireerd door The Ramones?
Misfits is eerder zo'n cruciale punkband.
Misfits is eerder zo'n cruciale punkband.
0
geplaatst: 10 maart 2010, 12:51 uur
De scheidslijn tussen veel vormen van hardcore punk en metal is sowieso vaak niet zo makkelijk te maken volgens mij. Veel nummers die hier genoemd worden (Kinks, MC5, Sonics bijvoorbeeld) staan ook bekend als voorlopers van de punk. Dat gaat dan volgens mij met name om de meer stevige vroege rock met inderdaad powerchords e.d.. Verder heeft metal een deel van zijn roots juist in de progrock, dat kun je van punk dan weer niet stellen natuurlijk).
Misfits vind ik eigenlijk gewoon wel lekker poppy trouwens, daar hoor ik de metal dan weer niet in
Misfits vind ik eigenlijk gewoon wel lekker poppy trouwens, daar hoor ik de metal dan weer niet in

0
Misterfool
geplaatst: 10 maart 2010, 13:08 uur
punk heeft ook wel degelijk roots zitten in de prog hoor.
in de vorm van "van der graaf generator" en frontman "Peter Hamill"
in de vorm van "van der graaf generator" en frontman "Peter Hamill"
0
geplaatst: 10 maart 2010, 13:23 uur
Die roots zijn wel flinterdun, daarnaast is de hele benadering van de muziek zowat haaks en loodrecht op elkaar 
Ik zou eerder zeggen dat punk zijn roots vooral heeft in jaren 60 bands zoals MC5, Velvet Underground.. dat soort werk (wat Lukas ook al zegt). Muziek waar prog ook veel bij heeft afgekeken inderdaad. Eerder een onderliggende gezamelijke bron, dan dat punk nu zo dicht bij prog ligt. Het was veelal juist een terugkeer naar de basis en het wegdoen van al die oeverloze muzikale spaghetti die progbands inmiddels hadden aangeslibt.

Ik zou eerder zeggen dat punk zijn roots vooral heeft in jaren 60 bands zoals MC5, Velvet Underground.. dat soort werk (wat Lukas ook al zegt). Muziek waar prog ook veel bij heeft afgekeken inderdaad. Eerder een onderliggende gezamelijke bron, dan dat punk nu zo dicht bij prog ligt. Het was veelal juist een terugkeer naar de basis en het wegdoen van al die oeverloze muzikale spaghetti die progbands inmiddels hadden aangeslibt.
0
Misterfool
geplaatst: 10 maart 2010, 13:39 uur
wat jij en lukas zeggen klopt natuurlijk onbedingt en dat onderschrijf ik ook. toch hebben punk en prog meer overeenkomsten dan men wel eens wil toegeven. zo lijkt soms postpunk/new-wave gevaarlijk veel op sommige vormen van prog en er zijn wel degelijk prog bands die punk geinspireerd hebben en virca versa.
beter gezegd er is een (klein) overlappingsgebied
maar dit is weer ontzettend offtopic. we hadden het over metal.
spaghetti heerlijk
beter gezegd er is een (klein) overlappingsgebied
maar dit is weer ontzettend offtopic. we hadden het over metal.
spaghetti heerlijk

0
geplaatst: 10 maart 2010, 14:21 uur
Waren The Beatles er ook niet vroeg bij?
Wordt vaak genoemd als een inspiratiebron voor hard rock dacht ik.
0
geplaatst: 10 maart 2010, 16:16 uur
Als we het toch over postpunk hebben: ik vind Siouxsie & The Banshees in de zwaardere nummers bijvoorbeeld ook wel iets metaals hebben.
0
The Oath
geplaatst: 10 maart 2010, 17:17 uur
Chameleon Day schreef:
(embed)
(embed)
Is de vorige pagina al genoemd

0
geplaatst: 2 april 2010, 21:44 uur
Pardon, ik had gewoon de eerste versie gepost die ik tegenkwam.
0
geplaatst: 13 april 2010, 10:11 uur
Veel is al genoemd.
Dazed and Confused van Led Zeppelin vind ik zelf het eerste échte metalnummer.
Dazed and Confused van Led Zeppelin vind ik zelf het eerste échte metalnummer.
0
geplaatst: 13 april 2010, 11:01 uur
We zijn dus op zoek naar nummers met invloeden van iets wat nog niet bestond...
Link Wray is al genoemd. Maar Rumble is met de typische powerchords, wat later grondslag is voor metal, toch wel de meest duidelijke voorloper.
Alleen Helter Skelter is nog niet genoemd. Dat nummer was ook al net wat steviger dan andere nummers.
Highway Star is ook al genoemd. Als je dat nummer luistert en je luistert direct daarna iets van een willekeurige Amerikaanse speed metal band, hoor je dat dat toch al behoorlijk dicht bijelkaar ligt.
Link Wray is al genoemd. Maar Rumble is met de typische powerchords, wat later grondslag is voor metal, toch wel de meest duidelijke voorloper.
Alleen Helter Skelter is nog niet genoemd. Dat nummer was ook al net wat steviger dan andere nummers.
Highway Star is ook al genoemd. Als je dat nummer luistert en je luistert direct daarna iets van een willekeurige Amerikaanse speed metal band, hoor je dat dat toch al behoorlijk dicht bijelkaar ligt.
0
geplaatst: 13 april 2010, 11:21 uur
Edwynn schreef:
Alleen Helter Skelter is nog niet genoemd.
Alleen Helter Skelter is nog niet genoemd.
Jawel hoor, al twee keer. Ik ging ook in de fout.

0
geplaatst: 13 april 2010, 11:56 uur
Blue Cheer maakte idd in '68 indruk met hun versie van eddie Cochran's Summertime Blues - volgens sommigen een ontheiliging, maar het was een ear-opener. Ze hadden duidelijk lak aan de muziektraditie en dat verduidelijkten ze nog eens met hun versie van bluesklassieker Parchman's Farm, zeker in vergelijking met die van John Mayall.
Ik herinner me dat we destijds erg happig waren om cassettes met Led Zeppelin, Deep Purple (o.a. in Rock) en Black Sabbath uit te wisselen - aangeduid als hard rock was dat toen (69/70) een behoorlijk nieuwe muzieksoort. Ik zie metal als een doorontwikkeling van hard rock. Net zoals punk steeds harder werd - vergelijk Never Mind the Bollocks maar eens met albums van GBH of UK Subs. Op dat punt ben ik het Orbit eens - ik herinner me ook Utrechtse punks die rondliepen met Motorhead op hun jacks - en een van de eerste NL new wave 'exhibits', deze Geef voor New Wave uit '77 bevat ook een track van Motorhead.
Kijk je naar een album als Nuggets dan zie daarop veel US Westcoast bands (underground werd dat toen genoemd), met ook een aantal stevigere gitaarbands; bands uit New York - die ruiger speelden (NY Dolls, Johnnt Thunders etc. ) haakten daar later bij aan - dat is dus zeker geen voorbode van metal.
En om gitaristen met een bepaalde techniek zoals Jimi Hendrix en Link Wray nou als voorlopers van metal te annexeren gaat mij ook veel te ver. Qua techniek misschien, die kan je kopiëren - maar van Hendrix kan je net zo gemakkelijk naar de funk en van Link Wray naar de rock en roll of doo-wop.
Ik herinner me dat we destijds erg happig waren om cassettes met Led Zeppelin, Deep Purple (o.a. in Rock) en Black Sabbath uit te wisselen - aangeduid als hard rock was dat toen (69/70) een behoorlijk nieuwe muzieksoort. Ik zie metal als een doorontwikkeling van hard rock. Net zoals punk steeds harder werd - vergelijk Never Mind the Bollocks maar eens met albums van GBH of UK Subs. Op dat punt ben ik het Orbit eens - ik herinner me ook Utrechtse punks die rondliepen met Motorhead op hun jacks - en een van de eerste NL new wave 'exhibits', deze Geef voor New Wave uit '77 bevat ook een track van Motorhead.
Kijk je naar een album als Nuggets dan zie daarop veel US Westcoast bands (underground werd dat toen genoemd), met ook een aantal stevigere gitaarbands; bands uit New York - die ruiger speelden (NY Dolls, Johnnt Thunders etc. ) haakten daar later bij aan - dat is dus zeker geen voorbode van metal.
En om gitaristen met een bepaalde techniek zoals Jimi Hendrix en Link Wray nou als voorlopers van metal te annexeren gaat mij ook veel te ver. Qua techniek misschien, die kan je kopiëren - maar van Hendrix kan je net zo gemakkelijk naar de funk en van Link Wray naar de rock en roll of doo-wop.
0
geplaatst: 13 april 2010, 19:46 uur
Mjuman schreef:
Op dat punt ben ik het Orbit eens - ik herinner me ook Utrechtse punks die rondliepen met Motorhead op hun jacks - en een van de eerste NL new wave 'exhibits', deze Geef voor New Wave uit '77 bevat ook een track van Motorhead.
Op dat punt ben ik het Orbit eens - ik herinner me ook Utrechtse punks die rondliepen met Motorhead op hun jacks - en een van de eerste NL new wave 'exhibits', deze Geef voor New Wave uit '77 bevat ook een track van Motorhead.
Precies: Motörhead - dat was de enige band die ik in dit topic nog niet was tegengekomen: absoluut een inspiratiebron voor veel latere metalheads, samen met Black Sabbath en Judas Priest. Met die namen zijn wel zo'n beetje de grondleggers uit de jaren zeventig genoemd van het soort metal dat de topicstarter bedoelt.
Veel van de bekende voorbeelden die hier zijn aangehaald (Deep Purple, Rainbow, Hendrix, Zep, Alice Cooper) hebben allemaal wel een rol gespeeld bij de ontwikkeling van het genre, maar dat noemden we toch vroeger allemaal hardrock en het mist nét datgene (die razendsnelle riffs en dat 'high pitch' gitaarwerk bijvoorbeeld) wat metal van hard rock onderscheidt.
Ik denk dat bands als Motorhead, Priest en Maiden de ontwikkeling van steeds sneller en extremer eind jaren zeventig in een stroomversnelling brachten. In de vroege jaren tachtig voerden bands als Venom, Slayer en Metallica die extremiteit nog verder door.
0
geplaatst: 13 april 2010, 20:18 uur
En hierbij sluit ik me uiteraard aan, dat probeerde ik enige tijd terug ook al duidelijk te maken aan degenen die het onderscheid metal en hardrock kennelijk niet horen 

0
geplaatst: 13 april 2010, 20:57 uur
Jimi Hendrix Voodoo Child (Slight Return) (1968)
Jimi Hendrix bracht een mengeling van blues en psychedelica met lange gitaarsolo's en had daarmee een gigantische invloed op de komende rockgeneratie.
Bands als Led Zeppelin en Deep Purple zijn daardoor beïnvloed en worden als eerste hardrockbands beschouwd, bands als Black Sabbath en Judas Priest die op bun beurt beïnvloed zijn door voornoemde bands gaan nog wat verder met nog zwaardere gitaren en occulte sfeer en zijn de eerste metalbands. Verder ben ik het volledig eens met gaucho.
Jimi Hendrix bracht een mengeling van blues en psychedelica met lange gitaarsolo's en had daarmee een gigantische invloed op de komende rockgeneratie.
Bands als Led Zeppelin en Deep Purple zijn daardoor beïnvloed en worden als eerste hardrockbands beschouwd, bands als Black Sabbath en Judas Priest die op bun beurt beïnvloed zijn door voornoemde bands gaan nog wat verder met nog zwaardere gitaren en occulte sfeer en zijn de eerste metalbands. Verder ben ik het volledig eens met gaucho.
0
geplaatst: 13 april 2010, 21:21 uur
@LucM - mag Jimi hier alstublieft buiten blijven - zijn manier van spelen heeft misschien tot nabootsing geleid, maar zeker niet door Deep Purple en Led Zeppelin - zeker de laatsten (Jimmy Page) stonden totaan hun knieën in de (Britse) blues. Page was al jarenlang actief - heeft samen met Clapton gespeeld en Eric (zorgde bij Hendrix' komst naar de UK voor een lefthand-Fender voor Jimi) was zeer onder de indruk van techniek en snelheid.
En ook de eerste Deep Purple is veeleer Rhythm and Blues te noemen (in de zin van Georgie Fame, Amen Corner etc) dan hard rock of Hendrix-achtig.
En ook de eerste Deep Purple is veeleer Rhythm and Blues te noemen (in de zin van Georgie Fame, Amen Corner etc) dan hard rock of Hendrix-achtig.
* denotes required fields.