MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Welke vroege nummers hadden al typische metal invloeden

zoeken in:
Ja, waarbij je denkt; dit is eigenlijk vroege metal pur sang. Ik denk bijv. aan stone cold crazy van queen.

Suggesties?

Black Sabbath?

The Oath
Black Sabbath is toch al gewoonweg metal

Deep Purple heeft ook een aantal nummers gemaakt (oa Highway Star) die als metal aanzien worden.
En dan heb je natuurlijk nog oude rockbands zoals Iron Butterlfy.

Vind dat allemaal meer (stoner) hardrock, metal is toch de wat meer scherpe en ijzige sound van Iron Maiden of Judas Priest eind jaren 70. Als ik het onderscheid tenminste zou moeten maken.

SLAYERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Sir Spamalot (crew)
Ik zou zeggen, definieer "metal", nog niet zo simpel, denk ik...

You really got me- The Kinks

Casartelli (moderator)
King Crimson - 21st Century Schizoid Man

The Oath
Norbert schreef:
SLAYERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Dat was pas veel later, jongen.

Casartelli schreef:
King Crimson - 21st Century Schizoid Man

Precies!

The Oath
Soort van voorloper van King Diamond:

Arthur Brown - Fire

The Oath
Iron Butterfly - In A Gadda Da Vida

The Oath
Deep Purple - Highway Star

The Oath
Steppewolf - Born To Be wild

"Heavy metal Thunder!"

lambf
Metal Machine Music

The Oath
Vind ik eigenlijk een afschuwelijk plaat

Niets van deze nummers bevatten ook maar iets dat ik als typisch metal zou omschrijven

DIT is metal:

Mag lijen dat mensen het verschil met die dinosauriërs horen. Luister alleen al naar de hoge pitch van de gitaren en het manische drumwerk. Dat misten als die ouwe lullen van begin 70 helemaal in hun geluid.

sq
Natuurlijk is dat meer metal, maar wel van ná het bedoelde tijdstip (Queen is uit 1974). Ik kan ook wel heftiger nummers verzinnen dan MC5 als ik in 1980 mag zoeken. Ik meen dat het de bedoeling is dat we juist iets van begin 70´s of eerder zoeken.

Wanneer je naar de oude Alice cooper luister met nummers als Halo of Flies, en Teenage frankenstein mag dat volgens mij ook wel als hele vroege metal beschouwd worden

Edit: ik zie nu pas dat halo of Flies hierboven al genoemd werd

en

Link Wray - Rumble (1958) (eerste nummer met distortion en power chords)
Sonics - Strychnine (1965)
Beatles - Helter Skelter (1967)
Mountain - Mississippi Queen (1970)

(Deze eerste is uit 1975)

(Deze is dan wel uit 1980 maar dit is één van de eerste shows waarbij de Devil Horn sighn werd gebruik) \m/

(En deze uit 1976)

Laten we zeggen dat rond 1972 metal muziek langzaam werd geboren.
Al had zelfs de klassieke muziek van Wagner al metal invloeden

Cream is misschien ook wel een goede

Ja, en wat te denken van deze?

de main riff van Whole Lotta Love - Zeppelin of
het refrein van 1969 - Stooges?

sq schreef:
Natuurlijk is dat meer metal, maar wel van ná het bedoelde tijdstip (Queen is uit 1974). Ik kan ook wel heftiger nummers verzinnen dan MC5 als ik in 1980 mag zoeken. Ik meen dat het de bedoeling is dat we juist iets van begin 70´s of eerder zoeken.

Allebei jaren 70 hoor

Volgens mij is de vraag toch meer wanneer er TYPISCHE metalinvloeden te horen zijn in muziek, volgens mij dus vanaf Judas Priest (overigens opgericht in 1970).

Wat is dan typisch metal?

wijsneus
Géén moeilijke vragen stellen, Herman

Maar ben het wel met Orbit eens, dat Judas Priest en Iron Maiden min of meer de eerste Metal-bands genoemd kunnen worden.

Ik dacht dus powerchords, maar goed...

herman schreef:
Ik dacht dus powerchords, maar goed...

Wat zijn dat?

Ik heb het meer over een bepaald typisch geluid (strakke high pitch gitaarlijnen, snelle drums, liefst met dubbele basdrum zo nu en dan), wat ook vandaag de dag in metalbands is terug te horen. Dan denk ik niet aan Cream, Sabbath, Zeppelin, Iron Butterfly of al die andere wollige meuk die hier genoemd wordt. Daar hoor ik zo goed als niets van terug in Metallica, Machine Head of Opeth

Gast
geplaatst: vandaag om 04:52 uur

geplaatst: vandaag om 04:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.