MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Punk Album van de Week

zoeken in:
Ok, tijd om deze bijna vergeten klassieker in de spotlights te zetten. Ik heb gekozen voor de band die de gehele straight edge metalcore-scene naar een hoger niveau getild heeft, in de jaren '90 overal geregeerd heeft en nu helaas enkel bekend lijkt te zijn bij mensen die de jaren '90 muzikaal bewust meegemaakt hebben.

Het Punk Album van de Week: Earth Crisis - Firestorm EP

(afbeelding)

Vier nummers in een kwartier tijd, waarvan het titelnummer zo'n vlotte overgang heeft met de opvolger dat ze op plaat aan elkaar gezet zijn. Dit is bruut, lomp, maar bijzonder energiek. En tekstueel was het ook enorm belangrijk. De voorgaande EP, All Out War, was al een heel mooie aanzet, maar dankzij Firestorm werd de band hét boegbeeld van alle hardcore die wat rook naar metal, straight edge en veganisme.

Earth Crisis - Firestorm EP

De eerste reactie is (sorry bennerd) kort en bondig: met alle sympathie voor de mensen in de groep en wat ze te vertellen hebben, kan ik over metal niks anders zeggen dan dat het is zoals pollen in de lucht: als je er allergisch aan bent, is 't gewoon een ramp...

Ben me ondertussen nog aan het bezinnen over Crazy Spirit; nog een paar luisterbeurten vooraleer ik m'n mening geef.

Brooklyn Dodger
Ugh earth crisis . Ik kan er weinig positiefs over kwijt behalve dat ik een schijt hekel aan de houding en muziek van de band heb. Ohja en hardline standpunten zijn nooit cool.

Brooklyn Dodger schreef:
....hardline standpunten zijn nooit cool.

Dat hangt er een beetje vanaf waarover het gaat, vind ik. Over SE heb ik ook wel m'n bedenkingen - al ben ik al bijna m'n ganse leven geheelonthouder van om 't even welke drug.
Over mensen- of dierenrechten is dat dan weer iets heel anders. 'Hardline' klinkt bijzonder negatief; je kan dat in vele gevallen ook als 'consequent' omschrijven.
Maar dit is natuurlijk wel heel off-topic...

Earth Crisis is verre van hardline, al snap ik dat ze er op basis van de titeltrack van verdacht worden. Vegan Reich, Statement, Rail en Recoil, dat is hardline. Dingen als Earth Crisis, Abnegation en Morning Again zijn gewoon overtuigd vegan sXe. Earth Crisis een hardline-band noemen doet me pijn

Deze plaat brengt me terug in de tijd....meteen weer zin om mijn hardcore collectie weer te voorschijn te halen!!

Crazy spirit-Crazy spirit

't Had een beetje gestructureerder gemogen, met minder scherpe klanken; de zang heb ik na een paar nummers wel gehad, en een beetje meer afwisseling had ook wel gemogen, maar goed, het heeft wel iets. Een donkerbruin vermoeden zegt mij dat 't aan de (mijn) leeftijd ligt, en dat ik dit als 18-jarige best wel zou geapprecieerd hebben.
Ik geef ze het voordeel van de twijfel, goed voor 3,5*.

Brooklyn Dodger
bennerd schreef:
Earth Crisis is verre van hardline, al snap ik dat ze er op basis van de titeltrack van verdacht worden. Vegan Reich, Statement, Rail en Recoil, dat is hardline. Dingen als Earth Crisis, Abnegation en Morning Again zijn gewoon overtuigd vegan sXe. Earth Crisis een hardline-band noemen doet me pijn

Ja maar goed als je er niet aan wilt gelinkt worden moet je vooral niet zo titeltrack maken . Maar goed ik ben ook wat te makkelijk met over de kant scheren geweest hier. Mea culpa en ik eet hiervoor een extra vega burger op ieperfest.

Boenga schreef:
(quote)

Dat hangt er een beetje vanaf waarover het gaat, vind ik. Over SE heb ik ook wel m'n bedenkingen - al ben ik al bijna m'n ganse leven geheelonthouder van om 't even welke drug.
Over mensen- of dierenrechten is dat dan weer iets heel anders. 'Hardline' klinkt bijzonder negatief; je kan dat in vele gevallen ook als 'consequent' omschrijven.
Maar dit is natuurlijk wel heel off-topic...

Ik ben zelf een ex-vegan(Heifer whines could be human cries, closer comes the screaming knife , this beautiful creature must die, this beautiful creature must die) en geheel onthouder maar ik merk aan mezelf dat ik niet echt iets heb aan geheel onthouden. Ik weet prima hoe ik mijn gebruik/misbruik van genotsmiddelen kan toepassen en ik heb toch soms dat ene stapje nodig me echt goed te vermaken ergens. Voor vegan's ja, dit is een lang verhaal. Ik ben er mee gekapt omdat ik aan de ene kant een zwakkere gezondheid van kreeg omdat ik allergisch ben voor o.a soja en noten en ik op het laatst ook echt zin in vlees had. Dan ben ik maar niet true maar wel eerlijk en geef ik toe aan mijn verlangen. Ik ben hierdoor nog steeds geen kraakpand uitgetrapt .

Maar back to topic: hardline is gewoon een geradicaliseerde straight edge bewegen met nogal misselijkmakende punten op abortus en homo's. Alles moet volgens de natuur, als het niet zo is ben je niet hardline. Gelukkig heeft Nederland weinig hardliners.

BD, kort samengevat:
Enerzijds: ik ben geheelonthouder omdat m'n vader een alcoholverslaafde was. Hij was een goeie vader, heeft altijd het beste voor z'n kinderen gedaan, heeft nooit iemand geslagen of wat dan ook; maar hij was alle dagen dronken. Vandaar mijn beslissing om me van elke drug weg te houden, ik heb er een afkeer van. Maar: iedereen doet met zijn/haar leven wat hij/zij wil. Voor mijn part mag elke drug gelegaliseerd worden.

Anderzijds. Iedereen doet met zijn/haar leven wat hij/zij wil; maar NIET met het leven van een ander. En het verschil tussen een mens en een ander zoogdier is bijzonder klein. Mijn principe van 'doe niet met een ander wat je niet wil dat met jezelf gebeurt' geldt bijgevolg voor alle dieren. Dat klinkt in deze tijden absurd en onrealistisch; maar had iemand 300 jaar geleden in de VS gezegd dat in 2008 een kleurling president zou worden, ze hadden 'm gevangen gezet of een kogel door het hoofd geschoten hebben...

Voilà, tot daar. Verder heb ik 't ook niet zo op het woord 'hardline'; in heel wat gevallen blijven die ideeën niet lang hangen.

Terug naar de muziek dan maar.

Deze EP kan mij nog niet volledig overtuigen.
De eerste 2 songs zijn best wel ok, maar met 'Edens Demise' heb ik niets. Het doet me een beetje denken aan die kleffe crossover van metal met hiphop. En ik heb hier nooit wat van moeten weten. In de jaren 90 is dit zelfs even heel hip geweest. (Ik denk dan aan Sugar Ray, Clawfinger en anderen).
Dit is dus metalcore van de jaren 90? Goed, ik ben dan niet zo verdrietig dat ik die trein gemist heb denk ik dan.

Heb niks met straight edge en al die flauwekul, maar muzikaal is Earth Crisis best goed.

Ben het wel met essence eens dat Edens Demise weinig aan is.

Mij draait het ook vooral rond het muzikale, al heb ik het gevoel dat de devotie omtrent de thematiek enorm doorschijnt in de muziek. Moeilijk uit te leggen, maar de vastberadenheid lijk je te horen in de instrumentatie.

@Essence: dit is een heel goed voorbeeld van veel metalcore uit die tijd, maar 90's metalcore bevat natuurlijk veel verschillende stijlen. Probeer Ringworm (The Promise) of Integrity (al het nineties werk) of Congress (Blackened Persistence) eens, volgens mij gaat dat jou wel liggen.

Ik wist trouwens niet dat dit ook metalcore genoemt wordt, het verschilt toch niet zoveel van hardcore?

Heb ook nog even The Devil Dogs geprobeerd maar rock n roll is niet echt mijn ding, een paar nummers gaat nog wel maar dan begint het me te vervelen.

trebremmit schreef:
Ik wist trouwens niet dat dit ook metalcore genoemt wordt, het verschilt toch niet zoveel van hardcore?

Sinds de decenniumwisseling verschilt het niet zo veel meer, destijds was het wel erg duidelijk. Intussen is er al een kruisbestuiving tussen hardcore en bijna ieder metalgenre. Hatebreed werd vroeger ook metalcore genoemd.

Vind je? Ik vind het maar weinig verschillen eigenlijk, maar ik ben dan ook maar een leek.
Wat is dan eigenlijk het verschil in geluid?

Het doet me ook wel wat denken aan die Zweedse hardcore bands zoals Breach en Raised Fist, maar dat zal dan ook wel metalcore zijn.

trebremmit schreef:
Vind je? Ik vind het maar weinig verschillen eigenlijk, maar ik ben dan ook maar een leek.
Wat is dan eigenlijk het verschil in geluid?

Ik vind zelf dat bands als Terror en Hatebreed gewoon hardcore zijn, al heeft die laatste wel een hoop metal-invloeden. Maar in de 90's zaten er voor velen al te veel metalinvloeden in de Hatebreed die toentertijd Hatebreed was.

Het verschil in geluid is moeilijk uit te leggen. Kort door de bocht gaat het zo: echte hardcore dat is Black Flag (Damaged), Bad Brains (self-titled), Minor Threat en Agnostic Front voor Cause for Alarm. Punk, maar dan een tintje zwaarder of sneller. In de jaren '90 is Madball dan weer een goed voorbeeld, al klinken die nog zwaarder.

Als je het vergelijkt met bovenstaande bands, hebben bands als Earth Crisis, Integrity en Ringworm (maar ook Chokehold, Unbroken, Morning Again, Prayer for Cleansing, oude Heaven Shall Burn, etc) duidelijk meer metal-invloeden.

Het doet me ook wel wat denken aan die Zweedse hardcore bands zoals Breach en Raised Fist, maar dat zal dan ook wel metalcore zijn.

Breach ken ik enkel van naam (nog geen noot van gehoord), maar wordt wel voornamelijk metalcore genoemd. Raised Fist noem ik dan weer hardcore. Maar dan kan ik enkel spreken over het werk die ze na 2000 gemaakt hebben.

En dan nog is crossover geen metalcore en metalcore geen crossover. Municipal Waste is geen metalcore. Leuk he, hardcore en subgenres? Ik vind het heel erg boeiend.

Breach

Volgde hardcore wel een beetje in de jaren negentig, Ryker's en nog wat van die bands wel eens live gezien. Moet zeggen dat na de eeuwwisseling mijn interesse wat minder werd.
Maar altijd leuk om weer wat bij te leren.

Ah cool, Ryker's. Was samen met Backfire! de top van de Europese hardcore-scene, toch?

Dat nummer van Breach klinkt ongelooflijk, maar dan ook ongelooflijk vet. Ik zou het geen metalcore noemen, maar er zit wel bijzonder veel sludge in die hardcore. En wat noise rock. Wat het ook is, ik ga Friction eens digitaal binnenslingeren

bennerd schreef:

@Essence: dit is een heel goed voorbeeld van veel metalcore uit die tijd, maar 90's metalcore bevat natuurlijk veel verschillende stijlen. Probeer Ringworm (The Promise) of Integrity (al het nineties werk) of Congress (Blackened Persistence) eens, volgens mij gaat dat jou wel liggen.

Thx voor de tips!
Enkel Congress ken ik al. Pierre is een oude bekende. We hebben in dezelfde stad gewoond en hebben nogal wat gemeenschappelijke vrienden. Coole gast.
Ik kan me nog wel een vet optreden van hen herinneren op Dour.

bennerd schreef:
Ah cool, Ryker's. Was samen met Backfire! de top van de Europese hardcore-scene, toch?

Dat nummer van Breach klinkt ongelooflijk, maar dan ook ongelooflijk vet. Ik zou het geen metalcore noemen, maar er zit wel bijzonder veel sludge in die hardcore. En wat noise rock. Wat het ook is, ik ga Friction eens digitaal binnenslingeren

Dat nummer is wel gelijk het beste van dat hele album.
Ik had toen een verzamelaar waar het op stond, Cheap Shots II, stonden wel meer toffe dingen op.
Ben hem helaas kwijt gereaakt.
Dit is trouwens ook een vet nummer van hun Flames weet alleen niet op welk album het staat.

En dat waren inderdaad wel de twee beste hardcore bands uit Europa, Backfire! heb ik nog een keer gezien op lowlands. Agnostic Front heeft nog een nummer aan hun overleden drummer opgedragen.

Aslan is aan de beurt.

Asian, na kort overleg in groep hebben we beslist dat wie méér dan drie dagen te laat is met zijn/haar keuze, aan elke andere in de groep 1 CD of LP cadeau moet geven. Stuur ik je m'n wantlist alvast door ?

aslan (crew)
hij komt eraan... was dit topic volledig uit het oog verloren, net de pm van trebremmit gezien... had al enkele albums klaarstaan

misschien een idee om de volgende tijdig een pm te sturen?

Boenga, heb jij nog een wantlist???

aslan (crew)
Ratos de Porão - Crucificados Pelo Sistema

(afbeelding)

Brazilië, 1984

heb altijd wel iets met deze band gehad, destijds grijs gedraaid, vooral deze 'Crucificados pelo Sistema'
en dat Portugees doet het goed in punk, zo waren er ook Mukeka di Rato, en Sick Terror niet te vergeten natuurlijk... voor de gulden middenweg gekozen met deze Kelderratten

Ratos de Porão - Crucificados Pelo Sistema (1984)

hier kan je ze live aan het werk zien, meer dan 20 jaar nadat dit album werd uitgebracht:

aslan (crew)
heb nog een hoop inhaalwerk te doen, blijkbaar... hopelijk wordt het een saaie sombere zomer met weinig zonneschijn

Ratos de Porão - Crucificados Pelo Sistema (1984)

De goeie kant: ooit veel naar geluisterd.
De minder goeie kant: nog geen twee jaar terug kocht ik de CD (omdat ik die halfweg niet moet omdraaien ), ik heb 'm 1 keer gedraaid, en ik denk dat het daar zo ongeveer bij zal blijven. 't Was fijn om te horen, maar eigenlijk vond ik toch geen echt catchy songs waarvan ik nog echt kon genieten.
Bij de landgenoten Cólera en Olho Seco (nog niet op MM) is dat wél het geval.
'k Geef de plaat toch 3,5*, want ik heb me er 30 jaar terug best wel mee geamuseerd. Het is trouwens de enige goeie van de band, want daarna werd er een dosis metal aan de muziek toegevoegd - wat de live-beelden ook laten horen.

Dat was trouwens ook in veel sterkere mate het geval bij Olho Seco, die ik dus ook alleen in de beginperiode volgde. Sterke split-LP met Brigada da Odio, nooit op cd verschenen, en blijkbaar vrij zeldzaam: popsike.com - OLHO SECO / BRIGADA DO ODIO split rare LP! gism colera - auction details

Nog over Cólera - vooral voor de anciens die ze ooit gezien hebben op 1 van de Europese tours: zanger/gitarist Redson overleed twee jaar terug aan een maagbloeding; hij werd 49.

RDP speelt trouwens zondag in Berlijn - voor wie eens een uitstapje wil doen.

week 01 (13-06-2013): bennerd:
week 02 (20-06-2013): aslan:
week 03 (27-06-2013): trebremmit:
week 04 (04-07-2013): jspr_g:
week 05 (11-07-2013): sxesven:
week 06 (18-07-2013): McSavah:
week 07 (25-07-2013): Don Cappuccino:
week 08 (01-08-2013): Boenga: I
week 09 (08-08-2013): platedraaier:
week 10 (15-08-2013): kobe bryant fan:
week 11 (22-08-2013): niels94:
week 12 (29-08-2013): leander?:
week 13 (05-09-2013): Dexter:
week 14 (12-09-2013): essence:
week 15 (19-09-2013): ThirdEyedCitizen:
week 16 (26-09-2013): Brooklyn Dodger:

Deze ronde sla ik over, veel plezier.

Het is aan trebremmit vandaag, zeker?

Deze keer weer een Nederlandse band, alleen geen punkrock dit keer maar harde en rauwe punk en noise rock.

De band heet Adolf Butler en het album Holland, de leden komen o.a uit The Devil's Blood en Malle Pietje & The Bimbos.

Adolf Butler - Holland

(afbeelding)

Hier nog een recensie van Kindamuzik.

Kindamuzik

Gast
geplaatst: vandaag om 08:16 uur

geplaatst: vandaag om 08:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.