Genres / Rock / Hetfield vs Hammett
zoeken in:
0
slaemperayreon
geplaatst: 25 oktober 2005, 09:25 uur
Hier een kleine vraag m.b.t. tot ongeveer de grootste metalband ter wereld: Metallica.
Ik vraag mij namelijk af wie jullie de belangrijkste gitarist in Metallica vinden. Kirk Hammett doet, zoals bij iedereen bekend is, de solo's. Zeker niet onbelangrijk, want wat is nou een metalband zonder solo's? Alleen kunnen Hammet's solo's me niet altijd even goed boeien. Wat dat betreft vind ik James Hetfield een grotere rol spelen in Metallica, aangezien hij gewoon een hele strakke gitarist is en ook heel strak zijn venijnige riffs speelt. Of zie ik dit helemaal verkeerd en is Hammett belangrijker? Of doen Hetfield en Hammett allebei een even grote duit in het zakje? Ik zou zeggen: laat jullie mening horen
Ik vraag mij namelijk af wie jullie de belangrijkste gitarist in Metallica vinden. Kirk Hammett doet, zoals bij iedereen bekend is, de solo's. Zeker niet onbelangrijk, want wat is nou een metalband zonder solo's? Alleen kunnen Hammet's solo's me niet altijd even goed boeien. Wat dat betreft vind ik James Hetfield een grotere rol spelen in Metallica, aangezien hij gewoon een hele strakke gitarist is en ook heel strak zijn venijnige riffs speelt. Of zie ik dit helemaal verkeerd en is Hammett belangrijker? Of doen Hetfield en Hammett allebei een even grote duit in het zakje? Ik zou zeggen: laat jullie mening horen

0
geplaatst: 25 oktober 2005, 09:56 uur
Ik vind Hammett de gitaarheld, hij is de virtuoos. Tuurlijk, Hetfield is ook een strakke gitarist, maar toch een stuk minder begaafd.
0
geplaatst: 25 oktober 2005, 12:47 uur
Kort samengevat: Hammett heerst, Hetfield is tegenwoordig een enorm arrogante eikel en kan qua gitaarspel nog niet in de schaduw staan van Kirk Hammett.
Verder boeit dit natuurlijk geen ene donder, aangezien Metallica al ruim 10 jaar lang als karikatuur van zichzelf door muziekland heen stuitert.
Verder boeit dit natuurlijk geen ene donder, aangezien Metallica al ruim 10 jaar lang als karikatuur van zichzelf door muziekland heen stuitert.
0
geplaatst: 25 oktober 2005, 14:05 uur
Hmm, ik vind het geen vantweeen uitzonderlijk goede gitaristen, zij hebben wel redlijk vernieuwende platen gemaakt met master of Puppets en Ride the Lightning. Maar die platen blonken niet uit in muziekaal vakmanschap.Ze kunne gewoon goed gitaar, zoals je in een metal band mag verwachten. Metallica heefd een echt unieke wereld muziekand gehad en dat is Cliff Burton, hij was een echte virtuoos. 'Begrijp me goed de solo's vanKirk zijn niet slecht of zo, maar ook niet van uitzonderlijk hoog niveau. Bij metallica draaid het vooral om visie, zij kunnen gewoon goede songs schrijven en goede riffs maken, maar hun niet muziek is niet doorspekt met virtuelen hoogstandje.
0
geplaatst: 25 oktober 2005, 14:40 uur
Eddie schreef:
Maar die platen blonken niet uit in muziekaal vakmanschap.
Maar die platen blonken niet uit in muziekaal vakmanschap.
Nou, als ik luister naar een nummer als 'Fight fire with fire', dan hoor ik toch wel heel erg veel muzikaal vakmanschap, hoor.
0
slaemperayreon
geplaatst: 26 oktober 2005, 10:41 uur
om even terug te komen op wat Eddie zei: dus Metallica is vooral de grootste metalband ter wereld geworden door Cliff Burton? had ik inderdaad nog niet bij stilgestaan. Burton was inderdaad een gerespecteerd muzikant en na zijn dood was eigenlijk alleen The Black Album nog goed. Dus men vindt eigenlijk Metallica vooral goed vanwege de songwriting?
0
geplaatst: 26 oktober 2005, 14:43 uur
Dat is mijn mening ja, ik vind metallica erg sterk in het schrijven van goede songs (althans, dat vond ik tot zo'n beetje the Black Album) Ik het comoneren van songs en het maken van riffs zijn ze ijzersterk, maar om nu te spreken van wereld muziekanten of om Kirk een gitaar virtuoos te noemen, nee dat vind ik te ver gaan, dat is een titel die slechts voor een enkeling is weggelegd (zelfs een van mijn favorieten Dave Murray verdient die titel niet) Ik ben inderdaad van mening dat Metallica de dood van Cliff nooit helemaal te boven is gekomen.
0
geplaatst: 26 oktober 2005, 15:06 uur
Ik vind Hammet toch een redelijke virtuoos. Ik heb verder weinig verstand van gitaarspelen, maar hij doet het volgens mij heel erg snel en heel erg goed.
Oh en Hammerhead: In de Metallica Docu ' Some Kind Of Monster' vond ik Hetfield redelijk sympathiek. Ullrich kwam juist over als een ontzettende droplul. Hammet was trouwens wel de meest sympathieke van het hele stelletje.
Oh en Hammerhead: In de Metallica Docu ' Some Kind Of Monster' vond ik Hetfield redelijk sympathiek. Ullrich kwam juist over als een ontzettende droplul. Hammet was trouwens wel de meest sympathieke van het hele stelletje.
0
slaemperayreon
geplaatst: 28 oktober 2005, 09:10 uur
in ieder geval op Kill em All vind ik dat Hammett vooral priegelt. dat valt misschien wel onder virtousiteit, maar dan vind ik biijvoorbeeld Dave Mustaine's (die bovendien ook een tijdje in Metallica heeft gespeeld) solos een stuk uitgewerkter.
0
geplaatst: 28 oktober 2005, 10:46 uur
gemaster schreef:
Ik vind Hammet toch een redelijke virtuoos. Ik heb verder weinig verstand van gitaarspelen, maar hij doet het volgens mij heel erg snel en heel erg goed.
Hij doet het vooarl erg snel, maar goed nee, niet slecht dat niet maar redelijk 13 in dozijn
0
geplaatst: 26 januari 2006, 18:10 uur
Top 3'tje:
Eddy Van Halen
Dave Mustaine
Kirk Hammet
Volgorde mag je zelf bepalen, hoe je et ook wend of keert, k vind ze alledrie een voorbeeld voor gitaristen.
Hetfield vind ik egt een vet geinige gast, ik mag em wel, ik heb nu iets van 4 dvd's van Metallica(S&M, SKOM, Live Shit, Cunning Stunts), en Hetfield is toch eigelijk wel de showmaker, zijn gitaarwerk kan je niet onderschatten, en hij houdt et zo goed vol in die nmmrs van dik 6 minute, foutloos, gewoon foutloos
, maar hij blijft toch de man van de keistrakke en snelle riffs en akkoorden, niet van de solo's (Hij ken ook drumme trouwes
)
Eddy Van Halen
Dave Mustaine
Kirk Hammet
Volgorde mag je zelf bepalen, hoe je et ook wend of keert, k vind ze alledrie een voorbeeld voor gitaristen.
Hetfield vind ik egt een vet geinige gast, ik mag em wel, ik heb nu iets van 4 dvd's van Metallica(S&M, SKOM, Live Shit, Cunning Stunts), en Hetfield is toch eigelijk wel de showmaker, zijn gitaarwerk kan je niet onderschatten, en hij houdt et zo goed vol in die nmmrs van dik 6 minute, foutloos, gewoon foutloos
, maar hij blijft toch de man van de keistrakke en snelle riffs en akkoorden, niet van de solo's (Hij ken ook drumme trouwes
)
0
geplaatst: 29 januari 2006, 16:17 uur
Dit stukje text heb ik trouwens van Wikipedia(http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Van_Halen), vond ik wel apart, et duurde ff voordat ik snapte wat er stond, haha...
"Edward Van Halen's famous "brown sound" (derived from the use of a stock 100-watt Marshall amp, a few effects, a variac to lower the voltage of the amp to get high gain distortion at lower volumes, and a "Franken-Strat" guitar Van Halen constructed using a vintage Gibson humbucker pickup rewound by Seymour Duncan mounted in a Boogie Bodies body with an unfinished maple neck and fingerboard), his innovative two-handed tapping techniques, dazzling speed, graceful melodicism, and unparalleled rhythmic sensibility influenced an entire generation of guitarists."
euhh....aaaaajuist
"Edward Van Halen's famous "brown sound" (derived from the use of a stock 100-watt Marshall amp, a few effects, a variac to lower the voltage of the amp to get high gain distortion at lower volumes, and a "Franken-Strat" guitar Van Halen constructed using a vintage Gibson humbucker pickup rewound by Seymour Duncan mounted in a Boogie Bodies body with an unfinished maple neck and fingerboard), his innovative two-handed tapping techniques, dazzling speed, graceful melodicism, and unparalleled rhythmic sensibility influenced an entire generation of guitarists."
euhh....aaaaajuist
0
geplaatst: 29 januari 2006, 17:03 uur
Uitleg voor Metalhead88,
- 100 watt standaard versterker
- Een paar losse effecten
- een variac, is een soort verstelbare weerstand, waarmee het volume (naar wens) gedemt wordt na het effect, maar voor de versterker (als ik het goed heb). om zo ook een mooie distortie te krijgen bij lage volumes.
vintage Gibson humbucker pickup Elementen, in een Boogie kast, met een onbewerkte Nek en Freds. (als ik het goed begrijp, pickups zijn volgens mij de elementen)
- 100 watt standaard versterker
- Een paar losse effecten
- een variac, is een soort verstelbare weerstand, waarmee het volume (naar wens) gedemt wordt na het effect, maar voor de versterker (als ik het goed heb). om zo ook een mooie distortie te krijgen bij lage volumes.
vintage Gibson humbucker pickup Elementen, in een Boogie kast, met een onbewerkte Nek en Freds. (als ik het goed begrijp, pickups zijn volgens mij de elementen)
0
geplaatst: 29 januari 2006, 18:49 uur
owkeee, weet ik dat ook weer(als alles meezit ga ik zelf gitaar lere spele komende zomervakantie, dus bdankt voor deze uitleg
(ook al gaat het beginnen met een acoustische gitaar sowieso, maarja)
0
miloz
geplaatst: 30 januari 2006, 17:42 uur
Metallica is een fantastische band, dat kan niemand ontkennen. Zij hebben metal naar een hoger niveau getild en de deur naar het grote publiek voor metalbands geopend. Na het black album ging het echter gruwelijk mis. James hetfield en Ulrich wilden hun eigen weg varen en meer commerciele nummers gaan maken. Jason en Kirk vonden dit minder en uit eindeijk leed dit tot het vertrek van Jason. Met St. Anger maakte ze wel weer een harde (redelijke) plaat. Waar vooral James belangrijk in was. Want al die vette riffjes heeft hij bedacht. Ik denk ook dat James daarom het belangrijkste is voor Metallica. Want hij heeft de meeste vette riffs bedacht. Maar als je vraagt wie er beter is, dan toch Kirk
0
geplaatst: 30 januari 2006, 23:01 uur
Metalhead88 schreef:
owkeee, weet ik dat ook weer(als alles meezit ga ik zelf gitaar lere spele komende zomervakantie, dus bdankt voor deze uitleg
(ook al gaat het beginnen met een acoustische gitaar sowieso, maarja)Ha ha voordat je aan dat soort apparatuur gaat beginnen ben je wel een jaartje of tien verder. En moet je en heel gedege kennis van de beschikbare apparatuur hebben. Ik speel al heel wat jaartjes gitaar (bas) maar ik waag me er niet aan.
0
geplaatst: 31 januari 2006, 15:32 uur
Ik geloof je helemaal, gheheh
, maar hoe meer kennis hoe beter, toch? Ik kan nog geeneens tabs lezen, behalve de standaarddinge van een of andere website, laat staan dat ik goed van de noten af kan lezen of op gehoor kan bepalen welke letter het is in de notenbalk.
Ik heb wel lichtelijk ritmisch gevoel, maar ik heb toch meer verstand van muziek luisteren en bewerken, dan het maken, en dat wil ik dus gaan doen, gewoon een verbreding van mijn muziek-freak-instinct, hahaha.
En elke keer als ik een dvd zie van (bijvoorbeeld) Metallica, krijg ik jeuk aan me vingers, maar dan blijkt dat ik geen gitaar heb, en dat ik over 4 maanden een eindexamen vwo heb
....wachten...kutschool....wachten....maja....hij komt er, zekeerr weten
.
, maar hoe meer kennis hoe beter, toch? Ik kan nog geeneens tabs lezen, behalve de standaarddinge van een of andere website, laat staan dat ik goed van de noten af kan lezen of op gehoor kan bepalen welke letter het is in de notenbalk.Ik heb wel lichtelijk ritmisch gevoel, maar ik heb toch meer verstand van muziek luisteren en bewerken, dan het maken, en dat wil ik dus gaan doen, gewoon een verbreding van mijn muziek-freak-instinct, hahaha.
En elke keer als ik een dvd zie van (bijvoorbeeld) Metallica, krijg ik jeuk aan me vingers, maar dan blijkt dat ik geen gitaar heb, en dat ik over 4 maanden een eindexamen vwo heb
....wachten...kutschool....wachten....maja....hij komt er, zekeerr weten
.
0
geplaatst: 31 januari 2006, 16:40 uur
Laat ik je dan nog een laatste tip geven, Begin niet op een electrische gitaar, je kunt namelijk heel veel dingen verbloemen achter het lawaai van je distortie. Begin op een accoustische klassieke gitaar. Die zijn het lastigst te bespelen, en je moet het vaakst stemmen (nijlon snaren). Maar je leert er wel soepel op spelen, en alle foutjes worden gelijk afgestraft. Wanneer je liedjes gaat spelen begin dan ook simpel met Nirvana, of Black sabbath ofzo. Metallica is erg moeilijk.
0
geplaatst: 31 januari 2006, 22:29 uur
Metalhead88 schreef:
(ook al gaat het beginnen met een acoustische gitaar sowieso, maarja)I know
, was dat ook van plan idd 
0
geplaatst: 4 februari 2006, 18:06 uur
Ik heb eens een keer de gitaar van Hetfield uit horen vallen. Er was niets meer ............. totdat de gitaar van Hetfield het weer deed. Hetfield is het brein Hammett mag het mede uitvoeren en af en toe een leuke solo bedenken.
0
geplaatst: 4 februari 2006, 18:28 uur
glenn53 schreef:
Ik heb eens een keer de gitaar van Hetfield uit horen vallen. Er was niets meer ............. totdat de gitaar van Hetfield het weer deed. Hetfield is het brein Hammett mag het mede uitvoeren en af en toe een leuke solo bedenken.
Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Hetfield is zeker de 'backbone' bij metallica, maar om nu te zeggen dat Hammet een beetje mee mag spelen. Vind ik wel heel kort door de bocht, hij is mede schrijver van een groot deel van de nummers, en zijn solo's zijn echt niet om je voor te schamen. Ik vind Hammet geen meetsre gitarist, maar dat vind ik Hetfield ook niet, zo vind ik Lars Ulrich geen wereld drummer, en Jason Newsted geen wereld bassist. Echter metallica weet (wist) gewoon heel erg goed hoe ze goede speedmetal songs moetsen maken. Ik heb metalica nog nooit betrapt op een songstructuur of een riff dat ik dacht he, hoe doen ze dat nu. Ik heb lars nog nooit een 4/4 en 5/4 tegelijk horen spelen waarbij James en kirk aanvulde 2 X 6/4 en 1 X 4/4 zoals Meshuggah, kijk dan ben je echt een wereld koppel.
0
geplaatst: 6 februari 2006, 15:23 uur
Eddie schreef:
Ik heb metalica nog nooit betrapt op een songstructuur of een riff dat ik dacht he, hoe doen ze dat nu. Ik heb lars nog nooit een 4/4 en 5/4 tegelijk horen spelen waarbij James en kirk aanvulde 2 X 6/4 en 1 X 4/4
Ik heb metalica nog nooit betrapt op een songstructuur of een riff dat ik dacht he, hoe doen ze dat nu. Ik heb lars nog nooit een 4/4 en 5/4 tegelijk horen spelen waarbij James en kirk aanvulde 2 X 6/4 en 1 X 4/4
It's never too late Eddie

Ik zie ze er voor aan om het nog te doen ook...zeker nu ze al heeeeeeel lang van het speedy/thrashy style afgestapt zijn, hun nieuwe album dat uit gaat komen ergens eind dit jaar schijnt trouwens weer in de Load-Reload stijl te worden, maar dan aggresiever en met inspiratie uit Ride The Lightning en M.O.P.
ennnnn....de solootjes kome weer terug
, ik verwacht er niet te veel van a la black album of kill em all, maar ik ben toch blij dat ze er weer bij komen.
0
geplaatst: 6 februari 2006, 17:20 uur
Ik ben toch wel heel nieuwschierig naar hun hun nieuwe werk, het zou zo aar kunnen dat ik hem oprecht erg goed ga vinden, wanneer het een beetje load vs ride the lightning met een vleugeje MoP dan moet het haast wel acceptable worden. Het idee achter st. Anger was ook niet slecht, alleen de uitvoering is waardeloos. Wanneer ze op die plaat de nummers halfzolang hadden geduurt en het was gewoon een goede productie geweest dan had ik de plaat denk ik best aardig gevonden.
0
geplaatst: 7 februari 2006, 21:42 uur
Toch is het echt waar hoor van die Hetfield gitaar, ik overdreef een beetje met solo's bedenken misschien; maar ik vind bij Metallica toch echt Hetfield/Ullrich het brein. Ja en vergelijken met Meshuggah kan je ze niet nee.
0
geplaatst: 8 februari 2006, 17:27 uur
Eddie schreef:
Het idee achter st. Anger was ook niet slecht, alleen de uitvoering is waardeloos. Wanneer ze op die plaat de nummers halfzolang hadden geduurt en het was gewoon een goede productie geweest dan had ik de plaat denk ik best aardig gevonden.
Het idee achter st. Anger was ook niet slecht, alleen de uitvoering is waardeloos. Wanneer ze op die plaat de nummers halfzolang hadden geduurt en het was gewoon een goede productie geweest dan had ik de plaat denk ik best aardig gevonden.
Ik geef je gelijk, maar ik blijf het toch typisch vinden dat album, er is iets mee dat aanslaat, het is nou net dat album geweest dat ervoor zorgde dat ik metallicafan ben geworden, ik denk dat ze hiermee een zeker publiek hebben aangetrokken waar ze later profijt van kunnen gaan hebben misschien, een jeugdig publiek, dat zeker, ik zelf was 15 toen ik et kocht, en ik vond het egt uber...
Als ik nu terugkijk heb ik inderdaad zoiets van, goh, eigelijk best een baggerplaat, hahaha, maar bij geen enkel ander album blijven de texten zo snel hangen als bij deze, heel apart...en de clips vind ik eigelijk wel leuk om te zien trouwes...(je ziet het, ik ben nog geen 18, gestrand tussen een tmf kijkende breezer generatie(hardgrondig gatverdamme) en een oude garde van begin van de personal computers....
...mijn oprecht excuses voor dit achteraf gezien nogal off-topic postje...
0
Joy
geplaatst: 3 mei 2006, 23:12 uur
ff beuken:
wat een overschatte zelfingenomen gitarist zonder enige talent en creativiteit die hamlet (:P)
kheb het elders ook gezegd:
leg 10, of pakkumbeet al zijn soloos naast elkaar en je hoort steeds hetzelfde
eerst wat wah-wah gepiel, dan wat gescheur en gegier,weer wah wah gepiel, en nog een keer, wat gepiel en dat was het
de werkelijk uitgedachte soloos zijn van heer hetfield en dat verschil is zeker te horen
hammet deed leuke dingen bij exodus en had daar beter kunnen blijven
-Kirk has often been criticised for his extensive use of the wah-wah pedal in his solos (particularly on more recent albums), but he insists, "The wah-wah is an extension of my personality - Wikipedia
ik zeg, accuut dat pedaaltje afnemen en eerst maar eens creatieve soloos gaan uitdenken
zo, lekker ongezout:)
(nog los van het hele topic, want wat is er zinvol aan het vergelijken , wie er nu de beste is)
joy
wat een overschatte zelfingenomen gitarist zonder enige talent en creativiteit die hamlet (:P)
kheb het elders ook gezegd:
leg 10, of pakkumbeet al zijn soloos naast elkaar en je hoort steeds hetzelfde
eerst wat wah-wah gepiel, dan wat gescheur en gegier,weer wah wah gepiel, en nog een keer, wat gepiel en dat was het
de werkelijk uitgedachte soloos zijn van heer hetfield en dat verschil is zeker te horen
hammet deed leuke dingen bij exodus en had daar beter kunnen blijven
-Kirk has often been criticised for his extensive use of the wah-wah pedal in his solos (particularly on more recent albums), but he insists, "The wah-wah is an extension of my personality - Wikipedia
ik zeg, accuut dat pedaaltje afnemen en eerst maar eens creatieve soloos gaan uitdenken
zo, lekker ongezout:)
(nog los van het hele topic, want wat is er zinvol aan het vergelijken , wie er nu de beste is)
joy
0
geplaatst: 14 mei 2006, 19:30 uur
Hammett is mijns inziens een behoorlijk overgewaardeerde gitarist.
0
geplaatst: 17 mei 2006, 12:10 uur
Vind ik ook. Overigens denk ook ik dat ze moeilijk met elkaar te vergelijken zijn omdat ze verschillende partijen spelen in de band Hammett de solo's en versieren en James Hetfield meer het ritme werk. Allebei even belangrijk in een band. De echte grote jongens in rock gitaarland zijn zo goed dat hun solo platen niet te vreten zijn, ik mis vaak de 'vuiligheid' bij Joe Satriani en Steve Vai (dat zijn de grote jongens wat mij betreft).
0
geplaatst: 26 mei 2006, 11:29 uur
Ik moet zeggen dat ik niet vind dat Metallica gedragen wordt door een gitarist. Sommige mensen vinden misschien van wel, maar ik niet. In mijn ogen zijn (bijvoorbeeld) Slash en Angus Young veel dragender en belangrijker voor hun band dan Kirk Hammet en James hetfield zijn.
De variatie is in Metallicasolo's ook vaak zoek, zoals al eerder gezegd. Leg daar een nummer naast als het hemelse Estranged (Gn'R) en je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. Ik wil zeker geen afbreuk doen aan Hammet en Hetfield, maar ik vind geen van beiden een briljant gitaarvirtuoos. Metallica moet het in mijn ogen meer hebben van goede nummers dan van briljante solo's.
En zoals al eerder gezegd: de enige briljante muzikant die Metallica ooit in zijn gelederen gehad heeft is Cliff Burton! Wat een bassist was me dat! Ongelofelijk!
Voor iedereen die hem niet kent: op Wikipedia staat een mooi stukje over hem! 
De variatie is in Metallicasolo's ook vaak zoek, zoals al eerder gezegd. Leg daar een nummer naast als het hemelse Estranged (Gn'R) en je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. Ik wil zeker geen afbreuk doen aan Hammet en Hetfield, maar ik vind geen van beiden een briljant gitaarvirtuoos. Metallica moet het in mijn ogen meer hebben van goede nummers dan van briljante solo's.
En zoals al eerder gezegd: de enige briljante muzikant die Metallica ooit in zijn gelederen gehad heeft is Cliff Burton! Wat een bassist was me dat! Ongelofelijk!
Voor iedereen die hem niet kent: op Wikipedia staat een mooi stukje over hem! 
0
geplaatst: 27 mei 2006, 23:03 uur
ZERO schreef:
En zoals al eerder gezegd: de enige briljante muzikant die Metallica ooit in zijn gelederen gehad heeft is Cliff Burton!
En zoals al eerder gezegd: de enige briljante muzikant die Metallica ooit in zijn gelederen gehad heeft is Cliff Burton!
Het valt inderdaad moeilijk te ontkennen dat Burton de beste bassist was die Metallica tot nu toe heeft gehad. Toch ben ik het niet helemaal eens op het punt dat hij de enige brilliante muzikant was: kijk maar naar ...And Justice for All. Dat is het eerste album van Metallica zonder Burton en toch weten Hetfield, Hammett en Ulrich daar een bijzonder goede sfeer neer te zetten zonder de hulp van Cliff Burton. Metallica is kapot gegaan sinds Bob Rock de producer werd, niet sinds Cliff Burton is weggegaan.
Wat betreft de discussie Hammett/Hetfield lijkt het me niet zo heel moeilijk: Hammett natuurlijk
, solo's als die in Fade To Black of One zeggen eigenlijk al genoeg.* denotes required fields.