MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Hetfield vs Hammett

zoeken in:
miloz
Burton was vooral een erg goede bassist. Maar hij schreef niet aan heel veel nummers mee dus lijkt het me niet dat Metallica door hem kapot is gegaan idd. Metallica is denk ik kapot gegaan door de druk na het onverwachte succes van the black album. Dit vond ik wel nog een goede plaat want hij klonk voor die tijd erg modern en vernieuwend. Daarna heeft Metallica een paar platen gemaakt die ze beter niet hadden kunnen maken. Ik denk dat Metallica Load en Re-load met de gedachte een bepaalde gedachte heeft gemaakt. iets van: "we kunnen nu beter minder en hard en wat meer mainstream gaat spelen want dan zal het succes (en het geld) niet minder worden!

Heel even off-topic, de reden dat ze die load en reload albums gemaakt hadden, was omdat ze van stijl wilden veranderen, en daar kozen ze zelf voor, iedere band is uit op geld, natuurlijk, ook Metallica, maar wat Metallica zo sterk maakt is dat ze simpelweg doen wat ze willen, ze doen uiteindelijk niet wat de fans van hen willen, hoe je het ook wendt of keert.
Ik vind die albums trouwens ontzettend fijn om naar te luisteren, precies om de reden als Metallica ze gemaakt heeft, even wat anders, ballads, blues-achtige nummers, ik denk dat ze er meer mensen mee aangetrokken hebben dan dat ze ermee kwijt geraakt zijn. Metallica gaat met zijn tijd mee, daarom bestaan ze nu nog, en zijn ze alweer bezig met een volgend album. Metallica is niet kapot gegaan. En van Bob Rock zijn ze (eindelijk) af. Ze zijn gewoon niet meer gericht op hun oude publiek, maar een nieuw, jonger publiek, hoe vaak ik al niet gehoord heb van 15 jarige snotneusjes hoe geweldig St. Anger wel niet is...dat bedoel ik dus...en ik zelf was een 15-jarig snotneusje toen ik het album kocht, het was mn eerste echte metalplaat ooit, en ik vond het geweldig, et is maar wat je gewend bent. Volgend jaar gaan we zien of ze weer een oud pad ingeslagen hebben of niet. Hammet's solo's kome weer terug...nou alleen hetfield's stem nog...
Iemand Trujillo al es zien spelen? Hoezo Cliff Burton dood? Reincarnatie noem ik dit...ok misschien wat overdreven, maar ík vind em beter dan Newsted. Neemt niet weg dat Newsted ook een behoorlijke bassist is geworden in zijn jaren bij Metallica

Metalhead88 schreef:
Iemand Trujillo al es zien spelen? Hoezo Cliff Burton dood? Reincarnatie noem ik dit...ok misschien wat overdreven, maar ík vind em beter dan Newsted.

Robert Trujillo is idd héél goed.

teutoon
xplorer schreef:
(quote)

Robert Trujillo is idd héél goed.

Hoe merken jullie dat Tryhillo zo goed is? Persoonlijk vind ik dat altijd moeilijk bij een bassgitarist als je die live ziet.

Trouwens als je de beste nummers van Load en Reload pakt, zul je zien dat dat helemaal nog niet zo slecht was. Het is alleen gemaakt door METALlica. Op het moment dat een ander willekeurige groep deze albums had gemaakt, dan was er heel anders naar gekeken.

Hiermee, kun je trouwens hun video-update bekijken. Dit is gisteren uitgekomen.

http://wm.elektra.com/metal...

bedankt voor je video-update!

Ter antwoord op Teutoon:

Ik zelf kan niet zo heel goed uitmaken of een basgitarist heel goed is of niet, ik heb dat oordeel gebaseerd op een gezamenlijke analyse(een aantal vrienden van mij spelen zelf ook basgitaar, en het zijn geen beginners) van een paar video's waar trujillo op te zien is, vooral de rehearsal-dvd van St. Anger die bij mijn aankoop van het album zat. Hij heeft talent. Hij heeft alleen een andere stijl dan Burton, en daarin zit het verschil denk ik. Als je goed kijkt zie je, dat hij daadwerkelijk zijn snaren omhoog trekt, nou doet iedere basgitarist dat wel, maar hij doet het constant, en razendsnel. En dat kun je soms ook duidelijk horen, dat geeft een ander effect, maar het is aan de mensen zelf om te beoordelen of ze dat goed/leuk vinden of niet...ik vind het wel apart in ieder geval...

Joy
Metalhead88 schreef:
wat ze willen, ze doen uiteindelijk niet wat de fans van hen willen, hoe je het ook wendt of keert.

ueh, denk je dat werkelijk?

niemand is immuum voor succes en geld, ook metallica niet

na the black album en definitief commerieel doorbreken vind ik het wel toevallig dat de platen daarna alleen nog maar commercieler werden, met als duffe centenvanger load en vooral reload

niet geheel toevalig was op dat moment ook het napstergezeik bezig, en draaide het bij die band nog maar om 1 ding, meer geld, zijn ze iet bepaald populairder van geworden

kabbelde zo ene paar jaar voort en men besloot dat het toch wel erg boring was, terug naar de roots, hard en snel, werd st anger, en das de grootste baggerplaat die metallica uit heeft gebracht

dat kids um leuk vinden begrijp ik best, totdat diezelfde kids het oudere werk gaat beluisteren

miloz
Bij mij ging het andersom. Ik was al jaren metallica fan. En was nog een kid van 15 toen St.anger kwam ik vond hem wel goed maar inderdaad zeker niet beter dan het ouwe werk.

St.anger is echt een gevoelswerk zo moet je het zien. Alles komt recht uit het hard van de vier mannen.

aachh, whatever, metallica ownt, klaar.
Onvolwassen en impopulair, afgezeken en uitgekotst, en ondertussen gewoon lekker cd'tjes blijven maken, heerlijk.

En dat ze niet naar hun fans luisteren, is al bewezen, JUIST door platen als Load en Reload, je zegt het zelf Joy, en ik ben het volledig met je eens, het was een behoorlijke inbreuk op de populariteit, maar ik ben echt blij dat niet iedereen Metallica leuk vindt, maar hey, tot zover off-topic(gheheh, jij was toch de stichter van het slappe zever topic? Kunne we daar verder gaan)

@Miloz, mja, dat is het hem juist, St. Anger is inderdaad een gevoelswerk, ik heb ook zo het idee dat Metallica zelf niet de gedachte had van, goh iedereen moet dit nieuwe album leuk gaan vinden, maar eerder iets van, ja sorry jongens, maar et moest ff, we zijn zelf ook maar kindjes en we hadden nogal ruzie...althans, die illusie houdt ik mezelf graag voor

Ach, Metallica is dat zeiken wel gewend. Ze worden al sinds 1988 afgezeken, want velen vonden ...And Justice For All al een commerciele rukplaat. Op een gegeven moment kun je geen fans meer winnen, maar wel verliezen. En de mensen die het album slecht vinden zeggen het eerder dan dat ze het goed vinden.

En on-topic: Hetfield is natuurlijk belangrijker, hij schrijft de teksten, hij maakt de riffs en schrijft ook een aantal solo's.

De enige enigszins normale figuur die er tegenwoordig nog in Metallica zit is Kirk Hammett, de rest is gewoon een onnoemelijk stel kneuzen (geworden). Vooral het oeverloze geneuzel van überkneus Ullrich maakt duidelijk dat het met Metallica nooit meer goed gaat komen. Dat boeit verder ook helemaal niet, aangezien we altijd de eerste 4 platen nog hebben.

Lin
mooi woord, uberkneus

teutoon
Als je de documentaire ook bekijkt, is Hammett steeds het buitenbeetje. Wel de ruggegraat van de band wellicht, maar hij komt me wat te rustig over.

Joy
a - ik pleit voor een slappe zever rubriek, en niet een topic
b - ik zeik graag over metallica, en ook ik ben al heel blij met 1e 4 platen, de garage ep bovenaan
c -hamlet kiest volgens mij vooral de makkelijke weg, bij metallica blijven is het veiligst
d - als je zolang als hammet tussen die 2 oer-egoos zit te knellen wordt je vanzelf terughoudend
e - st anger mag dan recht uit het hart komen, dat betekend niet automatisch ook een goede plaat
f - stiekum ben ik eigenlijk hardstikke jalours en had ik liever ipv trujillo die 1 miljoen in me zak gehad om 3 weken later te vertrekken

blabla:)

Ullrich überkneus met kauwgom, t*ring wat vond ik dat irritant om te zien bij die docu.

Joy
interactieve tv was op zijn plaats geweest, dat je um bij iedere knauw op ze smoel kon meppe

en z'n stofwisseling wordt er niet bepaald beter van, want iedere 10 seconde is ie aan het zoeken naar woorden, mwhaha, nee, hem kun je gewoon het beste laten drummen, en voor de rest zou ie eigelijk niet moeten spreken, maar ja, zoiets heet nou een utopische gedachte...en soms kan ik eigenlijk wel lachen om die gozer, zo ontzettend...tjah...k weet niet eigelijk...Joy help me eens, jij zegt goed te zijn in Metallica afzeiken...

miloz
Dat ie zo ontzettend veel van zich zelf houd! Egocentrisch als de pest

Joy
en eigenlijk zijn hele geknauw en grote bekken act puur en alleen voortkomt uit het feit dat ie als kind al gepest werd met zijn lengte - wat natuurlijk niet leuk is , laten we dat even voorop stellen - hij zich nu op 40-plus jarige leeftijd nog steeds een klein ukkie voelt,wat hij ook nog steeds is,daarom een groot drumstel heeft aangeschaft zodat het nog wat lijkt, hij niet over voldoende intelligentie beschikt om te kunnen bedenken dat een groot drumstel hem juist kleiner maakt, dit terzijde, want het eigenlijke probleem dat zijn irritatiegraat zo hoog doet uitkomen is eigenlijk dat ie intelligenter wil overkomen dan ie is, zoekend naar woorden waarvan ie eigenlijk niet weet of het wel een bestaand woord is en als gevolg daarvan gramaticaal kompleet de mist ingaat ,maar weer gaat drummen, omdat dat het enige is wat ie kan, ook dat helemaal niet erg is, omdat drummers per definitie niet bijster slim zijn en dat ook niet hoeven te zijjn, maar kom daar dan gewoon voor uit en ga niet net doen alsof je einstein zelf bent

kom op mensen, het zijn maar 2 stokjes en wat vellen waar je op trommeld

oh, en ik zei niet dat ik goed was in afzeiken, ik zei dat ik het graag deed

teutoon
@ Joy

Ben het deels wel met je eens. Ulrich wil slimmer voorkomen dan hij is en zoekt teveel naar woorden. Daarom kan hij beter gaan drummen.
Niet om je aan te vallen hoor, maar qua grammatica maak jij ook wel een paar fouten. Dat zijn geen typefouten, maar d/t fouten. Trommeld moet trommelt zijn namelijk, het is geen voltooid deelwoord. Dat geeft verder niet hoor, maar ik gebruikt in dat soort situaties altijd het werkwoord lopen. Dan weet je of het een voltooid deelwoord is of niet.

Verder had meneer Ulrich een groot drumstel, en is ie overgestapt naar een kleinere. Dat past dan misschien beter bij hem, maar in de Metal mag je een grotere verwachten voor de fills.

Over zn lengte gesproken. Hij is vrij klein inderdaad, en als man zou je graag wat groter zijn. Dat kan ik me wel voorstellen. Maar iemand pesten om zn lengte vind ik wel zo kansloos. Zelf ben ik 1,75 en ik zou wel 1.80 willen zijn, maar ik ben echt totaal niet jaloers op al die Nederlanders van 1,85 of langer. Je wordt er alleen maar lomper van, het enige voordeel is dat je meer kan zien en dat je meer uitstraalt.

Verder zie ik dat Bono ook maar 1,73 is. Nou lekker belangrijk, daar staat wel iemand. Tsja en je kunt discusseren of het lullig is dat een man kleiner is als zn vrouw. Maar meneer Ulrich heeft tegenwoordig wel een vriendin die er zeker mag zijn.

...over slappe zever gesproken...wat doen we dit toch goed...

Joy
teutoon schreef:
@ Joy

Ben het deels wel met je eens. Ulrich wil slimmer voorkomen dan hij is en zoekt teveel naar woorden. Daarom kan hij beter gaan drummen.

-ueh,mijn schrijven hierboven was eigenlijk een grap

Niet om je aan te vallen hoor, maar qua grammatica maak jij ook wel een paar fouten. Dat zijn geen typefouten, maar d/t fouten. Trommeld moet trommelt zijn namelijk, het is geen voltooid deelwoord. Dat geeft verder niet hoor, maar ik gebruikt in dat soort situaties altijd het werkwoord lopen. Dan weet je of het een voltooid deelwoord is of niet.

-ok bedankt,je heb gelijk, ik zie het meer als, ik ben te laks om de tekst die ik er in 1 keer uitram te controleren op fouten, ben nogal een druk typje, typ snel want kan mijn eigen gedachten niet bijhouden (adhd) zelf stoor ik me er geen moment aan

Verder had meneer Ulrich een groot drumstel, en is ie overgestapt naar een kleinere. Dat past dan misschien beter bij hem, maar in de Metal mag je een grotere verwachten voor de fills.

-niet te serieus heb

Over zn lengte gesproken. Hij is vrij klein inderdaad, en als man zou je graag wat groter zijn. Dat kan ik me wel voorstellen. Maar iemand pesten om zn lengte vind ik wel zo kansloos. Zelf ben ik 1,75 en ik zou wel 1.80 willen zijn, maar ik ben echt totaal niet jaloers op al die Nederlanders van 1,85 of langer. Je wordt er alleen maar lomper van, het enige voordeel is dat je meer kan zien en dat je meer uitstraalt.

Verder zie ik dat Bono ook maar 1,73 is. Nou lekker belangrijk, daar staat wel iemand. Tsja en je kunt discusseren of het lullig is dat een man kleiner is als zn vrouw. Maar meneer Ulrich heeft tegenwoordig wel een vriendin die er zeker mag zijn.

die vriendin is misschien mooi maar natuurlijk een regelrechte heks

enne, ik denk dat je mijn posting serieuzer hebt genomen dan mijn bedoeling was,
zoals zo vakr brabbelde ik maar wat

ik heb helemaal niks tegen metallica, ik heb 4 goeie platen van dat bandje, en wat ik ruk vind, daar luister ik niet naar, of ullrich een grote bek heeft, hetfield een lelijke nues, etcetc, het zal mij worst zijn, het gaat om de muziek

als je muziek op uiterlijkheden van bandleden gaat beoordelen kan king crimson en het hele zappa ouvre regelrecht de prullebak in

man man was was die vent lullik

Joy schreef:
(quote)

die vriendin is misschien mooi maar natuurlijk een regelrechte heks

enne, ik denk dat je mijn posting serieuzer hebt genomen dan mijn bedoeling was,
zoals zo vakr brabbelde ik maar wat

ik heb helemaal niks tegen metallica, ik heb 4 goeie platen van dat bandje, en wat ik ruk vind, daar luister ik niet naar, of ullrich een grote bek heeft, hetfield een lelijke nues, etcetc, het zal mij worst zijn, het gaat om de muziek

als je muziek op uiterlijkheden van bandleden gaat beoordelen kan king crimson en het hele zappa ouvre regelrecht de prullebak in

goed gezegd

Bobiej
Joy schreef:
(quote)

Hehe, op deze manier houd Michael Jackson geen fan meer over

heeft ie die dan nog? Of zijn dat alleen kinderen? Ik vind zn muziek erg goed maar...laten we hier over MJ maar niet beginnen hmm?

Bobiej
Ja dat past niet echt in een Metallica topic...

Kirk is gewoon geweldig!!!! veel beter dan Hetfield in alle opzichten en 1van de beste ter wereld! mischien zelfs beter dan gitaristen als Slash en waarschijnlijk ook beter als Dave Mustaine,

Waarom!?

omdat Kirk geen gitarist is die een beetje leuk raak van de tablatuur afleest maar echt weet wat hij doet als hij speelt,
hij kan o.a noten lezen en kan tokkelen met zijn vingers, kijk maar naar zijn handen tijdens de live verzies van Nothing Else Matters,
Hetfield speelt de tokkel partijen niet! en speelt gewoon met zijn plectrum terwijl juist het tokkelen dat nummer zo mooi maakt( in mijn ogen)

er zijn vast meerdere gitaristen die dat kunnen maar weinig metal gitaristen en ik weet zeker dat van die pop bandjes tegewoordig geen 1 van hun kan wat Kirk kan.

Bobiej
MetallicRoses schreef:
omdat Kirk geen gitarist is die een beetje leuk raak van de tablatuur afleest maar echt weet wat hij doet als hij speelt,
hij kan o.a noten lezen en kan tokkelen met zijn vingers, kijk maar naar zijn handen tijdens de live verzies van Nothing Else Matters,
Hetfield speelt de tokkel partijen niet! en speelt gewoon met zijn plectrum terwijl juist het tokkelen dat nummer zo mooi maakt( in mijn ogen)

Kirk Hammett is qua techniek beter dan Hetfield, maar heeft volgens mij bar weinig in te brengen in Metallica.

Hetfield tokkelt wel degelijk, onder andere bij zijn partij van The Unforgiven. Qua riffs is Hetfield pretty genius zo'n 15 jaar geleden. Ik zou graag es wat meer Hammster willen horen op Metallica albums, aangezien hij ook les heeft gehad van Joe Satriani, dus wel flink wat in huis moet hebben .

Ik raad je de tape Cliff 'em all aan. Daar zie je pas Kirk solo's spelen.

MetalDex
Hetfield is veel belangrijker geweest voor Metallica dan Hammett. Hammett is een betere gitarist dan Hetfield, maar Hetfield is een stukken betere songwriter dan Hammett. Ik moet bij hem altijd denken aan een reactie bij een Metallica album: 'Hammett zit maar in loondienst bij Metallica'.
Maar eerlijk gezegd vind ik geen van beide uitzonderlijk goed, noch in gitaarspel noch in songwriting.
Verder vind ik Hammett wel de meest sympathieke en relaxte figuur uit Metallica.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:42 uur

geplaatst: vandaag om 10:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.