MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metalalbum van de week, toplijst.

zoeken in:
Schitterende start voor mij persoonlijk. Het begon meteen met zo'n tien albums die ik tot mijn favorieten uit het topic mag rekenen, alleen Thrash Talk viel uit de toon. Maar vanaf nr. 13 tot en met 8 kakt het vandeeg in. Een rijtje albums waar ik geen voeling mee kan krijgen. Op 7 en 6 dan weer twee topfavorieten.
Tot nu toe wel een zeer representatieve lijst voor het algemene MAvdW-topic. Heerlijk gevarieerd, zowel wat betreft jaartallen als in muzikaal opzicht. Het topic waar metalen uitersten elkaar vinden.

En met op nummer 4:

God Dethroned - Passiondale (2009) (ingezonden door trebremmit)

(afbeelding)

Ook nog een beetje Neerlands trots in de top 10, met dit meesterwerk (althans volgens zeker drie van de deelnemers, die de plaat in hun top drie zetten) van God Dethroned. Zelfs na de kritisch belichting van de MAVDW-deelnemers bereikte het stemgemiddelde het fraaie hoogtepunt van 4,04 sterren. Het blijkt maar: voor goede metal hoef je niet ver te zoeken, ook al is de band er jammer genoeg mee gestopt.

En met op nummer 3:

Kylesa - Static Tensions (2009) (ingezonden door D-ark)

(afbeelding)
Kylesa was destijds op MusicMeter misschien een band met onder de 20 stemmen per album, maar inmiddels is het collectief uitgegroeid tot een grote naam in het sludge-genre (mag ik het zo noemen?). Wat dat betreft valt het album een beetje buiten de boot hier, met inmiddels 58 (!) stemmen, maargoed het is allemaal netjes volgens de regels gegaan, en een deel van die stemmen komt natuurlijk van de deelnemers aan het MAVDW. Opvallend: slechts één persoon zette de plaat op de eerste plaats, Static Tensions sprokkelde net genoeg punten door bij Wizard en de Don lagerop in het lijstje te staan, om boven God Dethroned te eindigen.

Muzikaal beschrijft ThirdEyedCitizen het goed:
Het unieke aan Kylesa, is toch wel de dubbele drums. Op eerder werk kwam dit productioneel nof niet zoezzer uit de verf, maar hier valt dat goed te horen. Het geeft het geheel toch wel een extra kolossaal tintje mee. De afwisselende zang, cleane vrouw vocalen en schreeuwende man, is ook een leuke twist. koppel dat aan krachtige riffs, die niets meer pretenderen te zijn dan juist dat.

Excuses dat het nog 's ochtends moet, maar vanmiddag kan ik niet tot en met pakweg elf uur vanavond, vandaar.

Op nummer 2:

Sanctuary - Into the Mirror Black (1990) (ingezonden door wizard)

(afbeelding)

Wat mij betreft een onverwachte nummer 2. Ik wist dat de plaat bij sommigen in de smaak viel, maar niet dat dit bij zo veel mensen het geval was. Niemand zette de plaat op de eerste plek, niet eens op de tweede. Drie mensen zetten hem op nummer drie, en plus de vermeldingen van Guiness1980 en Edwynn wat lager op de lijst was dat genoeg.

Muzikaal ga ik het niet proberen te beschrijven, dit was ook nog eens een van mijn minder favoriete platen uit het topic, daarom laat ik het bij de geweldige recensie van wizard hier.

Ik houd jullie nog even in spanning voor de nummer één.

Mooie lijst, vol onbekende namen... ik ga ze niet allemaal luisteren, dat is gekkenwerk, maar Sanctuary staat al een tijd langer op mijn lijstje... Leuk dat Hexenhaus zo hoog staat trouwens!

Ik ben benieuwd naar de nummer 1. Tot nu toe een leuk top 10 in ieder geval. En andnino bedankt voor de presentatie.

andnino schreef:
En met op nummer 3:

Kylesa - Static Tensions (2009) (ingezonden door D-ark)
(afbeelding)
Kylesa was destijds op MusicMeter misschien een band met onder de 20 stemmen per album, maar inmiddels is het collectief uitgegroeid tot een grote naam in het sludge-genre (mag ik het zo noemen?). Wat dat betreft valt het album een beetje buiten de boot hier, met inmiddels 58 (!) stemmen, maargoed het is allemaal netjes volgens de regels gegaan,

"... maar goed, er werd een oogje dichtgekenepen betreffende de regels" had een correctere beschrijving van de feiten geweest

D-ark schreef:
Uhm ja sorry, maar ik kan ook niet echt een goede plaat vinden en ik denk dat een aantal mensen deze al kennen:
(afbeelding)
Static Tensions-Kylesalaying

laboomzaa schreef:
Ik kreeg een PM van D-Ark dat hij eigenlijk zijn beurt voorbij wilde laten gaan, maar zie dat hij toch een plaat heeft ingebracht. Met wel een beetje teveel stemmen en ik vermoed dat een heleboel deze kennen.

Een semi rust week denk ik?!

Kronos schreef:
Het album heeft inderdaad eigenlijk teveel stemmen om in aanmerking te komen. Intussen ben ik het wel aan het beluisteren. Klinkt goed, nogal als de vroegere Mastodon.

Wat betreft het krijgen van een grotere naam na voorstelling in dit topic is Melechesh de winnaar volgens mij, want The Epigenesis moest toen nog uitkomen. En van de deelnemers aan het topic was er buiten Cabeza zelf ook weinig of niemand al mee bekend.

Excuses, ik heb niet de honderden pagina's van het topic doorgelezen! Maargoed, wie deze uitzondering niet als deel van de lijst wil beschouwen kan de hele boel een plaats doorschuiven en Intronaut - Prehistoricisms op plek 25 zetten.

En daar is hij dan, jawel, de onbetwiste kampioen van de toplijst van de eerste zes rondes van het Metal album van de week-topic! Bovenaan geëindigd uit 136 albums, aan de hand van 17 lijstjes.

Fall Of Efrafa - Elil (2007) (ingezonden door Joy4ever)

(afbeelding)

Post metal, dat is het genre dat bovenaan staat. Verder hebben we dat nog niet gezien in de top 25, en überhaupt weinig in het topic. Maar van Elil waren velen onder de indruk. Enkel Leander? zette hem op één, maar velen noemden hem ergens tussen de derde en de elfde plek. Gek genoeg was niet iedereen er enthousiast over: veel fervente bezoekers van het topic kenmerkten hun mening met een waardering van onder de drie sterren. Wat dat betreft is het niet de meest breedgedragen nummer één, maargoed dat is ook wel weer kenmerkend voor het topic: sommige muziek is gewoon wel iets voor de één en niet voor de ander. En daar kunnen we goed mee leven.

Ik vond het leuk om deze lijst samen te stellen, ik hoop dat hij nog eens mensen aan een nieuwe favoriet helpt. Dank aan iedereen die zijn lijstje heeft ingestuurd, en natuurlijk iedereen die heeft geholpen met het voortzetten van het topic tot zover.

Hier is de lijst in zijn volledigheid:

1 Fall of Efrafa - Elil (90)
2 Sanctuary - Into the Mirror Black (79)
3 Kylesa - Static Tensions (72)
4 God Dethroned - Passiondale (69)
5 Ahab - The Call of the Wretched Sea (67)
6 Melechesh - Sphynx (63)
7 Hexenhaus - Awakening (57)
8 Orchid - Chaos Is Me (56)
9 SepticFlesh - The Great Mass (54 {4 - 3,76})
10 Circus Maximus - Isolate (54 {4 - 3,58})
11 Fates Warning - Disconnected (54 {3})
12 Hacride - Amoeba (53)
13 Angelic Process, The - Weighing Souls with Sand (49)
14 Savage Grace - After the Fall from Grace (45 {3 - 4,09})
15 Beyond Twilight - The Devil’s Hall of Fame (45 {3 - 4,02})
16 Alchemist - Organasm (44)
17 Ihsahn - After (43)
18 While Heaven Wept - Vast Oceans Lachrymose (42)
19 Blessed Death - Kill Or Be Killed (41 {3 - 3,63})
20 Beautiful Sin - The Unexpected (41 {3 - 3,35})
21 Trash Talk - Trash Talk (40)
22 Amesoeurs - Amesoeurs (39)
23 Infernäl Mäjesty - None Shall Defy (38 {4})
24 Vicious Rumors - Digital Dictator (38 {3})
25 Isole - Silent Ruins (36)

En dan nog een stukje voor de transparantie:

De toplijst, gesorteerd op punten:
Copy of Toplijst MAVDW - docs.google.com

De toplijst, gesorteerd op alfabet:
Toplijst MAVDW - docs.google.com

Mocht iemand nog een fout tegenkomen in de telling ben ik natuurlijk bereid dat aan te passen.

andnino schreef:
Excuses, ik heb niet de honderden pagina's van het topic doorgelezen! Maargoed, [..]

Die bij mijn opmerking was wel een hele vette, hé andnino

Benieuwd trouwens naar numero uno... : Ik heb geen flauw vermoeden.

edit: Ha daar is hij al, meer dan op mijn wenken bediend , maar wel een anti-climax...

Wel een beetje een tegenvaller die nummer 1, ik vond daar echt weinig aan.
Maar voor de rest zit er genoeg moois in de top tien!

Niet bepaald een favoriet. Een nummer 1 die maar bij één koers de 1ste positie haalde (bij Leander), dat kom je in de sport ook wel eens tegen.

Al met al mooie lijst! Bedankt andnino voor de mooie presentatie!
De nummer één ken ik niet, maar lijkt me niets voor mij dus ik ga me er ook niet aan wagen. Wel mooie slotconclusie over de betekenis van het topic. Krijgt het toch een soort grootse gedachte mee

Nu op naar de volgende ronde MAVDW?

leander?
Goeie winnaar

Prachtige winnaar!

Van mij mag de volgende ronde nu zondag starten, tegen dan kan ik mijn achterstand wel ingehaald hebben.

De winnaar valt me een beetje tegen. Verder vond ik het een mooie top-25, en een goed idee om zo'n lijst te maken.

Elil vind ik eigenlijk de minste van de 3 Fall of Efrafa-albums..

5 albums uit mijn Top 10 staan er in.
Van eigen inzendigen staat alleen Manilla Road (105) in de Top 134

Gast
geplaatst: vandaag om 08:50 uur

geplaatst: vandaag om 08:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.