menu

Genres / Overigen / Encyclopaedia Metallum aka The Metal Archives

zoeken in:
Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives

Hier maar es een topic voor maken om te vieren dat mijn eerste (!) toevoeging aldaar pending is (Disfigured Elegance, incl. album - geen idee waarom die daar nog niet op stond)^. Elke metalhead welbekend als uitgebreid betrouwbaar digitaal naslagwerk. Dat is mijn ervaring, tenminste. Wat zijn de jouwe?

Ik ben regelmatig van plan geweest reviews neer te pennen op die site, maar dat is er tot nu toe niet van gekomen. Wie hier schrijft er wel reviews voor?

^ Mijn username is daar FOSSA11, Rank: Mallcore kid.

Ik maak er al vele jaren gebruik van. Voordat ik musicmeter ontdekte was metalarchives mijn basis voor informatie en meningen over metalbands. Het is nog steeds een site die ik regelmatig gebruik. Zonder er ooit een account te hebben aangemaakt overigens.
Bij de recensies moet je er wel rekening mee houden dat metalarchives een nogal puriteinse en conservatieve site is. Als een band allerlei andere invloeden gaat betrekken in hun muziek dan kun je er donder op zeggen dat de metalarchives community er niks van moet hebben. Terwijl ik dat niet zelden de beste (of op z’n minst interessantste) platen van een band vind.
Alles dat ook maar enigszins riekt naar nu-metal werd in het verleden niet eens geaccepteerd op de site. Zo staat Slipknot niet op de site, waarschijnlijk puur uit principe als je kijkt naar alle andere bands die in de loop der jaren wel zijn toegelaten (meerdere grungebands en Killswitch engage bijvoorbeeld).

Da's behoorlijk puriteins, ja, had toch echt gedacht dat Slipknot er wel op mocht. Is wel een mindere kant.

Toen ik metalarchives leerde kennen (eind jaren 90 denk ik) was nu-metal groot en Slipknot was de grootste nu-metal band. Metalarchives was (en is) een site voor “echte” metal en dus was nu-metal uit den boze. En dus was het onacceptabel dat Slipknot op de site zou worden toegelaten. Ik kan mij herinneren dat er destijds meer dan eens een bericht op de frontpage heeft gestaan om de vele mensen die toch probeerden Slipknot op de site te krijgen uit te leggen waarom het echt onacceptabel was dat die band ooit zou worden toegelaten.
Hoewel ik de indruk krijg dat men inmiddels wel soepeler is geworden met het toelaten van bands waarvan het metal gehalte discutabel is, denk ik dat puur vanwege de historie Slipknot nooit zal worden toegelaten op metalarchives. Terwijl die band heel wat meer metal is dan menig band die inmiddels wel is toegelaten.

ZAP! schreef:
Da's behoorlijk puriteins, ja, had toch echt gedacht dat Slipknot er wel op mocht.

Nee.

Uitstekende site en ach je heb Metal Archives toch niet nodig voor de releases van Slipknot?

Dat misschien niet, maar (be)krom(pen) blijft het wel...

ach, ik snap het ook wel weer. Ergens moet je een grens trekken en de discussie zal altijd blijven.
Daarbij willen ze ook een bepaald publiek aanspreken waar Slipknot (vooral toen) niet tussen valt.

ZAP! schreef:
Dat misschien niet, maar (be)krom(pen) blijft het wel...

Wat is er krom aan dan? Het is een database voor metal, niet voor core.

Onweerwolf - het is een nu-metal band, pers slot van. Maar ze doen maar, zoveel last heb er ik nu ook weer niet van.

ZAP! schreef:
Onweerwolf - het is een nu-metal band, pers slot van. Maar ze doen maar, zoveel last heb er ik nu ook weer niet van.

Maar nu metal, anders dan de naam doet vermoeden wordt door fans van alle andere genres met het woord metal in de naam niet gezien als een vorm van metal. Nu metal is een genre dat invloeden heeft van (onder meer) metal. De verwarring komt vermoedelijk omdat het met metal overeenkomt dat het luide muziek is.

Het is een gevalletje enge of ruime benadering en MA kiest al jaren voor de enge benadering. Dat zal overigens ook te maken hebben met het feit dat fans van deathmetal, blackmetal, heavymetal, thrashmetal, etc. doorgaans nu metal kutmuziek vinden.

Wat is de precieze reden dat nu metal niet onder metal valt? Wat is het verschil tussen nu metal en alle andere soorten metal?

Tja, er zitten volgens mij genoeg metal invloeden in nu-metal...

Arrie schreef:
Wat is de precieze reden dat nu metal niet onder metal valt? Wat is het verschil tussen nu metal en alle andere soorten metal?

De twee voornaamste redenen zijn dus volgens mij:

1. Nu metal is een fusion genre waarbij metal niet voldoende hoofdmoot is.
2. De meeste fans van klassieke metalgenres vinden nu metal kut.

Vanzelfsprekend kun je argumenten voor en tegen bedenken die allemaal valide zijn maar dit is een beetje het uitgangspunt wat MA hanteert volgens mij.

Ter vergelijking; Grindcore wordt meer geaccepteerd ondanks dat het ook een fusion genre is omdat het A. in ieder geval voor 50% metal is en B. wel tof wordt gevonden door de meeste liefhebbers van klassieke metal.

Anderzijds is een band als Pantera wel acceptabel op MA ondanks dat hun muziek toch echt maar beperkt metal is en veel gemeen heeft met de latere nu metal. Wellicht komt het ook omdat Pantera redelijk pionierend was en iig al erg lang meedraait.

En dan is er ook nog Deathcore, zeg maar de hardere variant van Nu Metal waar de rap invloeden niet bij aanwezig zijn. Ik weet niet of Deathcore wordt geaccepteerd op MA maar het is ook een genre dat door veel fans van klassiekere genres niet voor vol wordt aangezien.

Ja, deathcore wordt op MA geaccepteerd. Ik struikel vooral over:
Onweerwolf schreef:
2. De meeste fans van klassieke metalgenres vinden nu metal kut... ...Deathcore ... is ook een genre dat door veel fans van klassiekere genres niet voor vol wordt aangezien.
Mag natuurlijk, maar ik vind het vooral bekrompen.

ZAP! schreef:
Ja, deathcore wordt op MA geaccepteerd. Ik struikel vooral over:
(quote)
Mag natuurlijk, maar ik vind het vooral bekrompen.

Waarom is dat bekrompen? Als je iets niet tof vindt dan kan dat toch gewoon? Niet iedereen hoeft alles mooi te vinden toch? Mijn moeder houdt niet van Deathmetal, dat is toch ook niet bekrompen?

Zo bedoel ik het ook niet precies. Persoonlijk vind ik er genoeg metal invloeden in nu-metal zitten, dus of iemand het wel of niet mooi vind, doet dan idd niet ter zake. En een muzikale stroming niet voor vol aanzien is wel gewoon bekrompen - je kan hooguit zeggen of je het mooi vindt of niet.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Waarom is dat bekrompen? Als je iets niet tof vindt dan kan dat toch gewoon? Niet iedereen hoeft alles mooi te vinden toch? Mijn moeder houdt niet van Deathmetal, dat is toch ook niet bekrompen?

De bekrompenheid zit er meer in om die smaakkwestie te laten meewegen bij het bepalen van een genre.

ZAP! schreef:
Zo bedoel ik het ook niet precies. Persoonlijk vind ik er genoeg metal invloeden in nu-metal zitten, dus of iemand het wel of niet mooi vind, doet dan idd niet ter zake. En een muzikale stroming niet voor vol aanzien is wel gewoon bekrompen - je kan hooguit zeggen of je het mooi vindt of niet.

De stroming an sich wordt wel voor vol aangezien, het wordt alleen niet gezien als een vorm van metal door een heleboel mensen die wel van klassiekere vormen van metal houden.

Onweerwolf schreef:
De stroming an sich wordt wel voor vol aangezien, het wordt alleen niet gezien als een vorm van metal door een heleboel mensen die wel van klassiekere vormen van metal houden.
Op MA dus kennelijk weer wel...

Arrie schreef:
(quote)

De bekrompenheid zit er meer in om die smaakkwestie te laten meewegen bij het bepalen van een genre.

Ik weet niet of dat bekrompen is. MA is namelijk gewoon een website die is opgezet door metalfans voor metalfans en zowel de mensen die de website hebben opgezet als het merendeel van de mensen die de website gebruiken vinden nu metal niet de moeite dus waarom zouden ze het er dan op willen zetten?

Iedereen is natuurlijk vrij om te vinden wat hij of zij wil en als je vindt dat nu metal voldoende metal is om metal te noemen dan is dat prima. Die mening wordt echter gewoon simpelweg niet gedeeld door de meeste metalfans.

ZAP! schreef:
(quote)
Op MA dus kennelijk weer wel...

Hoe bedoel je?

Onweerwolf schreef:
Hoe bedoel je?
Omdat deathcore daar gewoon op staat.

ZAP! schreef:
(quote)
Omdat deathcore daar gewoon op staat.

Deathcore wel maar nu metal dus niet inderdaad.

Nee, maar je had met 'niet voor vol aangezien' over deathcore, dus daar reageerde ik op.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik weet niet of dat bekrompen is. MA is namelijk gewoon een website die is opgezet door metalfans voor metalfans en zowel de mensen die de website hebben opgezet als het merendeel van de mensen die de website gebruiken vinden nu metal niet de moeite dus waarom zouden ze het er dan op willen zetten?

Op zich eens maar blijkbaar waren er wel veel metalfans die nu-metal op de site wilden:

Jelle78 schreef:
de vele mensen die toch probeerden Slipknot op de site te krijgen

ZAP! schreef:
Nee, maar je had met 'niet voor vol aangezien' over deathcore, dus daar reageerde ik op.

Het geldt voor beide subgenres, maar meer voor nu metal.

Arrie schreef:
(quote)

Op zich eens maar blijkbaar waren er wel veel metalfans die nu-metal op de site wilden:

(quote)

Dat zijn dus geen echte metalfans maar mallcore kids.

Onweerwolf schreef:
Het geldt voor beide subgenres, maar meer voor nu metal.
We gaan in cirkeltjes, maar op MA geldt dat dus níet voor deathcore (en mallcore kid is gewoon een 'rank', maar aan je smiley te zien, weet je dat wel). We kunnen nog lang doorgaan, maar volgens mij is alles wel gezegd.

Mijn ervaring is dat pas als er genoeg users zeuren om een toevoeging, een coreband credible genoeg zal zijn om geaccepteerd te worden. Het gaat inderdaad om wat onder de gemene deler van metalfans consensus is. En dat is in de regel dat Slipknot kut is. Onder anderen.

Volgens mij duurde het bijvoorbeeld even voor Trivium erop kwam en zocht ik eerder vandaag tevergeefs naar Lorna Shore.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:09 uur

geplaatst: vandaag om 19:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.