MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Filmmuziek

zoeken in:
neo
Nou maar even een topic aangemaakt waar ik zo af en toe wat zal posten.Nieuws en dat soort zaken

Een eerste nieuwtje alvast:

Jerry Goldsmith is overleden op 75 jarige leeftijd

neo
En alweer oud nieuws maar goed:

Hans Zimmer gaat de score doen van Weather man met Nicolas Cage in de hoofdrol.

neo
Vanaf zo rond 21 september zal Brian Tyler's score van The Final Cut in de winkels liggen.

neo
En Elmer Bernstein is overleden

Ziggy007
Wat is eigenlijk het verschil tussen Filmscore en Filmsoundtrack?

Hier op MuM is alles maar ingedeeld onder Filmscore (verwarrend), maar dat zijn toch zelf gecomponeerde stukjes voor een film, terwijl de soundtracks originele liedjes zijn die enkel gebruikt worden in de film. Dus bv Requiem for a dream (filmscore) en Lost Highway(soundtrack) ?

Yep, klopt, al worden de termen inderdaad verwarrend vaak door elkaar heen gebruikt...:?

Maar zoals je zegt; score is speciaal op de film gecomponeerde muziek, soundtrack is de naam voor opzich staande muziek die in de film is gebruikt

(btw, de Angelo Badalementi tracks op Lost Highway zijn wel score-tracks, aangezien deze dus speciaal voor de film zijn geschreven, maar omdat er zoveel songs opstaan noem men de CD voor 't gemak maar een soundtrack )

neo
Er zullen vast nog genoeg albums 0p de site staan met het bv het label ''filmscore & pop'' Wellicht handig om een ''soundtrack'' genre en een filmscore genre aan te maken.

Nee, want dan komen wij electronic fans weer in opstand.

Maar uhm, nog een vraagje. Is de term OST (original soundtrack) dan niet een beetje vreemd, want meestal gaat het toch duidelijk over wat jullie filmscores noemen ?

Ziggy007
score-freak schreef:

(btw, de Angelo Badalementi tracks op Lost Highway zijn wel score-tracks, aangezien deze dus speciaal voor de film zijn geschreven, maar omdat er zoveel songs opstaan noem men de CD voor 't gemak maar een soundtrack )

Klopt, maar je snapt wat ik bedoel

Maar hoezo komen electronic fans in opstand wanneer we een scheiding maken tussen score en soundtrack? Geen gek plan toch...

Persoonlijk vind ik Filmscore vaak echt goed, en soundtracks gewoon leuk om is een keer te horen (zijn vaak klassiekers).

Ziggy007: wij lopen ook al een tijd te zeuren om meer onderverdeling te brengen tussen verschillende electronic genres. Het was al een enorme overwinning om Dance te veranderen in Electronic.

Zie verder Jordy's standpunt ook wel, dus ik denk niet dat een bagatel (klein probleempje) als score/soundtrack veel indruk gaat maken bij hem .

neo
Denk het ook niet, maar misschein moet er dan maar bv bij het scherm van toevoegen er worden bijgezet dat pop muziek albums geinspireerd door een film gewoon als pop mogen staan ...

Wat Onderhond volgens mij terecht zegt is dat elk genre "problemen" heeft met verschillende (sub-) genres die op een grote hoop gegooid worden, vind het dus niet zo nodig om voor film-albums een uitzondering te maken in de huidige regels.

Onderhond schreef:

Nee, want dan komen wij electronic fans weer in opstand.

hehehe...

Few, ik was op 't eerste gezicht even bang dat 't om een andere eeuwigdurende discussie tussen score en electronica fans ging (echt orkest, of electronisch...)

neo
Toch niet? Jammer

Jordy schreef:

Wat Onderhond volgens mij terecht zegt is dat elk genre "problemen" heeft met verschillende (sub-) genres die op een grote hoop gegooid worden, vind het dus niet zo nodig om voor film-albums een uitzondering te maken in de huidige regels.

Een filmscore is eigenlijk geen subgenre van een soundtrack of omgekeerd. Vaak heeft een soundtrack zelfs niks te maken met de filmscore, enkel de titel.

Goed recente voorbeeld is Spider-Man. Deze heeft een soundtrack met popsongs en een score met muziek van Elfman. De eerste heeft absoluut niks met de filmmuziek ervan te maken, behalve 2 losstaande tracks. Soms is het gewoon nog erger, vooral voor tienerkomedies waarop gewoon songs staan die niet eens in de film voorkomen. En die worden natuurlijk goed verkocht ...

Dacht ik zo

neo
Bregt schreef:

En die worden natuurlijk goed verkocht ...

Relatief meer maatschappijen tienerfilms zien al van een soundtrack af door het download gedrag van de doelgroep die hier langzamerhand steeds minder in gaat zien...

En de Oscar nominaties voor beste score

The Village - James Newton Howard
The Passion of the Christ - John Debney
Lemony Snicket ... - Thomas Newman
Finding Neverland - Kaczmarek
HP and the Prizoner of Azkaban - John Williams

Alweer Williams

Maaaaar James Newton Howard! Eindelijk es een goeie keuze. Dattie maar wint.

Andere liefhebbers?

neo
Zoals ik al zei Bregt, de rest zijn van die typische en allang verwachte nominaties. The Village in iets mindere maten, maar alsnog... Al ken ik niet zoveel van 2004, ik in ieder geval wel andere originelere scores... Kaczmarek voor Neverland... Tja de man kan veel beter en dat heeft hij ook in het verleden laten zien. Bedroevend gewoon

neo schreef:
Tja de man kan veel beter en dat heeft hij ook in het verleden laten zien. Bedroevend gewoon

Ik ken de score niet, maar die krijgt toch over het algemeen erg goede reviews en andere commentaar, ook van gewone liefhebbers. Zelf vond ik de soundclips heerlijk mmoi, maar nu niet om te zeggen, oja, zo goed, beste van het jaar.

neo
Ik heb nog even twee van hem verhoogd, maar zijn Europese werk is zoveel beter. Europese scores zijn trouwens meestal toch al veel interessanter, niet meteen beter in die zin, maar toch Neem Preisner, waarom lukt hem het wel om zijn stijl slechts lichtelijk te veranderen?

neo schreef:
Neem Preisner, waarom lukt hem het wel om zijn stijl slechts lichtelijk te veranderen?

Geen idee. Dat is voorlopig nog onbekend terrein.

neo
Deze topic weer eens omhoog schoppen...

De World Soundtrack Awards zijn er weer, vanaf vandaag kan gestemd worden, namelijk hier

Mijn stem is dit jaar gegaan naar...

De Dominee- Fons Merkies

neo
Hier dan maarr de top 10 lijstjes. Beetje bij elkaar houden is misschien handiger. Dus kom maar op met die top 10 lijstjes mensen.

Die van mij:

1. Don Davis - The Matrix Revolutions (2003)
2. Don Davis - The Matrix (1999)
3. Don Davis - The Matrix Reloaded (2003)
4. Hans Zimmer - The Thin Red Line (1999)
5. Fons Merkies - De Tweeling (2003)
6. Eleni Karaindrou - Mia aioniotita kai mia mera (1999)
7. Kenji Kawai - Avalon (2002)
8. Reinhold Heil & Johnny Klimek - One Hour Photo (2002)
9. Wojciech Kilar - König Der Letzten Tage (1993)
10. Igor Leonardi - Rezervni Deli (2003)

Ik wilde ook een top 10 samenstellen, maar merk dat ik eigenlijk helemaal niet zo veel filmscores ken. Daar ga ik wat aan doen. Bij films krijg je soms kippenvel bij bepaalde muziek maar na de bios vergeet je dat dan weer (te) snel. In ieder geval denk ik dat de volgende wel in m'n lijstje zullen komen:
- Ryuichi Sakamoto - The Last Emperor
- In The Name of the Father
- Andrew Powell - Ladyhawke
- The Million Dollar Hotel
- Rogier van Otterloo - Soldaat van Oranje

Wordt vervolgd dus

neo
Filmmuziek op cd is in zijn essentie dan ook bedoeld om de kijker buiten de film om diezelfde gevoelens te geven die deze kreeg bij het kijken van de film. Zelf geniet ik wellicht meer van die albums waarbij ik het nog nooit onder de film heb gezien. Maar ik ben benieuwd wat er nog meer uit kan gaan rollen. Zit je trouwens ook op moviemeter? Ga ik eens even kijken wat jij zoal mooie films vindt

neo schreef:

Filmmuziek op cd is in zijn essentie dan ook bedoeld om de kijker buiten de film om diezelfde gevoelens te geven die deze kreeg bij het kijken van de film. Zelf geniet ik wellicht meer van die albums waarbij ik het nog nooit onder de film heb gezien. Maar ik ben benieuwd wat er nog meer uit kan gaan rollen. Zit je trouwens ook op moviemeter? Ga ik eens even kijken wat jij zoal mooie films vindt

Ja, maar op moviemeter heet ik 'Dynamovie'. Mijn top 10 lijst aan films is trouwens weinig origineel.

Wat betreft filmmuxiek op cd heb je gelijk. Zo kan ik zeer genieten van nummers als 'Chi Mai' van Ennio Morricone (volgens mij is dit nummer zelfs van een t.v.-serie), 'The Last Emperor' van Sakamoto, 'Final Reunion' van Andrew Powell en 'In the Name of the Father' van Gavin Friday/Bono. Vooral bij die laatste komen sterk de beelden van de film naar voren. Te meer, omdat dit drama echt is gebeurd.

neo
Nou ik zie dat je Bij Nader Inzien op 5 heb staan. Theo Nijland score schijnt erg goed te zijn. Staat ook op musicm.

Snowman
In Genres > Overigen > Soundtracks:

Wat zijn je favo's?

American Beauty, Platvoet , Lord of the Rings (nee orgineel), Van Helsing, Queen of the Damned, Corpse Bride,

En, mijn absolute favoriet is Garden State.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:25 uur

geplaatst: vandaag om 20:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.