menu

Genres / Overigen / Wat is jouw smaak?

zoeken in:
Ik hou vooral van Indie en ben altijd opzoek naar de nieuwste bands. Ik vind lang niet elke band goed, het is bij mij van ik vind het mooi of (meestal) niet. Een band moet voormij een eigen stijl hebben. Ik verafschuw Hip-hop en top 40 muziek gewoon omdat het totaal niet mijn smaak is.
Enkele bands waar ik nu naar luister zijn: The Editors, The Departure, Single frame, The Helio sequence, Shout out louds, The Strooks, Gabriel Rios en nog een heleboel.
Een paar bekendere bands waar ik naar luister:
Radiohead (voorlopig de beste band die ik ken), Franz Ferdinand, Sabia, Interpol, Modest Mouse, Kaiser Chiefs, Eels, Kasabian en Pinback.

avatar van sq
sq
Ik ben gevoelig vooral voor compositie / melodie. De muzieksoort is daarbij van secundair belang, en dat mag dan ook echt van alles wezen.

avatar van avdj
Muziek is voor mij passie. Het moet dus met een ziel zijn. Klinkt logisch Combinatie van ritme/zang vind ik het belangrijkste. De melodie/tekst vind ik minder belangrijk.

Ik houd van metal (vooral folk en viking) en klassieke muziek.

CAPIpsv
Pop, Trance, Rock, Nederlandstalig, Italiaanse klassieke muziek, en 80's

erg brede smaak idd.

Hou van van alles wat. Ik vind namelijk lang alle pop muziek niet mooi, en ook alle 80's muziek niet. Maar het ligt er helemaal aan op wat voor moment, als er een gezellige party is, is Nederlands talig erg geschikt. Als je emotioneel bent, meer klassiek dacht ik.

avatar van george clinton
sq schreef:
Ik ben gevoelig vooral voor compositie / melodie. De muzieksoort is daarbij van secundair belang, en dat mag dan ook echt van alles wezen.


Idem hier, al is funk wel m'n eerste liefde en folk wat moeilijker te verteren... Ik weiger mij te beperken door onnodig met vooroordelen naar muziek te luisteren.

Dance, Trance, Techno, Dream, Club, Hardstyle & Speedcore.. tegenstrijdige combinatie hea..?!

avatar van herman
Nee, dat kan allemaal wel onder een noemer.

mijne zijn hardcore jumpstyle terror hardstyle happyhardcore tekno dat was het wel

avatar van herman
sq schreef:
Ik ben gevoelig vooral voor compositie / melodie. De muzieksoort is daarbij van secundair belang, en dat mag dan ook echt van alles wezen.


Bij mij is het ook zoiets. En dan meer melodie dan compositie, denk ik. Maar er zijn nog meer bouwstenen van muziek.

Ik vind het moeilijk mijn eigen smaak te definieren. Natuurlijk kan ik wel wat namen en genres oplepelen, maar ik zou wel willen weten of er overeenkomsten zijn tussen bepaalde muziekgenres die op het eerste gehoor niet op elkaar lijken.

Waarom zijn er bijvoorbeeld veel mensen die zowel naar IDM als postrock luisteren?

En is er een muziektheoretische (als we het in die hoek moeten/gaan zoeken, tenminste) overeenkomst tussen - ik noem maar wat - Pulp, Nine Inch Nails en Boards of Canada, drie artiesten die ik ieder heel erg geweldig vind?

Ben benieuwd of jullie hier ook gedachten over hebben. Ik vind het moeilijk ze te concretiseren (zoals Jonnie dat vaak mooi doet), dus ik zie een ieders inzicht hierover graag tegemoet.

teveel om op te noemen

avatar van herman
Mja, kom op zeg. Zo komen we nooit ergens.

avatar van Zachary Glass
herman schreef:
Ben benieuwd of jullie hier ook gedachten over hebben.


Nu heb ik het ook moeilijk mijn smaak te definiëren, misschien heb ik er zelfs geen

Muziek bestaat uit vier componenten: melodie, tempo, verticale harmonie & dynamiek. Volgens mij kun je luisteren naar de melodie, globaal luisteren als het ware. Nu kun je die melodie in stukjes hakken, en gaan luisteren wat er zich afspeelt tussen de intervallen. Het is daar waar ik mijn plezier lijk te halen - in de spannende idiosyncratische pauzes

In andere woorden: bij het "globaal" luisteren maak je gebruik van de primaire en secundaire gehoorcortex in beide hersenhelften. Wanneer je iets intensiever gaat luisteren, schakelen de secundaire gehoorregio's (in een halve cirkel terug te vinden rond de primaire gehoorcortex) zich in ... het is daar waar de harmonie & ritme zich laten "ontleden".

In de tertiare gehoorregio wordt de "totale" muziekbeleving gecreeërd. Dus die "totale" muziekbeleving kun je eventueel modificeren door intensiever te luisteren

Komt het omdat ik nu zo'n twaalf jaar intensief naar hoofdzakelijk popmuziek luisterde, dat ik die intervallen en ritmes een tikje nauwkeuriger ga interpreteren?

dutch2
Omdat ik niet over zo'n uitgebreide kennis en woordenschat beschik als onze waarde Zachary, maak ik een wat eenvoudiger verdeling. Je kunt muziek volgens mij opsplitsen in componenten die je rationeel of emotioneel aanspreken. Naar mijn idee is het de melodie die de emotie bespeelt en zijn het de ritmen en structuren die de ratio aanspreken. Zoals ik al eerder heb aangehaald, lijkt het er soms op alsof 'alfamensen' zich eerder aangetrokken voelen tot melodie en 'betamensen' zich eerder tot ritme of structuren.

Omdat ik zelf iets meer alfa dan beta ben, heb ik zelf een lichte voorkeur voor muziek met fraaie en langgerekte melodieen boven intelligente klankconstructies. Maar het liefst nog luister ik naar bands of artiesten die al deze componenten in zich verenigen (aangezien ik toch ook weer niet al teveel moeite heb met 'betadenken').

En dan kom je toch snel op (bijvoorbeeld) symfonische rock. Bloedmelodieus en ingewikkeld tegelijk. Of mensen als Zappa en Hammill.

Aangezien ik een muzikale omnivoor ben hou ik natuurlijk van nog veel meer soorten muziek. Maar zou ik nog maar naar een enkele soort popmuziek mogen luisteren, dan zou ik waarschijnlijk toch voor symfo kiezen.

avatar van Paalhaas
Tja, wat is mijn smaak? Mijn muzikale interesses zijn zo breed, dat ik eigenlijk moeilijk steekhoudende argumenten kan aanvoeren om een eventuele statement daaromtrent te staven. Volgens mij is het mij dan ook niet te doen om de mal (lees: genre) waarin het product gegoten wordt, veeleer om wát erin gegoten wordt. Kwaliteiten die ik daarbij waardeer zijn:

- Originaliteit

Ik word graag op mijn bek geslagen door een album. Rockmuziek moet voor mij spannend zijn, niet een eeuwige herhalingsoefening van 'eigenlijk hetzelfde maar toch net effe anders'. Om Lester Bangs vrij te quoten: 'An album that fries your brain a little further, especially the experience of the first few listenings to a record so total, so mind-twisting, that you authentically can say you'll never be quite the same again'. Natuurlijk is dat alleen weggelegd voor een zeer beperkt aantal platen in je leven, maar krijgt een album iets dergelijks voor elkaar, al is het maar in hele kleine mate, dan is het een goeie.

- Emotie

In tegenstelling tot wat dutch hierboven zegt, denk ik dat emotie absoluut niet alleen met melodie te maken heeft. Emotie is op talloze manieren over te brengen in muziek.
Als ik naar Neurosis luister worden er op allerlei manieren emoties in mij aangewakkerd, maar de melodie heeft daar waarschijnlijk als laatste van alle mee van doen.

- Teksten

Ik hou van goeie teksten, die kunnen een nummer sterker maken. De rationele waardering van zo'n tekst kan in muziek zeer eenvoudig omvormen tot een emotionele meerwaarde. Ik houd wel van 'Down to earth'-teksten (met de Stooges als geweldig voorbeeld) alsook van de wat zwaardere, meer cryptische teksten (Dylan, Cave, Cohen).

- Talent

Al zijn er prima voorbeelden die het tegendeel bewijzen (Ramones, Hüsker dü), is het goed bespelen van de instrumenten vaak ook een meerwaarde, die de waardering verhoogt. Maar dit heeft denk ik indirect weer te maken met het beter overbrengen van emotie.

Ik vergeet misschien nog wat aspecten, maar goed, dit is toch wel de hoofdmoot.

dutch2
Ik denk dat een band die Neurosis heet inderdaad wel wat emoties kan losmaken

En ik ben de teksten nog vergeten. Die kunnen zeker veel toevoegen. En ook een boel verzieken, trouwens.

avatar van Onderhond
Je kunt muziek volgens mij opsplitsen in componenten die je rationeel of emotioneel aanspreken.
Ik interesseer me eigenlijk enkel in de elementen die emotioneel aanspreken. Het rationele hoort naar mijn mening niet thuis is muziek, kunst in het algemeen. Muziek kan voor mij, net als zijn abstractie, los door het rationele door raken en bewegen. Emotie zonder aanwijsbare reden, maar erg puur en niet bedacht.

En wat Herman betreft, ik zou niet zozeer naar de gelijkenissen zoeken, maar meer naar wat voor emoties jou aanspreken. Voor mezelf ben ik er al uit dat ik hou van puurheid en sterke contrasten. Wat er op neer komt dat ik in praktijk verschillende dingen leuk vind die niet in het minst wat met elkaar te maken lijken te hebben (ambient Vs breakcore). Ik zoek dan ook duidelijk naar andere impulsen in beide genres. Ik denk niet dat er één emotie is die al onze smaak weet te binden, wel een aantal basisideeën en concepten.

avatar van Koenr
Gezien de "ik luister naar alles" discussie op de 1e pagina, zeg ik het maar zo:

Ik sta voor alles open.

avatar van Paalhaas
dutch2 schreef:
En ook een boel verzieken, trouwens.

Amen

Wel dit vind ik dus moeilijk... om de muziek die ik graag hoor in vakjes uit te drukken.
Als je vaak luistert naar dingen zoals Album Leaf, Sigur Ros, Editors, Death Cab For Cutie, My Morning Jacket, Explosions in the Sky, Tom McRae,... wat voor soort muziek hoor je dan graag? Ik vraag mijzelf dat soms ook wel eens af.
Als ik het mag uitleggen in termen van radioprogramma's dan ben ik een fervent liefhebber van Duyster.

beetje, softrock denk ik, classic 80's ook wel, hou me niet zo bezig met de hedendaagse pop, ik hou van vroeger

avatar van dragon
Tot mijn 16de vooral: speed metal, doom, thrash, hardcore, death metal, black metal, grindcore en wat heavy metal.
Nadien meer en meer oude en underground punk, crustpunk, anarcho-punk, oi-punk, grindcore, een beetje ska- en raggae-punk.

Groepen: Conflict, UK Subs, Oi Polloi, Sin Dios, GBH, Chaos UK, The Casualties, The Krays, DOOM, Circle Jerks, Subhumans, The Varukers, MDC, Broken Bones, DRI, Discharge, Special Duties, Code 13, Abuso Sonoro, ...

Belgisch: Agathocles, Funeral Dress, Capital Scum, Counter Attack, The Dirty Scums, The End of Ernie, Unhinged, Intestinal Disease, Zyklome A, ...

En als Belg wat Nederlandse groepen opnoemen : Seein'Red, Lärm, Blok 1 A, Makiladoras, Die Nakse Bananen, Fleas & lice, Antidote, Boycot, ...

En zo te zien zal ik hier maar weinig 'soortgenoten' tegenkomen...

avatar van ChrisX
Al vanaf kleins af aan merkte ik dat ik qua muzieksmaak afweek van m'n vrienden. Terwijl zij achter de waan van de dag aanliepen dook ik in de platenkast van m'n broer om te kijken naar die mooie hoezen en uiteindelijk te checken wat voor mooie muziek daar wel niet achter schuil zat. Zodoende bij mijn eerste liefde Mike Oldfield terecht gekomen. Vervolgens op eigen houtje Jean Michel Jarre ontdekt. En die twee namen zijn de oorzaak voor mijn liefde voor zowel symfonische / progressieve rock en elektronische muziek (Tangerine Dream, Tomita, de muziek op het DiN label en het Databloem label, Boards Of Canada, Future Sound Of London).

Dat alles deed ik een beetje op m'n eentje maar het hek ging pas echt van de dam toen ik een lokaal radio-programma ontdekte in Almelo (Xymphonia) dat alleen maar symfo draaide en dan dus niet het geijkte repertoire maar de toen, voor mij nog, onbekende dingen. Ik kwam in contact met de makers van dat programma en leerde daar vervolgens iemand kennen die nu al jaren een goede vriend van me is waarmee ik onnoemelijk veel concerten heb gezien en zelfs de nodige buitenlandse reizen mee heb ondernomen. In de loop van de jaren hebben we elkaar ook muzikaal verder beinvloed en ook de mensen van dat radio-programma deden dat. Intussen maak ik ook zelf al heel wat jaren van dat team deel uit en horen bands als IQ, Anekdoten, Camel, Twelfth Night, Echolyn, Marillion, Finisterre, PFM, Paatos, Kenso, Pallas, Barclay James Harvest enz. tot mijn normale dieet.

M'n muzikale dieet werd ruimer en ruimer: jazzrock, jazz, klassiek kwamen er bij en ook de pareltjes uit de alternatieve hoek. En dat alles terwijl ik m'n oren ook nog steeds open hield voor gewoon goede popmuziek.

OK Computer van Radiohead opende definitief mijn ogen voor een muzikale hoek die ik toch een beetje had veronachtzaamd. Sindsdien hou ik de alternatieve hoek wat beter in de gaten en zodoende kwam ik bij The Gathering, Sigur Ros, The Flaming Lips (fantastische band) en Mercury Rev uit. Vandaar uit was het een klein stapje naar het wat verstildere materiaal van een singer-songwriter als Tom McRae (schromelijk onderschat).

In al die jaren is dus alleen maar muziek bij gekomen eigenlijk behalve metal want die heb ik eigenlijk na een korte periode begin jaren 90 (Queensryche, Metallica en Fates Warning) achter me gelaten hoewel ik nog steeds met plezier naar die muziek kan luisteren. Maar ik heb helemaal geen behoefte meer om het bij te houden.

Uiteindelijk heb ik maar een credo: mooie muziek valt in elke genre te ontdekken, je moet je er alleen moeite voor willen doen om het te willen ontdekken.

avatar van Paalhaas
ChrisX schreef:
M'n muzikale dieet

Dieet? Ik durf dit een onbeschofte schranspartij te noemen!

ElMeroMero
ChrisX schreef:

Uiteindelijk heb ik maar een credo: mooie muziek valt in elke genre te ontdekken, je moet je er alleen moeite voor willen doen om het te willen ontdekken.


Of gewoon op MusicMeter blijven hangen: dan wordt mooie muziek op je schoot geworpen, natuurlijk

avatar van Coen
Hallo, Ik ben Coen en nieuw hier.

Mijn muzieksmaak is geënt op de 80's. Zo'n spectaculaire tijd dat ik na al die jaren nog steeds goede nieuwe bands vindt !

Ik hou van pioniers van de iets wildere 60's, de pioniers van de 70's, punk/punk-funk/dub/new wave/industrial/new romantics. In de 90er jaren had je de alternative dance. Vanuit Acid ontstane alternatieve muziek, waar Radio 100 vol mee zat. Fantastische feesten (zonder drugs) gehad. Sommige techno dus ook.

En de jaren 00 moeten nog beginnen voor mij. Weinig tot niets wat me kan bekoren. Maar...ik hou mijn ogen en oren open voor goede tips en muziek die nou eens niet van andere boterhammen is afgelikt ! Vooralsnog houd ik me maar bij het verzamelen van nog meer 80's muziek, wat meer dan een mooie hobby is geworden.

Ik downloads niets meer, omdat ik nog een Windows 95-straf uitzit (en mijn laptop nog niet gebruiksklaar is voor internet).

Lijstjes maak ik later wel. Leuk deze site gevonden te hebben. Ook om een beetje in touch te zijn welke muziek er verschijnt en...speelt in de buurt !

Luister vooral naar michael jackson.. is heel erg goed.. en af en toe lauryn hill,, voor de meeste mensen niet echt heel erg bekend.. nou groetjes julia (13 jaartjes)

Marcel²
Mijn muzieksmaak is vrij breed. Zo luister ik bv The Smiths en zo ook weer hip hop. Ook Nederlandstalige muziek vind ik leuk, nou moet ik zeggen dat ik vroeger daar meer naar luisterde dan nu. En natuurlijk niet te vergeten reggae muziek.

avatar van Lukas
Ehm... Een beetje (maar vooral niet te) alternatieve (pseudo)symfonische en britpop-achtige melodieuze rock met een vleugje van alles wat ik nog vergeten ben??

Ace
Zachary Glass schreef:
Muziek bestaat uit vier componenten: melodie, tempo, verticale harmonie & dynamiek. Volgens mij kun je luisteren naar de melodie, globaal luisteren als het ware. Nu kun je die melodie in stukjes hakken, en gaan luisteren wat er zich afspeelt tussen de intervallen. Het is daar waar ik mijn plezier lijk te halen - in de spannende idiosyncratische pauzes


Zachary Buckley...

Uit Starsailor:

Composer’s notes. harmonic structure: a set of horizontal vocal lines
Is improvised in at least three ranges, the vertical effect
Of which is atonal tone clusters and arhythmic counterpoint.

Performance: the written melody is to be sung, after which
The lines of lyric are to be reordered at will and sung
To improvised melody, taking advantage of the opportunity
For quartertones, third note lengths, and flexible tempo.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:10 uur

geplaatst: vandaag om 10:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.