menu

Mijn Updates +
Genres / Overigen / Wereldmuziek

zoeken in:
Echt geen aanval op iemand maar de term 'wereldmuziek' bezorgt me telkens weer rusteloze nachten.
Gelukkig is er Hans Teeuwen om mijn gevoelens te vertalen naar het grote publiek

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=21D2IO1HQ78

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

La Bamba is in de versie's van Los Lobos noch die van Ritchie Valens (=500 Greatest Songs of All Time aldus Rolling Stone) is eigenlijk geen Wereld muziek. Oorspronkelijk een volks nummer uit de regio
Veracruz, Mexico - een stijl die meestal als Son Jarocho wordt aangemerkt. Maar zelfs die stijl is weer een afgeleiden van oude Europese muziekstijlen die door immigratie is overgenomen en eigen soort van Roots muziek van gemaakt. Inclusief instrumenten die waarschijnlijk kopieën zijn Europese instrumenten. Ritchie maakte er een Rock en Roll versie van en Los Lobos ging terug naar de basis maar hun zang is nog steeds redelijk Westers.

Deze versie komt dichter in de buurt van hoe het oorspronkelijk 50-75 jaar geleden klonk maar niemand weet dat precies. Het nummer is mogelijk meer dan 100 jaar oud.

https://open.spotify.com/track/4z53GzdZq3Piv61NSOsEyL

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Oudste versie van het nummer 1929 of 1939

https://open.spotify.com/track/5eDCqN5FTJcT3YGFsXwSD0

Een argument waarom ik moeite heb met wereldmuziek (als muziekterm) is dat het een wat inhoudsloze vergaarbakterm is waaronder muziek geschaard wordt die we niet goed kennen (Teeuwen in een verder suf stukje hierboven), of in ieder geval niet goed kunnen plaatsen. De term zegt verder vrij weinig over de muziek zelf, en vooral iets over het perspectief vanwaaruit door de spreker naar de muziekwereld gekeken wordt. Ter illustratie: ik was op de een of andere manier tóch verbaasd toen ik in een Portugese platenzaak eens een LP met Nederlandse orgelmuziek in de wereldmuziekbak vond.

Natuurlijk, het is een term die uit noodzaak geboren is. Ik kan me veel situaties indenken waarin overkoepelende termen gebruikt moeten worden: bv. bij verstrekking subsidies, of het aan de man brengen van een muzikale niche met weinig enthousiastelingen... Maar in veel gevallen bestaan daarvoor toch wel gerichtere termen dan 'wereldmuziek': een objectief gegeven als een specifiek land of desnoods een continent, maar dan als specificatie. Zelfs dat is vaag: 'Aziatische muziek' klinkt net zo absurd als Thom Yorke als vaandeldrager van de Europese muziek te specificeren. Zelfs dan zou een dergelijke term eigenlijk met een verdere genrebepaling gepaard moeten gaan: (land/continent)-rock/folk/electronics. Natuurlijk, zelfs dan blijf je met problemen zitten (zeker in bv Afrika waar het tekenen van landgrenzen ooit nogal nattevingerwerk is geweest), maar 'wereld' is wel heel erg breed: wie wil je daarmee precies bereiken?

Het is vnl jammer omdat de term 'wereldmuziek', in een Engeland/Amerika-georiënteerde business, luisteraars van muziek weghoudt, in een waan alsof ze met een compleet ander speelveld te maken hebben: rock uit Mali is ook rock, techno uit India is ook techno.

Ja, wereldmuziek is inderdaad een hele vage term en nogal misleidend. De muziek uit mijn afspeellijst is terug te leiden tot talloze genres als samba, psychedelische rock (uit Nigeria), tropicana, funk, etc. etc.
Anderstalige muziek is in dit geval een veel betere benaming om de meeste muziek uit de lijst te classificeren, zonder enige uitspraak te doen over een genre.

Ik heb ook het gevoel dat wereldmuziek nogal een Westerse term om een onderscheid te kunnen maken tussen de 'normale muziek die de hitlijst in de Westerse wereld domineert' en 'niet-Westerse muziek'. Dat maakt dat het een classificatie lijkt die uit de koloniale tijd stamt, om de muziek gemaakt door ongeciviliseerde niet-geëuropeaniseerde muziek een naam te geven, en zoals het de kolonisten betaamt wordt dat dan maar meteen op één grote hoop gegooid. Ik hou het er vanaf nu maar op dat de muziek veelal gecategoriseerd als wereldmuziek voor mij gewoon een mengelmoes aan genres is die een beeld geven aan de diversiteit van de muziek die op onze wereld te vinden zijn is.

Wereldmuziek is meer een vergaarbak voor traditionele muziek uit een land, als er bijvoorbeeld techno uit India komt wordt dat hier gewoon met dance of electronic aangegeven en volgens mij ook op andere sites.

trebremmit schreef:
Wereldmuziek is meer een vergaarbak voor traditionele muziek uit een land
Maar dan alsnog: volgens mij wordt traditionele Britse folk ook niet als wereldmuziek bestempeld. Dat zegt toch ook al wat over perspectief?

Als voorbeeld: Amadou & Mariam is typisch popmuziek, maar wordt door Pitchfork toch als 'Global' getagd. Wat zegt 'global' daar nou? Dat er bepaalde instrumenten gebruikt worden? Zou de classificatie 'popmuziek uit Mali' niet veel meer zeggen? (niet eens uit een specifieke land trouwens).

MuMe classificeert 'wereld' echter wel als hoofdgenre. Met 'traditioneel' heb ik al minder moeite, omdat dan vaak het land erbij genoemd moet worden of het genre, daarbij wordt 'wereld' dan niet als genre gebruikt. Een compilatie met zo maar in het algemeen 'traditionele' muziek, verder niet op een specifiek land gericht, zou dan ook weer behoorlijk vaag zijn. Tenzij ik me vergis en 'traditioneel' ook als genre gezien wordt.

Vento Vivimus

https://www.youtube.com/watch?v=q4o_pAxoRTU

Amadou et Mariam, Senegalees van geboorte, maken wel degelijk wereldmuziek. Om ze daar niet bij te rekenen , omdat hun muziek zo verwesters is dat hij ook hier aanslaat, is wel erg puristies. Zo kun je wel veel muziek uit Afrika buiten de deur zetten. Zelf huldig ik gelukkig niet zo’n puriteins standpunt. ‘Think broad’ !

Vento Vivimus schreef:
(embed)
Amadou et Mariam, Senegalees van geboorte, maken wel degelijk wereldmuziek. Om ze daar niet bij te rekenen , omdat hun muziek zo verwesters is dat hij ook hier aanslaat, is wel erg puristies. Zo kun je wel veel muziek uit Afrika buiten de deur zetten. Zelf huldig ik gelukkig niet zo’n puriteins standpunt. ‘Think broad’ !
Kom op, nu even mijn berichten in hun volledigheid lezen... Door de schijn dat je met 'wereldmuziek' te maken hebt met een compleet ander speelveld, vind ik dat je daardoor JUIST muziek uit Afrika (of andere werelddelen) buiten de deur houdt. Met 'traditioneel' heb ik al minder moeite, omdat je dat verder moet definiëren (land, genre). Of de muziek van Amadou & Mariam verwesterd is of niet heb ik geen woord over gerept: was simpelweg eerste album dat ik vond toen ik bij Pitchfork 'Global' aanklikte.

Ik stel voor dat koningin Maxima ("de Nederlandse cultuur bestaat niet") een radioshow gaat doen met akoestische wereldmuziek, dan komt ook Carel gelijk weer aan de bak.
Ondertussen is het op de populaire radiostations armoe troef, zelfs op de NPO radio 1 is men bang om eens iets anders dan oppervlakkige mainstream te draaien, vreemde muziek is de dood in de pot voor de NPO.
>
Carel Kraayenhof: wereldmuziek is stervende in Nederland | NOS

Ik kwam ergens de term wereldmuziek tegen, en ik vroeg me af of de discussie over het eurocentrisme dat er (dacht ik zelf in ieder geval) achter ligt ook hier werd gevoerd. Die is me dus al voorafgegaan. Het artikel dat ohmusica hierboven deelt van de correspondent vind ik ook erg interessant. Ik dacht overigens altijd dat bubbling en reggaeton ongeveer hetzelfde waren overigens. Beide de muziek die in bepaalde dansfeestjes werd gedraaid, maar ik was er ook niet geïnteresseerd genoeg in om te kijken waar het precies om ging.

Enfin, ik stoor me er in ieder geval wel eens aan als mensen praten over wereldmuziek alsof het een genre op zich is, alsof het net zoals verschillende hip hop acts een familierelatie heeft oid.

Verder wordt er hier en daar nog wel interessante muziek aangeraden overigens.

tnf
Tja, hoe moet je het dán noemen. Ik weet er geen beter naampje voor wat de lezers van m'n site iig een béétje in de richting wijst van wat voor muziek het zou kunnen zijn (hier en daar zit er een ietwat exotisch nummer tussen). Sowieso gebruik ik liever geen minuscule subgenres.

En staat er 'traditioneel Senegalees' oid bij, dan komt dat ook weer een beetje vreemd over als er bij andere nummers gewoon termen als 'hiphop' of 'rock' staan. Naast dat het bij die 'traditionele' nummers uberhaupt regelmatig vaag is waar het exact vandaan komt.

Maar dat het woord 'wereldmuziek' af kan schrikken, dat snap ik wel. Om redenen die door andere users al genoemd zijn, en ook omdat er iets geitenwollensokkerigs en stoffigs aan kleeft.

Afrikaans? Latin? Gypsy? Ethno-folk? Dat zijn allemaal nog steeds enorme containerbegrippen. Mijn interesse laat zich echter vaak leiden door land cq regio van herkomst en zo kom ik altijd wel bij iets van mijn gading terecht. Zo zou ik het in een platenzaak ook indelen; globaal op regio, als de voorraad 'wereldmuziek' (brrrrr) tenminste groot genoeg is. Anders schrap je 't maar uit je assortiment.

tnf
En soms blijkt die 'wereldmuziek' gewoon uit de USA te komen. Zoals deze:

Arthur Blythe - Lower Nile - YouTube

Tja, wat doe je dan dáármee. Vooralsnog heb ik het als wereldmuziek/jazz aangeduidt.

Waarom niet gewoon jazz? Of als je specifieker wilt zijn iets van avant-garde jazz of spiritual jazz?

Het "probleem" is dat je dit nu op één hoop gaat gooien met bijv. ook fado, calypso, reggea, afrobeat, etc. Dat slaat wat mij betreft helemaal nergens op.

Blythe (mooi stuk!) gewoon als jazz aanduiden, net zoals de muziek van Pharoah Sanders onder jazz valt. Is het gebruik van een 'atypisch' ritme-instrument reden voor het opteren voor een geheel andere genrebepaling? Het gebruik van afwijkende percussie kan toegelicht worden in de recensie zelf. Vraag: wat zegt de term 'wereld' specifiek over de jazz waar je mee te maken hebt? Je kan nu net zo goed met jazz met gypsy-, Inuit- of Toeareg-elementen te maken hebben. Het zegt gewoon zo weinig, terwijl het wél de schijn wekt alsof je met een ander genre te maken hebt. In geval dat je toch de percussie met een genrebepaling wil benoemen denk ik dat termen als 'folk' of desnoods een vage term als 'spiritual' al een stuk universeler zijn, terwijl ze niet minder zeggen.

Natuurlijk, het valt niet te ontkennen dat het soms moeilijk is om te omschrijven met wat voor muziek je te maken hebt, zeker als je te maken hebt met bv een muzikale diaspora: toch denk ik dat vaak het zetten van een extra stap mogelijk is (opzoeken uit welk land het komt/bij welke traditie het aansluit), en als dat niet mogelijk is lijkt het me al helemaal zaak om voor neutralere termen te kiezen.

edit: groetjes aan Teunnis

tnf
Ik heb geen recensies op de site staan, het zijn slechts droge favorieten-lijsten.

Tot een paar jaar terug stonden er überhaupt geen genres bij, omdat ik er moeite mee heb. Maar dan raakt de lezer al helemáál verdwaald (gezien het eclectische gehalte).

Teunnis schreef:
Waarom niet gewoon jazz? Of als je specifieker wilt zijn iets van avant-garde jazz of spiritual jazz?

Het "probleem" is dat je dit nu op één hoop gaat gooien met bijv. ook fado, calypso, reggea, afrobeat, etc. Dat slaat wat mij betreft helemaal nergens op.

You have a point - ik zou't gewoon jazz noemen. Denk aan de hier razend populaire (I am still amazed) Jan Johansson - Jazz På Svenska (1963) - dat zijn Zweedse traditionals jazzy gespeeld. Naar analogie zou je Bltythe dan ook als "jazz/folk" kunnen typeren - of is "folk" dan weer uitsluitend iets voor "WASP-music"?

Ik zou Johansson eerder als alleen jazz typeren, omdat de herkomst van het originele materiaal imo minder relevant is voor de typering/aanduiding. Een slaapliedje op een jazz-manier gespeeld is in eerste instantie jazz.

tnf
Dan zou ik dus opteren voor neutralere termen (traditioneel/folk/spiritual). 'Wereld' is naar mijn mening ongewenst omdat niet-Westerse muziek onnodig wordt omschreven als een vreemde diersoort, terwijl die scheiding Westers/niet-Westers of de samenvoeging van niet-Westerse muziektradities geforceerd en nietszeggend is: je hebt even weinig reden om tablamuziek gelijk te trekken met een band als Planxty (of extremer misschien: een band als U2) als dat je hebt om dat te doen met Touareg-blues. Het heeft gewoon erg weinig met elkaar te maken. Een term als 'traditioneel' is neutraler, en net zo goed toe te passen op jets als Ierse (traditionele) folk. Als je dat specifieker wil, dan het land of de muziektraditie aanduiden.

Mjuman schreef:
Een slaapliedje op een jazz-manier gespeeld is in eerste instantie jazz.
Zo'n slaaptag zou trouwens best handig zijn!

Bij Fatoumata Diawara - Fenfo:

ohmusica schreef:

(Waarom hebben we het voortaan niet gewoon over Afrikaanse muziek, in al haar rijkdom, invloeden en variatie?)

Het blijft een lastige term. "Europese Muziek", is dat dan ook een bestaand genre? Als je de verschillende muziekstijlen uit Afrika naast elkaar zet, hoor je letterlijk een wereld van verschil. Op mijn pc sla ik de muziek op onder het land van herkomst, maar dat is ook niet zaligmakend.
Laten we het gewoon hebben over goede muziek en slechte muziek, en dan nog het liefst alleen over de eerste.

ohmusica schreef:
(Waarom hebben we het voortaan niet gewoon over Afrikaanse muziek, in al haar rijkdom, invloeden en variatie?)

Dat is alsnog enorm generaliserend. Afrika bevat net zo goed een veelheid aan culturen.

Arrie schreef:
(quote)

Dat is alsnog enorm generaliserend. Afrika bevat net zo goed een veelheid aan culturen.
Mee eens. Daarbij denk ik dat het noemen van een neutraal gegeven als een land meestal vrij weinig opzoekmoeite kost: de lezer kan dan zelf bedenken dat het specifieke land in Afrika ligt.

Zelfs omschrijven adhv landen is eigenlijk al problematisch: landgrenzen zijn ooit getrokken veelal naar smaak van kolonisten. De muzikale diversiteit van bijvoorbeeld Mali spreekt al boekdelen: vergelijk Fatoumata Diawara (Wassoulou) maar met Tamikrest (Toeareg), Ali Ag Amoumine (Takamba) of Luka Productions (hip-hop uit Bamako): 'typisch Malinese' muziek is ook al lastig hard te maken. Zelf zou ik opteren voor het lekker neutrale 'muziek uit Mali' als je je niet aan termen wil branden.

edit: naar dit topic verplaatst is dit bericht misschien een beetje overdadig

tnf
Hoe zou je het nummer hieronder eigenlijk bestempelen? Afrobeat? Lastig, want het komt uit Frankrijk. Franse folk? Ik heb wat moeite met het woord 'folk' bij dit nummer. Jazz? Typische jazz lijkt het ook niet echt.

Tempo Afrique official clip - YouTube

Afrobeat hoeft niet uit Afrika afkomstig te zijn om zo te moeten worden geklasseerd. Vgl. Antibalas, Souljazz Orchestra of Jungle by Night.

De muziek uit jouw clipje lijkt eerder op highlife, de Ghanees/Nigeriaanse voorloper van afrobeat. Wat georganiseerdere ritmes, optimistische melodieën en kortere songs. De vergelijking ska/rocksteady => rootsreggae is wel een goede.

Alvast een waarschuwing: hier ben ik weer. Sorry als ik jullie verveel
tnf schreef:
Hoe zou je het nummer hieronder eigenlijk bestempelen? Afrobeat? Lastig, want het komt uit Frankrijk. Franse folk? Ik heb wat moeite met het woord 'folk' bij dit nummer. Jazz? Typische jazz lijkt het ook niet echt.
Tempo Afrique official clip - YouTube
Ik denk net als Venceremos aan highlife. Daarnaast zou ik zelf ook de term 'funk' niet misplaatst vinden. Highlife/jazz/funk wellicht?

En om het weer wat breder te trekken (ook al is het nu enkel een vraag omtrent benaming, maar ik hap toe door de vraag over 'Franse folk'): je hebt gelijk dat mijn ''oplossing'' zeker niet altijd werkt. Dat gaf ik ook al toe toen ik het had over een 'muzikale diaspora', maar ook over het feit dat het iedereen vrijstaat zich bij welke muziektraditie dan ook aan te sluiten, of bijvoorbeeld bij zaken als algemenere subsidieverstrekking waarbij het focussen op nichegebieden niet werkt.

Met 'Franse folk' zou je mensen inderdaad behoorlijk op het verkeerde been zetten - daardoor is mijn ''oplossing'' niet bruikbaar. Niettemin kan je wél zoeken naar de traditie waarbij de muziek tracht aan te sluiten, dat is vaak genoeg op het internet te vinden. Als dat niet lukt, zoals in dit geval, vind ik het chique om je op de vlakte te houden, of in ieder geval de problematiek rondom de genrebepaling toe te lichten of in ieder geval aan te stippen. Eventueel kan je dan opvallende kenmerken toelichten die vaag in een bepaalde richting hinten: funky, opzwepend, aanstekelijk, et cetera. (ook al weet ik dat je op je site verkiest het bij genrebepalingen te houden). Het gebruik van termen als 'Afrikaans' of 'wereldmuziek' is aantrekkelijk (er hoeft geen andere benaming bedacht te worden), maar is geen daadwerkelijke oplossing voor je probleem: het begrip is niet alleen grotendeels inhoudsloos, maar door het hardnekkige gebruik ervan sneeuwt bepaalde muziek naar mijn mening onterecht onder/wordt anders benaderd door een verkeerde groepering. Het aannemen van een afwachtende houding bij het inhoudelijk spreken over muziek vind ik best onderschat - vaak moet/wil iemand wat vinden of benoemen.
------------------------------------------
Om misschien de discussie wat aan te wakkeren: zelf vind ik het opvallend dat als mensen na het beluisteren van (bijvoorbeeld) een wassalou-album om tips vragen, men dikwijls komt aanzetten met de naam Fela Kuti, die haast als synoniem voor een heel continent wordt aangezien. Zelfs als het album dan uiteindelijk bij de ontvanger van de tip goed bevalt, frons ik mijn wenkbrauwen bij de i.m.o. makkelijk getrokken vergelijking. Wat vinden jullie van die houding? Is die te streng/zuur/kut? Waar moet de nadruk op liggen: preciezere afbakening of op berusting bij het feit dat mensen enthousiast zijn over muziek en die muziek met elkaar willen delen? (en wat is de balans daartussen?) Leg ik op teveel slakken zout? Overschat ik 'het probleem'? Stel ik teveel vragen?

Ik begrijp je onvrede; die kan ik wel delen, maar dat geldt voor meerdere "container"-begrippen; denk ook aan postrock, avantgarde en neoklassiek.

Classificeren van content (ook muziek) is een van de lastigste zaken, je hebt het nl over het modelleren van data (en dat is geen sinecure); bovendien moet het classificatiesysteem aansluiten bij wat de gebruikers ervan verwachten - sluit het aan bij hun 'wereldbeeld', herkennen ze zich erin; verder moet het een hanteerbaar en zinvol geheel zijn: niemand zit te wachten op een klasse waarin slechts 3 of 4 objecten zitten.

Daarnaast heb je ook nog aspecten als "vindbaarheid" en "precisie" en die staan haaks op elkaar. Er zijn winkels in Duitsland die gespecialiseerd zijn in electronic en bij de ene staat alles op label en bij de andere worden tientallen subcategorieën gehanteerd ter indeling. Beide classificaties zouden tijdsbeparend moeten werken, maar doen dat niet, tenminste niet in mijn geval (minder gekocht dan verwacht); dergelijke systemen werken alleen als je vergaande domeinkennis hebt en dat gaat vaak niet op.

In musicmeter ligt de oplossing voor de hand: dan vraag je aan de meest herkenbare/bekende domeinkennishouder om advies óf je gaat naar het daarvoor ingerichte topic Muziek >> Algemeen >> Ik zoek meer in de trant van... stelt je vraag en wordt verrast door de meer of minder 'precieze' reacties.

Oja en die slakken zijn 't best te verteren met kruidenboter.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:18 uur

geplaatst: vandaag om 18:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.