MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Wereldmuziek

zoeken in:
lambfv4.0

Een naam om te noemen is de Bosniër Damir Imamovic geprezen om zijn album The World and All That it Holds en op dit moment de representant van Sevdah muzic. Zijn nieuwe album wordt alom geprezen oa. in de Engelse pers.
Sevdah of sevdalinka is melancholische traditionele volksmuziek uit Bosnië en Herzegovina. Kenmerkende instrumenten zijn de accordeon en de viool.
Damir Imamović - The World and All That It Holds (2023) - MusicMeter.nl

lambfv4.0
Vet, zal het opzoeken!

Ben het wel eens dat de term Wereldmuziek een stille dood mag sterven, is het eigenlijk nodig op deze site?

lambfv4.0 schreef:
Vet, zal het opzoeken!

Ben het wel eens dat de term Wereldmuziek een stille dood mag sterven, is het eigenlijk nodig op deze site?

Het is lastig om dit eruit te krijgen zolang het nog steeds als een muziekgenre wordt ervaren, terwijl dit in feite niet zo is. Het komt toch ergens vandaan of traceerbaar.

Fraaie playlist van het programma Verre Geluiden / VPRO radio 1 met muziek uit alle windstreken. Er is ook een serie podcast/radioprogramma's bij te beluisteren waarin bepaalde keuzes door gasten wordt toegelicht. Zie onder 'Bureau Buitenland''.

Mssr Renard
vivalamusica schreef:
(quote)

Het is lastig om dit eruit te krijgen zolang het nog steeds als een muziekgenre wordt ervaren, terwijl dit in feite niet zo is. Het komt toch ergens vandaan of traceerbaar.

Musicmeter is wat dat betreft hopeloos verouderd. Discogs ook. Om goed te kunnen metadateren, heb je meer metadatakenmerken nodig.

Bij bandcamp zijn er best veel mogelijkheden. Last.Fm ook. Hroot verschil tussen die twee is dat bij de eerste de tags worden gekpzen door de uitvoerder of het label (accuraat) en de tweede is userbased (niet accuraat).

Discogs heeft wel veel metadata-tags, bedoeld voor genreaanduidingen, maar daar gaat het mis, omdat de gebruikers voorstellrn mogen doen voor nieuwe (sub-)genres, die erg mode-onderhavig zijn en dan ontaardt het in een plethora van microgenres.

Dit terwijl 'true and tried' subgenres als southern rock en space rock steeds meer vervuild raken. Intussen zijn er genre-aanduidingen zoals 'hardcore' die kunnen slaan op punk, gabberhouse of gangsterrap, waardoor de genre-hoofdpagina's weer vervuild raken.

Bij world, gaat discogs best diep, dat is fijn. Waarschijnlijk omdat veel van die stijlen al redelijk zijn vastgelegd, en niet echt veranderen (geldt ook voor wikipedia). Ik merk wel dat op verschillende platforms vandaag de dag de enorm van elkaar verschillende genres afrobeat en afrobeats door elkaar beginnen te lopen.

Conclusie: world als parapluterm is handig (met name in platenzaken), maar onderverdeling is wel gewenst. Alle Afrikaanse muziek reduren tot Fela Kuti is wel wat banaal.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Musicmeter is wat dat betreft hopeloos verouderd. Discogs ook. Om goed te kunnen metadateren, heb je meer metadatakenmerken nodig.

Bij bandcamp zijn er best veel mogelijkheden. Last.Fm ook. Hroot verschil tussen die twee is dat bij de eerste de tags worden gekpzen door de uitvoerder of het label (accuraat) en de tweede is userbased (niet accuraat).

Discogs heeft wel veel metadata-tags, bedoeld voor genreaanduidingen, maar daar gaat het mis, omdat de gebruikers voorstellrn mogen doen voor nieuwe (sub-)genres, die erg mode-onderhavig zijn en dan ontaardt het in een plethora van microgenres.

Dit terwijl 'true and tried' subgenres als southern rock en space rock steeds meer vervuild raken. Intussen zijn er genre-aanduidingen zoals 'hardcore' die kunnen slaan op punk, gabberhouse of gangsterrap, waardoor de genre-hoofdpagina's weer vervuild raken.

Bij world, gaat discogs best diep, dat is fijn. Waarschijnlijk omdat veel van die stijlen al redelijk zijn vastgelegd, en niet echt veranderen (geldt ook voor wikipedia). Ik merk wel dat op verschillende platforms vandaag de dag de enorm van elkaar verschillende genres afrobeat en afrobeats door elkaar beginnen te lopen.

Conclusie: world als parapluterm is handig (met name in platenzaken), maar onderverdeling is wel gewenst. Alle Afrikaanse muziek reduren tot Fela Kuti is wel wat banaal.

Ik ben geen kenner op het gebied van metadateren. Ik heb al eens een link geplaatst waarop zowat alle mogelijke genres in een grid bij elkaar zijn gebracht. Every Noise at Once - everynoise.com
Van een kleine vrijwilligers site als musicmeter lijkt het me ondoenlijk (ook technisch) om iets te doen in deze richting. Misschien zou je de tags die tegenwoordig in de stream zitten ingebakken kunnen overnemen.
Zelf probeer ik de term wereldmuziek te vermijden, maar voor sommigen is wereldmuziek nog steeds een valide begrip. Ik lees hier op MM nog wel eens een bespreking waarin dan zoiets staat als ‘wat een prachtige wereldmuziek’, het zegt dan wel iets over de muziekbeleving van de betreffende user en dit perspectief is mij ook niet helemaal vreemd.

"Wereldmuziek" is idd. een gedateerd begrip. Net als "wereldwinkel"...
De namen zijn volgens mij verzonnen in de jaren 60 teneinde het toen al verfoeide begrip "derde wereld" te vermijden. Helaas zijn bovenstaande begrippen nogal hardnekkig...

Jaren geleden had je hier in de stad een winkeltje met Indiase muziek. Ik liep er weleens langs. Flarden hoge vrouwen- en mannenstemmen, een orkestje... De steevast fijne klanken wekten mijn belangstelling en ik besloot er eens binnen te lopen.
Er was een aanzienlijke afdeling Bollywood-muziek aanwezig, de filmmuziek bij de films die in Bombay (Mumbai) wordt gemaakt. Het bleek dat men hier binnen enkel Bollywood draaide.
Interessant is, dat de hoofdpersonen in zo'n Bollywoodfilm (meestal een man en een vrouw) meestal niet zelf zingen, doch playbacken. Degenen die de vocalen verzorgen zijn meestal doorgewinterde zangers en zangeressen (waarvan sommigen inmiddels een legendarische status genieten). Misschien besloeg die afdeling wel de halve winkel, ik weet het niet meer.
Voor een habbekrats kon je er nieuwe cd's kopen. Ik heb nog steeds een heel rijtje Bollywoodcd's in de kast staan. Helaas bestaat het winkeltje al zeker 20 jaar niet meer.

Jaren later draaide heb ik ook een keer met mijn vrouw een Bollywoodfilm in de bioscoop bezocht. Van tevoren hadden wij geen idee wat we te zien zouden krijgen. Ja, zang en dans. Maar het verhaal? Het bleek een soort middeleeuwse oorlogsfilm te zijn. Een strijd tussen 2 koninkrijken. Vermakelijk, dat wel. En heel kleurrijk. Er had wel wat meer muziek in gemogen.
En de cd's staan in de kast te verstoffen. Shame on me! Morgen maar weer een keer luisteren.

Oh en favo's:
Turks: Sezen Aksu, (turkpop), Ibrahim Tatlises (arabesk).
Grieks: Haris Alexiou (laïko en griekse pop), Eleftheria Arvanitaki (laïko, rembetika, griekse pop).
Portugal: Madredeus (kamermuziek, minimal, fado).
België/Noord-Afrika: Natacha Atlas (Arabische pop, ambient, dance, elektronisch, etc.).

Heb persoonlijk geen probleem met de term 'wereldmuziek'. In mijn ogen een verzamelnaam voor alle geluiden die in specifieke regio's en culturen zijn ontstaan, vind het wel de nodige charme uitstralen zelfs.

Pasgeleden met een ambitieus projectje gestart om uit elk land wat mooie authentieke muziek te vinden
- Traditional World Music -

Ook met afspeellijsten voor elk land apart en een logje op RYM: jerome998's lists - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Nog licht zoekende naar de ideale vorm maar de resultaten zijn voor mij persoonlijk al heel verrijkend.

Ik luister geregeld naar de 'global mix' van Radio Paradise, non stop komt daar allerlei muziek uit allerlei windrichtingen voorbij. Vandaag kwam DakhaBrackha langs, ook hier te vinden, prachtig.

Dakhabrakha - The Road (2016)

Nog niet zo heel lang geleden ben ik de muziek van Ry Cooder gaan luisteren. De albums waarin hij wereldmuziek verwerkt vind ik ontzettend sterk. Met name Chicken Skin Music, Chávez Ravine en A Meeting by the River vind ik erg mooi. Het werk van Ry Cooder heeft mijn interesse gewekt voor de combinatie van gangbare westerse stijlen, zoals roots en blues, met wereldmuziek. Nu ben ik op zoek naar muziek waarin westerse muziek wordt verweven met wereldmuziek. Tot nu toe heb ik alleen Hazmat Modine ontdekt, wat me ook goed bevalt. Heeft iemand misschien nog andere suggesties?

konijnmuziek schreef:
Nog niet zo heel lang geleden ben ik de muziek van Ry Cooder gaan luisteren. De albums waarin hij wereldmuziek verwerkt vind ik ontzettend sterk. Met name Chicken Skin Music, Chávez Ravine en A Meeting by the River vind ik erg mooi. Het werk van Ry Cooder heeft mijn interesse gewekt in de combinatie van gangbare westerse stijlen, zoals roots en blues, met wereldmuziek. Nu ben ik op zoek naar muziek waarin westerse muziek wordt verweven met wereldmuziek. Tot nu toe heb ik alleen Hazmat Modine ontdekt, wat me ook goed bevalt. Heeft iemand misschien nog andere suggesties?

Tip:Dit album van hem is wel wat voor jou volgens mij.

Mambo Sinuendo - Wikipedia - en.wikipedia.org
Dit lijkt me ook wel wat voor jou.

St Germain (album) - Wikipedia - en.wikipedia.org
Een van mijn favourieten.

Encuentros con entidades - Wikipedia, la enciclopedia libre - es.wikipedia.org

Bedankt voor de tips Michiel Cohen, ik ga luisteren.

De term wereldmuziek is indertijd bedacht door witte mannen, o.a. Ry Cooder, Peter Gabriel en Paul Simon hebben ook goed werk verricht waardoor niet-westerse muziek meer in beeld kwam, maar het beeld is achterhaald en is er nog wel onderscheid te maken, overal wordt wel muziek gemaakt met invloeden uit allerlei windstreken in diverse stijlen, waardoor scheidslijnen vervagen.

In den beginne was mijn muziek nogal aan de 'witte' kant, vooral uit Engeland en Amerika. Gaandeweg kwam daar verandering in, via radio, reizen, concerten, hier, daar en nu het internet... een snoepwinkel. Ondertussen is het al een hele opsomming geworden van muzikanten/artiesten, grote namen, bijna vergeten namen en meer recente ontdekkingen (en ik zal er nog wel wat vergeten hebben). En wat is nu het beste? Dat is zo niet te zeggen. De eerste, nog op LP, was van King Sunny Ade, Juju Music. Het laatste iets van Trio Da Kali.

Oost
Japan
- Ryuichi Sakamoto
- Kuunatic
- Meitei
- Tomaga
- Maja Ongaku
- Susumu Yokota
Hongkong
- Gong Gong Gong
Pakistan
- Arooj Aftab
- Nusrat Fateh Ali Khan
India
- A R Rahman (film)

Turkije
- Serzan Oztürk
- Mehmet Aslan

Syrië
- Bedouin Burger
- Kinan Azmeh

Israel
- Oi Va Voi

Zuid
Sahara
- Tinariwen

Congo
- Mbongwana Star
- Konono No.1
- Staff Benda Bilili

Senegal
- Youssou N’Dour
- Baaba Maal

Ethiopië
- Mulatu Astatke

- Mahmoud Agmed
- Emahoy Tsege Miriam Gebru
Mali
- Amadou & Mariam
- Oumou Sangaré
- Ali Farka Touré
- Rokia Traoré
- Toumani Diabaté

- Trio Da Kali
- Salif Keita
Nigeria (Frankrijk)
- King Sunny Adé
- Fela Kuti
- Femi Kuti
- Tony Allen

Zuid-Afrika
- Gregory Alan Isakov

Tunesië
- Anouar Brahem

Europa
Nederland
- Merel Polat

Frankrijk
- Ibrahim Maalouf

Amerika
Argentinië
- Astor Piazzolla
- Juana Molina
- Gustavo Santaolalla

Cuba
- Buena Vista Social Club
- Los Van Van

- Ibrahim Ferrer
Kaapverdië
- Cesaria Evora
Brasil
- Caetane Veloso
- Bebel Gilberto
- Manu Chao
- Hermanos Gutiérrez
- Khruangbin

Overige diaspora
- Sarathy Korwar
- Nitin Sawhney
- SML

- Ibrahim Malouf
- Shakaba
- Sevdaliza

influencers:
- David Byrne
- Brian Eno
- Ry Cooder
- Jonny Greenwood

- Paul Simon
- Peter Gabriel (Real World)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:33 uur

geplaatst: vandaag om 18:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.